Kristensson och Andersson med stora steg på väg mot SM-guld, MSR är över och med 11 segrare, Kris Meeke på väg mot seger i ”PM”, Breen hyllas med citat, 18-årig talang omkom på SPA, skånske Ola fick tung resa hem, behövs en ”Rally-APP” och Loeb raggade i Höljes…
Med en tävling kvar i Asfalt SM, ”EMC Sprinten” i Enköping om nästan exakt en månad vågar jag ta gift på att de Svenska Mästarna 2023 heter Simon/Frida Andersson i 2WD medan Stefan Kristensson/Rickard Nilsson tar guld i 4WD. Båda har full pott och för att ”ständige tvåan” i 2WD Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft ska komma förbi krävs i princip att Eslöv-syskonen bryter samtidigt som SMK Hörby-duon vinner. Elva poäng skiljer mellan Simons Renault och ”Jockes” Opel och för trean Tobias Pettersson från Gränna är det 21 poäng att ta in. Med andra ord snudd på ”mission impossible”.
På både blåsiga och regniga ”Sturup Raceway” var det annars årets SM-debutant Robin Svensson/Sandra Wybrands som inledde bäst med den vassa Renault Clio R3 och var 0,9 sekunder före Simon där syster Frida firade sin 25-årsdag i Clio Rally 4:ans högerstol. Jocke sin tur var två sekunder bak klubbkompisen i SMK Hörby. I andra heatet plockade Simon in allt av Robins försprång och tack till så inför sista omgången vara han 1,1 sekund före Robin. Den röda Opeln hängde inte riktigt med utan var tvungen att plocka in minst fyra sekunder för att köra hem den här näst sista deltävlingen.
Detta lyckades inte även om Jocke och ”Simpan” åkte exakt lika men när Robin fick avbryta efter ett enda varv, så blev det ändå en andra plats för Jocke och Maya. Men åt syskonen Andersson hade man inte mycket att sätta emot och skillnaden blev 5,3 sekunder. Långt hopp till Gävles Mikael och Cathrine Lundberg vars Golf var 23,5 sekunder långsammare och ytterligare tio efter var Tobias Pettersson/Åke Kjellgren.
I 4WD var det ungefär samma sak där Team SKÅAB:s Stefan Kristensson var snabbast i alla tre omgångarna med WRC-Fiestan. Ändå hängde GK Doors Micael Jakobsson/Madelaine Buskas med bra med Polo R5:an. Bara 12.9 sekunder långsammare på en bana där trots allt en WRC-bil har lite övertag.
Trea slutade Peter Blomquist/Ebba Larsson, SMK Hörby som haft det motigt med sin välbyggda och handikappanpassade Mitsubishi. Nu blev det ändå pallen även om avståndet till Kristensson var respektfulla 51 sekunder. Förhandsfavoriten vid sidan av Kristensson, Hässleholms Rolf Grybb kom aldrig till start.
I RM-klassen ”Standard” kom dagens största tidsskillnad där omöjliga bröderna Thomas och Ronnie Pettersson från Hässleholm tog ännu en seger. Knappt halvminuten efter slutade klubbkompisarna Jörgen Persson/Mats Andersson. De i sin tur hade 15 sekunder ner till trean från Arlöv, Oliver Larsson/Ola Stenberg.
Klassen är också vidöppen inför finalen om en månad, Oliver Larsson leder (57 poäng), sju poäng före Pettersson med två segrar men bröt också premiären i Hörby. Trea är Hässleholms Morgan Green (45 poäng) och fyra är Linus Larsson, Arlöv (42 poäng). Någon i den här kvartetten lär få ett RM-guld kring halsen efter Enköping.
I den tunna DM-klassen Standard B (4 bilar) tog SMK Hörbys Henrik och Ida Levin en ny seger och är med stormsteg på väg mot DM-guld. Starkt spurtade klubbkompisarna Rolf och Felicia Nilsson kom dock aldrig närmare än 18 sekunder.
