Toyota satsar långsiktigt på WRC, Ogier startar i Grekland, DRIVE VXO bjuder in till ”SM-shake down”, Helin satsar på att stärka ledning på Jylland och Mikaela gjorde sitt livs RX-race!

För alla oss som helst sett Rally2 som huvudklass i WRC precis som i ERC är måhända inte beskedet från Toyotas ordförande Akio Toyoda positivt. Till DirtFish säger han att man från deras håller ser långsiktigt på sitt WRC-engagemang och allra helst vill se att fler tillverkare följer i Toyota, Hyundai och Fords hjulspår. Ett bevis på detta kom när Toyoda före start av ”Secto Rally Finland” avslöjade att  det planerades för ett nytt utvecklingscenter nära Toyota Gazoo Racings nuvarande huvudkontor i Jyväskylä. Toyota drog sig ur WRC efter ”fuskskandalen” i början av 2000-talet och där det nu är Toyodas förtjänst att man är en av dominanterna.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Det finns två anledningar till att vi kom tillbaka – den första är att använda den här erfarenheten för att göra allt bättre bilar och den andra är att utveckla mänskliga resurser, för att utveckla människor, säger Toyoda till DirtFish.

Om vi förlorar dessa två skäl, då förlorar vi vårt existensberättigande som företag. Det är därför det här kommer att bli ett långsiktigt engagemang för WRC!

Ingen hemlighet att Toyoda jobbat för att först och främst Subaru ska göra comeback (bilen på bilden är enbart en studie av hur det skulle kunna se ut). Han menar att ju fler tillverkare desto bättre och att konkurrens enbart är positivt och gör folk mer på tå.  Precis som alla andra är han spänd på hur det nya Rally1-reglementet som ska gälla till 2027, kommer att se ut. Men för oss som hellre ser en förenklad (läs billigare och lite långsammare) framtid så är nog inte Toyoda inne på samma linje som menar. 

Eftersom alla arbetar från olika vinklar kommer teknisk innovation att ske och vi bör fortsätta att driva och utforska olika typer av teknik – det är sättet att förändra framtiden!

*

Snudd på en hel månads semester för de inblandade i WRC när nu inte ”WRC Rally Greece” går igång förrän ”TV-Svängs-helgen” 7-10 september. Enligt sociala medier är det då även dags för Sebastien Ogier att göra sin sjätte start för året.

Foto: Toyota Gazzo Racing

Med tre segrar håller han femte platsen i VM-tabellen och ingen blir nog förvånad om det bli ny vinst för fransmannen i Grekland. Starten innebär också att helgens trea Takamoto Katsuta, ställs utanför trion som får räkna poäng i temamästerskapet. Samma öde drabbar även Teemu SuninenDani Sordo åter tar plats i Hyundais line up med Thierry Neuville och Esapekka Lappi. Tio Rally1-bilar förväntas till ”Gudarnas Rally” och där den tionde körs av Jourdan Serderidis. Som i de tidigare staterna är det Ford Puma som gäller för greken. 

*

Inte ens en vädjan genom Motorbloggen kunde rädda  Varbergs helt nya backtävling, ”Rondellen Maskin Mixen”. Anledningen var för få anmälda och hoppet om räddningsplankan ”Kullingstrofén” och att det därifrån skulle komma lite ny namn i helgen, lyckades inte. 

*

CG Wilke och Hässleholms MK ändrar ogärna på vinnande recept och därför inleds SM-tävlingen ”EC Snapphanerallyt” 18-19 augusti precis som det gjorts de senaste åren. Två sträckor på ”Garnisonen” med asfalt, betong och gatsten under de ”slitna grusdäcken”.

Foto: Tommy Svensson

För att komma väl förberedd har därför Hans BååthDRIVE VXO bestämt sig för att öppna upp sin anläggning för asfalttest torsdagen före den 17 augusti.

Varför chansa på att farten räcker på Garnisonen, så välkommen att köra test på DRIVE VXO så slipper du riskera att tappa 20 sek redan på fredagen, hälsar Bååth.

För 700 kronor/bil får man köra så mycket man hinner/orkar. Anmälan senast den 12 augusti klockan 18.00 till andreas @asmotorsport.se 

*

I helgen körs ”Rally Jylland” med lite annorlunda upplägg för denna deltävling  i Dansk Super Rally med tilläggen DASUMesterskaber – GMB Rallyshow – EC Sikring Juelsminde Sprint- Yokohama Mesterskabet.

På fredagens körs första halvan som även räknas för sig med start i Fårvang. Dagen efter flyttas hela cirkusen till hamnen i Juelsminde för ny tävling. Totalt 80 bilar hade satts som gräns vilket nu överskridits då 95 ekipage är anmälda. Tio sträckor under fredagen som så följs av åtta på lördagen. Att alla danska toppåkare är på plats är helt naturligt och då blir det även debut för Glad Sports Kenneth Madsen /Mette Felthaus med teamets splitternya Citroën C3 Rally2.

Foto. Helin Motorsport

Dåligt med svenskar på Jylland men Lucas Helin/Mikael Kjellgren sviker inte med sin Opel Astra och ska nu försöka stärka sin klassledning i mästerskapet. Övriga svenskar (som jag hittat vill säga) är Arne och Jacob Oddshammar plus Skawomir Bronk, alla från  Lund.

*

Mikaela Åhlin Kottulinsky gjorde kanske sitt livs körning när han slutade tvåa i RX2e i Mettet efter sportens största stjärna Johan Kristoffersson. Fyra kom Nils Andersson vilket räckte för att föra upp honom i mästerskapsledning.  Men  frågan är om Mikaela kan klättra ännu mer då finalstarten är i fara på grund av brister i budgeten.  

Foto: Qnigan

Det är inte klart att jag kan få ihop budgeten för sista tävlingen och jag har mycket jobb framför mig. Vi får hoppas att det löser sig, säger Mikaela.

Mikaela konstaterar även.

– Jag lärde mig mycket av misstagen senast i Lydden Hill. Nu gjorde jag jättebra ifrån mig hela helgen och hela vårt team fick till ett fantastiskt jobb tillsammans.

Teamkompisen Nils hoppas förstås att Mikaela lyckas finansiera även slutracet så att de två kan fajtas om mästerskapet.

Det blir ett väldigt spännande slut. Jag får en värdig utmanare. Hoppas att vi är vänner även efter sista tävlingen, skrattar Nils.

Foto: Qnigan

Dramatiskt efter målgång då tvåan över mållinjen norrmannen Ole Henry Steinsholt i efterhand fick tolv sekunders tillägg för sina manövrer i starten och hans andraplats blev till en sistaplats Detta flyttade upp Mikaela till andra och Nils till fjärde. Johan Kristoffersson kom och vann som gästförare i RX2e, när tungviktsklassen ställdes in i väntan på utredningen av branden i Lydden Hill senast. En start som blivit omdiskuterad men där Johan är säker.

 – Det var helt rätt beslut, klart man alltid vill köra race och i det här fallet var det förstås extra kul att möta Hansens i helt likvärdiga bilar. 

De fyra VM-förarna visade också sin klass och var totalt sett snabbast, men på den slutgiltiga prispallen var det bara Kristoffersson som stod. Timmy Hansen tvingades bryta i finalen medan Kevin åkte ut i semifinalen. Det gjorde också Ole Christian Veiby, som hamnade på taket efter att ha kört in i en barriär.

Jag såg ingenting. När jag startade vindrutetorkarna blev det ännu värre, berättar Veiby, som ändå var nöjd med helgen.

I finalen stod Kristoffersson på innerspåret, med Timmy Hansen i det torrare spåret utvändigt. 

Jag hade lite tur där, för Timmy missade i starten.

Foto Euro RX

I Euro RX tog Anon Marklund ny seger före allt piggare dansken Ulrik Linneman och med ungraren Tamas Karai som trea. Detta gör att Marklund leder 20 poäng före Janis Baumanis och med Enzo Ide som trea, en poäng efter ungraren. Med bara finalen i Tyskland kvar  ligger Linneman åtta utan möjligheter att nå någon EM-medalj.

Foto: Euro RX

*

I går skrev jag att Jonas och Erik Lindfors som vann Grupp E-klassen i Kullingstrofén är bröder, helt fel dom är kusiner. Ber om ursäkt för detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *