Drama i Japan där Evans tog ledning, Mikkelsen leder WRC2 som fyra totalt, kalnder för SSRC presenterad, även VOC:arnas 2024 är klart, från skamvrån mer om Sjöbo MK och WRC-inslag i ”30 Minuter”.
Enkelt att konstaera att mitt tips för WRC-klassen i ”FORUM8 Rally Japan” direkt gick dit pepparn växer. Den ende som är närheten av ”analysen” är min vinnare Sebastien Ogier som trots trädkontakt ligger tvåa efter åtta sträckor. Värre för mitt självförtroende är att Elfyn Evans leder som jag inte ens hade på Topp-5.
Japan-besökarna har fått lära sig att häftigt regn på asfalt kombinerat med massor av gula löv, är ett våghalsigt underlag. Först att erfara detta trots att han kör på hemmaplan, var Takamoto Katsuta som tappade en bra bit över två minuter redan på dagens första sträcka. Toyota-föraren kom dock upp på vägen igen med kraftiga skador höger fram.
Så lyckosamma var inte Dani Sordo, Hyundai och Adrien Fouremaux, Ford som åkte av längre in på samma sträcka och i samma kurva. Med de bilarna tryggt parkerade över en stenig porlande bäck kunde istället Elfyn Evans ta hand om ledningen.
Först ut i halkan var Kalle Rovanperä som tappade halvminuten till Evans och som suckade vid målet på sträckan .
– De värsta förhållande jag varit med om, senast i ”CER” var det inte ens i närheten, helt klart får många problem i dag!
Kalle fick alltså rätt och sträcka fyra ströks av arrangören av rena säkerhetsskäl.
Takamoto Katsuta lär förbanna den superhala SS2 då han med reparerad Toyota vann tre sträckor i rad innan det var Esapekka Lappis tur att briljera inne på avslutande Toyota Stadium.
Nu hjälper sträcksegrar ändå inte Katsuta som inför lördagen är 16:e totalt, med över fem minuter upp till Evans. Att loppet är kört håller inte Katsuta med om, tvärtom.
– Fortfarande långt kvar så jag fortsätter ”push”. I morgon är det ”tricky” sträckor och då kan allt hända…
Den som hade bäst häng på Evans var Thierry Neuville som inför sträcka sex hade tio sekunder upp till Evans. Närmre kom dock aldrig belgaren då han bara 100 meter efter start på SS6 hamnade i ”halka”, landade i skogen med ett vänster framhjul flyttat av ett bastant träd.
Att det är vidriga förhållande vittnar alla Rally1-åkarna om och kanske Ott Tänak (8:a) beskriver det allra bäst.
– Kör helt enkelt bara väldigt sakta, finns inget annat att göra. Frustrerande? Ha, ha, ha ja!
*
Om Rally1-gänget svek mig är det tvärtom i WRC2, där jag har de fyra första rätt, Andreas Mikkelsen, Nikolay Gryazin, Heikki Kovalalinen (bilden) och Kajetan Kajetanowicz. Inte nog med det utan Mikkelsen/Torstein Eriksen är dessutom fyra totalt lite över 50 sekunder bak Kalle Rovanperä.
Femma totalt men utan poäng för WRC2, är fjolårssegraren Gregoire Munster, Fiesta tre bak norrmännen. Sexa totalt och tvåa i WRC är då Gryazin, 14 sekunder före Lappi i totalen. Omstart i morgon vår tid med SS9 klockan 00.04 och så etappmålet efter SS15 nås omkring 09.00.
*
Igår släpptes tävlingskalendern för nya ”Svenska SprintRallyCupen” (SSRC) som inleds med dubbla tävlingar i Millesbygden 9 och 10 maj. Detta i samband med SSR-helgen där så lördagen (11 maj) är vikt för också nytt, ”Sydsvenska Mästerskapet”.
– Årets arrangörer finns i tre distrikt, Södra, Småland och Västra BF, med totalt åtta tävlingar där fem räknas, förklarar Thomas Borssén från SSRC.
Ett nytt grepp som jag inte stött på tidigare, är att startpoängen ökar successivt under de åtta deltävlingarna, förklarar Borssén.
– Från två poäng i maj till tio extra poäng i september!
Tävlingskalender SSRC 2024
09 maj SSR
10 maj SSR
1 juni Midsommardansen Ljungby MK
15 juni Minikongen Kristianstad MK
26 juli Mästarmötet Älmhults MK
27 juli Semesterturen Södra Sunnerbo MK
31 aug Jumborundan Falköpings MK
28 sept Sprinttjuren Dals MK
Med dagens cup/mästerskap-täta kalender är det mer eller mindre omöjligt att undvika datumkrockar. Har fått lite ännu icke officiell information genom en annan cuparrangör och ser då att deltävlingen i Falköping plus finalen kan få det tufft. Dessa körs samtidigt som två andra mycket namnkunniga etablerade rallyn i Mellansverige…
*
I morgon är det ”Rallymöte för Alla” i Hässleholm och då lär vi få veta hur det nya samarbetet mellan Södra och Småland med ”Regionmästerskap” istället för DM, är tänkt att fungera. Mest spännande är att se vilka datum som valts för detta nya ”RM” och att undvika datumkrockar inser även jag, är snudd på helt omöjligt. För Södras del är det väl mest Kristianstad MK:s nya sprint i SSRC, ”Mini-Kongen” den 15 juni som man inte vill se någon krock inom ”RM” med.
*
Efter en del pussel för Roger Fransson är nu serierna i VOC Mekonomen Rally klara, eller nästan klara.
– Det pågår en dialog om en datumflytt och en annan dialog kring en vintertävling. Finns också en viss öppning om en bonustävling i SverigeSerien, förklarar Fransson.
– Kring vintertävlingen saknas några detaljer för att den ska kunna presenteras men det hoppas vi kunna göra inom de närmaste dagarna.
Som vanligt kommer VOC-serien enligt Fransson, att erbjuda det utan konkurrens största prisbordet i en enskild klass.
VinterSerien landar på fyra deltävlingar varav tre räknas i alla förarklasser och cuper samt en SverigeSerie helt bestående av sommartävlingar, fem eller möjligen sex tävlingar där fyra räknas (tre valfria tävlingar plus finaltävlingen då denna som vanligt är obligatorisk).
För dig som är intresserad av detaljerna i VOC-serien föreslår jag ett besök på http://www.vocmekonomenrally.com
Intressantare för oss här nere är att SverigeSerien gör comeback i South Swedish Rally den 11 maj.
– Det var länge sedan SSR ingick i någon av VOC´s nationella serier, men nu är det dags, till och med hög tid, att detta fantastiskt fina rally tar plats i serien, menar Fransson.
– Dryga sex mil specialsträcka, kanske till och med sex och en halv och sträckorna där nere i trakterna av Älmhult, ojojoj ”Grusrallypornografi” skulle jag vilja beteckna det som.
Fransson ser också möjligheter med de två SSRC-tävlingarna dagarna före.
– Superbra upplägg för oss från delar av landet som inte har möjlighet till vettig väg att testa på så här tidigt på säsongen som nu kan ta sprinten som avrostning.
Ett litet problem är att det i SSR kommer att tillåtas rek vilket inte är OK i SverigeSerien. VOC:are som vill ha poäng i serien får därför inte köra reken.
–Allt för att hålla kostnader nere, ledighet och extra övernattning för hela teamet är jättedyrt, menar Fransson.
Att åka ifrån SMK Hörbys Henrik och Ida Levin är inte världens lättaste vilket VOC-kollegorna är väl medvetna om. Att göra detta i SSR där paret har många år som föråkare i ryggen, lär inte bli lättare…
*
I går när jag skrev om nu insomnade Sjöbo MK skrev jag ur mitt delvis grumliga minne, mest för att belysa klubbens uppgång och fall. Tog dock inte lång stund förrän jag blev knäppt på näsan och där mina bristande kunskaper ämnet gnuggades in i hårfästet. Hade helt fel på när sista tävlingen för Sjöbo MK kördes, vilket var RS-tävlingen ”Köpingesvängen” 2012. Extra korkat då jag själv körde här med VOC-240:an så visst borde jag haft koll på detta. Detta var lite av omstart för klubben som då legat lite träda sedan deras Folkracebana plöjts upp i början av 90-talet. Dock körde man fortsatt lite ”rallyn” under namnet ”Färssvängen” och den sista uppgiften om denna som jag lyckats få fram, är från 2003 där Leif Nilsson/Morgan Sandberg vann totalt med Mitsubishi.
Nu kommer där säker någon bättre påläst och förklarar att även detta är fel, men jag börjar bli van. Klubben bildades dock redan 1933 och det 25-års jubileum 1984 jag trodde gällde klubben, var faktiskt ”Sjöbo-Svängens” som kunde ståta med 240 anmälda. 1983 invigdes folkracebanan vid Åsum plus klubblokalen men sju år senare var det färdigkört. Sista ordförande var eldsjälen Bertil Sköld, återigen om mitt minne är i fas med ”näsknäpparnas”…
*
I morgon är det ”Rallymöte för Alla” och om det finns tid över för bloggskrivnade för mig efter detta, är skrivet i stjärnorna. Den som lever får se. Från detta till något helt annat då jag i bland har drag av självskadebeteende och igår kväll efter träffen på motorklubben, fick jag ett återfall. Kom hem, slog på tv:n och kom in precis när ”30 Minuter” började. Här intervjuade tuffe Anders Holmberg hårt profilerade S-politikern Mikael Damberg. Jag ska inte gå in på utfallet av intervjun, men om Damberg gick hem och firade med glass och ballonger är i mina ögon högst tveksamt. Det jag fastnade för var inte detta utan att när Holmberg skulle konkretisera partiets eventuella vänster respektive högersväng, var det med hjälp av filmsnuttar från WRC. Som det kan bli…
Trevlig helg.