*
Då är det som många rallyfans anser vara årets höjdpunkt, Midnattssolsrallyt avslutat. Nu är jag kanske lite gnällig men när man som jag följer rallyt mest via sociala medier så måste man nog anse att forna tiders glans falnat betydligt. Tänker på den tiden när det fanns många ”stjärnor” i rallyt och då inte enbart från sporten utan även utanför t.ex Mikael Persbrandt och Thomas Ravelli för att nämna några. Namn som gjorde att intresset även utanför den inre kretsen, var betydligt större. Greppet att skippa totalsegrare anammades inte av alla som istället tyckte att detta var så korkat, att men istället själv knåpade ihop ”totallistor” som sedan flitigt delades på sociala medier.
Sjävklart är det fritt att tycka vad man vill men, alla förstår att det är omöjligt att jämföra vinnaren i Klass2, Per-Arne Sjöstedts ”850-kubikare” med vinnaren i ”240-klassen”, Oskar Sundell. Även om det i ren körtid skilde runt tio minuter till Sundells fördel kan ingen absolut ingen, slå i mig att Sjöstedts prestation med ”Sportaren” skulle vara mindre värd.
Sedan att Sandviken-Sundell med kartläsare Joakim Söderqvist förvaltade sin födelsedagspresent suveränt är bara att applådera.
– Det var sjukt bra tävling och den bästa 40-årspresenten någonsin, sa en strålande glad Sundell som fick starten i present av sin sambo.
Lika glad och nöjd var så klart Sjöstedt med kartläsare Mikael Ence.
–Det var riktigt fina ”Saabvägar” och jag gillar att rallyt blivit mer kompakt än tidigare år, summerade Sjöstedt efter målgång.
Nästan allra hårdast var det i Klass 5 där Peter Carlsson/Kim Lannebris med Opel Rally Kadett hela rallyt igenom hade en sevärd fajt med Thomas Johansson/Juha Liimatainen, BMW 2002. Till slut efter 12 tuffa sträckor skilde 14,4 sekunder till Kadettens favör. Sven Kim Sevius/Alexander Alin gjorde också en stark insats att med sin ”omoderna” Volvo PV genom att hänga med nyare bilar som Opel Ascona och Ford Escort.
Asconan med Janne Westlund/Maria Björk Svensson rådde man inte på men trean Henrik Boivie/Micael Björklunds Escort var snudd på minuten efter.
– Jag gillar när det är krokigt och etapp 2 var fantastisk, ja hela tävlingen förresten. Det här är mitt tolfte Midnattssolsrally och både jag och tävlingen blir bara bättre med åren, konstaterade Westlund.
Om jag återkopplar lite till början av den här texten så måste man nog ändå anse att Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh har allt som krävs för att kallas ”stjärna”. Med den röd/vita Ascona B:n blev det en tredje plats i Klass 11 och före sig hade det f.d Opel-proffset Eddie Hörbing/Anette Åhman, Escort och Bo Karlsson/Mikael Eriksson, Kadett GT/E. ”240-klassen” gjorde verkligen skäl för namnet och av de 25 som kom mål var det bara Peter och Rebecca Fribergs Saab 99 (21:a) och Ruben Börjesson/Tim Babbage Triumph TR7 (22:a) som stack ut bland alla 240:er. I samma klass gick det hårt åt materialet vilket nog de tunga gasfötterna får lastas för. På SS10 i ett riktigt ”indianöverfall” försvann klassledande Arne Rådström efter tung rullning nerför en slänt. Före honom hade Mats ”Hoppe” Karlsson gjort samma sak med sin fina Opel Ascona 400 och då även drog med sig hela ”bandgrinden” vilket senare blev Rådströms dystra öde. Det som verkade ”lucka” var istället en välkänd/ökänd vänsterkurva.
Led också med Vimmerbys Morgan Olsson/David Johansson som rullade på rallyts allra sista sträcka och bröt. Totalt försvann två dussin ur årets startfält och det var just i klassen för Volvo som skördade mest offer som behöver tid i plåtverkstaden framöver.
Rallyts ytterst ansvarige Simon Johansson vill avsluta med.
–Vi har fått otroligt bra respons både från publik och deltagare och jag vill passa på att tacka alla som bidragit till att Midnattssolrallyt kunde genomföras!
Slutställning KAK Midnattssolsrallyt 2023!
Klass 1 Ingen startande
Klass 2 Per-Arne Sjöstedt, Haninge MK, Saab 96 Sport
Klass 3 Håkan Örnerdal, Norrköpings MK, Renault 8 Gordini
Klass 4 Magnus Karlsson, Östergyllen RC, Ford Cortina Lotus
Klass 5 Peter Carlsson, Västerås MS, Opel Kadett Rallye
Klass 6 Per Göransson, Almunge MK, Ford Falcon
Klass 7 Tojje Axelsson, SMK Skogsåkarna, VW 1303S
Klass 8 Janne Westlund, MK Kopparberg, Opel Ascona
Klass 9 Bengt Karlsson, Fagersta MK, Volvo 164
Klass 10 Ingen startande
Klass 11 Eddie Hörbing, SMK Karlskoga, Ford Escort
Klass 12 Oskar Sundell, Sandviken MK, Volvo 240
Klass 13 Anders Söderström, Botkyrka MK, Opel Kadett GSi
Klass 14 Ingen startande
*
Avslutar MSR med några minst sagt tänkvärda ord från Fredrik Karlsson, ” Jag var ute på Midnattssolsrallyt i Lördags som funktionär… Jag har passerat 50…. men sänkte säkert medelåldern på våran sträcka med massor av år…. Åldern ligger stadigt över 70+… Då till alla som vill köra rally om några år… Ställ upp och hjälp till. För tragiskt nog har ni inga som kan hjälpa er att köra rally.
Nästa reflektion…
Satt idag och kollade på filmer(youtube) från rallyt…
Kan väl snabbt konstatera att det tyvärr inte är långt borta innan nästa olycka med publik i skogen är ett faktum. Fysikens lagar verkar inte rally folk ha koll på? Slungar man en massa t.ex utåt i en vänster kurva SKA man inte befinna sig på höger sida av vägen…
T,ex… ni som sett Jari’s rullning ser ju minst 3 idioter som står på just nämnda höger sida… Bara tur att Volvon inte rullar upp mot dom utan fortsätter längs dikeskanten. Skärpning folk!! Kolla på rally säkert.”.
Frågor på detta?
*
I går gjorde Kris Meeke comeback i ”Craig Breens Hyundai” i Portugisiska mästerskapet och ”Rali de Castelo Branco”.
I bilen satt också Breens siste co-driver James Fulton och paret tappade bara två sträckvinster av elva möjliga. Ändå skilde bara 36 sekunder till tvåan Bernardo Sousa, Citroën som i sin tur bara hade 0,9 ner till trean Jose Pedro Fontes.
*
Den bortgångne irländaren är långtifrån glömd och i dagens ”Raven Rock Rally” i Waterford har man gjort en hyllning till Breen. En Skoda Super 2000 har klätts med citat från Breen och som alla vet, var en mästare på att uttrycka känslor.
De som svarat för jobbet blev tillfrågade vilket citat som de tyckte av allra bäst och då kom svaret.
– Kanske borgmästare i Brattby, det var i en egen klass!
*
I går omkom den 18-årige holländska racingtalangen Dilano Van´t Hoff i en våldsam krasch på Spa Franchorchamps. Dilano tävlade i Formula Regional och saktade ner i det häftiga regnvädret för att undvika att köra in en konkurrent. Bakifrån kom Adam Fitzgerald som aldrig uppfattade detta utan körde med full fart i Dilanos MP Motorsport-bil.
Holländaren omkom troligen direkt medan Fitzgerald fördes till sjukhus med allvarliga skador. Han är dock i stabil kondition men med många brutna ben.
*
Skåningen Ola Nilsson kom till Fällfors i mästerskapsledning för Porsche Carrera Cup Scandinavia. Men Norrlandsresan blev dock inte så lyckad då han fick åka hem till Skåne som fyra i tabellen, hela 46 poäng från förstaplatsen.
Ola beskrev helgen som en berg-och-dalbana vilket är lätt att förstå. Han började med motorstopp i den första starten och körde sedan på en teamkompis och tvingades bryta. I det andra heatet kom han inte till start alls och när han sedan, i lånad reservbil, slutade trea i lördagens inledande heat blev han bestraffad och nedflyttad till sjunde plats. Avslutningen blev emellertid lyckad då den f.d Hässleholmaren vann det sista heatet från pole position.
– Fredagen var en katastrof, men i dag fick vi äntligen lite utdelning på den fart vi haft hela helgen, sa Ola som efter en titt i tabellen konstaterar:
– Det är uppförsbacke, men inte kört.
Istället är smålänningen Lukas Sundahl tillbaka i toppen efter årets tredje och fjärde deltävling.
– Målet med resan till Norrland var att vända hemåt i mästerskapsledning och det är precis vad vi gör, sa en nöjd Sundahl.
Sundahl toppar med Hampus Ericsson 13 poäng efter medan Emil Persson som trea, har en futtig poäng mer än Ola.
*
Efter Midnattssolsrallyt blossade återigen debatten upp angående entré i rallyskogen. VEC-ansvarige Ted Malm hakade återigen på och skriver (har kortat lite i hans text).
”𝐃𝐀𝐆𝐒 𝐅𝐎̈𝐑 𝐒𝐕𝐄𝐍𝐒𝐊 𝐑𝐀𝐋𝐋𝐘 𝐀𝐏𝐏 𝟐𝟎𝟐𝟒 𝐕𝐄𝐌 𝐇𝐀̊𝐋𝐋𝐄𝐑 𝐌𝐄𝐃?
Okej nu sticker jag ut hakan igen efter att jag läst en massa inlägg denna helgen och jag väljer att endast kommentera en sak som jag brinner för och som jag tror kan göra skillnad för Svensk rallysport på lång framtid.
Jag har lyft den här frågan tidigare med en app för svensk rallysport. Så pass långt att jag även har haft ett kort men positivt möte med berörda parter i SBF där Anna tog täten och delegerade mig vidare till berörda inom SBF. Timingen just då var den att man höll på att lansera en app för folkrace precis då och därför ville man avvakta och se vad som händer.Jag är av den åsikten att vi får sluta hålla på och dalta med att vi har allemansrätt etc etc etc. Skall svensk rallysport inte bara leva vidare utan t.o.m utvecklas framåt så är det hög tid att vi som sport också utvecklas. TV-sändning i all ära men vi kanske skall ta steget från ”uddasporter” såsom boule och rullskidor och ta en plats som en riktig nationalsport på lång sikt igen. För att göra det tror jag vi måste ändra en av de fundamentala sakerna i sporten, nämligen den att vakna upp 2023 och inse att det finns INGENTING mer än luften vi andas som är gratis. Därmed kostar det inte bara för arrangörer och tävlande att hålla på med rally. Det kostar även för publiken att titta på. Detta initiativ tror jag helt och hållet måste komma från centralt håll, gilla det eller ej men det måste komma från förbundet. OCH det måste göras rätt en gång för alla. Skall vi göra en mental förflyttning (vilket är det det handlar om) så måste vi också addera och paketera en tjänst och upplevelse istället för att bara säga att nu kostar det 50 eller 100 kr att passera den här vägvakten. Nej jag är av den åsikten att vi måste släppa tanken om att det är en inträdesavgift på SS. Då kommer vi alltid ha en massa nötter som hävdar allemansrätten och påvisar att de skall visst det plocka svamp om det så är kallaste vintertider.
Nej ta betalt för eventet och evenemanget. Gör det via en centralt producerad app som klubbarna kan använda sig av. På detta sätt paketerar vi tjänsterna på samma vis för publiken. D.v.s t.ex 50 kr för en RS, 100kr för ett rally och 150 kr för en större tävling likt SM.
Vad skall vi då erbjuda i appen? Jo där skall finnas karta och program, möjlighet för arrangören att addera lokala samarbetspartners. Dessa samarbetspartners kan då t.ex via appen ”lotta ut 4 däck om det är en däckverkstad” etc etc Detta delas ut inne på prisutdelningen så kommer det folk dit. Har man rallyradio så länkar man det via appen. Möjlighet för publik att addera bilder under löpet. Videorek filmer kunde läggas upp där för att minimera en massa buskörande. Etc etc. Det är bara fantasin som sätter gränserna. MEN om vi nu inte skall bli helt omkörda av boule och rullskidor som sport så får vi nog inse att vi befinner oss i 2023 och inte 1976. Vi måste ta steget framåt och inse att det man ger sig iväg på när man besöker ett rally är ett event. Från det att man beger sig hemifrån tills dess att man är på väg hem igen måste upplevelsen vara total. Många som angett att de vill ha möjlighet att planera redan hemma för att avgöra vart man skall köra. Då skall man inte behöva köra 4 mil åt fel håll för att köpa karta och sedan tillbaka igen de 4 milen till SS. Det finns så mycket som vi med hjälp av dagens teknik kan förädla redan bra utvecklade rutiner som alla duktiga klubbar arbetat fram genom åren. Men låt oss ta detta vidare. Det kunde ju också finnas en del i appen som var dold för publik men öppen för funktionärer där man enkelt hade kunnat få ut info snabbt till funkisar etc etc.
Mitt förslag är att vi gör slag i saken. Det får helt enkelt sättas till en arbetsgrupp som är villiga att ta tag i detta. Vore ju lämpligt om man får med sig folk ifrån arrangörsledet ifrån de olika serierna i landet smått som stort för att detta skall bli bra. Ansvarig på SBF bör också vara med och sedan ta det därifrån förutsättningslöst men med en rejäl skopa med inspiration för att ta svensk rallysport framåt. Vi har mycket att lära av våra närmsta grannländer kan jag säga då det gäller att paketera upplevelsen. Alla klubbar i Sverige är asduktiga på att arrangera själva tävlingen och få allting att gå klanderfritt en hel tävlingsdag. Men jag tror vi måste gemensamt ta ett par kliv till för att skapa arenan dit vi vill att svensk rallysport skall vara. Så jag slänger ut hakan och ställer 2 frågor. Vad tycker ni? Och vem vill vara med. Har vi några av de redan duktiga arrangörerna som tycker detta är så pass rätt att man vill samarbeta för att dra detta ända in genom målskyltarna? Vad säger ni David Pettersson,Christer Nystrand,Mikael Johansson, Conny Hansson och Lars Jonsson för att bara nämna några. Skall vi inte sluta stampa på ruta 1 och hoppa ett par steg fram i spelet.”.
*
Berör inte alls Word/Euro RX i Höljes utan inväntar sändningen på SVT2 med början klockan 16.00. Detta blir alltså en del av Motorbloggen måndag men jag vill ändå dela med mig den här bilden när Sebastien Loeb och Andreas Bakkerud var på ”raggen” i går.
På Lyckliga Gatan cruisade duon fram i en nedcabbad Chevrolet Impala, bara i Värmland säger jag…
Har skrivit en del kommentarer sista tiden om just Publiken händer det inget snart så är det ett under reflekterade som du över Jaris rullning men såg också Arne Rådströms på Youtube där man stod väldigt illa till