Fourmaux och Lappi ”SD-snabbast” på Sardinien, Oliver ser aldrig bakåt, Ingram med ännu mer Polo-körning, ”Dirigent Wilke” blir mitt val, Green tvingas hyra bil till hemma-SM, Mille gör SM-debut, Tom gör GNM-debut, World RX premiär i helgen och Klara i stort ”Gammelmedia-reportage”..
I linje med mitt tänk att Rally2/WRC2 borde vara huvudklass i WRC så inleder jag med att berätta att M-Sports Adrien Fourmaux satte snabbaste tid på dagens shake down för ”Rally Italia Sardegna”. I tredje försöket flög Fiestan fram på den 2,87 lång sträckan, nästan fem sekunder senare än i första rundan. Två tionde efter rullade Andreas Mikkelsen in som bästa av de sju Skoda Fabia Rally2 som var på topp-10. Enda som bröt dominansen med bilar från Mlada Boleslav var då Fourmaux plus Teemu Suninen , Hyundai som fyra och WRC2-ledande Yohan Rossel, Citroën med nionde tid. Som trea med bara två försök, slutade Oliver Solberg och då 0,7 sekund efter Fiestan.
– Det omväxlande vädret och våra däckval ser inte ut att matcha varandra i helgen vilket är synd. å andra sidan är det lika för alla, menade Oliver ute från sträckan.
När han fick frågan om Portugal fortfarande spökade under hjälmen svarade Oliver.
–Jag ser aldrig bakåt, jag bevisade min snabbhet, klarade de extremt grova grussträckorna utan punkteringar och tog inga onödiga risker. Här måste jag fokusera på mästerskapet och återigen vara smart, snabb och smart!
Min ”tipsvinnare” Andreas Mikkelsen är trött på att inte längre vara vinnare, men av erfarenhet vet han att Sardinien är en väldigt svår ”game changer”. I fjol åkte han hem utan några poäng alls men så ska det inte bli i helgen.
– Dags för revansch och min första WRC2-seger för säsongen, lovar norrmannen som haft lite svårt att komma överens med senaste Skodan men nu något som har ändrats.
– Jag vet vad nya Škoda Fabia RS Rally2 är kapabel till…
Emil Lindholm kör utanför WRC2 men knep ändå femte tid i Rally2-gänget. Körde bara första rundan där han faktiskt var allra snabbast.
Måste även ställa en fråga, vem är designansvarig för Skoda? I helgen kör Kajetan Kajetanowicz för första gång med senaste versionen av av Skoda Fabia RS Rally2. Tidigare har hans bilar varit svarta men nu satsar ”Kajto” på att köra i beige-kostym. Ni läser rätt, beige finns det någon osexigare kulör på en rallybil, till och med Mikkelsens pistagegröna bil framstår som snygg i jämförelse…
*
I WRC-klassen var det dubbelt Hyundai i topp och då med #4 och Esapekka Lappi, 0,6 sekunder före #11 Thierry Neuville. Bästa Toyota kördes av Sebastien Ogier med tredje tid 1,2 bakom Lappi och i bästa Ford satt Pierre-Louis Loubet som fyra.
I kväll klockan 18.05 ”lo sbatte nel chiosco” med 3,2 kilometer långa stadsträckan SS1 Olbia-Cabu Abbas. En sträcka där mina ögon/öron på plats Jens Johansson kan se från sin hotellbalkong. Här går då Teemu Suninen ut som första bil följd av Sami Pajari med Fourmaux som tredje bil.
*
När Chris Ingram laddar om inför sin planerade hårda WRC2-satsning 2024 gör han det med hjälp av VW Polo R5 och först ut blir starten i franska ”Rally Nice”.
Här kör britten med bil från Sarrazin Motorsport och för första gången med Sean Johnstons ordinarie kartis och Sverigebekantingen Alex Kihurani vid sin sida. Nästa Polo-start blir i ”Ypres Rally” men där blir det bil från Wevers Sport för Europamästaren 2019.
*
Vet inte vad som hamnar i skuggan på lördag, Sardinien, Grus SM i Hässleholm, Nyköping med Svenska Rallycupen eller BRC/KRC i Åtvidaberg?
Oavsett vilket så väljer jag av både jobb och logistiska skäl ”Hovdalasprinten” dirigerat av mästerdirigenten CG Wilke med hela sin rallyorkester i ryggen. Senast klubben arrangerade ”Backtävling” i ”Dallerödsbacken” var för runt 35-40 år sedan och då var jag (som vanligt) på plats. Minns inte så mycket från detta, men när Björn ”Nalle” Johansson laddade med Opel Team Swedens Ascona B långt över gränsen i målsvängen glömmer jag aldrig.
På lördag skulle favoritrycket i 2WD ligga tungt på #55 Johan Green med Josefin Ingvarsson i den blå Toyota Corollan. Få i startfältet har kört ”Hovdala” lika många gånger och lika snabbt som ”Kalle” men nu har där gått lite grus i maskineriet för hemmafavoriten. I SSR rasade motorn och har ännu inte hunnits med att reparera. Istället beslöt Kalle att låna teamkompisen Johannes Haraldssons Golf men för detta blev det inte grönt ljus. ”Kalle” tog frågan så långt upp han kunde men det hjälpte inte, i SM är det inte OK att dela bil.
– Lite tramsigt kan jag tycka, säger han till Kristianstadsbladet/Norra Skåne.
I stället är planen att hyra en bill till lördag, men vilken sort är ännu inte helt klart.
– Vi får se, det kan bli vad som helst. Resultatmässigt blir det inget att skriva hem om utan det blir till att köra på 110 procent säkerhet så får vi se hur långt det räcker…
Målet är att tiderna ska kunna räcka til en placering kring femte-sjätte.
– Då tror jag att jag kan behålla min tredjeplats i SM-tabellen…
I samma klass gör utlandsrutinerade och nyblivne körtkortsinnehavaren Mille Johansson SM-debut med GNM:s Ford Fiesta Rally4. Trots SM-debut har Katrineholmaren seedats med #42 och har 21 förare framför sig.
– Det ska bli kul att få köra i Sverige och på en riktigt fin väg till skillnad från EM-rallyt i Polen som var min första tävling på grus i en Rally4-bil. Det blir även första tävlingen med körkort här i Sverige med Rally4-bilen och med noter, vilket jag inte fått tidigare, säger Mille som avslutar med.
– Målet blir att hitta en bra grundsetup av bilen inför nästa EM-tävling i Lettland!
*
Om Mille med Johan Grönvall i högerstolen gör SM-debut med bil från GNM så gör SMK Hörbys Tom Kristensson debut som GNM-förare på Hovdala. Detta sker med en av teamets två Ford Fiesta Rally2 där Tom efter att ha pausat ERC-åkandet kom in som lite av ”wild card” på lördag. Toms anmälan kom också in så sent att han inte finns med i programmet. Om därför någon i publiken undrar vem som kör #67 en röd/vit Fiesta som ett skållat troll så är det ”Smiling-Tom”.
I går kände han för första gången på sitt och Andreas Johanssons tävlingsredskap och detta på en lös grussträcka med få likheter mot vad som väntar på lördag. Nu körde Tom som bekant hela 2021 i WRC2 med Fiesta Rally2 så det mesta känndes nog ändå tämligen hemtamt. Men som vanligt vill alla rallyförare gärna ha ännu mer test före en tävling och så även Tom.
– Inte bästa vägen men ändå bättre än inget, summerade Tom sin dammiga test.
*
I Portugal och Montalegre är det premiär för World RX och då lovar Johan Kristoffersson att andra generationen elbilar i serien är häftigare än fjolårets.
– Den nya bilen är mycket snabbare och så mycket roligare att köra. I år kommer vi att få se jämnare racing och fler omkörningar, lovar den femfaldige världsmästaren med sikte på en sjätte titel.
Den största förändringen är att de båda motorerna fram och bak, nu samarbetar med varandra tack vare ny programvara. Det gör att bilen känns mer konstant fyrhjulsdriven. Kristoffersson förklarar vad det innebär för körningen:
– Det ger möjligheten att placera bilen annorlunda på banan, mer flexibelt. Tidigare var man tvungen att ha bilen i ett optimalt spår.
”Höghöjds-banan” Montalegre. gillas av värmlänningen.
– En så häftig bana med en del nyheter också. I jokern tål man verkligen inga avvikelser, där finns bara ett spår…,
Teamkompisen Ole Christian Veiby är lika taggad vilket Johan är införstådd med.
– Han blir svår att tas med, men det är också bra att vi är två i toppen. Ifall det skulle krångla för mig så finns han där. Dessutom är det tre banor i början som jag tror passar Ole Christian bra, med hans rallybakgrund!
Norrmannen har också visat sin tunga gasfot på testerna.
– Jag är med helt där uppe på tiderna och har väl börjat närma mig Johan, så det vore kul att vinna någon tävling i år också, menar Veiby.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer precis som förra året, till start med tre bilar i premiären. Precis som då är det Gustav Bergström som sitter vid ratten i den tredje Polon.
*
Det är bland annat mot den här trion som CE Dealer Teams skånska inslag, Hörby-tjejen Klara Andersson ställs.
– Försäsongstesten kändes väldigt postiv. Små ändringar i rätt riktning, förklarar Klara.
– Med lite mer utveckling så ska vi säkert kunna vara med och fajtas däruppe!
Just banan i Portugal innebär goda minnen för Klara.
– Det var ju här jag tog min första pallplats, berättar hon i en lång intervju för Skånska Dagbladet.
– Det är en ganska svår men också rolig bana så det ska bli kul att ge sig på den igen, jag är taggad!
Övriga svenskar är Kevin och Timmy Hansen som ingår i familjeteamet Hansen World RX Team.
*
Idag har jag nästan slagit knut på mig själv och Motorbloggen som fanns längst ner på ”att göra listan” trycktes in i ”Grillprogrammet med milt våld”. Däremot är det nu full jobbhelg som väntar och varken fredag eller lördag medger pauser för bloggskrivande. Har vi tur och allt funkar ses vi på söndag, så fram till dess trevlig helg.