Hyundai-bas förklarar sig, talangprojekt i Breens anda på Irland, lika kul med mindre motor, ordförande Juteryd lämnar MAS Rallycup och Brink visar nya Teslan i Göteborg.
En intervju i fransk media har orsakat lite turbulens inom Hyundai Motorsport. Teamchef Cyril Abiteboul gjorde där en jämförelse mellan Ott Tänak och F1-mästaren Max Versappen som tolkades till att Tänak 2024 blir ”första förare”. Att sedan intervjun översatts med att Thierry Neuville blir ”statist” har spätt på turbulensen.
Nu går Abiteboul ut och korrigerar hos DirtFish. Han säger att det inte alls handlade om detta när han svarade på en fråga om Verstappen.
– Så fort red Bull och Max nämns i samma mening blir det konstigt i media vilket jag så klart borde ha vetat, förklarade Abiteboul.
Reportern tolkade det som att Tänak i likhet med Verstappen skulle vara den som drev teamet framåt under 2024, men så menade inte teamchefen. Istället syftade han på att Tänak som nykomling kan pressa hela teamet till ännu högre höjder. Neuville har ändå tio år som förare i det ljusblå-teamet.
– Situationen är lite densamma som med ett gammalt par, som varit tillsammans länge. Då blir det lätt lite självbelåtet men detta är är inte Thierrys fel och inte heller vårt, säger Abiteboul hos DirtFish.
Foto: Tommy Svensson
Han är också säker på att med Tänak i teamet, sporras både Neuville och Esapekka Lappi till ännu bättre insatser i WRC 2024.
*
Mer om Hyundai och kort före sin död startade Craig Breen ett projekt för att stötta unga förare hemma i Irland. Projektet hade och för sig redan varit i gång ett tag tack vare Craig kompis Andrew Fanning, men med nationalhjälten fick ”J1000 Rally Series” extra draghjälp. Bara två dagar efter att nyheten blivit officiell omkom dock Breen vid träning inför Rally Croatia.
Nu har dock Fanning med hjälp av Breens familj och en nära vän beslutat att fortsätta projektet och även utveckla ytterligare under namnet ”Craig Breen Foundation”. Med hjälp av Hyundai Motorsport finns €35 000 för unga talanger att kämpa om på Irland under 2024. Förutom detta, får även vinnaren en finansierad körning i en tävling för spansk/portugisiska Hyundai i20 Cup . En bil som drivs av Breens vän Ze Pedro Fontes och teamet Sports & You med stöd från Hyundai Spain och Hyundai Portugal. Förutom detta väntar en dag hos norske Skoda-profilen Johan Haugland i hans rallyskola. Även Breens co-driver Paul Nagle finns med i projektet och kommer att undervisa de tre bästa i mästerskapet.
– Vi vet att det här är vad Craig velat göra, menar Fanning.
–När vi pratade om detta och att det är så, så viktigt att vi förverkligar hans vision. Vi måste säga ett mycket stort tack till Hyundai Motorsport. Det stöd de har visat oss under hela det här året har varit otroligt och det fortsätter med deras stöd till Craig Breen Foundation.
Projektet löper så här långt över fem år och riktar sig till förare 14-17 år gamla. Dessa kan tävla med bilar under 1000 kubik och tillverkade före 2017.
*
Enkelt att då skifta över till Norge där man till nästa år introducerar billighetsklassen ”B-Zero”. Redan tidigare har klassen funnits inom racing, men nu är tiden mogen även för rally. Här har man dock ännu striktare regler än på Irland och bara rena standardversioner av Citroën C1, Toyota Aygo och Peugot 107 är tillåtna i ”B 0-klassen”. Även däcken är begränsade, 13 tum på grus (Maxsport) och 14 på asfalt (Nankang).
Nu tänker jag, varför startas inte en sådan här klass i Sverige, en ännu billigare klass än Grupp E/Grupp F VOC? Svaret tror jag är ganska enkelt, här finns en annan utbred vinnarmentalitet parat med att det måste vara ”häftiga bilar”, annars får det hellre vara. Att man har minst lika kul med en liten Aygo som en Grupp H 940 för snudd på miljonen, viftas ofta bort. Men jag vet att detta stämmer efter mer än hundra tävlingar i en Opel Kadett med 1000 ystra kubik att leka med…
*
Än är inte 2023 avslutat men ändå har det börjat lite ”tuppfäktning” om 2024 i Rallysverige. Många höjde ögonbrynen när SMK Nyköping med Hampus Juteryd i spetsen, presenterades som SM-arrangör till nästa år. Detta då han även stod som ordförande i MAS Rallycup som samtidigt i helgen den 110-11 maj, planerade att köra cuptävling i South Swedish Rally. I går på Facebook meddelade därför Juteryd att han lämnar ”MAS Rallycup”, ”Jag har valt att lämna ordförande posten i MAS rallycup. Detta efter att syftet med cupen är borta, vi skulle vara ett komplement till SM där man fick chans att träna på att göra egna noter. Nu har vissa valt att cupen ska konkurrera med SM som jag tycker är helt fel och fler med mig. Så jag vill tacka alla som vart med i cupen dem senaste åren alla samarbetspartners, klubbar, funktionärer och Rallyradion 2.0. Nu blickar vi mot 2024 riktigt kul att ha Rally SM tillbaka i Nyköping igen. Vi jobbar på och kan utlova en kanon tävling den 10-11maj så hoppas vi ses då.”. Tog inte lång tid innan kommentarsfältet fylldes med både stöd för honom men även för ”SSR Weekend”. Grunden till allt detta är så klart att SBF inte följde sina egna regler vad gäller tidpukt för när tävlingar inklusive SM, ska vara bokade i kalendern. Hade detta gjorts enligt regelboken så hade nog allting varit frid och fröjd. Nu blev det istället krock med det som varit landets största sommartävling sedan 1976 (bilden på Mats Jonsson från 1983 när han vann).
Juteryd skriver också att SSR redan 2025 kan få tillbaka ”sin helg” om man väljer att ingå i Rally SM, ändå en tröst. Spänningen är nu stor inför ”rallyhelgen” i början av maj, men inte vem som väljer att köra var utan vem som blir sittande med ”Svarte Petter”?
*
I helgen kan äntligen Brink Motorsport visa upp sin första STCC Tesla vilket sker på eCarExpo i Göteborg.
– Vi har äntligen fått hem vår första STCC Tesla, förklarar det Eslövsbserade SMK Hörby-teamet.
– Vi har hunnit få på designen för Assemblin-bilen och ställer ut den på eCarExpo dag och under helgen i Assemblins monter. Riktigt kul vår mästerfotograf Anders Helgesson är på plats och tar bilder.
*
Trevlig helg!