Kalles beslut fortsätter att resa frågor, Bilsport Rallycup med sju deltävlingar, ”Vinterserien” komplett, VEC med finalproblem, ”Årets Co-driver” söks, inget V8-muller i Skåne och mer om RF:s chockbeslut…
Kan inte hjälpa det men där är något som skaver med att Kalle Rovanperä 23-år gammal och dubbel världsmästare väljer att ta ”time out”? Enligt Jari-Matti Latvala är det tänkt att Kalle och Jonne Halltunen ska köra sju WRC-tävlingar under 2024.
För mig känns det som det saknas minst en pusselbit för att jag ska förstå beslutet. Kalle menar att han kört rally i 15 år och räknar då även in när han som åttaåring sladdade runt på sjöis med en Toyota Starlet. Men nöjer man sig med åren på VM-nivå med Skoda Motorsport (räknar inte junioråren i Lettland) är vi nere på fem år.
Samtidigt har inte Kalle som så gott som alla andra behövt så mycket lägga energi på att jaga sponsorer. Som det underbarn han faktiskt och odiskutabelt, är har just den biten alltid varit ordnad. Inte heller är det så att han segrat ihjäl sig, så att bara vara ledig känns lite konstigt i mina ögon. Thierry Neuville menar hos rallit.fi att det måste bero på något fel med WRC när Kalle tar ett så här drastiskt beslut. Ott Tänak är inne på samma linje.
– Det saknas något om en ung världsmästare inte vill köra en hel serie, då är det ett allvarligt fel. Förhoppningsvis kommer detta att öppna ögonen för FIA och promotorn, menade nya Hyundai-föraren.
För Finland som rallyland är beslutet tufft då det 2024 inte finns någon finsk förare med hel säsong i WRC, då även Esapekka Lappi väljer familj/fritid före rally på heltid. Han verkar dock ha mer förståelse än sin teamkamrat.
– Det här visar att han (Rovanperä) också är trött på att resa och allt annat. En hel säsong kräver engagemang – och inte bara för de dagar som visas på TV eller i media. Detta inkluderar mycket mer…
DirtFishs rallyexpert David Evans försöker analysera ”varför den yngsta vinnaren av en WRC-tävling, den yngsta mästaren någonsin nu vill han ha en paus”. Evans jämför med Neuville som till nästa år gör sin 13:e raka säsong i WRC. Eller Sebastien Loeb somla hjälmen på hyllan för WRC 2013, efter tio raka år vilket gav nio VM-titlar och 80 segrar. Detta menar Evans borde ge FIA och promotorn stor anledning att sätta mästerskapet under lupp. Han skriver,” de måste boka tid med mästaren och borra djupare i hans beslut. Vad är det specifikt som tvingade fram behovet av återhämtning?”. En bra analys och detta skulle kanske ge oss den pusselbit som jag menar saknas, för att fullt ut förstå Kalles beslut…
*
Efterhand kommer allt fler kompletta kalendrar för de numera så vanliga cuperna utanför SM/RM och DM. Nu har även ”Bilsport Rallycup”, landets största ”breddcup” blivit klar med 2024. Då blir det en tävling färre än de två senaste åren och 2024 blir det sju deltävlingar i ”BRC”. Att det de senaste åren ställts in tävlingar i serien, är inte så positivt och nu hoppas man att alla sju blir av till nästa år. En deltävling i Skåne och det är premiären i ”Anderslövsrallyt” den 6 april. Tre småländska deltävlingar ”Vilda Ryd Racet” den 27 april och ”Zabra Rallyt” den 18 maj samkörs med ”Rally RM Historic” medan finalen i Nässjö (bilden) den 2 november inte lär behöva någon draghjälp för att fylla startlistan.
Även Blekinge har två deltävlingar, den 14 september körs ”Karlskronapokalen” och lördagen efter är det dags för ”Rally Karlshamn”. Utan för de här distrikten är det endast Åtvidaberg och ”Gruvrundan” som får besök av BRC och detta den 8 juni.
Bilsport Rally Cup 2024;
06/04: Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.
27/04: Vilda Ryd Racet, Ryds MK.
18/05: Zabra-Rallyt, Nybro AC.
08/06: Gruvrundan, Åtvidabergs MK.
24/08: Karlskronapokalen, Karlskrona AK.
14/09: Rally Karlshamn, Asarums MS.
02/11: Novemberskölden, Nässjö MK.
*
VOC Mekonomen Rally saknade länge den sista pusselbiten för att ”Vinterserien” också skulle bli klar. Det slutade med att Järbo går in som VOC-arrangör den 27 januari som därmed blir deltävling tre i Vinterserien.
– En jättefin vintertävling på supervägar i snösäkert område, berättar Roger Fransson.
– I Järbo kommer vi också att använda vårt regelverks möjlighet att rekognosera och skriva egna noter. Här genomförs reken nämligen på förmiddagen samma dag därför kan vi göra detta utan att drabba ekonomin med extra ledighet och övernattning. Bra träning och dessutom ökad förståelse för den svåra konsten att skriva noter.
*
Redan på 1800-talet konstaterade August Blanche, ”det ska vara fan att vara teaterdirektör” och jag får en känsla av att Volvo Euro Cups Ted Malm säger detsamma, men byter ut teaterdirektör mot ”Cupansvarig”. På lördag är det dags för prisutdelning i cupen och då skulle även kalendern för 2024 spikas. Men så kom där tyskt grus i VEC-maskineriet.
