Meeke övertar Breens bil, Oliver S. kunde ha varit i WRC2-ledning, Hedström hade lyckad tripp till Danmark, ”The Bäckmans” gjorde bra ifrån sig på Monza, asfaltåkandet mattas av , skånska Peggy ny i SBF-styrelsen och stjärntätt i Hörby.

Någon risk att Craig Breen blir bortglömd finns absolut inte och många olika sätt att minnas och visa irländaren respekt har setts under helgen. I ERC och portugisiska mästerskapet kom Breen sent in som förare i Team Hyundai Portugals i20 Rally2 och körde till sig sjätte platsen i ”Fafe”. Efter olyckan har teamet funderat hur man bäst hedrar Breen men även hur man respektfullt kan fullfölja säsongen. Foto: Tommy Svensson

Nu har man kommit fram till att ”The Ulster Man” Kris Meeke är en förare som lämpar sig väl för båda rollerna och övertar Breens bil för mästerskapet, men även i WRC2 i kommande ”WRC Vodafone Rally Portugal”. Många år sedan (2019) Meeke tävlade på toppnivå och debut blir ”Rali Terras d’ Aboboreira” i helgen. Någon co-driver har ännu inte offentliggjorts men som teamkompis får Meeke portugisen Ricardo Teodósio som kör den andra i20 N Rally2.

Att Meeke tar uppdraget som en ära är självklart, i synnerhet som han och Breen var kompisar. Till exempel körde båda i Citroëns WRC-team 2016 i hop med Stephané Lefevbre. 

*

Kan knappt minnas när det varit så tätt i WRC-toppen som det är efter Kroatien med dubbelt Toyota i topp då Sebastien Ogier och Elfyn Evans båda står på 69 poäng. Även som trea är det Toyota men med Kalle Rovanperä, en futtig poäng mindre än sina kompisar. Noterbart är att Kalle än så länge är segerlös, däremot prenumererar han på fjärde platser då helgens var hans tredje för året. Ott Tänak är fyra, bara fyra poäng efter Toyota-förarna längst upp medan Thierry Neuvilles misstag i lördags blev dyrbart och gav noll poäng i listan. Men de fem bonuspoängen på power stage gör att hann ändå har kontakt med gänget ovanför och dit skiljer elva poäng inför Portugal.

 Foto: McKlein

Om Oliver Solberg valt Kroatien för poäng hade han också varit i WRC2-ledning med fem poäng mer än nu ledande fransmannen Yohan Rossel. Istället har Oliver en nolla för Kroatien och är nu trea, en enda poäng färre än tvåan Emil Lindholm, som redan avverkat tre av sina sex poängtävlingar. Lika många har även sexan och bästa Ford-åkare Adrien Fourmaux kört men är ändå tio poäng efter Solberg. Tätt mellan fyran Nikolay Gryazin och femman Gus Greensmith/Jonas Andersson,  bara en poäng skiljer mellan de båda och upp till Rossel har Gryazin 15 poäng. 

*

Trots flera punktering under helgen för Peter Hedström i RallyX-premiären blev det ändå en lyckad sådan för värmlänningen. Det blev hårda tag i finalen, men Peter körde smart och höll sig undan större smällar. En strategi som gav utdelning i form av ny pallplats (seger under lördagen) då han slutade trea efter Kevin Eriksson och Yuri Belevskiy.

 Foto. Hedström Motorsport

 – Det har varit en fantastisk helg, etta igår och trea idag. Bilen har varit helt perfekt och det har jag mitt fantastiska team och även Solberg att tacka för, jag använde exakt samma inställningar som Oliver körde på i Höljes, avslöjar Peter.

Tyngre för KMS-teamet som även de drabbades av punkteringar men ändå lyckades Johan Kristoffersson bli tvåa efter Hedström under lördagen. 

Vi hade förberett oss väl och kom hit med gott självförtroende, men det mesta gick emot. Kan inte minnas när jag var med om något liknande senast, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Söndagen gav blott en femte plats för Johan och sjätte plats för Ole Christian Veiby som konstaterade.

Jag fick ett danskt wienerbröd i alla fall. Det kanske var helgens höjdpunkt! 

I klassen ”Supercar Proam” blev det dansk seger på hemmabanan i Nysum genom Ulrik Linneman medan skåningen Stefan Kristensson körde sin som fyra. Rallycross-debutanten Calle Ward slutade sexa.

*

Det blev en lärorik helg med bra fart i de två kvalen för syskonen Jessica och Andreas Bäckman men lite tyngre race i GT4 European Series på Monza-banan. Kvalen gick över förväntan enligt Jessica som hade över 50 konkurrenter med sin Aston MartinDe båda racen gick däremot desto tyngre och i det första racet på lördagseftermiddagen startade Andreas. Efter halva loppet gjorde syskonen det obligatoriska förarbytet och lämnade över bilen till Jessica, som gjorde en bra avslutning och avancerade upp till en slutlig 16:e plats. På söndagen kördes det andra loppet och då var det Jessicas tur att starta och där  Andreas gjorde en bra avslutning och var uppe på en 16:e plats när bilen stannade på sista varvet med tekniskt fel.

*

Rallyhelgen i Sydsverige blev som bekant intensiv med tävlingar både i Karlshamn och Älmhult (Liatorp) och kommande helg är även den intensiv, men på ett för oss här ner ändå lite lugnare sätt. I Laholm är det premiär för ”Grus SM” med Laholms MK och ”Timmerhutsprinten” som lockat totalt 50 startande.

 Foto. Tommy Svensson

Dagen efter, Valborgsmässoafton (30 april) kör som vanligt Hässleholms MK sitt prestigefyllda ”Hässleholms GP”.Tråkigt nog verkar intresset mattas, kollade lite snabbt och 2017 (bilden) fanns där 119 anmälda vilket två år senare föll till 92 bilar. Sedan kom pandemin och 2021 kunde CG Wilke och hans kamrater räkna in 73 ekipage för att året efter med SM-status, vara än färre om jag minns rätt. Nu har HLMK återgått till att köra som ren DM-tävling vilket lockar i stort sett exakt lika många som SMK Hörby hade med sin kombinerade SM/DM-tävling ”Bilmånsson Rallysprint”.På söndag klockan 11.00 flaggas första bil iväg på Garnisonen av de i dag 68 anmälda och det som är mest märkbart är att intresset från de danska förarna minskat dramatiskt. Knappt tio danskar och utan för avsikt att trampa någon på tårna, så saknas de mest namnkunniga från andra sidan Sundet. Mest känd utanför våra gränser är ensamme norrmannen Rune Danneborg med Citroën R5. Att HLMK själv är klubben med flest anmälda är inte förvånade och totalt 16 ekipage inklusive ordförande CG Wilke kör på hemmaplan. Näst flest kommer från SMK Hörby och räknar man in senaste ”Hörby-föraren” Ted och Katharina Malm som står som Arlövs MC i anmälningslistan, blir där 12 bilar med Hörby som hemadress. Någon riktigt bra förklaring till att intresset för asfalt-åkande sjunkit har jag inte fått höra.

 Foto. Tommy Svensson

Någon menar att en anledning är att Asfaltcup lagt ner, en annan åsikt är att man i DM slagit samman VOC med Grupp F vilket gjort att VOC:arna står kvar hemma och samlar damm…  

*

I går höll Svenska Bilsportförbundet sitt Förbundsmöte (årsmöte) på skånsk mark och då i Lund och för 20:e året med RF:s Björn Eriksson vid ordförandeklubban. SBF-ordförande Roger Engström fick fortsatt förtroende från ett enhälligt möte för vilket Engström tackade och fortsatte.

 Foto. Jonas Bilberg

 Vi har haft ett antal år med en pandemi som nu sakta släpper sitt grepp om samhället och idrotten. Vi ser det på verksamheten att den börjar komma tillbaka. Men vi vet också att under pandemin har livsstilar och prioriteringar förändras och det är något vi måste arbeta med för att hitta lösningar på för att bli fler inom bilsporten. Så vi står inför flera utmaningar, samtidigt tycker jag att vi kommit en bra bit på väg inom de områden som vi har satt fokus på under senaste åren.

 Foto: Privat

Styrelsen fylldes på med tre nya namn och där ett av dessa var skånskt även det, då Peggy Dicksdotter Hermanssonfrån Sjöbo valdes som ny ledamot. Likaledes nya blev Anita Edlund och Pontus Sandell. Kvar från i fjol är Ninna Hansson Engberg, Fredrik Wakman och Tony Ring.

Vid mötet beslöts att fortsätta med ”Strategi 2023”.– Det är en spännande resa vi har framför oss med strategiarbetet, men också ett mycket viktigt arbete där jag tror vi alla kommer få belysa våra och idrottsrörelsens rutiner och arbetssätt för att se hur vi ska formera oss och sätta kraft och resurser i vår verksamhet. Så vi har en hel del att pyssla med och vi är många som kommer bli involverade i det här arbetet. Jag ser verkligen fram mot kommande år, avslutade Roger Engström.

Svensk Bilsports styrelse
Ordförande, Roger Engström
Vice ordförande, Ninna Hansson Engberg
Ledamot, Fredrik Wakman
Ledamot, Tony Ring
Ledamot, Peggy Dicksdotter Hermansson
Ledamot, Pontus Sandell
Ledamot, Anita Edlund

*

Tråkigt nog hade inte Hörbyborna riktigt hörsammat att det i går var stjärnspäckat i Lågehallen när Hörbys Rotaryklubb arrangerade ”Stjärnor i Hörby”. Ett arrangemang där målsättningen var att sätta lite extra ljus på SMK Hörby och handbollsklubben IK Lågans mest framgångsrika utövare.

 Foto: Henrik Åkeson

Medan SMK Hörby helt valde att presentera nuvarande aktiva som Julia Thulin, Tom Kristensson och Victor Hansen (Klara Andersson var upptagen med utlandsuppdrag) valde Lågan att visa upp gårdagens stjärnor plus IFK Kristianstads spelmotor Philip Henningsson. Som moderator för SMK Hörby fungerade Rallysutskottets vältalige ordförande Janne Rydh som på scenen ställde bra frågor till rallygänget och där minst lika vältalige Tom Kristensson gav sin syn på sporten.

 Foto. SMK Hörby

I hallen fanns även möjlighet att testa klubbens e-sportrigg vilken inte stod tom många minuter mellan de åksugna ungdomarna. För handbollsälskarna visade IFK Kristianstads parahandbollspelare upp sig. 

Målet med dagen var att ”lyfta vikten av att aktivera och engagera ungdomar i föreningslivet”. Med sig fick besökarna kloka ord från, snudd på Co-driver-proffset Julia Thulin som har mer VM-tävlingar som mål framöver.

 Ha målet inställt på det du vill. Med ambition och vilja, då tar du dig dit!

 Foto. SMK Hörby

När dagen var slut så överlämnade Rotary 20 000 kronor vardera till SMK Hörbys och IK Lågans ordförande, Lars Servin respektive Pernilla Gren att användas till kommande ungdomsprojekt. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *