Åhlin fortsätter med Team Nybe men får Maja vid sin sida, WRC-ikon förordar Rally2 , gör Mikkelsen debut i ”Monte”, trögt med intresse för vinterrally och STECC samkör Skandinaviskt Mästerskap.
Idag släppte Team Nybe första namnen i sin line up för Rally SM 2024. Att Fredrik Åhlin stannar kvar i teamet är inte lika överraskande som att han vid sin sida får Maja Bengtssonsom i fjol läste noter åt Jonas Åkesson.
– Det ska bli sjukt roligt att få chansen att köra en säsong till ihop med Team Nybe, och dessutom att få med Maja ska bli väldigt spännande, berättar Åhlin.
– Vi har ganska lite förberedelser i ryggsäcken så vi får ta vintern lite som den kommer och ta den tiden det tar att köra ihop sig!
Maja är lika glad berättar hon
– Jag har åkt lite test med Fredrik under året vilket har varit så utvecklande och lärorikt, så jag ser verkligen fram emot att under en hel säsong få ta del av all den erfarenhet han besitter.
Maja läger till det inte minst lika viktiga.
– Förutom det så har vi galet roligt tillsammans och jag vet att vi kan göra något riktigt, riktigt bra ihop så detta ser jag verkligen fram emot.
Teamchef Mathias Bengtsson är glad även han och speciellt att dotter Maja får chansen hos ERC-rutinerade Fredrik.
– Det är kanon att Maja får erfarenhet av olika förare och just att få sitta jämte Fredrik som har så mycket erfarenhet av just det internationella. Det kommer betyda mycket för resan mot hennes egna mål.
Men även att Fredrik stannar gillas av smålänningen.
-Han är givetvis en grym förare som jag vet kommer leverera fina insatser under året!
*
Nu får alla vi som vill se Rally2-bilar i WRC:s huvudklass på bekostnad dagens superdyra hybridbilar, stöd av ikonen Juha Kankkunen. Enligt uppgift kostar en Rally1-bil runt 15 miljoner kronor och det säger sig själv att en sådan prislapp bromsar möjligheten att få in fler tillverkare i klassen menar Kankkunen.
Istället vill han se en bil mellan Rally1 och Rally2 och där FIA, via stenhård koll ska se till att utvecklingskostnaderna inte springer iväg. Hans slutsats av detta är enkel.
– Billigare bilar gör att fler team kommer in i WRC!
För mig är det lika enkelt, om ett team kan ha tre ”Rally2 EVO-bilar” till samma kostnad som en Rally1 i dag, borde det rent logiskt kunna få fler tillverkare intresserade.
*
Blir det så att Andreas Mikkelsen får en flygande start på sitt nya liv som förare hos Hyundai med i20 Rally1? Uppgifter gör nämligen gällande att det blir han som kompletterar Ott Tänak och Thierry Neuville i WRC-premiären Rally Monte Carlo om tre veckor.
Mest naturligt hade kanske varit att Dani Sordo eller Esapekka Lappi kört ”i20-tre” men ingen av de två satte någon guldkant på starten där 2023. Sordo slutade sjua och Lappi åtta vilket gjorde dom till näst sist och sist i Rally1-gänget. Kanske Cyril Abiteboul värderar Mikkelsens två segrar (2021och -22) i WRC2 högre. Andra platsen efter Sebastien Ogier med Polo WRC 2016 eller tredje 2015 med Ola Fløene kan också väga tungt…
*
Igår klockan 18.00 stängde SMK Dala Falun anmälan till ”Tractive Winter Rally” men öppnade den igen eftersom intresset var alldeles för klent för att man skulle vara nöjd. Nu verkar det inte ha någon större betydelse med ytterligare en dag att anmäla sig på. Med två timmar kvar innan SMK Dala Falun återigen stänger saknas fortfarande cirka 15 ekipage för att uppnå minimiantalet på 45 bilar, för att det ska bli rally i Svartnäs den 13 januari.
Nu har ”masarna” dessutom konkurrens av värmlänningarna i MK Ratten, 25 mil västerut i Torsby. Här är det MAS Rallycup/VOC Mekonomen Rally som samsas i ”Finnskogsvalsen” och där intresset så här långt är marginellt större. 40 anmälda och där de senast anmälda är hemmaåkarna Stig-Olof ”Stecka” Walfridsson/ Jörgen Sundhäll. Stecka tar sig an hemmasträckorna med en Mitsubishi EVO VII. Tävlingsledare Sven Täppers har valt att inte sätta någon undre gräns för när rallyt riskerar att ställa in, utan istället valt att begränsa i andra änden. Fler än 150 ekipage klarar inte MK Ratten av att hantera. Som det ser ut med två dagar kvar tills anmälan stänger, känns risken för att maxantalet uppnås som väldigt liten. Känns lite skakigt med så här dåligt intresse och det är bara att hoppas att detta inte blir här rallyribban hamnar för 2024?
Nu är vinterrally alltid lite vågspel och i princip mest för tävlande ”norr om Dalälven”. För sydlänningar avskräcker garanterat däckpriser på bortemot 30-40 000 kronor för sex däck. Inte bara tävlande som saknas nu för tiden, utan även funktionärer. Efterlysningar via sociala medier av frivilliga till rallyn, blir allt vanligare och noterar även samma sak i norska tävlingar. Någon ljusning på den fronten är inte i sikte från min utsiktspunkt i långt ner i rallymyllan. Kanske det ser ljusare ut från huvudstaden?
*
Vad gäller antalet anmälda i vinterrally ser det inte mycket bättre ut i Finland där ”SM Auto Sorsa Riihimäki-ralli” som körs samma helg den 12-13 januari. Här stängs anmälan i morgon med 44 anmälda. Uppseendeväckande att det för närvarande finns bara tre anmälda i R5-klassen, bland dessa 63-årige holländaren Kees Burger. Intressant start gör Roope Hirvonen med pappa Mikko som kartläsare i en Ford Fiesta 1,6 Mk6.
*
När såret är öppet och saltkaret ligger i handen är det bara att fortsätta med ”Rally Sweden Historic”. Här hängdes det på låset när anmälan öppnade men sedan har det varit trögare, nu 23 anmälda vilket är en siffra som stått stilla i flera dagar. Antalet bilar är begränsat till 35 så bara hoppas att man uppnår det antalet Notabelt är att alla 23 kör på svensk licens…
*
Att samköra ett mästerskap i Skandinavien har varit lite av en våt dröm för många. Här nere i Skåne kördes i början på 70-talet ett rally med sträckor på båda sidor av Öresund. Likaså när CG Wilke och Hässleholms MK 2001 svarade för den svenska delen av ”Øresund Rally” som ingick både Svenska och Danska Mästerskapet. Vann gjorde Toyota Danmarks Jens Mullvad/Niels Jørgen Iversen med en Corolla WRC och detta före landsmannen Jørgen Pilgaard/ Freddy Pedersen, Peugeot. Bästa svensk blev Mats Thorszelius/Mikael Nilsson som slutade fyra med Corolla WRC även dom. Nya SM-koordinatorn Jonas Kruse hade Leif Fredriksson i sin vassa Renault Megane och slutade två i klassen efter Pilgaard. Varför rallyt bara blev ettårigt minns jag inte, men har för mig att det var för stor skillnader på ländernas reglementen för att det smidigt skulle gå att samköra.
Foto: Tommy Svensson
En lång utläggning innan jag kommer in på att det 2024 kommer att arrangeras ett Skandinaviskt Mästerskap i ”Långloppsracing”. Sex timmars racing på fyra banor och med tre bilklasser är vad Hasse Söderström/STECC erbjuder.
Banorna är Mantorp Park, Mittsverigebanan och Linköping Motorstadion i Sverige och i Norge är det Vålerbanen som arrangerar. Datumen är 28/4-25/5-8/6 och så final i Norge 4 augusti.
Var det inte Mats Jonsson som vann Öresundsrallyt och Jens Mullvad bröt med trasig växellåda?
Minns jag rätt var danskarna så långt efter på gruset så det var pinsamt.
Hej. Har hittat två helt olika resultatlistor, en med Mullvad som vinnare och en med Jonsson. Men jag tror du har rätt att dansken bröt på transporten till mål. Inte hlelr placeringar efter Jonsson är rätt, i en är Kruse femma och i en åtta…
Körde Danskarna bara sin del av tävlingen i Danmark kanske?
Mullvad ledde efter danska etappen och Mats låg på runt en 10:e plats, men när underlaget byttes till grus så var rollerna det omvända och det tog inte många ss innan Mats var uppe i ledning.
Fint med en riktig bil i motorbloggen i den svart vita bilden
Den gillade du va?