Julia läser noter åt Armstrong i Värmland, Tänak snabbast i Safari, Oliver kan köra utan press, ”Snapphane” med Regularity och två tunga ”nya” namn till Asfalt SM!

Nu duggar det tätt med nyheter inför ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Idag avslöjade Åhuskärr-teamet GN Motorsport att nordirländaren Jon Armstrong tar över den Ford Fiesta Rally2 som tidigare i år kördes av Pontus Tidemand. Suveränen i klassen ERC 3 (fyra starter och fyra segrar) tar inte bara över Fiestan utan även kartläsare Julia Thulin som ska sköta notläsningen. Är men dessutom riktigt noggrann så följer även däcksponsorn MRF med i paketet.

För Julia blir inte Jon någon ny bekantskap då han i fjol slutade två i Junior-WRC samtidigt som Julia och estländaren Robert Virves korades som världsmästare. Att MRF verkligen är på gång att på allvar utmana Michelin och Pirelli syns i ERC:s resultatlista där de fyra överst placerade, alla kör med däck från den indiske tillverkaren. 

Senast 28-åringen körde R5-bil var för fyra år sedan i irländska Galway International Rally där han slutade fyra med en Fiesta. Efter detta har det handlat mest om Rally3/4-bilar och där tre segrar i Junior-WRC kanske är de mest prestigefyllda. Att han och Julia nu kör för MRF Tyres är något som stärker självförtroendet.

En fantastisk möjlighet för mig att få jobba med teamet och ska fokusera på att göra så bra ifrån mig som vanligt, menar Jon.

Starten i Värmland är så här långt den enda som är klart ihop med MRF men Jon är hoppfull att detta ska bära vidare mot mer samarbete.

Har hela året visat mitt tempo med M-Sport Polands Rally3-Fiesta och detta är en jättechans att få visa vad jag kan i en Rally2-bil. Årets ERC är fyllt av stora namn så jag är medveten om  att en stor utmaning väntar på de snabba sträckorna…

*

Ott Tänak var snabbast när ”WRC Safari Rally Kenya” startade med ”Super Special Kasarani” över knappt fem kilometer. Ingen stor marginal då  Sebastien Ogier bara var 0,1 sekund långsammare och nu vill inte Tänak dra några växlar på detta.

Foto: M-Sport Ford

– Rallyt är en stor utmaning men låt oss vänta och se till efter lördagen. Vill påstå att den dagen kommer att avgöra!  

Sebastien Ogier i sin tur åberopade kraft från ovan.

Behöver nog hjälp av Kenyas gudar den här helgen, tur kommer att krävas!

Mer avstånd var det till trean Kalle Rovanperä, 2,4 sekunder som hade Thierry Neuville bakom sig och där skilde 2,7 sekunder till den sträckvinnande Puman. WRC-ledande Kalle Rovanperä menade att årets upplaga blir tuffare än ifjol då han vann, men inledde med punktering.

Ska försöka göra samma sak i år men då måste jag köra stabilt men ändå med ”good pace”, starten var åtminstone bättre den här gången!

Efter Neuville kom hela gänget i turordningen, Elfyn Evans, Esapekka Lappi, Takamoto Katsuta och Pierre-Louis Loubet som hade åtta sekunder upp till Ford-kollegan i topp. Sist av alla med Rally-bil var greken Jourdan Serderidis och Ford Puma #9 var 11,3 sekunder efter. Faktiskt så att Oliver Solberg/Elliot Edmondson var 1,6 sekunder snabbare med sin Skoda och så klart då bäst i Rally2-avdelningen.

Foto: Safari Rally Kenya

Oliver har inte haft någon större lycka i Kenya, 2021 rullade han och skadade buren vilket innebar att han fick bryta. I fjol hade han problem med den extremt finkorniga sanden ”fech fech” vilket gjorde att han tappade massor av tid. I år kan han köra helt utan press då han inte kör för WRC2-poäng i den Skoda Rally2 han hyrt av polacken Daniel Chwist.

 – Erfarenheten från mina två tidigare starter i Safarirallyt är att jag måste tänka ännu mer strategiskt. I de tuffa delarna av banan måste vi köra väldigt lugnt och ta ordentligt hand om bilen och sedan gasa på i de mer passande delarna, förklarar Oliver.

Efter att ha kört första sträckan delade Oliver Rally1-förarnas uppfattning att det är stor skillnad i år mot 2022. Något som dock inte är annorlunda är den massiva uppslutningen av alla fans vilket Oliver gillade.

*

Foto: Skoda Motorsport

Bland de som får poäng i WRC2 var Kajetan Kajetanowicz, Skoda 0,8 sekunder snabbare än Fords Gregoire Munster medan Dakarrutinerade Martin Prokop var 2,2 sekunder efter ”Kajto. Fem européer i topp och bästa hemmaförare kom först på sjätte plats, Carl Tundo med Skoda R5.  I morgon när det omstart klockan 07.00 svensk tid med SS2 innan det är nattuppehåll redan klockan 14.20 med Flexi Service i KWS Naivasha och 136 kilometer avverkade.  SVT håller en låg profil när det kommer till Safari och nöjer sig med ett sammandrag på söndag klockan 18.15. Inte heller Sportkanalen är på tå utan låter de olika varianterna av C More sköta bevakningen. Först på söndag går TV12 in med livesändning från SS16/19 klockan 08.00 respektive 13.00.

*

Med precis Skilling 500 avslutat så kom Hässleholms MK med sin inbjudan till deltävling fyra i Rally-SM, ”EC Snapphanerally” 18-19 augusti. Inte bara deltävling i SM utan även i ”MAS Rallycup” där som tredje tävling innan finalen på Gotland i mitten av oktober. Till detta har även tävlingsledare CG Wilke lagt in det minst sagt udda inslaget i en SM-tävling , ”RM i Regularity”.

Wilke har vad jag upplever det som, ”copy paste” från tidigare upplagor av ”Snapphane”  och varför ändra på ett vinnande koncept? Man inleder på fredagskvällen den 18 augusti med två körningar på asfalt/betong/gatsten på ”Garnisonen” för att sedan köra sex sträckor (tre som dubblas) på lördagen. Att ”Hovdala” är power stage är nog ingen speciellt vild gissning. Anmälan stänger den 4 augusti och då menar klubben verkligen stänger, för någon efteranmälan är inte aktuell. Ett beslut som enbart är värt stora applåder, för detta med att inte anmäla sig i tid är ett ofog som absolut inte för något gott med sig.

*

Närmaste SM-tävling är annars ”Sturupssprinten” nästa lördag (1 juli) och då i Asfalt SM som inte gör som Hässleholms MK utan har öppnat för efteranmälan till den 25 juni. Så här långt har detta gett två ekipage vilket gör att där för tillfället finns 41 i listan.

Foto: Tommy Svensson

Kul är att två av de förare som räknades som guldutmanare i våras, Eslövs f.d ”Asfaltkung” (sonen Simon har nu tagit över bilen är något år gammal…) Mats Andersson och SMK Hörbys Robin Svensson finns med på sluttampen av Asfalt SM. För Mats del var det en opererad axel som satte stopp för tävlandet med sin Opel Astra  medan Robins nya Renault Clio drabbades av spräckt växellåda före premiären i Hörby. Tror faktiskt att seriens två tidigare dominanter Simon Andersson och Joacim Kristiansson båda har lite anledning vara oroliga… 

*

Trevlig midsommar!  

Ett svar på “Julia läser noter åt Armstrong i Värmland, Tänak snabbast i Safari, Oliver kan köra utan press, ”Snapphane” med Regularity och två tunga ”nya” namn till Asfalt SM!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *