Skoda i World RX, Lucas Karlsson ”Årets Co-driver”, deltävling två i SM bjuder in, SSRC redovisar poängsystemet, Reid och Richadrs ska utreda rallyframtiden, mycket om nya Yaris GR Rally2, Kalle gav julklapp till pappa och parkeringsproblem eller?
Ingen har väl missat att elbilarna i World RX inte blivit den succé som många hade hoppats. Publiken sviker men om detta beror på att det är just elbilar eller på att VM-serien är väldigt tunn är inget jag kan sätta fingret på. Totalt har bara åtta bilar kört mer än fyra av de nio deltävlingarna, till och med färre än vad som gör upp i Rally-VM:s huvudklass. Saken blev inte bättre av att Guerlain Chicherit och Sebastien Loebs Lancior brann upp på Lydden Hill annars hade man åtminstone varit jämnstora med WRC. Att detta tillstånd inte är tillfredsställande förstår nog alla från FIA till VM-team/arrangörer. Min uppfattning är att 2024 är året då trenden måste vända, annars tror jag att Rallycross-VM spelat ut sin roll.
Ett steg i rätt riktning kan vara att ES Motorsport nu ger sig in i leken med Škoda Fabia RX1e. Teamet från Litauen har tidigare drivit bilar för Reinis Nitišs, Kevin Abbring och Rokas Baciuška i World RX. 2021, även Andreas Bakkerud som vann Euro RX med en bil från teamet. Nya Fabian är utvecklad av Blue Engineering med stöd av ORECA och Reiger. Teamet förklarar att inget har sparats med målsättningen att vara konkurrenskraftig för VM. Det enda som saknas just nu är en förare berättar man.
*
Vet inte om Katrineholms MK ens noterade mitt förslag på Lucas Karlsson som mottagare av 2023-års co-driverstipendie ur Thomas Carlssons Minnesfond? Oavsett vilket så valde man Lucas och ett bättre val är för mig svårt att hitta, när han så proffsigt lotsat Isac Reiersen till både SM-guld och EM-seger i Värmland. Den 31-årige sörmlänningen blev den femtonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Lucas är mer eller mindre uppväxt inom bilsporten, med en far som varit aktiv i Gnesta MK i många år. Så för Lucas att hoppa in i en rallybil i unga år, var nog rätt väntat. Tunga plus som fällde utslag var ”noggrann, lugn och fokuserad co-driver”, ”gör alltid ett professionellt jobb i vilken bil och team som helst”. Karriären började 2008 som tog riktig fart efter 2019 efter åren med Rickard Gustavsson i plantskolan VOC. 2020 blev det även SM-start och även en totalseger med Per Göthberg i EMK-Kannan, första gången i en R5-bil. Efter detta har Lucas suttit i Adam Westlunds och Chribbe Haglunds bilar för att i år sätta sig hos Reiersen.
– Så himla kul, vad häftigt och vad glad man blir, hälsar Lucas när Katrineholms MK ger det glada beskedet.
– Klart trevligt och en ära såklart, kul att man får uppmärksamhet i den satsning man gör, då det ligger många timmar och mil i denna.
2024 blir det en värre och häftigare SM-satsning för paret i en Rally2Skoda, förhoppningsvis med start i både ”Rally Sweden” och ”Royal Rally of Scandinavia”.
*
Knappt hade inbjudan till SM-premiären ”Hälsingerallyt” (20 januari) landat förrän deltävling två i serien även var klar med sin inbjudan. Då handlar det om Sandvikens MK och ”Vinterpokalen” den 3 februari.
– Det blir lite av en jubileumstävling, då det är 20:e gången som vi arrangerar SM. Förutsättningarna ser riktigt bra ut just nu med 30-40 centimeter snö i skogen och riktiga vinterförhållanden, säger Kalle Andersson,tävlingsledare från Sandvikens MK.
Sandviken körde SM senast 2020, då som finaltävling på grus, men senast Vinterpokalen ingick i SM var 2016.
*
Nu börjar det även klarna om nya SSRC (Sydsvenska Sprint RallyCupen). De åtta deltävlingarna är sedan en tid tillbaka redovisade med premiär i ”SSR Weekend” den 9 maj. Final blir den tunga rallylördagen 28 september då Dals MK med ”Sprinttjuren” utmanar klassikern ”Marknadsnatta” i Skänninge och Svenska Rallycupen men även Södras DM-final ”Temahallen Grussprint” i regi av Hässleholms MK. Blir spännande att se vem som lockar flest deltagare? I går berättade Thomas Borssén från SSRC om hur systemet med startpoängen är tänkt att fungera.
– Startpoäng är premiering för starter utöver ordinarie poängberäkning och delas ut i varje deltävling.
Poängen för start står kvar även om man bryter tävlingen och ökar i takt med att serien närmar sig final. Startpoängen får även räknas i de tävlingar som räknas bort i slutresultat. Man börjar med två poäng i SSR Weekend för att sedan avsluta med hela tio poäng i finalen. I resultatlistan får vinnare 25 poäng, tvåan 20 poäng, trean 18 och fyran 16 för att sedan falla med en poäng i taget ner till 19:e placerade som får sista poängen.
*
FIA/World Motor Council har vid dagens möte i Baku utsett vilka som ska leda arbetet med rallysportens framtid. Det blev David Richards och Robert Reid båda med lång erfarenhet av rally och den mesta i olika blå Subarus.
– Med noggrannhet kommer de tekniska, sportsliga och marknadsföringsmässiga aspekterna av FIA World Rally Championship att övervägas. Gruppen kommer också att ta upp framtiden för utveckling av rally på gräsrotsnivå, meddelas det från Baku.
Richards som är mannen bakom Prodrive vann även VM 1981 ihop med Ari Vatanen. Robert Reid åkte ihop med Richard Burns fram till hans död 2005.
*
Fortsatt kretsar väldigt mycket kring Toyota Yaris GR Rally2 och i Alperna testar Stephane Lefevbre hårt med den grå Yarisen. Så hårt att han idag orsakade att höger bakhjul fick en konstig vinkel…
*
Det spekuleras också vilt om vilka som Toyota Gazzo Racing utser till att sköta WRC2-tävlandet 2024. Många känno sig kallade som där står i bibeln och nu återstår att se vem som passerar Latvalas nålsöga.
Utan att vilja gå processen i förväg, så publicerade i dag finska Printsport bild på sina numera helt vita lastbilar. Av en slump eller, men jag har för mig att Toyotas egna transportfordon även dom är vita…
*
Mer Toyota, i Belgien går nu snacket att Pierre-Louis Loubet är påtänkt som förare av nya Yarisen och lämnar därmed M-Sport. Med detta går han ner till WRC2 vilket motiveras med att han då skulle få en chans att visa sin talang och att han förtjänar en plats med Rally1-bil. Fransmannen har ett långt samarbete med AEC Racing Team som nu jobbar på en Toyota-lösning vilket teamet bekräftar på Facebook
– Det finns begränsat med platser tillgängliga i huvudklassen i VM och samtliga alternativ utforskas, alla stenar vänds för Pierre-Louis framtid. Håll tummarna för att vi får goda nyheter innan jullovet!
Samma källor hävdar även att Sami Pajari i stort sett är klar för Toyota-körning 2024.
*
Tomten kom tidigt till Finland i år, inget konstigt med detta att börja på hemmaplan, då han som bekant bor i Rovaniemi. Ett stopp för ”Joulupukki” blev hos Kalle Rovanperäs pappa Harri, vinnare av Rally Sweden 2001. I säcken fanns en Ford Escort RS Cosworth. Inte vilken ”Cossie” som helst då detta var samma Grupp A-bil som Harri körde i ”Rally Finland”1996. men som då fick problem med drivningen och som nu Kalle bestämt som julklapp till pappa.
Att 57-åringen blev glad över Kalles julklapp är en underdrift när han poserade vid Escorten med ett ett stort leende. Kalle hittade bilen hos KMB Motorsport som är specialiserat på gamla rallybilar. Dom hade köpt bilen av Sebastian Lindholm (Emils pappa) och senast bilen sågs var på Goodwood Speed-festival förra sommaren. Nu är bilen renoverad och strajpad som när Harri körde den för 27 år sedan.
– Förhoppningsvis får vi se de båda Rovanperäarna köra bilen i Rally Finland, kanske redan 2024 som en VIP-taxi? De här bilarna är gjorda för att köra, det är vad det här handlar om, hoppades KMB Motorsport.
*
Idag var det dags för Covid-19 vaccination vilket inte var så lätt när parkeringen till vaccinationsstället var fullt. Fullt och fullt, där fanns plats för fler bilar, men när man låter en liten Toyota Aygo breda ut sig över tre platser blir det snabbt fullt. Blir man irriterad, inte så mycket…