Tjejerna får egen titel i ERC kanske något för Ramona och WRC-Skodan, ge Rickie med 240:an egen tv-show och Wilke felciterad!

Nu kommer tjejerna på bred front i rallysporten (okej, bred och bred men de är på gång i alla fall) och först ut med ett internationellt mästerskap är ERC (Rally-EM). Från och med nästa deltävling, nummer tre i mästerskapet öppnar de kreativa arrangörerna upp för ”Ladies´ Trophy”.
Premiärtävlingen har rallyvärldens tror jag längsta namn, Rally Islas Canarias El Corte Ingle´s ( vad är det för fel på snärtiga namn som TV-Svängen eller Ekratten?). Detta kanske kan bli en ny öppning för Ramona och Miriam som jag inbillar mig inte på långa vägar gett upp hoppet om en internationell karriär. Först en bra slutplacering i Rally-SM med WRC-Skodan, sedan med lite flyt kanske det kan bli ERC. Jag och många fler efter framgången i Östersund, håller tummarna för våra allra snabbaste tjejer…
Lite spännande är det att Toyota återigen verkar vara på väg in i rallysporten. Toyota Motorsport South Africa ligger i framkant och visar nu för första gången upp nya Yaris S2000. Lite rutin på bilbyggge har man då teamet svarade för Dakartvåan Gineil de Villiers bil. Yarisen ska göra debut i SA-SM:s premiär (Sydafrikanska Mästerskapet enligt min egen översättning) Total-Rally. Inte en Yaris utan tre bilar ställer teamet på startlinjen där de Villiers ska ratta en av de tre.
Kollade på TV 4 Sport reportaget från Östersund Winter Rallyt i går kväll och detta kan väl inte ens den gnälligaste rallyfantasten tycka vara annat än bra. Precis som jag skrev efter Sandviken, ge tv-teamet en chans att hitta rätt form och anslag i programmet och det kommer bara att bli bättre och bättre. Helt rätt att koncentrera sig på olika klasser vid olika tävlingar, annars skulle sändningen behöva vara två-tre timmar lång för att alla skulle bli nöjda.
Två invändningar har jag dock, varför presenterades resultaten inte klassvis utan alla 4 WD tillsammans och likaså 2 WD? Känns helt tokigt när de tävlar i olika SM-klasser så i fortsättningen hoppas jag att man visar resultaten klassvis om än bara ”Topp-fem”. Det andra var slutvinjetten där Rickie Borgström vräkte upp den blå 240:an i ett mer än lite ”ståpälsframkallande” uppställ. Lyssna på folket, låt Rickie istället få en egen halvtimmes program och jag lovar att tittarsiffrorna springer i höjden…
Hässleholms ordförande CG Wilke har bett mig om ett tillrättaläggande efter helgens 60-års jubileum som föregicks bl.a av ett reportage i Norra Skåne där Wilke intervjuades. Wilke menar att han blivit felciterad och ber mig om hjälp att få ut korrekt information. Wilke skriver:”
Jag har aldrig sagt att vi är mesta SM-arrangören ”all over”, för det har jag också klart för mig att t.ex. SSR är. Det jag säger är: mesta SM-arrangören ”enskild” klubb, där vi då jämför oss med t.ex. Sandviken, Kolsva m.fl..
Med ”enskild” klubb menar jag då inte heller att vi inte får hjälp från andra, utan bara att det är en klubb som ”står för tävlingen”, men kan ta hjälp på SS som vi ju får från KMK, SMK Hörby m.fl. då det behövs.
Jag vill inte bli betraktad som en som har ”storhetsvansinne”!”
Därmed hoppas både jag och CG att folk bättre förstår vad han menade och att ”vän av ordning” är nöjd med förklaringen…
När vi ändå har Wilke på tråden glider man osökt över på Ford, fråga mig inte varför. Signaturen Timo säljer en godbit på rallycarsforsale, en Ford RS200 från 1986, alltså en äkta Grupp B-bil. Priset är kanske inte mycket att tjafsa om 1 438 030 svenska enkronor vill Timo ha för Forden. Tror att han är beredd att slå av de sista trettio kronorna…
Visst är det fantastiskt hur väl de här gamla Grupp B och WRC-bilarna håller priserna. Inge tvekan utan att de är en mycket bättre pengaplacering än ett bankkonto.
Min dag började så där efter att ha kört ikapp en väldigt ”macho” Land Rover med alla skydd för allt som tänkas kan påmonterade. På bakluckan satt en dekal som gjorde mig lite undrande, där stod ” Livet är för kort för att vilja vara en Svensson”. Vad då ”vilja vara en Svensson”? Sambo, hus, en Labrador, både Opel Kadett och Silver-VOC i garaget är det verkligen rimligt att begära mer…

9 svar på “Tjejerna får egen titel i ERC kanske något för Ramona och WRC-Skodan, ge Rickie med 240:an egen tv-show och Wilke felciterad!

  1. Hej,Tommy. Ska ta upp det du säger med Tvteamet om tabellerna och jag tror oxå att det finns möjlighet till lite mer actionbilder från Rwd när sommaren kommer:) . Nu kan ju nämnas att det är princip debut för alla, både för tvteamet o mig själv, med att göra TV av rally. Så vi trevar oss fram lite grand och justerar för att förbättra oss allt eftersom tiden går. Hittills har det ju funkat över förväntan.
    Men personligen kan jag tycka att sändningstiden är för kort, körklippen blir lite för tighta, men det problemet stavas nog pengar. Funkar det här bra så kanske det kommer in någon mer sponsor som frigör ytterligare tvtid och det vore ju bara toppen:) Mvh Totto Höök P.S Känner mig inte helt bekväm med epitetet expertkommentator, är ju i grund och botten speaker med hyfsat lång erfarenhet inom rally och folkrace.Men en gör så gott en kan:) D.S

    1. Hej Totto.
      Det sista först, lite falsk blygsamhet, du funkar alldeles utmärkt som kommentator.
      Håller fast vid vad jag skrev, ju fler tävlingar desto bättre lär det bli. Tabellerna är ju egentligen en bagatell men i mina ögon ganska enkel att fixa…
      Keep up the good work, säger jag!
      MVH
      Tommy

  2. Kanske läge att införa en RWD klass i SM också (eller göra några smärre justeringar i reglementet som gör bakhjulsdrivet mer konkurrenskraftigt), skulle nog locka klart fler bilar i startfälten och det skulle säkert även locka mer publik, både i skogen och tv-sofforna. De flesta vill se action och då tror jag många uppskattar vilt sladdande RWD-bilar..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *