BMW-seger i halkig ”Marknadsnatta”, SMK Hörby-ekipage dominerade Volvo Euro Cup, Fourmaux stakr tvåa i Österrike, Liiten tvåa i Finland och bulgarisk rallystjärna omkom.
Vet inte om han där uppe använde Skänninge och Marknadsnatta lite som träning vad gällde vädret inför kommande helgs ”WRC Central European Rally”. Precis som i Östergötland ser det då ut som att det blir riktigt ”rallyväder” kring Passau. Regn och blåst väntas men dock betydligt varmare med runt 14 grader plus.
Dock klarade sig finalen för Svenska RallyCupen ifrån det värsta ovädret som istället lät Skåne smaka på detta. Dock var det ändå blöt och kallt när Västra Östergötlands MK släppte iväg drygt 170 bilar på de fem sträckorna. Storfavoriten Jari Saarinen vann sträcka ett med sin Hyundai men på nästa var det roliga slut efter ett naturbesök. Istället tog David Nattsson/ Sebastian Johansson (bilden)över ledningen och höll den till mål. Tuff start med två punkteringar och knäckt styrstag för cupens ledande Mattias Nyström. Avancerade ändå upp som slutlig tvåa och vann SRC för 4WD före Nattsson och Kalle Gustavsson, Haninge.
Halka präglade rallyts inledning ändå hindrade detta inte MK Rattens André Nygren/Emil Olsson med en sladdvänlig BMW, från att gå upp i totaltoppen. Utmanade till en början gjorde Volvo-åkaren Adrian Ring men fick sedan ge sig med tekniska problem. Nygren var redan före start klara mästare men tog nu även totalsegern. Valdemarsviks Johan Svensson och Victor Karlsson, Vimmerby därefter och även i cupen blev det samma placeringar. I B-klassen såg det ut att bli seger för Mille Johansson/Johan Grönvall, Katrineholm men med en kanon tid på sista sträckan passerades deras Ford Fiesta Rally 4. Kanonen var en Volvo 940 körd av MK Kindas Alexander Andersson/Krisoffer Ringström som vinner med 9,7 sekunders marginal. För Svenska RallyCupen var Alexander Andersson nästan klar före start och segern gav ingen konkurrent chansen. Cupens ledare för C-förarna, Robin Gustafsson bröt med tekniska problem redan på SS1. Genom klassen körde mest långväga föraren, Bodens Rasmus Hansén snabbast. In som tvåa i klassen Erik Hult, trea Kevin Eriksson. Sören och Pontus Carlsson körde hem Appendix K med tre Volvo 240 topp med Mats Lindwall och Jonas Wallén bredvid på prispallen.
Fjärdeplats i finalen för klare mästaren Kjell Fransson, Vimmerby (bilden). Tvåa i cupen slutade Peter Johansson och trea Morgan Olsson. Grupp F/VOC såg Oscar Östlund/Daniel Andersson som vinnare av både klassen och cupen med Daniel Suvala/Patrik Johansson som tvåa både i cupen och klass. För C-förarna avgjordes klassen på sista sträckan, Jim och Håkan Andersson gick förbi Mattias och Johan Holm och in som trea Lucas Axelsson/Victor Larsson. Det blev särskiljning i tabellen där Holm med två segrar i bagaget placeras före Wilmer Jonsson som plockat en seger. Finalens vinnare Jim Andersson tar tredjeplats i tabellen. Cupen för Grupp E vanns av Alexander och Rickard Broberg och Ungdomsrally vanns av Hugo och Stefan Carlberg som tog årets femte cupseger.
Volvo Euro Cup hade även de final i Skänninge och där Henrik och Ida Levin gjorde en taktisk. körning och vann ”VEC1”.
– Dagen har bjudit på lera, stenar, kurviga vägar och väldigt mycket regn, berättar Henrik.
– Det har onekligen varit lite svårt att hålla igen och inte försöka vara med och slåss i toppen, men samtidigt så är det helt klart tråkigt om man tar onödiga risker och inte kommer i mål!
Nu slutade SMK Hörby-vinnaran femma i klassen, sex sekunder efter klassdebutanten från Asarums MS David Pettersson/Isa Kolmbäck.
I ”VEC2” tog generalen själv Ted och Katharina Malm, SMK Hörby även dom, sin tredje cup-titel.
Med tanke på de yttre omständigheterna var det ingen katastrof i listan över brutna där många gav upp med ”Tekniskt”. Så gjorde även Hässleholms Johan Green/Kevin Athley och detta utan att ha kört så mycket. I starten på första sträckan stannade vindrutetorkarna på Toyotan och tråkigt nog kunde inte felet repareras på plats. SMK Hörbys Pontus och Magnus Sigvardsson gjorde sin andra tävling i Ungdomsrally i Skänninge. Kände sig fram med Golfen och efter sig i totalen hade ”familjen Sigge” sju ekipage. Med detta återstår i stort sett enbart BRC-finalen ”Novemberskölden” den 4 november innan Rally-Sverige kan göra bokslut för 2023.
*
Att Ott Tänak och Martin Järveoja skulle vinna ”Herbst Rally” i Österrike var nog för de flesta solklart. Puma-åkaren gjorde också så med styva minuten till bästa Rally2-bil med M-Sport kollegan Adrien Fourmaux/Alex Coria.
Rally Japan-anmälda Forumaux var i sin tur 20 sekunder före Nicola Ciamin. Fyra blev Roope Korhonen och femma Albert von Thurn und Taxis. Bästa hemmaförare, även han i Fiesta blev sexan
*
Istället för Skänninge valde Jari Liiten/Mikael Johansson att åka till Finland och ”Jari-Pekka Ralli”. En andra plats efter Polo-åkande Nico Valkonen blev belöningen efter de 46 kilometerna SS.
*
I går drabbades sporten återigen av en dödsolycka dock inte på tävling utan test inför Bulgariska Mästerskapets final. Det var en av landets bästa rallyåkare och flerfaldige mästaren Miroslav Angelov som omkom efter att hans Skoda Fabia Rally2 EVO åkt av på en snabb grusväg. Oturligt nog så fanns där ett massivt betongblock i vägen som Angelov körde i och enligt myndigheterna var, ”the impact extremely big”.
Kartläsaren Georgi Gadjev kunde skadad ta sig ur vraket och fick även loss föraren innan bilen fattade eld. 50-åriga Angelov togs till sjukhus med ambulans där man trots stora insatser inte lyckades rädda hans liv. På platsen för olyckan fanns även finländaren Kristian Sohlberg som engagerats för att coacha Angelov in för den kommande tävlingen och som skrev på X.
– Idag hände en coachs värsta mardröm när Miroslav körde rakt in i betongbarriären av okänd anledning. Kraschen var mycket våldsam och tyvärr dog Miroslav senare på sjukhus!