Torstein åker med Andreas på Azorerna, Tidemand ”hoppar” ERC på Kanarieöarna, SSR öppnar, klart besked om ”Personlig utrustning” i SM-premiären, USA kan putta bort Mexiko, öppning i ”Skyltfrågan”, ”chockbesked” från världsmästaren och Nils klar för RX2e!
Det blir Torstein Eriksen som tar plats i Andreas Mikkelsens Skoda när han ska försöka upprepa sin seger från 2021 i ”Azores Rally”. Eriksen läste noterna år Andreas under hela 2022 vilket avslutades med seger i tyska Lausitz Rallye före Tom Kristensson/Andreas Johansson.
Även Sebastien Loeb kör TER-tävlingen på Azorerna med Skoda från Toksport precis som Mikkelsen. I den sätter han som vanligt matteläraren Laurene Godey. Övriga stora namn bland de knappt 30 anmälda är WRC2/ERC-aktuelle Erik Cais och spanska stjärnan Nil Solans som precis som broder Jan verkar hoppa ERC detta året. Rallyt körs 31-mars till 2 april med Ponta Delgado som utgångspunkt.
*
I Rally Fafe gjorde Pontus Tidemand debut i ERC med Julia Thulin som kartläsare i GNM:s Ford Fiesta Rally2. Detta som en del av hårdsatsande MRF:s röd/vita team och då snackades det om full säsong för Pontus och Julia. Idag kommer dock besked att man avstår start i nästa deltävling ”Rally Islas Canarias” den 5-6 maj.
– 13:e platsen i Fafe var uppenbarligen inte det resultat vi hade i åtanke, men vi utvärderar, analyserar och förbereder så mycket vi kan inför nästa ERC tävling för oss som blir Rally Polen, 20-21 maj, berättar Thulin.
Återstår att se om Tom Kristensson lyckas få ihop sin budget så att han och Andreas Johansson kan komma till start på ”Holmarna”…
*
I fjol gjorde Tom och Andreas succé i South Swedish Rally något som gav SMK Hörby-föraren första SM-segern i karriären. Skulle man vilja försvara denna är det dags igen för ”SSR” den 18-20 maj som blir deltävling två i Rally SM. Nu är inbjudan ute för den 47:e upplagan och som vanligt med Småland och för i år, Millebygden som utgångspunkt.
– Tävlingen omfattar 11 specialsträckor och det är fem av dessa som körs två gånger. Totala SS-längden är 116 kilometer och totala längden på rallyt är 488 kilometer, berättar tävlingsledningen.
Enligt tidsplanen öppnade anmälan idag men ännu verkar detta inte fungera…
*
Idag är det elva dagar innan anmälan stänger för första anhalten i Asfalt SM, ”Bilmånsson Rallysprint”. Så här långt kan dock inte SMK Hörby göra vågen över intresset då bara 26 ekipage finns anmälda. Av dessa är det 14 bilar i SM-klasserna och sex i RM-delen. Tävlingen den 16 april ingår även i Södras RS-DM för klasserna ”Standard A” (Grupp E) och ”Standard B” (VOC) och här önskar arrangörens Bertil Gunnarsson förtydliga vad gäller klädsel för DM-åkarna. Oklarhet har gällt om även DM-klasserna behövde ”Personlig utrustning” enligt SM-reglementet . Nu har Rallyutskottet genom ordförande Janne Rydh en gång för alla bestämt vad som gäller.
– För Inbjudningsklasserna (DM) gäller de obligatoriska minimikraven enligt TR 6 för Rally, och inte vad som står i Inbjudan pkt 15.6 för Inbjudningsklasser. För SM/RM klasserna gäller Mästerskapsregler Rally SM-Sprint, förtydligar Gunnarsson.
–Det har varit diskussion bland tävlande om detta eftersom de klasserna ingår i DM för Södra BF, så ett förtydligande kan kanske ge lite fler anmälningar i de här klasserna!
*
Omhuldade ”WRC Rally Guanajuato Mexico” kan ändå bli utan plats i VM framöver och detta på bekostnad av ”Rally USA”. Rallyt har bara avtal för 2023 och skulle USA komma in 2024 lär det bli svårt med tre deltävlingar på andra sidan Atlanten där då ”Rally Chile” är den tredje. Den sistnämnda har sedan förra veckan ett flerårigt avtal så dom blir nog svåra att flytta på.
– Vår absoluta ambition är att ha två evenemang i Amerika nästa år, avslöjar WRC-promotorn för DirtFish.
Vad gäller ”Rally USA ”menar man att där fortfarande finns mycket kvar att göra innan man kan bli aktuella för WRC och som det ser ut nu, kanske 2025 kan bli aktuellt. Promotorn slog också fast att det är omöjligt att ha med både USA och Mexiko samma år.
*
Kanske ett ljus i ”skyltmörkret” kom idag från Riksidrottsförbundet fått möjlighet att se på Trafikverkets förslag till regeringen som idag överlämnades till infrastrukturminister Andreas Carlson. Här föreslås att ideella föreningar inte ska betala för exempelvis omskyltning på statliga vägar för idrottstävlingar. Trafikverket föreslår i sin rapport att uppsättning och nedtagning av vägmärken ska vara kostnadsfritt för ideella föreningar under 2023 och att regeringen i höst ska besluta om hur kostnaderna ska hanteras från 2024 och framåt. Tre förslag presenteras på möjliga alternativ för framtiden.
− Jag noterar att myndighetens intention är att det ska vara kostnadsfritt för ideella föreningar. Det är mycket glädjande att Trafikverket har hörsammat idrottsrörelsen och vill befria idrottsföreningar från oket av de betydande kostnader som dagens regelverk innebär när de arrangerar tävlingar på statliga vägar, kommenterar RF:s ordförande Björn Eriksson.
– Den nuvarande situationen är ohållbar och en fortsättning på den vägen vore en dödsstöt för många föreningar. Men intentionen behöver bli verklighet och sträcka sig längre än 2023. Av Trafikverkets olika alternativ för framtiden är förslaget om att det fortsatt ska vara kostnadsfritt för civilsamhället från 2024 och framåt är den enklaste och mest effektiva åtgärden.
Sedan tidigare har RF förklarat det ohållbara med att ta ut kostnaderna av ideella föreningar kopplade till åtgärder enligt vägmärkesförordningen (2007:90), exempelvis omskyltning. För ideella föreningar är kostnaderna så pass stora att motions- och tävlingsloppen inte blir möjliga att genomföra.
− Förslagen som Trafikverkets presenterar idag är välkomna och ett mycket viktigt steg på vägen. Nu krävs politiska beslut och jag har svårt att se att den här frågan ska vara blockskiljande. Därför hoppas och tror jag att infrastrukturminister Andreas Carlson och regeringen skyndsamt ser till att idrottsföreningar kan planera för tävlingar igen, menar Eriksson.
– Jag har ett möte bokat med statsrådet i månadsskiftet april-maj och jag räknar med att frågan senast då är slutreglerad. Våren har kommit till södra Sverige och många lopp har redan tvingats ställa in. Det vore mycket olyckligt för föreningarna, idrottsrörelsen och folkhälsan om det blev fler!
Läge för tummhållning!!!
*
Lite av ett chockbesked i kartingvärlden när Världsmästaren från 2021, Kristianstad Kartingklubbs Noah Milell bestämt sig för att ta ”time out”. I fjol missade han guldet och fick nöja sig med silver medan klubbkompisen Victor Gustafsson tog hand om guldmedaljen.
Nu saknar 22-årige Noah motivation och förklarar för Kristianstadsbladet.
– Jag har tappat sugen!
Sedan han var 12-år har Noah från Färlöv utanför Kristianstad tävlat internationellt men nu tycker han inte att det är kul längre.
– Framförallt är det allt resande som sliter, jag vill vara mer hemma och ta hand om mitt team, JP Racing, förklarar Noah.
Han stänger dock inga dörrar och hans VM-team Tony Kart har förklarat att där alltid finns en plats för honom. Men för tillfället känns det mera angeläget för Noah att stötta de åtta talangerna som kör för JP Racing. Fast han sticker inte under stol med att tävla med GT-bilar skulle vara lockande…
*
Nils Andersson är klar för sin andra säsong i RX2e, supportserien i World RX. Med en stark tredjeplats i säsongsfinalen i Barcelona innebar samma placering totalt i mästerskapet. Med stöd av rallycross-tungviktaren KMS har han i år högre ambitioner.
– Konkurrensnivån i RX2e förra säsongen var riktigt hög, utan utrymmen för fel, menar 23-åringen.
-Tävlingen är alltid supertight i en enhetsklass och än mer med elektrisk drivlina. Allt handlar om små detaljer – man måste göra alla rätt för att vinna!
Till vardags jobbar Nils hos KMS-ägaren Tommy Kristofersson som delar sin unga skyddslings självförtroende.
– Vi är glada över att kunna bidra till den satsning Nils gör i RX2e. Vi har stora förhoppningar att han kan utmana om segern genom att vara nära vårt World RX-team och dra lärdom av hur vi arbetar!