STCC+SBF=Kompisar igen, Matton vill utöka för Loeb, SBF-lån och blir våtdräkt obligatoriskt i rally?
Racing-SM är räddat, STCC och SBF rökte fredspipa på mötet i dag och till autosport.se säger SBF:s ordförande KåGe Schildt..
– De svåra tvistefrågorna, om ersättningen från STCC AB till SBF och paragraferna om rallycrossen, har vi nu löst. Det återstår en del mindre frågor att klara ut men jag tror vi är igenom krisen nu.
– Nu vill både STCC AB och vi sätta högsta fart för att klara allt som måste göras inför säsongen. Vi har tappat mycket tid båda två.
Även STCC VD:n Bob Huzell verkar nöjd.
– Ja, vi hoppades hela tiden att det skulle gå att lösa. Nu har vi pratat igenom alla kontrakt och kommit ut med lösningar som båda parter kan acceptera. Nu väntar massor av hårt jobb de närmsta veckorna – men vi är väl förberedda.
Tror att många i likhet med mig drar en lättad suck över att allt är löst och att ”vandringen i dödskuggans dal” istället byts till ”en solig dag på stranden”.
Man blir väl inte direkt överraskad när man får läsa att CitroénbossenYves Matton inte är främmande för att göra ett övertalningssförsök på Sebastien Loeb för att utöka programmet där annars bara två tävlingar återstår. Till autosport.com säger Matton.
– Det är inte mitt beslut!
– Jag tror inte att han vill det, men inget jag tänker på för ögonblicket. Måste vara glad över det jag redan har under den här säsongen med fyra rallyn, från början skulle han inte köra alls, säger Matton.
Matton utesluter ändå inte att det kan bli ett försök till övertalning av den niofaldige världsmästaren.
– Vid slutet av säsongen, om det är så att han genom att köra ett rally kan göra att vi blir världsmästare, då skall jag fråga honom.
– Jag känner ingen panik, jag är övertygad om att vi kan klara av det. Ogier visar upp något otroligt, men vi behöver fortsätta tro och kämpa, säger Matton till autotsport.com.
Bara fem förare är anmälda till FIA Junior World Rally Championship (gamla WRC-Academy) och ingen svensk ”so far”. Anmälda är Andreas Amberg, 24, Finland, Murat Bostanci 24, Turkiet, Martin Koči 20 Slovakien, Nico-Pekka Nieminen, 20 Finland och José Suárez 22 från Spanien. Premiären är i Rallye Portugal och där trodde/hoppades jag att Pontus Tidemand skulle köra men verkar inte så av anmälningslistan…
På lördag tänker Mads Östberg försöka sätta nytt världsrekord i längdhopp med bil i Parken i Trysil. I fjol skuttade han iväg med WRC-Fiestan 52 meter och i år hoppas han förlänga.
– Vi lärde oss väldigt mycket om hur själva hoppet ska utformas och kanske kan vi hoppa lika långt som Travis Pastrana ( ingen som upplyst Mads att Travis körde Subaru, redan här verkar det en övermäktig uppgift för en Ford…) som hoppade 82 meter.
– Vet att det hörs omöjligt med ett så långt hopp på ett så vanskligt underlag som snö, men gör man det under kontrollerade former ska det kunna gå…
På lördagskväll vet vi om Mads är ny världsrekordinnehavare i grenen ”längdhopp med bil på snö”.
Ingen rök utan eld, verkar stämma när det kommer till ”häxjakten” på SBF vad gäller påstådde ekonomiska oegentligheter. Under dagen har saken debatterats flitigt MiV:s forum, så flitigt att ”moderatorn” fått ingripa och påminna om forumets regler vilket självklart är bra. Precis som gamle vänsterledaren Hermansson sa en gång
” Någon dj-la ordning får det vara i ett parti” så gäller exakt samma sak på ett forum.
Nu handlar det uppenbarligen om att några personer, enligt uppgift två som på eget initiativ gett en privatperson ett lån på 1,3 miljoner, utan att styrelsen informerats. Enligt samma källa ska pengarna ha återbetalats med ränta, så om jag förstår det rätt har inte SBF förlorat på det hela ekonomiskt. Detta innebär dock inte att handlandet är acceptabelt som jag ser det. Sedan går uppgifterna isär huruvida de tolv distrikstordföranden har belagts med ”munkavle” eller om det var ett mer öppet möte. Inom kort lär dock mer fakta presenteras och även då om det källan säger stämmer, nämligen att de två inblandande”bankirerna” får lämna förbundet.
Gamle RS-kungen, Anders Hasselgren som planerar för comeback i sin gamla paradgren med VOC:aren ”White Lady” blev lite orolig när han tog del av tankarna med ”våtdräkt” under föraroverallen och syrgastuber. Eftersom han är en handlingens man agerar han därefter och skriver ” Fick en verklig tankeställare på rallyåkandet. Visst är risken att åka ut i någon sjö lika stor som att bilen blir övertänd. Inför debuten i mitt rallyåkande köpte jag därför en överlevnadsdräkt inkl syretub och nödsändare, i fickorna finns dessutom huva och handskar så man kan ligga i vattnet lång tid. Givetvis bär jag föraroverall under dräkten. Tycker att förbundet skall titta på denna lösning inför framtiden, kan du förmedla detta?” Självklart gör jag så men tror att det kan bli problem att införa det redan i år, först 2014 kan detta bli obligatoriskt…
Anders Hasselgren tar upp en intressant punkt. Jag förstår ironin. Själv har jag lättare för att hålla mej för skratt. Har nyligen talat med en nybliven Sukkaåkare (Suzuki 1300 RallyCup ska de va) Han hade köpt bilen i vintras för 30 lakan o sen var han tvungen handla en massa tokutrustning för 40 lakan till!! Så nån peng över till vinteråka var ju otänkbart. Jag råkar ju nu komma i kontakt med väldigt många killar som är glada om de får ihop till en 20-litersdunk med bensin för ett race (mer går inte åt). Bromsklotsar från lågpristillbehörskedjan får duga.
Jag kan säga att jag går i taket på dessa orimliga, inkonsekventa och dåligt underbyggda krav vårt eget förbund. Man skyller hela tiden på FIA! Vi snackar inte internationellt rally på ERC eller WRC nivå med 300 hästarsbilar som har toppfart på 200 km/tim efter några sekunder.
Jag snackar om bilar på ca 100 kusar och som i vissa utförsbackar kommer upp i 140 km/tim. De har dessutom gått ur den internationella homologeringen för många år sen (Våra Sukkor plus grupp E bilar t.ex.). VAR FINNS LOGIKEN? VARFÖR SAKNAR MAN PÅ FÖRBUNDSNIVÅN HELT KÄNSLAN FÖR ATT DETTA BLIR PÅ TOK FÖR DYRT???
Ja tror tamejsjutton jag ska starta en sån där FB-grupp och kolla. Kanske bara jag som e en gammal grinig gubbe. Åt h-e tycker iallafall jag att det är!
Pontus finns med som förare i Portugal. I JWRC med Fiesta R2. Fråga mig inte när han kom in på listan. Borde dessutom finnas lite PR på hemmaplan om detta!
Hej.
Jag läste den officiella listan för Junior-WRC och det var den jag citerade. Är det som du skriver så är det helt klart dagens mest positiva rallynyhet så här långt!
MVH
Tommy