–Tyska finalen Rally Atlantis har beslutat att ställa in 2024 och då raserar det GANSKA mycket i min vecka då jag gärna inte vill ändra hela kalendern, förklarar en luttrad Malm.
– Nåväl vi spottar i nävarna och försöker få till en lösning så att vi har en bra presentation på lördag…
Nu jagar Malm en asfalttävling i juni eller oktober, allra helst oktober. Tips mottages säkert tacksamt…
*
Katrineholms MK administrerar ”Thomas Carlssons Minnesfond” efter sin framgångsrika nu bortgångne kartläsare. Ett stipendium som har delats ut sedan 2009 till ”en ung lovande Co-driver” och detta fjorton gånger, lite som ”Årets Codriver” i Rallysverige. Nu söker man förslag på lämpliga kandidater för 2023 och det går bra att på http://www.kmk.nu/ThCarlssonsMinnesfond/ lämna förslag.
De två senaste åren är det till SMK Hörby hårt knutna Victor Johansson från Ryd som åker med Victor Hansen och så Julia Thulin (bilden) som lotsade Robert Virves till seger i Junior WRC som fått ta emot den åtråvärda utmärkelsen. Kul är också att två av Tom Kristenssons co-drivers även de fått ta emot stipendium, Andreas Johansson (2015) och David Arhusiander (2017).
För mig finns där tre starka kandidater utan inbördes ranking, Maja Bengtsson (Jonas Åkesson), Lucas Karlsson (Isac Reiersen) och Johan Grönvall (Mille Johansson).
*
Även V8 Thunder Cars har gjort klart hur 2024 ska se ut och då är det lite anmärkningsvärt att ingen av de fem tävlingshelgerna blir i Skåne. Varken Ring Knutstorp eller Ljungbyhed finns med i år, istället får skåningar följa tävlingarna på annat sätt.
– Det blir live-streaming av alla tävlingar, direktsänd ”tv-soffa” på Facebook, mer prispengar, ny hospitality, och är bara några av de nyheter som vi presenterar inför 2024, säger Anders Conradzon som driver V8 Thunder Cars på uppdrag av klassens förarförening. Om Skåne missas så inleder man på Anderstorp 3-4 maj innan det första av två besök på Gelleråsen i slutet av maj, ”Gelleråsloppet”. Andra gången är det klassiska ”Kanonloppet” i mitten av augusti.
– Det ska bli väldigt roligt att även få köra Kanonloppet utöver Gelleråsloppet, säger Conradzon.
– Kanonloppet är en klassiker som står högt upp på deltagarnas önskelista.
Grande Finale 20-21 september körs som vanligt på Mantorp Park och de två senaste säsongerna har evenemanget lockat bra med publik.
– Det har varit lite drygt tiotusen åskådare de senaste två finalerna och vi hoppas på att det kommer lika många 2024, det finns ingen bättre bana att avsluta säsongen på, menar Conradzon.
V8 Thunder Cars kalender 2024
3-4 maj Anderstorp
31/5-2/6 Gelleråsloppet, Karlskoga (tre heat)
12-14 juli Västkustloppet, Falkenberg (tre heat)
16-17 augusti Kanonloppet, Karlskoga
20-21 september Grande Finale, Mantorp Park
*
I dag följer Sportbladet (Aftonbladet) upp förra veckans chockbesked från Riksidrottsförbundet som planerar att strypa elitbidraget till Svenska Bilsportförbundet. Som skäl anges att en brittisk sportnörd på hobbybasis, anser att sport med motorer, våld och djur inte ska inlemmas i den ”lyckliga sportfamiljen” och därmed också ska bli utan stöd. Marcus Ericsson reagerar så klart kraftigt på beskedet och säger i Sportbladet.
– Tyvärr bekräftar RF:s initiativ den svenska synen på att motorsport inte är accepterat inom den svenska idrottsfamiljen, vilket är väldigt tråkigt när just bilsporten är oerhört framgångsrik internationellt .
Marcus fortsätter.
– Det är jäkligt tråkigt att vi ska vara det svarta fåret inom svensk idrott. Jag tycker verkligen att man ska tänka om här, framförallt med tanke på hur bred motorsporten är i Sverige och vilken historia sporten har. Det är oerhört tråkigt att sporten inte blir uppmärksammad för alla framgångar som svenska förare når, för det arbete som föreningar gör runt om i landet och hur vi bidrar till att sätta Sverige på världskartan.
Även Felix Rosenqvist är irriterad och menar att svensk bilsport är etablerad internationellt.
–Vi förare representerar Sverige och svensk idrott på den yppersta elitnivån i några av världens mest uppmärksammade idrottsgrenar. Man måste förstå hur stort det är för ett litet land som Sverige, det kan man inte bara ignorera, säger Rosenqvist till Sportbladet. och tillägger.
–Det är trist om man avvecklar något som unga talanger verkligen behöver för att ta sig framåt. Vi som redan har tagit oss fram står på egna ben, men det känns tråkigt att ett sådant beslut ska förstöra för unga förare och alla de fans som följer motorsporten.
Nykorade Rallycross-världsmästaren Johan Kristoffersson håller med kollegorna.
– Motorsport kostar pengar och det är lätt att säga att du köper dig en plats, men att bli så duktig som vad många svenska förare är och nå de framångarna som vi har gjort kan inte köpas för pengar. Utan elitstöd och samarbete är risken stor att talangerna försvinner!
”Amen to that”, som amerikanen säger och bara att hoppas att där finns lite, lite sunt förnuft inom väggarna på Idrottens Hus.