WRC-bilar till Lille Mats, ursäkt till Midnattsolsrallyt och drömbilen Opel Rally Kadett till salu!
Minst två WRC-bilar i Hässleholms MK:s 50-års jubilerande Lille Mats Rallysprint den 4/5 maj hoppas nu tävlingsledaren CG Wilke på. En halv dag efter att inbjudan publicerats kunde Wilke nöjt räkna in fjorton bilar som sedan ökat till nästan det dubbla när detta skrivs. Tävlingens internationella status bibehålls också och bland de första anmälda var fem danskar och fyra norrmän.
– Detta är nytt rekord avseende anmälda norrmän, konstaterar Wilke belåtet.
En av norrmännen är Rune Danneborg som är anmäld i klassen 4WD med en Ford Fiesta vilket man i hässleholmskretsar tolkar som en WRC-Fiesta. Men det kan ju faktiskt även vara en S2000 eller RRC-variant. Ingen större skillnad egentligen, häftigt är det oavsett!
Detta betyder att fjolårssegraren Jocke Grahn (bilden) och Stoffe Nilsson får ännu hårdare motstånd. Nu lär det laddas med ”grövre hagel” i Vinslöv enligt vad bloggen erfaret. Tvivlar på att Stoffe vill se fjolårets punkteringsmiss upprepas. Så tipset till Rune och Jocke blir, fullt påslag är det som gäller på Garnisonen…
Om Wilke var nöjd så kan man inte säga samma sak om Midnattsolsrallyts projektledare Per Carlsson. I går skrev jag att Karlstad blir ny centralort för rallyt vilket jag tyckte var helt naturligt när ”Rally Sweden-gänget” tagit över. Den beskrivningen tyckte inte Per var rätt och ville ha ett förtydligande vilket kommer här.
”Ibland så är det inte nog inte fakta i din blogg. För min del läser jag den aldrig men när jag får tel och mail att det inte stämmer så blir jag inte glad. MSR drivs inte av samma gäng som Rally Sweden det är fortfarande många från Kristianstad MK och andra personer som inte är med i Rally Sweden som kommer att vara med. Ta reda på fakta innan du skriver. Det är många frivilliga funktionärer och motorklubbar som blir trampade på tårna när du skriver som du har gjort hoppas du rättar till det.”
Nu förstår jag egentligen inte vad ”..är det nog inte fakta…”, följande är klippt direkt från rallyts hemsida, ”
” VM-tävlingen Rally Sweden vintertid och klassiska Midnattssolsrallyt på sommaren. Det är vad Svenska Rallyt AB står inför 2013. Den sistnämnda tävlingen kommer Svenska Rallyt att arrangera i samarbete med Kungliga Automobilklubben, KAK, och med Per Carlsson som projektledare.”
Längre ner kan man läsa Pers egen kommentar,
”– Att arbeta tillsammans med Svenska Rallyts VM-erfarna organisation kommer att bli ett lyft både för mig och för tävlingen.”.
Med detta som underlag när jag skrev vet jag faktiskt inte vad som var felaktigt?Att Kristianstads MK är en stor och viktig del av organisationen vet jag absolut och att sträckorna bemannas av klubbar utanför ”AB Svenska Rallyt” är lika välkänt detta. Inlägget handlade inte alls om hur rallyt är organiserat utan syftet var enbart att berätta att Karlstad var ny huvudort. Men jag ber självfallet alla inklusive Per om ursäkt om man uppfattat inlägget som något negativt mot rallyt och dess uppbyggnad.
Att Opel har ett stort rum i mitt rallyhjärta har väl inte undgått någon. Fick idag ett tips om en Opel Rally Kadett som var till salu på Blocket. Dröjde inte länge innan jag fått fram objektet och vilket objekt sedan. Exakt en sådan som figurerar i mina våtaste drömmar, alltså en röd med årsmodell 1969. Allt verkade vara exakt som det skulle på bilen. Inklusive den lilla kromlisten runt skärmkanterna som de allra flesta av Appendix K-åkarna glömt/struntat i att montera. Utan denna lilla list, blir Kadetten bara helfel så snälla ni, montera dit den på era bilar blir jag så glad så glad…
Ett litet aber var där dock, priset var inte kompatibelt med en fotografs plånbok. 349 000 kronor ville David ha för bilen och då är det en klen tröst att Lendo snabbt räknade ut att med deras lån kom jag undan med 3222 kr/mån. Måste väl vara under tio år jag skulle betala detta och då misstänker jag att sambon protesterat.
Längre ner på sidan hittade jag en likdan bil som mer verkade passa min ekonomi. Fast det är klart, där saknades en del grejor innan jag kan börja åka i skogen med den…
Fast Grupp 1 sprintarna hade full inredning. Har själv ägt en mellan åren 1973 och 1974 (fd Sören Käll kadett årsmodell -69)
Synd också att bilderna inte visade motorutrymmet. Skall ju sitta två Weber 40:or med stor luftrenare… ; )
Hej.
Men håll med om att kromlisten måste sitta där!
MVH
Tommy
Om någon känner sig trampad på tårna och kränkt av det som du skrev om MSR så borde Per Carlsson m.fl. fundera på att köpa på sig lite liktornsplåster eller rentutav skor med stålhätta.
Hej.
Jo så är det nog…
Tänker bara, tur att inte motorsport har samma mediabevakning som t.ex fotboll eller hockey då hade det blivit väldigt många ursäkter…
MVH
Tommy
kan notera att antal SS km vid lille mats har gått ned med 33%, om man nu räknar på dom vanlig dödliga som inte finns i total topp 50.
Kan bara tolka det som att Wilke vill se eliten på plats och inte den stora massan. tycker personligt det är en utveckling i fel riktning. men vi måste såklart ha någon som stickar ut och syns utanför skåne.
Hej.
Vet inte hur Wilke tänker, men det är nog svårt att göra allt helt rättvist. Du har en point i att ha en tävling som sticker ut och själv förstår jag inte varför HLMK envisas med att ha den i DM-kalendern. Lille Mats är så stark att den klarar att stå utanför DM-serien!
MVH
Tommy
Det är ju bara till att läsa innantill så står det på svart och vitt. Jag vet inte riktigt vad Per menar är problemet.
Hej. Då är vi åtminstone tre (tänker på kurand) som inte förstår…
MVH
Tommy