Tungt namn i Rally Sweden har sagt upp sig, bröderna Madsen gör ingen besviken i DM2, Helin bäst av svenskarna, B-förare Westman slog alla A-kompisar i Tierp, styvt fem minuter körning i Laxåsprinten, Peugeot-seger i Italien, Fourmaux vann i BRC och Aftonbladet lyfter fram Nybe- talang!

Den såg man inte komma, projektledaren för Rally Sweden Stefan Djerf har sagt upp sig och kommer bara att jobba kvar sex månader framåt. Någon förlängning blir det inte säger Djerf till Västerbotttenkuriren som tillträdde sin tjänst så sent som oktober 2022.

Foto: SBF

Han säger inte heller rent ut vad som är orsaken utan ”luddar” lite till VK om att det inte finns samsyn om ”den regionala förankringen”.

Om det sedan inte är vi som förstått varandra kring detta kan disktueras men jag ser nu inte någon möjlighet till den förändring jag önskar och har då tagit det här beslutet om för mig är självklart men samtidigt tråkigt.

Ett tungt avbräck för kombinerade VD:n för Bilsportförbundet och Rally Sweden AB, Anna Nordkvist. Lite konstigt att detta kommer utan förvarning då man vid Förbundsmötet i Lund enbart rapporterade om allt positivt kring Rally Sweden och dess framtid…  

*

När detta skrivs återstår två sträckor av DM2, ”Rally Vestsjaelland”. Programenligt leder Kenneth Madsen, Peugeot R5 knappt 20 sekunder före Hyundai-åkaren Simon Valentin som har ny Hyundai med Ib Kragh bakom ratten en hel minut efter sig som trea. 

Foto: Henrik Åkeson

Bästa 2WD och fyra totalt är Jacob Leutenberg Madsen i Team Glad Sports andra Peugeot, en Rally4 mot storebror Kenneths R5.

Foto: Henrik Åkeson

Stora marginaler och tvåan i klassen Oliver Saust, Opel Corsa över en och en halv minut efter. Bäste svensk är Lucas Helin/Mikael Kjellgren med Grupp F Opel Astra men på dagens blixtrande snabba sträckor räcker inte Opeln riktigt till och ”Tibro-Expressen” har tappat till andra plats i klassen.

Foto: Helins Motorsport

Ett trasigt avgassystem hjälpte också till att tappa tid. Snabbare är Michael Borberg Mørch Sörensen med Ford Fiesta, lite mer än minuten skiljer.

Foto: Henrik Åkeson

I Volvo Euro Cup toppar Magnus Mellquist före Patrik Jonsson och Fredrik Karlsson håller tredje

Foto. Stefan Helin

platsen. I VEC2 är Ted  Malm bäst på bilden justeras noter ihop med ett tyskt VEC-par . Jan ”Janjan” Johansson åkte hem till Värmland redan igår efter bromsproblem med Volvo 850:an. Även favoriten SMK Hörbys Henrik Levin fick problem under lördagen med en trasig växellåda, dock blev det omstart men så klart nu långt ner i listan.

Foto: Henrik Åkeson

Återkommer i morgon med mer kring vad som hänt i Kalundborg.

*

Stig Andervang/Andreas Olsson laddade upp inför nästa helgs Grus SM i Hässleholm genom Skoda-seger i MK Tierps ”WEZMEK-Pokalen”. En stabil sådan med 18 sekunder tillgodo på Jari Liiten/Kim Nilsson som den här gången körde Mitsubishi. På tredje plats kom hemmaklubbens Mazda-åkare Karl-Johan och Mårten Lövgren.

Foto. privat

För Andervang var det bara en seger att kunna starta då han nyligen haft en olycka och kom till Tierp blåslagen och med ömmande revben. Själv jämförde han kroppen med en färgsättning som Prideflaggan. 

Foto. privat

Snabbast med 2WD blev en ”Tierpare” med en av få kanske Sveriges enda R2 Skoda Fabia, Sixten Westman/Emil Persson som vann både B-klassen och ”Bästa 2WD”. Tre sekunder skilde till vinnaren i A-klassen, Claes Åström/Lina Bergstedt med Renault Kitcar som var runt tre sekunder före klubbkompisarna Johannes Joons/Elina Svensson. En placering som säkert kändes som en seger då man äntligen fick till det med Toyota Corollan efter mycket tekniskt strul tidigare. Stenhårt mellan trean och fyran Tobias Johansson/Roine Andersson Volvo Films Mk och Honda-åkande Erik Brodin/Johan Gustavsson. Två tiondels sekund skilde 240 mot Civic. Fyra Volvo i topp i Appendix K och där Dick och Jessica Larsson körde den snabbaste.

*

Av de 40 startande i ”Laxåsprinten” och med en total körtid av minimala 5.49,7 på tre omgångar vann Torbjörn Westerdahl/Joachim Branzell, Katrineholm. Ingen kritik men nog är det i minsta laget med fem minuters tävlande om man vill behålla DNA för rally, jag tycker så åtminstone. Två och som var ute på banan fem sekunder längre var Kenneth Johansson/Gert Samuelsson, Kullings MS och så hemmaklubbens Anders Johnsson/Per-Olof Einerfeldt, hela trion körde Mitsubishi. Opel-seger i 2WD genom Daniel Hoffman/Erik Gustavsson SMK Linde vars Astra var 1,2 före Koparbergs Golf-åkare Anders Andersson/Ylwah Englund.

*

Patrick Mangou ledde ”Logiman Mythical Cars Rally” sedan Marcus Grönholm rullat i målet på SS1 så från sträcka två till sista sträckan var det Peugeot 306 Maxi i topp. 40 sekunder skilde till Michele Tagliani med en Fiat Punto S2000 och så halvminuten till trean Davide Nicelli, Renault Clio S1600. Alistair McRae/Stuart Loudon slutade fyra med Subaru Impreza 555 medan Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen tog en Skoda S2000 till sjunde plats.

*

Foto: BRC

M-Sports Adrien Fourmaux/Alexander Coria tog en tung seger med Ford Fiesta Rally2 när man körde hem BRC-tävlingen ”Beatson’s Building Supplies Jim Clark Rally”. Det knappt elva mil långa asfaltrallyt blev ännu en triumf utanför WRC2 för fransmannen och med 29 sekunder tvålade han till irländaren Keith Cronin/Mikie Galvin, VW Polo R5. Även Polo som trea och minimala 0,2 sekund efter slutade bäste britten Euan Thorburn/Paul Beaton.  

*

Har tidigare skrivit om hur viktigt det är för rallysporten att även försöka ta plats i det som numera av de som enbart hänger på sociala medier och utan respekt, benämns ”Gammelmedia”.

Idag har Aftonbladet en lång, välskriven och inte minst trevlig artikel om Team Nybes och Jonas Åkessons kartläsare Maja Bengtsson. Marcus Leifby var på plats i Älmhult och gav sin bild av som hans pappa uttryckte det , ”Saauch sviiidiss rääälly” med Maja i huvudrollen. Ställer samma fråga som jag gjort förut, hur mycket värdefullare för rally och Nybe är detta i jämförelse med att synas på Facebook, oavsett hur många ”gilla-tummar” ett inslag där får som belöning?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *