Publikfavorit i R5-Skoda på Millebygden där det nu blir rallystopp, MRF positiva till samarbete med Armstrong, GNM dementerar rykte, ny motorsportmässa i Karlstad och rallytragedi på Irland.
Igår stängde anmälan till tredje stoppet för ”Rally SM Grussprint” på Millebygden och med Älmhults MK som arrangör. Den 29 juli körs ”BILAM Mästarmötet” och där det till slut blev 55 anmälda, bara fem bilar från maxgränsen som sattes till 60. Nu har klubben valt att enbart ha tävlingen öppen för SM/RM-klasserna och då har man ganska naturligt ett mindre startfält än senast i Hässleholm.
– För att få ihop tidsschemat kunde vi inte ta större startfält än så här, förklarar Anders ”Mr Älmhult” Martinsson.
Då tävlingen körs på delar av Millebygden som även ingick i SSR, fick man problem när det efter tävlingen blev snustorrt.
– I princip omöjligt att laga vägen, det var som att sticka handen i en mjölpåse, förklarar Martinsson.
Detta har också fått till följd att man ändrat upplägget från en sträcka som körs tre gånger, till två olika sträckor.
– Sträckorna körs i två omgångar vilket är positivt för publiken, nackdelen är att tävlingen blir lite mer utdragen än vi tänkt från början.
En liten ögonbrynshöjare fick jag när Team Nybe igår meddelade att ”Volvo PV-showaren” Adam Backström och Christoffer Bäck gör 4WD-debut med en av teamets tre Skoda R5. Min förvåning grundade sig på att Hovdala-vinnaren Fredrik Åhlin därmed väljer att inte köra på Millebygden. Teamchef Mattias Bengtsson berättar.
–I Mästarmötet som avgörs på teamets hemmaplan kommer PV-kungen till start. Vi brinner för att ge möjlighet till förare och co-drivers att uppfylla sin dröm att köra dessa värstingbilarna.
Bengtsson menar att Backström är både ambitiös, strukturerad och så klart en riktigt publikfavorit. Adam själv är spänd inför Skoda-chansen.
– Det känns lite nervöst då jag aldrig kört något liknande med påslag. Sen att premiären blir på Millebygden och med SM status gör det ju lite värre, men vi ska bara göra en kul grej av det och ha riktigt, riktigt roligt!
Ludvika-föraren betonar att starten är helt utan krav på resultat från Team Nybe. Så klart är han tacksam för chansen och skickar även en passning till teamchefen.
– Nästa gång får Mathias låna PV:n istället…
I klassen får han konkurrens av nya teamkompisarna Jonas Åkesson/Maja Bengtsson och Albin Nordh som sätter självaste teamchefen i högerstolen. Tuffast motstånd om någon frågar mig, tror jag kommer från multikonstnären i sporten, Stig Andervang/Lars Andersson.
Anders Martinsson är känd som outtröttlig entreprenör/entusiast och till årets SSR gick hans vision om att samla rallyt på Millebygden i uppfyllelse. Mycket jobb lades på att fixa infrastrukturen och inte minst att bygga om befintliga byggnader för att uppfylla SM-kraven för tävlingsledning, publik med mera. Men nu har entusiasmen hos Martinsson nått vägs ände berättar han.
– SM-sprinten blir sista tävlingen på Millebygden!
– Har fått höra så mycket tråkigt efter SSR att jag nu tröttnat på att jobba häcken av mig bara för att få skit, så därför får det bli så här…
Vad detta betyder för inte minst Älmhults MK och SSR är för närvarande skrivet i stjärnorna…
*
I dagens Belfast Telegraph kan man läsa att indiske däckjätten MRF är öppna för att fördjupa samarbetet med nordirländaren Jon Armstrong. I ERC-tävlingen i Värmland gjorde han lyckad debut i MRF-teamet med GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 och med SMK Hörbys Julia Thulin som kartläsare. Man skriver att trots minimala förberedelser, gjorde 28-åringen en stark insats i sin debut med Rally2-bil.
–Jag hade velat vara lite snabbare men totalt sett var det ett bra evenemang för oss att visa vår potential. Med mer tid i bilen skulle vi ha varit mycket närmare topptiderna.
Armstrong sammanfattar.
– Totalt tror jag att vi kan vara nöjda och när vårt självförtroende växte mot slutet så ökade också vår hastighet!
Nu är målet först att vinna klassen ERC3 där han har full pott för att 2024 sikta på full säsong med Rally2-bil. Närmast väntar ”ERC Roma di Capitale” i slutet av månaden där han återigen sitter i M-Sport Polands Rally3-Fiesta. Seger och han har redan säkrat EM-titeln för klassen.
Armstrong vill jobba vidare med att få plats hos MRF där för närvarande Martijn Sesks (2:a) och Mads Østberg (3:a) är deras toppnamn. MRF:s Vivek Ponnusamy verkar också positiv av artikeln att döma och svarar.
–Vi får se vart det leder när Jon är klar med ERC3. Han körde under svåra förhållanden i Sverige men med så mycket glädje att det kommer att hjälpa till att befästa hans position i teamet!
*
Mer om GN Motorsport i Åhuskärr där ett rykte uppkommit att företaget är på väg mot nerläggning.
– Helt fel, berättar ansvarige hos GNM Fredrik Nilsson.
-Vi kan bara poängtera att så inte är fallet, utan GN Motorsport är i full gång och tveka inte att höra av er om det är något vi kan hjälpa er med!
*
Under påsken ”är det sedan gammalt” en bred Bilsport-mässa i Jönköping och idag kom information att det nu även blir en för motorsport helt nischad mässa i Karlstad den 25 november. Platsen blir Nöjesfabriken där fabrikens 9 000 m2 kommer att erbjuda besökarna en spännande upplevelse av tävlingsfordon, utställare, musik, tillbehör, tävlingar, motorsportsprofiler, racingteam och föreläsningar. Bakom satsningen står Svenska Bilsportförbundet, tillsammans med arrangören Motorsportsalongen och Nöjesfabriken i Karlstad. Suzanne Walfridson från Motorsportsalongen berättar.
-I motorsporten möts alla åldrar och vi måste ständigt försöka finna vägar för att kunna inkludera den yngre generationen till att finna glädjen i sporten, utan samarbeten och återväxt av nya nyfikna motorsportentusiaster, stannar såväl sport som föreningsliv upp.
Walfridsson fortsätter.
– Föreningslivet inom motor har enligt min mening, tappat en generation, kanske två, och det gör att vi också till slut står tomhänta på funktionärer, motorklubbar, fans, mekaniker och tävlingsteam. Det tror jag ingen vill se som har minsta gnutta intresse för fart, fläkt och puls som motorsporten ger!
Även Anna Nordkvist på SBF menar att man måste säkerställa framtiden och därför valt att samarbeta om mässan.
–Vi på Svenska Bilsportförbundet jobbar med olika mål, att göra sporten mer inkluderande, för mångfalden, bygga starkare förbund och regioner, hitta hållbara tävlingar och promotorer, samt göra framsteg inom miljöarbetet. Det händer mycket i motorsporten och vi behöver alla hjälpas åt för driva motorsporten framåt och slå hål på fördomar som skapats.
Med sina starka rötter i Värmland känns det ganska naturligt det blir här som Motorsportsalongen arrangeras och dessutom med gratis entré.
*
Rallysporten skakades av en ny dödsolycka i helgen när både förare och kartläsare omkom i femte deltävlingen av det Irländska Mästerskapet på asfalt, ”Sligo Stages Rally”.
På den sjätte av de nio sträckorna omkom en hemmaförare och hans kartläsare när de bara en kort bit från hemmet kraschade i en husvägg med sin Ford Escort. Sträckan hade då även körts som sträcka tre och detta utan incidenter. En regnblöt vägbana kan ha bidragit till tragedin där de båda i bilen troligen dog direkt vid kraschen. De omkomna var välkända inom irländskt rally och gjorde i maj comeback efter ett fem år långt uppehåll. Detta var andra starten med Escorten. Arrangören avbröt rallyt omedelbart.