Nytt ”SSRC” 2024, legenden Corrado Provera har lämnat oss, fel Boxberg, hektisk säsongsavslutning för Klara och hennes kollegor och dödsolycka i ARA-rally.

Inte bara i WRC som det är ”silly season”, även här hemma råder lite av samma sak i landets olika rallycuper/serier. Klart är att SSRC (Sydsvenska Rallycupen) efter runt 15 år läggs ner efter att antal framgångsrika år och ersätts ”Sydsvenska Mästerskapet”. Närmare detaljer hur den kommer att utformas vad gäller vilka tävlingar som ska ingå eller regelverk, är utlovat att presenteras inom kort. I går blev jag därför överraskad när ändå SSRC 2024 presenteras om än med annat innehåll.

SSRC byter inför 2024 skepnad och blir Svenska SprintRallyCupen som kommer att ha ett liknande koncept som sprint-SM, förklaras det och man fortsätter.

Foto: Tommy Svensson

Rally i form av grussprintar röner allt större intresse i Sverige, vilket tydligt visat sig under de senaste tre åren då Rally-SM haft ett av sina tre mästerskap inom just denna tävlingsform. 

Tydligt och tydligt vet jag inte om jag håller med om, snittet i de fem SM-tävlingarna stannade på 60 startande vilket för mig är godkänt men inte så mycket mer. Men SSRC håller nog inte med, utan menar. 

För att ta tillvara på det ökade intresset och ge tävlande och arrangörer bra tävlingsmöjlighet under enklare former, togs ett beslut att starta en fristående serie av grussprinttävlingar.

Nu vill jag inte missförstås i iallafall inte förrän jag sett hur man tänker sig ”Nya SSRC” men ofta aldrig fel med nytt så länge det inte innebär att något etablerat får stryk. Vilka tävlingar som är aktuella avslöjas inte, men tänker på att i dag är nästan allt i ”sprintformat” och där tävlingar med över 30 SS-kilometer räknas som ”stor tävling”. Intressant blir också att se hur SSRC kommer att samarbeta med Södra BF och Smålands BF som samtidigt planerar med nytänk, 12 tävlingar i ett ”Regionmästerskap”. Med tanke på att det i Södra BF under året körts mindre än tio grusrallyn då inräknat ”sprint” och DM, blir det enligt mig svårt att köra separata serier, RM vs. SSRC.  Om inte förr, lär dimmorna skingras på ”Rallymöte för Alla” i Hässleholm den 18 november. 

*

Igår lämnade en av WRC:s allra största profiler oss, Peugeot Sports karismatiska teamchef, Corrado Provera. Det var under hans ledning som Peugeot blev ett respekterat märke i WRC och tog massor av VM-segrar med förare som Richard Burns och Marcus Grönholm. Efter GruppB-eran på 80-talet la fransmännen ner VM-tävlandet men gjorde comeback under Proveras ledning 1999 när Peugeot 206 WRC presenterades.

Foto: Tommy Svensson

Då hade han mer eller mindre tvingat bossarna i Paris att skifta fokus från Formel 1 till Rally-VM. Debut på Korsika med Francois Delecour bakom ratten. Resten av året delade Marcus Grönholm och Gilles Panizzi bil och där Grönholm tog en fjärde plats i Rally Finland.

Foto: Tommy Svenson

Första segern kom året efter i Rally Sweden med Grönholm som förare som sedan  följdes upp med triumfer i Nya Zeeland, Finland och Australien vilket ledde till Grönholms VM-titel och Peugeots seger i Märkes-VM. Tilläggas kan att Provera även låg bakom Harri Rovanperä  enda WRC-seger i som togs i Värmland 2001.

Foto:. Tommy svensson

Tråkigt nog blev inte bytet från 206:an till 307 WRC alls någon lyckad affär och bland annat Grönholm var rasande i Rally Sweden över sin ”okörbara” bil. En seger blev det dock 2004 och då hemma i Finland. 2005 anslöt Daniel Carlsson till Peugeot Sport och hann köra Rally Sweden med ”307:an” där han slutade sexa innan säsongen avslutades med att han och Mattias Andersson ”eldade upp bilen” i Australien.

Foto: Tommy Svensson

Träffade Provera och hans ständiga cigarr flera gånger och att det var en man med utstrålning är omöjligt att förneka. Bakom den buttra för att inte säga ilskna fasaden, klappade ett stort och varmt hjärta där rally tog stor plats. Provera blev 82 år.

*

Alla som läser bloggen vet att mina kunskaper har stora begränsningar. Till exempel har jag nu lärt mig att i Tyskland finns flera orter som heter Boxberg. Den jag refererade till som HQ för kommande helgs ”Lausitz Rallye” låg sydväst om Frankfurt men dock inte där rallyt har sitt nav. Istället är det i Boxberg i sydöstra hörnet av Tyskland (gamla Öst) nära till både Polen och Tjeckien som det körs grusrally i helgen.

*

Samma helg är det dags för World RX att avsluta årets märkliga säsong där man i spåren av branden på Lydden Hill, tvingas köra final med de mindre RX2e-bilarna. Som skåning och klubbkompis med Klara Andersson är det självklart henne och CE Dealer Team där Niclas Grönholm också kör, som jag håller tummarna för. Kollar på VM-tabellen och rent teoretiskt kan Klara klättra till silver men då krävs att hon vinner och Kevin Hansen, Timo Scheider, Niclas Grönholm, Timmy Hansen och Ole Christian Veiby blir i stort sett utan poäng. Med andra ord ser vet lite rynkigt ut för Klara att få någon VM-medalj med sig hem. 

Kort uppehåll efter Hongkong då hon i princip bara hinner hem till Skåne för att packa om väskan innan det är final för Extreme E. Denna körs i Chile som ”Antofagasta Minerals Copper X Prix” och platsen den 9-10 december är Atacama Öknen. Leder inför finalen gör ACCIONA | SAINZ XE Team (Mattias Ekström/Laia Sanz) med 139 poäng och Rosberg X Racing ( Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky) bara tre poäng efter.  Trea är Veloce Racing med Kevin Hansen/Molly Taylor, 21 poäng efter Ekström/Sanz. Klara och Sebastien Loeb i ABT Cupra är femma på 75 poäng. Totalt har fem team chans på slutseger.

*

I helgen drabbades American Rally Association (ARA) av en dödsolycka när 42-årige Kubo Kordisch avled i ”Show Me Rally”. Föraren som ursprungligen kommer från Slovakien tappade kontrollen på sin Ford Fiesta R2 på sträcka nio i rallyt som kördes i Colorado. Kartläsare Drew Carlson fördes till sjukhus med icke livshotande skador.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *