Mycket blågult i kommande ERC-Rally Poland, ”Smiling Tom” gladast i helgen, Paddon gillar rally, WRC kan tvingas överge hybrid, skyltfrågan tillfälligt löst, sju anmälda till VEC i ”DM2”, ”Die Carlbergs” bet ihop, Solberg-Polon fick däng av en Nissan, Gryazin i testkrasch i Portugal och Kristoffersson/Eriksson vann i Tierp.

Nästa stopp för ERC är ”nästgårds” med stopp i Polen och turistorten i Mikolajki inte alltför långt från gränsen till Belarus och ”79th Rally Poland”. Här väntar 18 mil tuffa, snabba och bitvis spåriga grusvägar på ”EM-gänget” som ännu inte offentliggjorts. Dock kommer det snart då rallystarten bara är två veckor bort 19-21 maj och då samtidigt med South Swedish Rally. 

Serien består av åtta deltävlingar där förarna kan välja bort en men med alla säkerhet kommer ledaren Hayden  Paddon/John Kennard att ta sin Hyundai till Mikolajki. Lika säkert så avstår helgens vinnare Yoann Bonato start då han redan gjort klart att det inte blir någon full säsong i ERC. Däremot är chanserna stora att Efren Llarena (3:a), Mads Østberg (4:a) och Georg Linnamäe (5:a) dyker up och så klart de polska hoppen Miko Marczyk och Grzegorz Grzyb.

Foto: Zoom Motorsport

Blir även mycket blågult i startfältet om allt går enligt plan bland annat då för Tom Kristensson/Andreas Johansson med Tagai RT:s Citroën C3 Rally 2. SMK Hörby-åkaren får sällskap av GN Motorsports Pontus Tidemand/Julia Thulin och nya både i teamet och ERC 2023, Dennis Rådström/Johan Johansson.

Foto. MRF Tires

Båda kör med Ford Fiesta Rally2 där Tidemands bil har rödvit kostym som är sponsorn MRF:s färger.

 

Foto: Vicotr Hansen Motorsport

I ERC Juniors ansluter också SMK Hörbys ”2XVictor”, Victor Hansen/Victor Johansson med nyinköpt Peugeot 208 Rally4. Inte lika ny är Mille Johansson/Johan Grönvalls Ford Fiesta Rally4 som Katrineholmaren redan känt på flera gånger. Den här gången blir det dock lite annorlunda, då starten i Polen sker med nytaget körkort i fickan.

*

Med ”Rally Islas Canarias” i backspegeln har nu Tom analyserat en del av utfallet av de två tuffa dagarna i bergen ovanför Las Palmas.

Sammanfattningsvis vill jag ändå säga attdet var en fantastisk upplevelse, vägarna, vyerna och helt otroliga fans. Tävlingen har även gett väldigt nyttiga och lärorika erfarenheter för framtiden. Allt har fungerat bra med bilen, däcken och teamet och det är vi glada för, menar Tom som även är lite självkritisk.

Foto. Zoom Motorsport

Nu är det bara chauffören som skall kapa några sekunder här och där.  Jag tyckte ändå att körningen stämde bra och bilen kändes fin men tiderna var lite efter de snabbaste. Visserligen var det den första asfalttävlingen med Citroen och det tar lite tid att hitta de rätta inställningarna på bilen och att få den rätta känslan…

Resultat för Tom och Andreas blev 13:e totalt och 12:a i EM-klassen och det som gjorde att tävlingen på Gran Canaria stack ut var att så få som sex ekipage av de 36 i Toms klass bröt. Med andra ord fick inte #4 några placeringar till skänks om man undantar, att sjunde placerade italienaren Simone Campedelli fick bryta med tekniskt fel på sista sträckan. Hit får också räknas att Toms teamkompis Mads Østberg/Patrik Barth aldrig fick en riktig chans efter det tidiga drivaxelbrottet. Med hel Citroën så hade med all säkerhet norrmannen varit på topp tre i lördagskväll. Även om det inte blev nog pallplats för Tom så blev det ändå en väldigt fin avslutning på rallyt då ”Smiling Tom” utsågs till ”rallyts gladaste förare”. Med andra ord för han en gammal stolt Hörby-tradition vidare…

*

Går inte att ta miste på att nyzeeländaren Hayden Paddon gillar  att köra rally. Direkt från helgens andra plats jäktade han och John Kennard till flygplatsen i Las Palmas för flyg hem till ön på andra sidan jordklotet.

Foto. Hyundai Motorsport

En nätt tripp på runt 22 timmar innan man landar på flygplatsen i Auckland. Där väntar så hans ”NZ-reggade” Hyundai” för start i ”Int. Rally of Whangarei” som han vunnit de senaste fem åren. När detta väl är överstökat så är det ny tripp tillbaka till Europa och Polen där reken börjar direkt efter landning…

*

Prisad vare gud, ungefär så känns det för mig när jag läser att WRC redan 2025 kan plocka bort dagens hybridteknik från”toppklassen”. Ingen tillnyktring som ligger bakom detta, utan att promotorn och leverantören av hybridenheterna, Compact Dynamics inte är överens när avtalet går ut under 2024.  Nu jobbar FIA/WRC hårt för att kunna fullfölja med ”framtidens drift” även under 2025-26 medan jag istället ser en öppning för nytänk och skrota hela klabbet. Ser Rally2-bilar kanske med vissa mindre modifieringar, som att en nödutgång för sporten plötsligt öppnas.

Det är inte de tankarna som finns hos FIA, skulle inget avtal komma till stånd är man inte främmande för att köra utan hybrid, ungefär som på ”the good old days”.

Då kom det efterlängtade beskedet att idrotten (för vår del läs rally) sliper kostnaderna för omskyltning på statliga vägar. En fråga som diskuterats flitigt och hotade många tävlingar. Nu har regeringen kommit med besked. 

Sent omsider, äntligen har regeringen fattat det beslut som vi inom idrottsrörelsen och Trafikverket är överens om, att ideella föreningar inte ska åläggas omotiverat höga kostnader, säger Björn Eriksson, ordförande i  Riksidrottsförbundet som fortsätter.

Det offentliga ska uppmuntra ideellt engagemang och folkhälsofrämjande aktiviteter, inte sätta käppar i hjulet för civilsamhället. Beslutet är efterlängtat och viktigt för landets alla föreningar som har evenemang på statliga vägar!

Enligt reglerna som föreslog måste arrangörerna själva stå för alla kostnader kopplade till exempelvis omskyltning längs statliga vägar. Åtgärderna har resulterat i stora kostnader för föreningarna, vilket har tvingat många att ställa in sina lopp.

Det är viktigt att föreningslivet har goda förutsättningar för att ordna till exempel cykellopp, midsommarfiranden och andra arrangemang till rimliga villkor. Därför har regeringen nu beslutat om en tillfällig lösning, samtidigt som Trafikverket får i uppdrag att föreslå hur frågan kan hanteras fortsättningsvis, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Beslutet gäller under 2023 och för framtiden ska nya direktiv utformas.

Regeringen vill underlätta för ideella föreningar. Det ska inte innebära onödigt krångel eller orimliga kostnader för en förening att ta på sig ett arrangörskap, säger socialminister Jakob Forssmed.

SBF:s vd Anna Nordkvist är nöjd med beskedet men samtidigt inte.

Det är bra att regeringen nu har gett idrottsrörelsen besked om 2023. Men fortsatt kvarstår en del oro kring beslutet. Många föreningar planerar sina arrangemang långt i förväg och behöver få veta om vad som gäller 2024 och framåt. 

Anna motiverar.

Regeringen måste se värdet i den svenska idrottsrörelsen och vad den ger till samhället och säkerställa att den här formen av kostnader inte alls hamnar på det svenska föreningslivet, så jag hoppas på ett nytt och ekonomiskt lugnande besked för framtiden inom kort! 

*

Med tre veckor kvar till ”DM2” och asfaltpremiären för Volvo Euro Cup, danska ”Rally Vestsjaelland” den 27-28 maj. Dock lite klent med Volvo-åkare om jag får tycka något, totalt sju ekipage i de bägge klasserna.

Foto: Tommy Svensson

I VEC1 kör Henrik Levin SMK Hörby – Roger Karlsson VÖMK – Magnus Mellqvist SMK Söderhamn – Jan Johansson Fryksdalens MK.

I VEC2 (C-klassen) Fredrik Karlsson – Ted Malm – Anja Friesen Tyskland.

Dessvärre har fortåkaren i VEC2 Öystein Hansen från Norge fått lämna återbud då de gjorde en rejäl avåkning för en kort tid sedan och ej hinner få bilen klar, förklarar Ted Malm som lägger till.

Saknar ju en del av de team som körde i vintertävlingen, namn såsom Robin Wallon, Magnus Westman och Niklas Haglund bl.a Även snabbe Noah Grönkvist som tidigt anmälde sig till deltävling 3 som går i Tierp i sommar.

Samtidigt med detta har även prispotten för 2022 på runt 120 000 kronor fördelats berättar Ted.

𝗣𝗥𝗜𝗦𝗧𝗔𝗚𝗔𝗥𝗘 𝗩𝗘𝗖𝟭

1. Henrik & Ida Levin                                 𝟭𝟱 𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿

2. Tim Lagerstam & Peter Svensson           𝟭𝟬 𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿

3. Patrik Jonsson & Pierre Carlsson            𝟱 𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿

𝗣𝗥𝗜𝗦𝗧𝗔𝗚𝗔𝗥𝗘 𝗩𝗘𝗖𝟮

1. Ted & Katharina Malm                             𝟭𝟱 𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿

2. Öystein & Lill-Katrin Hansen Norge        𝟭𝟬 𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿

3. Anja Friesen & Jurgen Krause Tyskland    𝟱 𝟬𝟬𝟬 𝗸𝗿

*

Berättade lite kort om Calle och Torbjörn Carlbergs äventyr i tyska ”Rally Sulingen”. Att det är seger i Opel e-Rally Cup som är målet sticker inte familjen Carlberg under stol med, men premiären med punktering redan på första sträckan var ett streck i räkningen.

Foto: ADAC

Här tappades 53 sekunder till fransyskan Sarah Rumeau och även på sträcka två strulade det då man tvingades till två omkörningar med tidstapp som följd.

Självförtroendet och motivationen var i botten på fredagkvällen. Jag ville egentligen bara packa ihop och åka hem, berättar Calle.

Foto: ADAC

När man bryr sig så mycket om det man gör är det tufft att hantera sånt här ibland och jag är väldigt glad att ha med mig pappa Torbjörn i högerstolen för att nollställa mig ibland och fokusera på rätt saker. Vi bestämde oss för att börja jaga!

Med full jakt plockades fyra placeringar under första loopen, men så kom ”Die Carlbergs” ikapp en punkterad konkurrent med ytterligare förlorad tid. Då bet Calle ihop och på power stage togs full pott och ytterligare en placering upp till tredje.  Detta ger nu smålänningarna en delad andra plats i cupen, bara tre poäng bakom ledaren Max Reiter.

Jag är så stolt över vad vi gjorde på lördagen. Vi visade att vi var snabbast och lyckades vända en tung start till en bra tävling, summerade Calle.

Inte bara på sträckorna det är tufft för honom och pappa, även utanför finns utmaningar.

Krävs ganska stort arbete för att lösa resterande del av budgeten så tack till alla er som gör detta möjligt. Tillsammans är vi starka!

*

Foto: Simola Hillclimb

Petter Solberg lyckades köra till sig en total tredje plats i Sydafrika och ”Simola Hillclimb” plus klasseger med sin VW Polo Supercar. Allra snabbast uppför backen och den som blev’King of the Hill’ var Franco Scribante med sin extremt vingförsedda Nissan R35GT-R. 

Foto: Simola Hillclimb

*

Nu väntar ny WRC-tävling kommande helg med ”Vodafone Rally Portugal” men jag måste erkänna att jag fortsatt har Craig Breen mer på näthinnan än Rovanperä & Co. Dock ska jag försöka jobba mig in i matchen och idag har jag kollat lite på filmer från tester inför det tuffa grusrallyt.

Bra gick det inte för WRC2-fyran Nikolay Gryazin som på test åstadkom en hel del ”damage” på Toksport WRT:s nya Skoda. Bättre verkar teamkamraten Oliver Solberg hantera de snustorra och därmed dammiga sträckorna, idel tummen upp vilket bådar gott inför helgen!

Foto: Toksport WRT

*

Det blev dubbelseger på lördagen för KMS i Tierp och RallyX, Johan Kristoffersson vann före teamkompisen Ole Christian Veiby. 

Riktigt, riktigt bra. Allt var bra egentligen, utom punkteringen på slutet, säger Kristoffersson som stoppades av en punktering i söndagens runda när han var på väg mot andra raka segern. 

Johan fick styra åt sidan och låta övriga förare göra upp om segern. Kevin Eriksson vann före Johans VM-teamkompis Gustav Bergström. 

Foto:Qnigan

Det var en del hålor och jag visste att det kunde hända. Kanske tog jag lite för mycket vinkel där, analyserar Johan. 

Nästa omgång i RallyX går i Kouvola, Finland, sista helgen i maj, men där kan inte Kristoffersson Motorsport delta eftersom det också är testhelg inför VM i Portugal. I totalställningen leder Johan Kristoffersson trots finaldebaclet med 104 poäng, en före Kevin Eriksson,  efter halva säsongen. Skåningen Stefan Kristensson är nia i tabellen med ”halvskåningen” (dansk) Ulrik Linneman direkt efter. I klassen CrossCar junior är det också skånskt på topp10, Viktor Kristensson ligger sexa och är bäste svensk. Eftersom man får räkna bort en dubbelhelg i sammandraget, så kan Kristoffersson köra om mästerskapstiteln i de två sista deltävlingarna.  För Johan gäller härnäst andra deltävlingen i Extreme E, i Skottland kommande helg. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *