Loubet ersätter Tänak i finskt genrep, ERC-Mille slutade klasstrea i Pisa, en del tycker att SSR bara ”borde svälja”, SM-final lockar årslägsta och debutan segrade i RX2e.

I efterdyningarna av Rally Estonia har nu M-Sport Ford valt att ersätta Ott Tänak i nästa helgs ”shake down” i Finland, ”HYA Center Rally” med Pierre-Louis Loubet. Inte bara detta som är lite anmärkningsvärt utan även att Neuvilles f.d co-driver Nicolas Gilsoul kliver ur Puman och ersätts av Arnaud Dunand. Även för honom blir det en nyttig genomkörare då han i Rally Finland sköter kontoret hos WRC2-ledande fransmannen Yohann Rossel.

Foto: M-Sport Ford

Till DirtFish förklarade Loubet sitt inhopp med att ”Ott behövde lite semester” vilket han i och för sig inte förnekade men la även till.

Jag skulle säga att vi kör max för tillfället och från teamet har inget nytt tillkommit så jag tror inte att vi kan föra mycket mer än vi redan gjort…

I Tampere får Loubet sällskap av både Kalle Rovanperä och Elfyn Evans som även de vill få upp ”speed” inför Rally Finland helgen efter. Två svenskar finns också på plats, örebroaren Fredrik Grahn med Stefan Ahl som kartläsare och värmländske Volvo-åkaren Thomas Hansson. 

*

Medan Victor Hansen laddar upp inför ”ERC Roma di Capitale” genom att ensam och med början i går kväll köra servicebuss och rallybil på släp 180 mil till Rom, så valde klasskompisen i ERC Juniors, Mille Johansson ett annat sätt.

I går körde han och kartläsare Johan GrönvallRally Coppa Città di Lucca” utanför Pisa som uppladdning inför årets första EM-deltävling på asfalt.

– Tanken med denna tävling var att komma in i asfaltskörningen inför Rom, då det skiljer sig ganska mycket från grus. Vi har även ett helt nytt notsystem  som vi tror kommer hjälpa oss framåt. Målet blir att få till en bra känsla i bilen som vi sedan ska bygga vidare på i Rom, säger Mille.

Foto: Tommy Svensson

Genrepet blev också fullt godkänt där Mille och Johan slutade trea i klassen ”Rally4 under 25” med enbart hemmaförare före sig. Här kan jag tillägga att det ofta påpekas att vi har alldeles för många klasser i Sverige för att sporten ska kunna lyfta. I Pisa tävlades det i totalt 26 olika klasser med 104 ekipage…

*

Gårdagens ”chockbesked” att South Swedish Rally inte kommer att vara en del av ” nya Rally-SM” väckte så klart stort intresse och många kommentarer på rallyts hemsida. Lite grovt så bestod dessa av tre sorter, de som stödde styrelsens beslut, en andra grupp tyckte bara att det var tråkigt och så den tredje som inte kunde förstå hur man kunde ”ge upp så lätt”. Istället menade dessa, borde man tagit till sig av kritiken, svalt undan och rättat in sig i ledet.

Foto: Tommy Svensson

I det här fallet skulle nedsväljningen inneburit att först och främst visionen med allt koncentrerat till  Millebygden skulle skrotas. Jag vill minnas att det även tidigare var kritik mot serviceplatsen när den var i närheten av IKEA:s hotell och slutsatsen måste för mig då bli, att SSR i princip måste flytta från Älmhult helt då det uppenbarligen inte finns lokaliteter med ”SM-status”. Nu har jag inte varit på så många SM-rallyn de senaste åren, undantaget Snapphanerallyt och skillnaderna mellan lokalerna där och de som byggdes upp i Millebygden är inte jättestora. Kritik riktades också mot att serviceplatsen var på gräs och ”inte hårdgjord yta” men på Hässleholmsgården är ungefär halva servicen förlagd till gräs. Ska tilläggas att jag aldrig fått höra kritik mot CG Wilkes val av samlingsplats för servicetält/bussar. Tror istället att vissa kritiker av för mig helt okänd anledning, letade problem och som där står i skriften, ”den som letar han finner”. Nu är dock beslutet tagit och i mina ögon är jag helt på det klara med vem som är vinnare, respektive förlorare!

*

När Enköping nu även stängt efteranmälan till finalen ”EMC-Sprinten” den 5 augusti i Asfalt SM blev det inte alls överraskande med årets lägsta antal deltagare. Bara 29 ekipage i de tre SM/RM-klasserna som kompletteras med fyra i Appendix K och Rasbos Theo och Mats Thorzelius i ”Ungdomsrally”. I 2WD är hela ”Topp-tre” anmälda, med Simon Andersson, Eslöv, Joacim Kristiansson, Hörby och Grännas Tobias Pettersson. Med full pott måste Simon köra bort sig totalt för att ”Jocke” ska ha chans på ett tredje SM-guld. Samma läge är det i 4WD där Stefan ”Team SKÅAB” Kristensson, Östra Grevie har tre segrar vilket innebär att Micael ”GK Door” Jakobsson är elva poäng efter och måste vinna med Polon. Detta samtidigt som Stefan i WRC-Fiestan tappar många poäng.

SMK Hörbys Mitsubishi-åkare Peter Blomquist har ett fast grepp om SM-bronset då den ende som kunde hota, Joakim Rydholm avstår start.

Foto: Tommy Svensson

”Standard” som tävlar om RM-medaljer är mer öppet och där rent hypotetiskt fyra förare kan vinna. Oliver Larsson, Arlöv leder före Hässleholmarna Thomas Pettersson och Morgan Green. Som fyra hittas Linus Larsson, Arlöv men för att han ska vinna krävs då i princip ”magplask” för de tre före honom i tabellen. 

*

I avsaknad av World RX blev tävlingarna på Lydden Hill en lite avslagen historia även om det trots allt var stor publik. RX2e genomförde dock sin helg som planerat och där debutanten från Finland, Tommi Hallman överraskande körde hem finalen.

Foto. RX2e

Två blev Viktor Vranckx, Belgien och som trea, norrmannen Ole Henrik Steinsholt. KMS Nils Andersson slutade femma medan teamkompisen Mikaela Åhlin-Kottulinsky slutade sjua. Med detta tog Vranckx och Nils Andersson över en ledning som de nu delar,  en poäng före Isac Sjökvist med Mikaela som fyra, tio poäng efter topp-duon.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *