Regnet ställer till det för WRC i Grekland, tipset utan både hjärta och hjärna, ”Kickens Minne” den 14 oktober, SRC söker arrangörer för -24, grönt för ”Kanonen” och hur gör klubbar utan pensionärer?

I kväll klockan 18.05 svensk tid är det dags för med hjälp av vädret, kaotiska ”WRC EKO Acropolis Rally Greece” att köra första 1,48 kilometer långa sträckan ”EKO Super Special” i Aten. Då blir det första gången i Grekland som startfältet får köra fullt då morgonens Shake Down fick ställas in på grund av allt regnande i veckan kring Larmia. Inte heller Aten har klarat sig undan, även om det inte fallit lika mycket regn just där men ändå jobbas det för fullt för att få till en dräglig sträcka för kvällen.

Foto: Okänd

Att summera reken till rallyt är tämligen enkelt efter att ha läst en massa inlägg på ”X” från de som varit ute i verkligheten.

Foto: Stefan Ahl

Ett enda ord behövs, ”Crazy” och bilden från Stefan Ahl som befinner sig på plats, säger väl allt om vad som väntar de knappt 70 startande från och med i morgon när rallyt startar på allvar.

*

Att tippa blir därför extremt svårt då mycket mer än vanligt kan spela in i ”vinna eller försvinna”. Normalt brukar det variera mellan hjärta och hjärna men inte nu, istället är det ungefär som att kasta upp alla namn luften och se vilka man lyckas fånga.

Foto: Toyota Gazoo racing

WRC

1. Sebastien Ogier Toyota

2. Ott Tänak Ford

3. Thierry Neuville Hyundai

4. Kalle Rovanperä Toyota

5. Dani Sordo Hyundai

Ingen analys utan hänvisar till vad jag skrev överst…

Foto: Toyota Gazoo racing

*

WRC2.

1. Andreas Mikkelsen Skoda

2. Adrien Fourmaux Ford

3. Oliver Solberg Skoda

4. Sami Pajari Skoda

5. Gus Greensmith Skoda

Tippar Mikkelsen men blir inte förvånad om till exempel Kajetan Kajetanowicz står överst på pallen på söndag!

*

Junior WRC.

1. Laurent Pellier Ford

2. William Creighton Ford

3. Hamza Anwar Ford

4. Diego Dominguez Ford

5. Nataniel Brun Sosa Ford

Foto. Tommy Svensson

Tror (hoppas) att SMK Hörbys kartläsartalang Julia Thulin lyckas lotsa kenyanen Hamza Anwar till karriärbästa i helgen. Tänker mig att han är van från hemlandet vid förhållandena som råder och därför har en liten fördel. 

*

SVT2 nöjer sig med att sända ett sammandrag på söndagkväll klockan 18.15. Då har TV 12 sänt SS14 klockan 09.00 och SS15 (power stage) kl 12.00.

*

Fortfarande går mycket inom rally i skuggan av ”Kickens” tragiska olycka i samband med EC Snapphanerally för tre vekor sedan. Den gotländska rallyprofilen var även med i MAS Rallycups styrelse och då drivande i deras final på Gotland i oktober. I dag skriver även en annan ”Masare” Hampus Juteryd lite mer personligt om sin kompis ”Kicken”.  ”Att förlora en vän som hade samma brinnande intresse för att rally Sverige skulle utvecklas och få flera yngre att vara aktiva samt att arrangera tävlingar och i styrelsearbete .

När vi satt och prata samma vecka som Snapphane kördes om hur bra allt skulle bli med en final i MAS Rallycup på Gotland ihop JR-Motorsportpoklaen.  Med fina sträckor som ni hade fixa. Reken blev på lördag morgon så om man ville kunde ta natt båten till Gotland för att vara med och tävla. Sedan va det mesta klart för rally festen på kvällen med mat och prisutdelning för både tävlingen och hela mas rallycup.Du vänta på svar om en domare som jag skulle ordna så skulle inbjudan komma ut.Nu är domarn fixad och dina fantastiska rally vänner på Gotland har fortsatt jobbet med att tävlingen sak bli av. Inbjudan är nu ute till din egen minnes tävling det var ju inte så det skulle bli du skulle vart med och slagits om segern. Hoppas du får uppleva en kanon fin tävling från himlen den 14 oktober där vi alla ska veta att du varit en stor del av arbetet så att tävlingen kan köras . Sen en stor eloge till alla som i denna tuffa stund jobbat för att Gotlands Mf ska kunna genomföra tävlingen Vila Frid Kicken”.

Kan passa på att påminna om Kickens Minnesfond och de som vill kan stötta fonden med valfritt belopp: 

– Swish 123 642 81 89

– Plusgiro: 585 29-9 (märk med #KickenFlatOut)

*

September är ofta en månad som förknippas med avslutningar av olika cuper och serier och flera har redan börjat kika på 2024. Längst fram ligger Bilsport Rallycup som bara behöver två tävlingar till för att kalendern med åtta deltävlingar ska vara full.

Foto: Henrik Åkeson

I dag gick Svenska Rallycupen ut med upprop för 2024 till intresserade arrangörer för den elfte säsongen.

Vi vill ha en god spridning över grussäsongen, gärna med en månads mellanrum – eller ”en deltävling per lön”, förklarar cupledningen.

Planerna ligger om sex deltävlingar för säsongen men slutligt besked beroende på arrangörers intresse och datum. info@svenskarallycupen.se  är adressen som man ska använda och då med lite kort information om ert tävlingsdatum och lite information kring tilltänkt upplägg för tävlingen.  Några av grundkraven på tävlingsarrangörerna är som tidigare:

* 1-dagarstävling där man kan ha fri besiktning fredag kväll.

* Önskemål om cirka 40-50km special.

* Noter av BMsport.se, Patrik Barth.

* Arrangörer skall kunna ta emot 180 startande.

* Liveresultat på webben.

Cupen söker också nya fräscha krafter. 

Gillar du att räkna poäng, intervjua och samla material för vårt WebTV Magasin och utveckla våra sociala medier eller annat jobb kring tävlingarna. Även då kan du kontakta oss! 

*

Nu kan Eslövs MK dra en lättnadens suck då ”Kanonen” den 17 september passerat den undre gränsen vad gäller antalet för att RS-DM-tävlingen kan genomföras. Med en timma kvar inan man stänger butiken finns 33 ekipage i listan.

*

TV-Svängen är inne på upploppet inför starten på lördag och då är där femtioelva olika grejor som måste fixas. Idag har det varit prishämtning i Broby, lämnat Säkerhetsplaner till myndigheterna i nordöstra Skåne plus allt roddande med tävlingsprogram hit och dit.

Detta är vad som fanns på mitt bord och då ändå inget mot vad tävlingsadministratör Bertil Gunnarsson har att hålla reda på. Det är f-n och hans mormor plus lite till som han ska fixa innan vi kan släppa iväg den 58:e upplagan av TV- Svängen. Inte utan att man funderar på hur de klubbar klarar sig som inte har pensionärer i funktionärsleden? Då slår det mig plötsligt, den typen av klubbar finns ju inte, varken inom rally eller andra sporter även om yngre förmågor ofta hävdar motsatsen…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *