Neuville diskades i Safari, MSR drar igång på torsdag med få skåningar i startlistan, i SM-veckan konkurrerar rally med sporter som friisbee och kanotpolo och Hannah tog första totalsegern.
Då fullbordades Hyundais katastrofhelg med att Thierry Neuville diskvalificerades efter ett sent FIA-möte i söndags. Som skäl angavs att belgaren brutit mot artikel 35.4.2 som handlar om otillåten rekognosering.
Efter att reken var avslutad satte arrangören ut ”hinder inner” på flera ställen där man upplevt att förarna kunde gena för mycket. Hinderna angavs i ett PM men bland annat Neuvilles kartläsare Martijn Wydaeghe tyckte ändå det kändes lite osäkert att inte med egna ögon ha sett hur hinderna var utformade. Till FIA förklarade Wydaeghe att det handlade om säkerhet plus då kritik mot att sträckorna förändrades efter att noterna hade skrivits. Synpunkterna lämnades dock utan betydelse och därför tappade paret sin åttonde plats plus de fem bonuspoängen för segern på sista sträckan.
– Trots omständigheterna och att vi noterat FIA:s ståndpunkt att förhindra att det genas i kurvorna kommer vi att samarbeta för att befrämja säkerhet och samma förhållande för alla tävlande, skrev Hyundai efteråt.
Det som hände var att Hyundai #11 bad personer i eller i närheten av teamet att åka ut och kontroller hur hinderna var utformade. Detta upptäcktes av funktionärer och där personerna då erkände varför man befann sig på sträckan. Direkt har det rests många frågor på sociala medier där en del jämför agerandet med ”gravel crews” som gör sista kollen innan sträckan startar, vilket ofta är tillåtet. Andra menar att det måste vara omöjligt att kolla alla åskådare och om de har någon koppling till teamen. Enkelt att bara ringa upp och förklara senaste statusen på vägen och definitivt svårupptäckt även med FIA:s extremt goda syn. Nu tappade Neuville alla poäng från Kenya och är därmed bara femma i tabellen på 93 poäng. Ny tvåa är Elfyn Evans med 99 poäng, Sebastien Ogier delad trea på 98 poäng med Ott Tänak. Nu har WRC paus en hel månad till Rally Estonia 20-23 juli.
*
Med stora steg närmar sig det som många anser vara årets höjdpunkt, KAK Midnattssolsrallyt med start på torsdag från Linköping. Då gör sig 120 ekipage klara för den tre dagar långa fartfesten och utmaningen i Östergötland. Rallyt inleds med en publiksträcka inne i Linköping med start klockan 14.00. Därefter fortsätter den första etappen med två skogssträckor.
– Efter en lång tids förberedelse är det med stor glädje jag konstaterar att allt är på plats. Vi ser fram emot en fartfylld och nostalgisk upplevelse för alla inblandade och hoppas på spännande och publikfriande dueller om segern i samtliga klasser, säger Simon Johansson, koordinator. Klubbarna som har stor del i rallyt är Ydre MK, SMK Motala Bil, Finspångs MS, MSK Kvarnvingarna och Östergyllens RC medan den rutinerade tävlingsledningen hämtas från föreningar runt om i landet. Tävlingen som är 45 mil lång varav 11 mil är specialsträckor är uppdelad i tre etapper med Finspång i norr, Kisa i söder, Motala i väster och Linköping i öster som yttre gräns. Alla etapper utgår från Linköping men med lunchuppehåll i Kisa och Motala.
– Det blir en riktig rallyfest med både snabba och charmiga ekipage på några av Sveriges bästa rallyvägar med bland annat flera duktiga östgötska förare i startfältet, förklarar Simon.
– Vi har jobbat hårt för att få till ett kompakt, snabbt och publikvänligt rally utan att kompromissa med vägarna och jag vågar påstå att vi har med några av Sveriges bästa rallyvägar i tävlingen.
I startfältet finns så klart en del östgötar som Jari Saarinen (Volvo 262) och Peter Jonasson (Opel Ascona). När det gäller äldre bilar är det få rally som kan ståta med hela sju stycken tvåtakts Saabar i startfältet, här finns även flera Volvo PV och Ford Cortina men även BMC Cooper och Renault 8 Gordini.
– Bland de nyare bilarna dominerar Volvo 240 stort men även Peugeot 205, Opel Kadett GSi och VW Golf.
Tunt med skåningar i startfältet och de rödgula färgerna representeras av Magnus Johannesson/Matts Andersson, Kristianstads MK Golf GTI och Lars Nilsson/Per Malmström Hässleholms MK Ford Escort.
*
Lite som att svära i kyrkan när man erkänner att den på onsdag upphaussade rallydelen i ”SM Veckan” känns mer som ”hittepå” än seriös kamp om SM-medaljer. Även de båda SM-serierna i Sprint (Asfalt/Grus) har svårt att lyfta och då snackar vi ändå om hela serier medan det i Umeå avgörs i en enda tävling. Upplägget är kval under eftermiddagen på ”Red Barn Arena” där delar av Rally Sweden-sträckan används. Två åk på sträckan med start klockan 13.30. De snabbaste går sedan till final som inleds klockan 17.15.
SM Veckan är ett gemensamt projekt för SVT och RF med det ädla syftet att lyfta fram ”udda sporter” och ge dom tv-tid. Att inlemma rally i detta sällskap där även tv ägnar tid åt är , 3x3 basket, Aquabike, Bangolf., Beachvattenpolo, Boule, Cricket, Kanotpolo och Frisbee för att nämna några ”konkurrenter” till rally uppe i Umeå. Känns för mig väldigt konstigt att blanda in rally i detta sammanhang, men så klart är det ändå positivt med tv-sändning. Tänk ändå om SVT lagt ner samma energi på Rally-SM som man nu gör på de båda ”SM-Sprintarna. Totalt 35 ekipage är anmälda uppdelade på 23 i 2WD och 12 i 4WD. Med Umeå som värd för SM Veckan blir det också ganska naturligt att det blir tävlande från mellan/norra delarna av landet som tävlar om medaljerna.
*
En som är snudd på mest sydlig på onsdag är Kolsvas Hannah Jakobsson som tar sin Fiesta R5 till Umeå och detta med extra råg i ryggen.
I söndags tog hon första totalsegern ihop med Christer Carlsson när Eskilstuna MK arrangerade korta (10 kilometer) ”Värmesprinten” med drygt sex minuters körning. Hannah var 2.4 sekunder före Ludvikas Mattias Nyström/Niklas Sollenö med Mitsubishi. Två tiondelar långsammare var 2WD-vinnaren Emil Carlsson/Magnus Nyquist från Katrineholm i Toyota.