Team NYBE till ERC i Värmland, Lindholm viktig i Hyundais satsning, tuff inledning i Safari, Ogier och ”Kajto” mina vinnare och svensk Safari-trio!
I eftermiddags släppte Team Nybe den heta nyheten att teamet kommer till start i ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Det blå Skoda-teamet ställer upp med Jonas Åkesson/Maja Bengtsson och så klart hemmaföraren från Karlstad, Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg. Intressant blir så klart att följa Åkesson som med 18-årige Maja vid sin sida nu gör första internationella starten, tillika yngsta kartläsaren i denna femte EM-deltävling.
– Det känns otroligt bra, stort och väldigt inspirerande och jag är riktigt taggad på att väldigt snart anta min allra första internationella tävling, konstaterar blekingske Åkesson.
-Jag kommer göra starten tillsammans med Försvarsmakten och FM-Elit som jag från och med i år är en del av. Det innebär bland annat att jag kan fokusera mycket mer på min elitsatsning inom rally då förberedelserna är stora och tar mycket tid.
Detta innebär att det blå på Skodan bytts mot Försvarsmaktens färger vilket Jonas hoppas ska inspirera fler att välja en militär bana.
– För bara något år sedan stod man och drömde om detta och nu står vi här, 2,5 vecka innan vi utan tvekan får uppleva det häftigaste någonsin, menar en lycklig Maja som även är nybliven student.
– Det kommer att bli tuffa, utmanande och framför allt lärorika 18,2 SS-mil och något helt nytt vilket känns helt galet att få göra EM-debut i bara 18-års ålder. Det är stort, otroligt stort!
Lika taggad är Fredrik Åhlin som har åtskilliga ERC-starter i ryggen men aldrig någon på hemmaplan.
– Efter en fantastisk start efter min comeback med flertalet segrar och podiums så var det nästan en ännu större highlight när teamchefen Mathias berättade för oss att vi skulle få möjligheten att köra EM-tävlingen hemma i Karlstad, berättar Åhlin.
– Som jag har förstått kommer det att vara fantastiska vägar och jag ser självklart jättemycket fram emot att få köra min hemmatävling. Men det ska även bli kul att jag och Jocke får nytta av vår erfarenhet för att guida Jonas och Maja igenom deras första internationella start med allt extra vad det innebär!
Klart är också att norska toppåkaren Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen tar sin VW Polo R5 till Karlstad den 7-8 juli.
*
Onekligen ett oväntat besked att finske Skoda-stjärnan Emil Lindholm mitt under säsongen byter till Hyundai i WRC2. Ifjol vann han och Reeta Hämäiläinen WRC2 och efter tre tävlingar ligger paret fyra i tabellen, efter resultatraden 7-2-3.
Anledningen till bilbytet har inte klart framgått och mina finska källor gör gällande att gamla teamet Toksport inte ska vara speciellt positiva. Å andra sidan är ändå Skoda-valet lite av ”dead end” om man som Emil har ambition och uppbackning för att köra Rally1-bil inom en inte alltför avlägsen framtid. I ljuset av detta är valet ändå naturligt vilket också Emil tycks mena.
– Mitt beslut att beror främst på Hyundais bevisade framgångar inom rally och speciellt deras engagemang för att fostra unga förare, förklarar han.
–Teamets passion för rally matchas perfekt med min egen kärlek och ambition!
Debut med Hyundai i20 N Rally2 blir nästan på hemma plan, Rally Estonia som är närmast efter Safari Rally.
– Tidigare har detta varit en bra tävling både för teamet och mig själv vilket ger ökat självförtroende!
Att Hyundai länge spelat andra fiol i Rally2-orkestern är inget man gillar i Alzenau och nu vill man upp till minst ”Skoda-nivå”. Utvecklingsarbetet intensifieras och 120-Rally2 blir en allt viktigare del i teamets verksamhet. Att då få tillång till Lindholm är säkert strategiskt viktigt även om vad jag förstår 2023 blir ett övergångsår där Emil tävlar under eget namn och inte för ”HDMP”.
*
I morse var det ”Shake down” för ”WRC Safari Rally Kenya” och en dramatisk sådan. Först fick Esapekka Lappi och Janne Ferm som gör sitt första ”Safari” agera åskådare sedan det direkt uppkom oljud i transmissionen på Hyundai #4. Bilen fraktades tillbaka till service med hopp om att åtminstone få till ett åk, men vad jag förstår lyckades man inte då Lappis namn saknas i listan.
I tredje försöket gick det åt h-e för Takamoto Katsuta/Aaron Johnston och ”åt h-e” i det här fallet innebar en flervarvsrullning. Nu rullade Toyotan tämligen mjukt så japanen kunde ta sig tillbaka till service med en halv minuts tidsförlust. Servicefolket gav sig på bilen direkt och någon fara för morgondagens start lär inte finnas. Ändå måste jag erkänna att jag börjar tvivla på ”Takas” talang för att köra Rally-bil. Utan att ha någon direkt koll så känns det som att han är klart överrepresenterad i ”kraschligan”. Hade han varit frekvent i toppstriden skulle jag inte reagerat men så är det ju inte, tvärtom är det få gånger han nått pallen av egen kraft. Faktiskt så att just Safari är lite av hans rally där han varit tvåa 2021 och trea ifjol.
Nu är det nog så att hans nationalitet räddar honom och för Toyota är det viktig med minst en japan i teamet. Vill inte sparka på en som redan ligger, isynnerhet som ”Taka” är en av WRC:s mest sympatiska förare men nog hade t.ex Andreas Mikkelsen gjort ett minst lika bra jobb i bilen som han, eller?
Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen satte dagens bästa tid i andra åket och var 1,5 sekunder snabbare än Ott Tänak/Martin Järveoja, Puma. Som trea, ny Toyota med Sebastien Ogier/Vincent Landais men faktiskt 2,2 efter Kalle. Bästa Hyundai kördes av Thierry Neuville/Martijn Wydaehge vilket gav fjärde tid,0,2 efter Ogier.
Tuffast på den 5,4 kilometer långa snustorra sträckan hade Pierre Louis Loubet, nästan tio sekunder långsammare än Kalle eller översatt, två sekunder/kilometer. När då rallyt är 356 kilometer långt kan det bli mycket sekunder mot slutet för den franske Puma-föraren…
Bästa tid med Rally2-bil sattes av Oliver Solberg/Elliot Edmondson som den här gången kör både utanför WRC2-poäng och med nytt team, Eurosol Racing. Nästa tio sekunder sämre blev det för polacken Kajetan Kajetanowicz som i Kenya helt klart är ute efter full pott för att hänga på toppen i WRC2-tabellen. Fiesta Rally2 som trea och då med luxemburgaren Gregoire Munster knappt fyra sekunder bak den polska Skodan. Enorma tidsskillnader i klassen och mellan snabbaste som var Solberg och hemmaföraren Aakif Virani längst ner i listan skilde så gott som exakt två minuter.
Men det var ändå andra som hade det ännu tuffare som kanadensaren Jason Bailey som blev liggande på taket med sin Fiesta Rally3.
*
Då är det dags för tipset.
WRC.
1. Sebastien Ogier Toyota
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Kalle Rovanperä Toyota
4. Ott Tänak Ford
5. Esapekka Lappi Hyundai
Svårtippat då rallyt inte är som andra rallyn men Ogier har vunnit förut (2021) och får mitt tips. Å andra sidan kanske Katsuta blixtrar till och ställer sig överst, vem vet…
WRC2.
1. Kajetan Kajtetanowicz Skoda
2. Carl Tundo Skoda
3. Martin Prokop Ford
4. Gregoire Munster Ford
5. Daniel Chwist Skoda
När Solberg inte får några poäng så får det bli ”Kajto” jag sätter mitt hopp till och inget speciellt vilt tips, han vann 2022. Bakom är det som att tippa i dimma, vem som helst kan stå på pallen på söndag.
*
Förr var Safarirallyt ofta en angelägenhet för svenska förare och ingen blev mer känd i Kenya än Björn Waldegård. En som befann sig i Nairobi 1989 på uppdrag för Bildbyrån i Hässleholm var fotograf Arne Forsell.
Häromdagen skickade Arne en bild till mig med Waldegård, Per Eklund, Stig Blomquist och skrev.
– Dessa tre kunde man hälsa på inför starten i Nairobi 1989. Det var tider det…
Det är bara att hålla med att det var annat när svenska förare dominerade i Rally-VM mot idag när vi inte är i närheten av varken Finland eller lilla Estland. Bäst i trion gick det för Blomquist och Björn Cederberg som här körde VW Golf GTI 16 V och slutade trea. Respektfullt avstånd upp till segraren, Lancia-föraren Miki Biasion som var en bra bit över två timmar snabbare över savannen. Waldegård och Fred Gallagher med Toyota Supra kom fyra, halv timmen bak Golfen. Dagens födelsedagsbarn Per Eklund, 77 år i dag och stort grattis fick tyvärr bryta med sin Nissan 200SX där Dave Whittock skötte notläsningen, växellådan gav upp. Av de 57 startande nådde bara 13 ekipage slutmålet och allra sist av dessa var faktiskt en Range Rover med för mig helt okänd svensk förare, Sebastian Tham.
Som alla förstår var det en prestation att bara ta sig runt den 453 mil långa banan och att det tog 19 timmar mer för Tham än Biasion är egentligen ointressant.