Nore hoppar av ERC Juniors vilket öppnar upp för ”2XVictor”, Mille siktar på Topp-5, DriveVXO-BMW blir publikmagnet i helgen, Adielsson siktar på seger, SM inte högprioriterat av skåningar, Standard är undantaget, Vara MK förlänger anmälan och finns det fler än 100 aktiva rallyförare i Södra?
ERC Juniors norrmannen Ola Nore jr drar tillbaka sin anmälan till helgens ”Barum Czech Rally Zlin”. Nore inledde året med två raka segrar men sedan har det gått tyngre med sjätte plats i Lettland och en fjärde i Värmland. Med detta leder han med sju poäng före rumänen Norbert Major och 13 före belgaren Roberto Dapra. Bekant är också att även Major brottas med betydande ekonomiska problem och löste helgens start i absolut sista minuten.
Fyra är SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson i nuläget 29 poäng efter norrmanen och ett troligt scenario är att dennes ledning är borta efter helgen. Skulle han dessutom inte komma till start i den ungerska finalen och om VH/VJ får till ett hyggligt resultat i Tjeckien så är ändå EM-bronset inom räckhåll.
Reken för ”Zlin” har nu avslutats och i morgon klockan 08.00 väntar shake down på 3,1 kilometer långa ”Majak”. I fjol regnade det bitvis häftigt i trakterna kring Zlin men i är väntar istället sol och riktigt varmt. Meteorologerna förutspår 27-30 grader och med minimal vind, så lär det inte bli några problem att hålla värmen i overallerna.
*
60 poäng återstår att köra om i ERC Juniors så rent teoretiskt kan även Mille Johansson/Johan Grönvall blanda sig i medaljstriden från sin åttonde plats. Fast då krävs två fullpoängare från Katrineholmaren samtidigt som de allra överst blir poänglösa, kan med andra ord bli lite knepigt. Mille har dock inte gett upp berättar han just färdig med testerna inför Zlin.
– Känslan är bra. Jag börjar komma in mer i asfaltkörningen och fick till riktigt bra inställningar på bilen under dagens test, säger Mille.
Senast i Rom blev man tia efter punkteringar och nu väntar en helt annan typ av asfaltsträckor.
– Vägarna här är smala, snabba och ojämna med mycket sprätt och smålyft. Så det gäller att man verkligen har noter som stämmer till 100%, annars kommer man tappa mycket tid, menar Mille och kartläsande Johan fyller i.
– Den största utmaningen för mig är att sätta noterna, rätt då underlaget och farten varierar en hel del så blir vi topp fem är vi jättenöjda!
*
Även om ingen kan begära att Hans Bååth/Andreas Sigfridsson, Wäxjö MS ska blanda sig i toppstriden ”EC Snapphanerally” som blir debuttävlingen för helt nya BMW 1M 1,6t ,så lär det ändå bli den bil som får mest uppmärksamhet i helgen.Den nya BMW:n för Grupp Hb och körs i ”Nationella 2WD” är inte bara en konkurrenskraftig tävlingsbil utan fungerar även som testbänk för det nyskapande projektet ”Moderna Bränslen”. Bååts eget skötebarn DRIVE VXO har engagerat sig i detta projekt med målet att parallellt med utvecklingen av elbilar, bidra till att fordon med förbränningsmotorer kan fortsätta användas genom hela sin förutsedda livscykel.
– Bilen representerar en balans mellan teknik och prestanda samtidigt som den är en produkt av svensk ingenjörs- och bilbyggarkonst, berättar Bååth.
– Ett stort varmt tack till våra leverantörer TechPro som byggt bilen, Unic som levererat transmissionen, Däckproffsen för däck och kompetens och Even Engineering som står för motor, elektronik och styrsystem vilka är avgörande för att vi skall kunna arbeta med att utvärdera olika bränslen inom ramen för projektet.
*
BMW:n i alla ära men att rå på de redan”färdigutvecklade” konkurrentrna i rallyts största klass blir nog inte helt lätt. En som är laddad till tänderna är klassens ”nya stjärna” Mattias Adielsson som efter många år både utomlands och hemma kört 4WD-bilar. Nu är det dock Toyota Corolla som gäller och där det går riktigt bra i Grus SM, men något tyngre i ”Stora SM”.
– Vi ligger tvåa, tio poäng efter ledaren Emil Karlsson så det här kommer bli tufft men vi kör för seger det finns inget annat i det här läget, förklarar göteborgarens som har Bo Holmstrand vid sin sida som vanligt.
