Mycket regn över Sardinien, Oliver väljer inte de ”lättaste” tävlingarna för WRC2-poäng, WRC-tipset, Hovdalasprinten tungt annonserat, omstart för RS-DM i Staffanstorp, Linus mot Indy, Bäckmans växlar upp och Crosskart SM i Tomelilla.
Ett fruktat inslag i kommande WRC Rally Italia Sardegna var hett och torrt väder, vilket skulle kunna ge enormt tjockt damm på specialsträckorna. Nu verkar den delen redan vara historia då det nu är mer det motsatta problemet, häftigt regn har dominerat under reken berättar Oliver Solberg.
– Mycket kraftiga regnskurar vilket gett massor av lera och vatten på sträckorna!
Direkt har det då också uppkommit frågor om alla sträckorna kommer att kunna köras som planerat. Än har inget sagts om att arrangören tvingas till ändring av banan där det värsta scenariot är om långsträckan ”Monte Lerno med sina fem mil försvinner. Skulle detta, ve och fasa ske försvinner nästan en tredjedel av banan.
– Alltid stor risk med så långa sträckor, menade en kritisk WRC-röst.
Meterologer förutspår att det nyckfulla vädret på Sardinien kommer att fortsätta hela rallyhelgen och allra mest regn väntas på söndagen.
*
Senast i Portugal tappade Oliver Solberg en ”säker” första plats genom sin i efterhand lite korkade ”donut” framför de jublande fansen. Ändå blev det 21 poäng vilket ger andra plats i WRC2 efter Yohan Rossel, en poäng före Oliver som har tre poäng mer än trean Gus Greensmith som avstår att ta poäng på Sardinien.
För Oliver och Elliot Edmondson blir det fjärde starten av de sju möjliga i WRC2 och så klart ett försök att fortsätta sitt ”flow” som gett resultatraden 1-3-2.
– Konkurrensen är riktigt tuff på Sardinien och det var just därför vi valde det som ett poängrally , vi gillar utmaningar, förklarar Oliver på Twitter.
Oliver har kört alla WRC-tävlingar men valt bort Monte-Carlo och Kroatien för poäng. Samma sak med nästa WRC-tävling, Safarirally där han kör för erfarenhetens skull. Kanske lite dumt att välja bort Kenya då det nog är det rally där det skulle vara ”enklast” att få många poäng, ungefär som Kajetan Kajteanowicz resonerar. Oliver vill dock inte välja den enkla vägen förklarar han.
– Vårt mål är att vinna WRC2 men vi vill göra det ordentligt. Därför väljer vi rallyn där det är tävling på högsta nivå!
Ett av de stora hoten mot slutlig WRC2-seger är klassfemman Emil Lindholm som även han ingår i Toksport och väljer precis som Greensmith bort möjligheten för poäng i helgen. Att seger är målet för Oliver är inget han försöker snacka sig runt, men Sardinien är tufft och allt kan hända.
– Vi ska försöka göra ett bra jobb, Skodan känns bra och har visat sig snabb och lyder mig. Det viktigaste är att bilen känns trevlig och i helgen gäller det att se till att bakvagnen håller sig i spåret…
*
I morgonkväll är det en av vårens stora begivenheter för medlemmarna i SMK Hörby, nämligen ”Grillkväll med Tommys berömda Tipsrunda”. Ett arrangemang av den här kalibern kräver som alla förstår, ett gediget förarbete. Ett förarbete där jag är en inte helt obetydlig del och av den anledningen är jag lite osäker på om det kommer att finnas tid för någon Motorbloggen i morgon torsdag. Därför kommer tipset för Sardinien redan idag.
WRC.
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Elfyn Evans Toyota
3. Dani Sordo Hyundai
4. Ott Tänak Ford
5. Sebastien Ogier Toyota
Supersvårt att tippa då nästan halva startfältet i klassen redan lyckats vinna rallyt någon gång. I fjol var det Ott Tänak, året före Sebastien Ogier och 2019/-20 var det Dani Sordo som fick bada i Olbias hamn. Thierry Neuville vann 2016 och -18, Tänak -17 och vi får gå ända tillbaka till 2012 innan vi hittar en vinnare som inte längre är aktiv, Mikko Hirvonen med Citroën. Nu väljer jag Neuville som i kraft av att vara femte bil ut från Olbia, kanske äntligen får till en fullträff. Å andra sidan kunde jag fegat och satsat på säkerhet, satt Rovanperä överst…
*
WRC2.
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Oliver Solberg Skoda
3. Teemu Suninen Hyundai
4. Adrien Fourmaux Ford
5. Yohan Rossel Citroën
Mikkelsen har haft lite svårt att komma överens med nya Skoda Fabia RS Rally2 men nu med mer mil i kroppen, tror jag ändå på seger för honom och Torstein Eriksen. Dock blir den tajt för Oliver kommer inte att vara långt efter på sträckorna.
*
Rallyt startar på torsdag med SS1 Olbia klockan 18.05, 3,2 kilometer lång. Först på fredagen är det ”full dag” med sex sträckor varav då långa ”Monte Lerno” lär skilja agnarna från vetet. Återigen glest med tv-tid i SVT som nöjer sig med ett sammandrag på söndag klockan 18. 00. Lite bättre på TV 12 som sänder på söndag med SS16 klockan 08.00 och sedan samma sträcka som power stage klockan 12.00.
*
På lördag är det deltävling två i Grus SM, ”Hovdalasprinten” och då verkar det som att promotorn glömt bort att informera media om detta. Istället pumpas och kan jag även tycka, föredömliga förarporträtt på Facebook men dessa når ju enbart ”redan troende” som säkert redan har full koll. Dessbättre är Hässleholms MK i den lyckliga positionen att man knutit de båda lokaltidningarna, Kristianstadsbladet och Norra Skåne till sig som samarbetspartners. Något som gör att det annonserats flitigt om tävlingen på Hovdalafältet och utgår jag ifrån, då även lockar den publik som inte frekvent hänger på Facebooks olika rallysidor…
Idag kom ett tråkigt besked från Älmhults Mattis Olsson i 4WD-klassen.
– I och med motorskadan som inträffade i South Swedish Rally så står vi för tillfället utan motor. Reparatören saknar reservdelar som inte hinner anlända före kommande helg. Hoppas att ni alla andra som tävlar eller är ute och njuter av rally får en fin helg och KÖR HÅRT, hälsar annars alltid glade Mattis.
Även Mikael Johansson som skulle ha åkt med en av favoriterna i 2WD, Daniel Röjsel tvingas lämna återbud.
–Tyvärr behöver jag lämna återbud till helgens SM sprint pga hälsoskäl. Känns bedrövligt tråkigt då jag älskar att tävla på Hovdala området men man styr inte alltid över varje situation, förklarar Mikael.
Han önskar så väl Röjsel som sin ersättare i hans Opel Corsa, Nicklas Edvardsson som resten av de runt 80 startande stort lycka till.
*
Efter en dryg månads uppehåll är det den 10 juni omstart för Södras RS-DM med kombon Arlövs MC/Lunds AC som arrangör för ”Staffanstorp Festivalrace”. Anmälan stänger på lördag och än så länge är intresset inte helt på topp med 29 anmälda för att köra de tre Specialproven som alla körs två gånger. Inför deltävling tre i DM-serien toppar Oliver Larsson, Arlöv ”Standard A” med 37 poäng före Älmhults Björn Nilsson, 24 poäng. Med bronsmedalj så här långt finns Jesper Larsson Odenmalm, Kristianstad med full pott i HGP som enda resultat. I ”Standard B” med två fullpoängare återfinns SMK Hörbys Henrik Levin. Leif Axelsson S. Sunnerbo MK är tvåa men elva poäng efter och som trea BMW-åkande Linus Larsson, Arlöv, två poäng färre än smålänningen. Precis som Levin Har Eslövs Simon Andersson två fullträffar och är därmed sex poäng före Hörbys Joachim Kristiansson.
På hemmaplan kan kanske Skawomir Bronk förbättra sin poängskörd som just nu är på 22 poäng men ändå trea i tabellen. I gengäld leder BMW-fantomen B-Förarcupen före Henrik Rehn, Örkelljunga och så Marcus Lindström, Hörby som trea. I C-förarnas motsvarighet är det Linus Larsson i topp och sedan Arlövs-kompisen Oliver Larsson och småländskt som trea, Björn Nilsson. Totallistledningen delas av Henrik Levin och Simon Andersson med Oliver Larsson som trea.
*
I nästa månad väntar ny test för regerande Indy NXT-mästaren Linus Lundqvist på Sebring International Raceway i syfte att så småningom nå Indy-racing.
Sedan svensken fokuserade på amerikansk racing med ”öppna hjul” 2020 har ha vunnit två stora mästerskap på tre år. Det började med Formula Regional Americas där han vann 15 av 17 lopp och igen 2022 när han bröt Andretti Autosports strypgrepp på Indy NXT genom att vinna fem lopp och stå på 11 pallplatser i de14 starterna.
*
Nu växlar syskonen Bäckman, Jessica och Andreas upp. I år blir det förutom redan inledda ADAC GT4 Germany där de delar en Aston Martin även start i GT4 European Series med ”racing ones” Aston Martin.
–Superglad och tacksam att vi får denna möjlighet av racing one efter vår positiva GT4 debut på Monza, detta är precis vad vi behöver för att utvecklas som förare i GT4 racing, säger Jessica och broder Andreas hänger på.
–Det ska bli spännande att göra en full satsning i GT4 European Series, vi fick mersmak efter Monza deltävlingen för en månad sedan och vi är väldigt glada att racing one såg vår potential redan på Monza-debuten och ville inkludera oss i deras team för resten av Europa-säsongen!
*
På söndag inleds SM i Crosskart i Tomelilla och ”Svampabanan” och med avslutning ”klämdagen” 5 juni. 108 ekipage kommer till Tomelilla och då inte bara svenskar utan även utländska förare då tävligen ingår i Nordeuropeiska Mästerskapet, NEZ.
I Xtreme får Algot Hammarqvist bära favoritskapet som regerande mästare. Åtvidabergaren kan dock vänta hårt motstånd, killar som Haninges Marcus Agerheim och Jimmy Bergander har medaljer sedan tidigare. Dessutom vill ”åldermannen” Erik Eriksson, Toarp, gärna tvåla till de yngre motståndarna. Fyra totalt i fjol. Klass 1 för förare i åldern 9 -13 år är som vanligt störst i antal anmälda: 31 stycken. En utmärkt instegsklass där de allra flesta startar, trots avsaknad av SM-status. Tvillingarna Ebbe och Olle Strömberg, Askersund, har varit med i några år och ambition att ta topplatser i år, liksom Liam Eriksson. Gullabo. Totalt sju klasser varav fyra med SM-status och en med RM. I anmälningslistan finns förare från främst Sverige och Norge, men också Danmark, Finland och Estland.