Finns ny operativ rallychef?, två svensk-bilar till ERC Tjeckien, Ingram gör ERC-start med Polo, otäck vilolycka och VEC åker till Norge!
Läser i dag att norrländsk media skriver att Erik Åström, ordförande i Vännäs MK blir den som tar över efter Stefan Djerf och blir ny operativ chef för Rally Sweden. Till Mellanbyden kommenterar bara Åström med att han varken bekräftar eller dementerar uppgiften. Inte heller rallyägaren Svenska Bilsportförbundet har velat kommentera nyheten och så länge detta inte skett, är det nog bara att fortsätta vänta på vem som blir Djerfs efterträdare. Med bara sex månader kvar till rallystart börjar onekligen klockan ticka allt snabbare…
*
I går publicerades anmälningslistan till ”ERC 52. Barum Czech Rally Zlín” med totalt 114 anmälda. Två svenskar anmälda och båda i ERC Juniors, #31 Victor Hansen/Victor Johansson, Peugeot 208 Rally4 (bilden) och #35 Mille Johansson/Johan Grönvall Ford Fiesta Rally4.
Hela toppgänget är anmälda och där då SMK Hörby-duon är fyra efter mindre lyckade deltävlingen i Rom. Leder gör Ola Nore jr/Rune Eilertsen före Norbert Maior/Maria Francesca Major och som trea Robert Dapra/Luca Guglimetti. Inte utan att man får en tankeställare över hur vi (SBF) tar hand om de juniorer som siktar på lite mer, än att bli bäst i SM? Noterar till exempel att tysken Timo Schulz är anmälda av ”ADAC Opel Junior Rallye Team” medan irländaren Aoife Raftery har stöd av ”Motorsport Ireland Rally Academy”. Garanterar att ingen mer än Victor som vanligt, själv kör ner till till Zlin precis som han gjort även till de tre föregående deltävlingarna. Behövs nog ingen Nobelpristagare för att konstatera att detta inte är optimal uppladdning inför tuffa EM-tävlingar…
’
I ERC-klassen har Hayden Paddon alla möjligheter att som första nyzeeländare bli Europa Mästare i hop med John Kennard. Med två tävlingar kvar leder Hyundai-duon med 55 poäng före senast i Rom rullade Martins Sesks. Totalt 70 poäng finns kvar att köra om vilket innebär att det inte blir något norskt/svenskt EM-guld då Mads Østberg/Patrik Barth är 73 poäng efter ”The Kiwi”. Merparten av Europatoppen är anmälda och där även ”flagglöse” Alexey Lukyanuk/Yevgen Chervenko från Ukraina gör sin andra start för året. Hemmaföraren Erik Cais har varvat ERC med WRC2 men inte varit så lyckosam. I ERC delar han 27:e platsen med Hörby-föraren Tom Kristensson.
Britten Chris Ingram EM-vinnare 2019, kämpar hela tiden med tuff budget och psykisk sjukdom men hoppas att året ska bli språngbrädan mot ett lugnare 2024. I belgiska ”Ypres Rally” fick han förtroendet att köra en VW Polo R5 och ett förtroende han förvaltade väl med seger. Med samma Polo kan han och ”han med mustaschen” Sean Johnstons f.d co-driver Alexander Kihurani mycket väl blanda sig i segersnacket. Senast Ingram körde i Zlin var 2019 vilket renderade en tredje plats.
Vann det året precis som sex gånger tidigare, gjorde Tjeckiens stora rallystjärna Jan Kopecky och jag sätter nog en slant på honom även detta år. Dessutom vet jag vad jag snackar om då jag faktiskt åkt med Jan i en av Skoda Motorsports bilar. Hade faktiskt inte mycket att lära honom. Rallyt med sina typiskt dåliga asfaltsträckor körs 18-20 augusti och brukar räknas som ett av EM-seriens absolut tuffaste.
*
Förra helgen råkade estländaren Pranko Körgesaar ut för alla rallyåkares mardröm, att krocka med ett djur på en specialsträcka. I Litauen och ”CBet Rally Rokiškis” var han på väg mot seger i juniorklassen med sin Ford Fiesta Rally4. På ett snabbt parti hoppade en bastant hjort ut framför bilen och det blev en minsta sagt, tung smäll. Besättningen klarade sig oskadda men av förklarliga skäl fick man bryta.
*
Medan SM-åkarna samlas i Hässleholm för näst sista deltävlingen den 18-19 augusti drar Volvo Euro Cup till Norge och ”Sommer Rally Grimstad”. Ändå lite kul att SMK Hörby har två ekipage anmälda, VEC-ledare Henrik och Ida Levin (bilden) samt ”Generalen” själv med fru, Ted och Katharina Malm. Helt naturligt finns där även en hel flock norrmän anmälda så den här gången får nog familjen Levin verkligen kämpa om segern.
Tävlingen ingår i Norska Mästerskapet och har lockat 63 ekipage totalt. Många tuffa taggtrådkäkande hemmaförare och den enda svenska flaggan utanför VEC sitter på bohuslänningarna Bjarne Rutgersson/Ulf Storms häftiga röda BMW M3.
*
I morgon och torsdag väntar kultur vilket innebär, bloggfritt!