–Jag tycker att vi har börjat få ordning på bilen så att den passar min körstil på ett bra sätt nu, det känns som att det nu är en riktig vinnarbil!
*
Rally-SM känns numera inte som någon stor angelägenhet för de skånska förarna och de enda som tävlar i ”Grupp H” något så när regelbundet är Hässleholms Johan Green/Patrik Johansson och Johannes Haraldsson/Magnus Lörd (bilden) plus SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund. Bäst placerad av dessa är familjen Berglund med Volvo 940 på en 16:e plats av de 40 som tagit poäng under året.
I Hässleholm får det ”rödgula-laget” dock lite sällskap och anmälda är även Joacim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby, Ricke Borgström/Mikael Johansson, Osby MK, Tobias Jönsson/Kenny Andersson, Hässleholms MK.
*
Inte heller i ”Standard” är det skånskt i överflöd även om två av de tio anmälda kör för SMK Hörby. Glädjande är att både Karl-Johan Ingesson/Emma Fransson, BMW och Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg, Volvo är inblandade i medaljstriden. Bäst läge har Ingesson som är tvåa efter segern senast i ”Skilling 500” och en enda futtig poäng skiljer till värmländska färgklicken Jan ”Janjan” Johansson med Christian Olsson i Volvo 850:an.
Guld blir nog tufft för i Landskrona MK hårt motocross-engagerade Ingemar Månsson. Är fyra och behöver bara fem poäng för att gå förbi nuvarande bronsinnehavare, östgöten Elliot Sjögren.
*
Årets mest överlägsna så här långt är ledaren i ”Nationella 4WD” Robert Andersson/Jesper Samuelsson. Deras svarta Mitsubishi har redan gulddekoren klar efter sina tre raka segrar. Tvåa är Kim Nydén/Jonas Sandin med två andra platser och en fjärde vilket ger 17 poäng upp till Robert. Tajtare kring tredje plats där det från trean Joacim Carlström ner till åttonde placerade Erik Pettersson skiljer tio poäng.
*
Nästan i paritet med Robert är Isac Reiersen/Lucas Karlsson i ”Internationella 2WD” där en andra plats i Skillingaryd gjorde ett hack i segerraden. 18 poäng ner till C-föraren Liam Berg/Theo Bergsten. Tack vare en nolla i Lima är GK Doors snabbe Patrik Hallberg/John Stigh på tredje plats och med 37 poäng upp till Isac blir det nog tufft att ta guld…
*
Nästa tävling med SM-status är jubilerande Vara MK:s ”Hårdingen” i Grus SM den 27 augusti. En sprintsträcka som mäter strax över sju kilometer och ska köras två gånger. Tävlingsledare Tord Andersson berättar.
– Sträckan är verkligen superfin och kanon. Att det har regnat märks inte, sträckan torkar upp snabbt då det är bergkross som underlag.
När anmälan stängde var det med knappt 50 bilar i SM/RM en siffra som uppenbarligen klubben inte var helt nöjda med.
– Vi har efteranmälan öppen till söndagen den 20 augusti klockan 18 och har slopat efteranmälningsavgiften så är det någon som är intresserad så är det bara att skicka in en anmälan!
*
Samma datum den 27 augusti är det återstart för RS-DM bland furorna i Åsum strax utanför Kristianstad. 41 anmälda finns till ”Rally Kristianstad” och precis som tidigare är det Standard-klasserna som utgör ryggrad i DM-serien med mer än hälften av de anmälda.
Kollade lite i DM-listorna och totalt har strax över 60 RS-förare tagit poäng när halva serien är avverkad. Lägger man så till att det är knappt lika många som plockat DM-poäng i rally från Södra BF är det enkelt att se att det i distriktet (Skåne-Blekinge-Södra Halland) finns runt 100 aktiva rallyåkare. En siffra som Ola Schönström, SGA redan våras förklarade var den som gällde, men fick direkt mothugg av mer blåögda optimister. Dessa hävdade bestämt att det istället fanns minst 200 personer med rallybilar och om det nu är så, då undrar jag var den andra halvan håller hus…
Visst står det Rallybilar i garagen runt om i södra sverige och de står där av den enkla anledningen att det är för dyrt att köra tävlingar, att köra tre – fyra små tävlingar om året det finner nog inte många vara så där intressant , därför får bilarna fortsätta att vara i ide .