Junior-VM: Sverige-Finland 5-1, Victor H. får tufft men inte omöjligt att ta EM-medalj, regn ställer till det i Grekland, Østberg/Barth till WRC Rally Chile, Suninen kör ”ÖM-finalen”, TMK byter grus mot asfalt, trögt i RS-DM och syskonen Bäckman kraschade tungt.
”Rallyinfo-fabriken” DirtFish gjorde i går en genomlysning av alla som vunnit Junior-WRC sedan starten 2001 och ”vad hände sedan”. Vad gäller Sebastien Ogier, Sebastien Loeb, Dani Sordo, Craig Breen eller Elfyn Evans så är det allmänt känt att alla hamnade i WRC och där blev mer eller lite mindre framgångsrika. Man får ofta höra att svenskt rally har hamnat bakvattnet men kollar man på Junior-WRC, så krossar vi faktiskt i sammanhanget ikoniska Finland med 5-1. Enda junioren från rallyts förlovade land är Sami Pajari som körde hem titeln 2021. Med blågula flaggor hittas PG Andersson, Patrik Sandell, Pontus Tidemand, Emil Bergkvist och så senast 2020 Tom Kristensson. Fjolårets Arvika-vinnare PG Andersson sticker ut i J-WRC som enda förare att vinna mästerskapet två gånger (2004 och 2007), båda med Suzuki. Tråkigt nog slutade detta med att han fick jobba med Suzuki SX4 WRC där japanerna gav upp VM-drömmarna redan efter en säsong.
DirtFish summerar svenskarnas rallyliv efter statushöjningen som ”Världsmästare”, att det efter detta inte blev så mycket mer. En sanning som är alltför välkänd för oss och ingen svensk fick permanent plats i WRC. Man pekar även på samma alltför välkända faktum, att pengar och starka sponsorer saknades däremot var det inte bristande talang som satte stopp.
Som part i målet vill jag även lyfta fram DirtFishs omdöme om Tom och man skriver ” Få Junior WRC-mästare arbetade hårdare för att komma dit mer än Tom Kristensson. Men tråkigt för svensken förvandlades hans gyllene biljett till WRC2 med en M-Sport Fiesta Rally2 2021 till en levande mardröm. Överansträngd med att försöka sortera allt för säsongen kraschade han i Kroatien som följdes av tre brutna i de kommande fyra tävlingarna. Efter att ha lämnat WRC2 vann Kristensson det polska mästerskapet och imponerade i ERC inför vad som var tänkt att bli en hel säsong i år. Men svensken avbröt efter halva året. ”. Även om jag tycker mig ha lite koll på sporten måste jag medge att i Junior-VM finns lite luckor som jag tror delas av mer än mig. Vem kommer till exempel ihåg Aaron Burkart trotts att tysken körde WRC-bil före han blev Junior-mästare. Tog också fem säsonger innan han lyckades vinna J-VM och redan två år senare 2012 avslutades i princip karriären.
*
Mer om juniorer och då ERC Juniors som precis som övriga klasser kör sin final i Ungern och ”Rally Hungary”. En tävling på asfalt den 6-8 oktober och som till viss del påminner om förra deltävlingen i Tjeckien.
I Junior-klassen räknas fyra av fem deltävlingar och räknar man bort sämsta resultat hittills, är det fortfarande norrmannen Ola Nore Jr. som leder trots att plånboken var för tom för start i Tjeckien. Nore Jr. står kvar på 94 poäng medan tvåan, Roberto Dapra fått ihop 89 poäng. Tufft med på pappret ledande Norbert Major bara två poäng efter. Ingen speciellt vild gissning att EM-medaljerna kommer att fördelas inom den här trion och för att fyran, TV-Svängs-aktuelle Victor Hansen ska komma ifråga för FIA-prisutdelning längre fram krävs i princip seger, plus att hela trion kör bort sig på sträckorna kring centralorten Nyíregyháza. 30 poäng återstår att kämpa om och för Victor som står på 73 poäng samma som tysken Timo Schultz, ser det således tufft ut. Detta är alltså när alla räknat bort sitt sämsta resultat…
*
Idag började reken för ”EKO Acropolis Rally Greece” och där vädret kring Lamia ställer till det. Vädret är långtifrån det soliga Grekland som vi ofta förknippar landet med, mycket regn faller och ska falla över Lamia fram till fredaglunch.
Detta har gjort att arrangören tvingats kasta om dagens rek på grund av vätan och även morgondagen lär få se ändringar.
*
I dag släpptes anmälningslistan för ”WRC Rally Chile BIOBÌO” 28 september till den 1 oktober. Mycket överraskande dök Mads Østberg upp i listan med Patrik Barth och paret ska köra Citroën C3 Rally2 dock utanför poäng i WRC2. Senast Mads tävlade i WRC var 2021 i Spanien då han med Torstein Eriksen nådde fjärde plats i WRC2.
*
Mer WRC-nytt och den här gången med Teemu Suninen och Mikko Markkula. Hyundai Motorsport har anmält paret till finalen i Österrikiska Mästerskapet, ”OBM Bucklige Welt Rallye” den 16-17 september.
Paret blir ensamma om att köra en Rally1-bil och då så klart en Hyundai. Rallyt i Österrike blir en fin uppvärmning inför nästa WRC-start för Suninen som blir i Rally Chile.
*
I går dök inbjudan upp för ”Falsterbo Rallysprint” den 21 oktober, en klassisk skånsk avslutning för grusåkarna. Så blir det dock inte den här gången då Trelleborgs MK förflyttat tävlingen till Minnesberg och samma backe där man hade Back-SM i fjol. Alltså långt ifrån gruset på det vindpinade Falsterbo Skjutfält och istället bjuder tävlingsledare Kai Koivuranta på en asfaltbacke som körs fyra gånger vilket ger totalt sex kilometer.
*
RS-DM går in i slutskedet och detta med tävlingar två söndagar i rad. Först ut är Eslövs MK den 17 september med ”Kanonen” som körs med ”prov” istället för det numera så vanliga ”varvlopp”. Tre olika prov som dubblas men intresset från asfaltgänget verkar lite ljummet. Anmälan stänger på torsdag och för att uppnå minimiantalet för genomförande krävs ytterligare minst fyra ekipage.
*
Helgen efter kör Lunds AC ”Lundasprinten” på Bulltoftabanan i Malmö som även denna har lite trögt med anmälda. Vill nog till att förare som gillar att köra RS ställer upp nu i höst, annars är risken stor att även intresset från arrangörer blir lite motsvarande…
*
Säsongen i GT4 European Series med Aston Martin Vantage har inte alls gått syskonen Jessica och Andreas Bäckmans väg. Riktigt illa gick det i helgens femte deltävling på Hockenheim där Jessica var inblandad i en tung krasch. En krasch som gjorde bilen oreparerbar och syskonen fick därför se racet dagen efter från depån.
– Det var flera som kraschade runt omkring mig och det fanns inget jag hade kunnat göra för att undvika kraschen. Bilarna kom från båda sidorna in i mig så att bilen flög upp i luften, det var mycket otäckt, säger Jessica och fortsätter.
– Det var inte den avslutningen på helgen vi hade hoppats på tyvärr, men nu kan vi bara blicka framåt. Nästa tävling är finaltävlingen i Barcelona i Spanien, det är en bana som vi båda har goda minnen ifrån tidigare. Vi siktar på att avsluta säsongen starkt där!
*
Bara att inse att WRC i Grekland i min värld hamnar i skuggan av ”TV-Svängen” och tar min ursäkt på grekiska för detta så ingen missar,”boreís na me synchoreís stin Elláda”. Istället går dagarna helt i spåren av att få ihop SSRC/DM-tävlingen på lördag. I dag har jag till exempel avverkat 4097 steg för att lämna ut program till annonsörer och då i princip aldrig varit längre från bilen än 20-30 meter. Ingen blogg i morgon då jag har begravning på programmet, men på torsdag ska det förhoppningsvis bli både blogg och WRC-tips innan det växlas upp för den 58:e TV-Svängen.
Tittar man på åldrarna så blir det intressant. Tom Kristensson var 29 år (!) när han vann JWRC. PG Andersson var 27 år. Patrik Sandell och Emil Bergqvist 24 år. Pontus Tidemand 23 år. Knappast ”juniorer” i min mening.
Skillnaden mellan Sverige och Finland är att finnarna kör i högsta klassen när de nått de åldrarna. Syftar på Latvala, Hirvonen, Lappi, Suninen och Rovanperä.