Sorg i Rallysverige när Bergslagsrallyt går i graven, Lappi leder efter trubbel på dagens första sträcka, Mille satsar på ERC Juniors, Araujo vill in i rallybil direkt, kommun hedrade Mia och Klara medan RF valde Wilke för guld!
Även om det pågår WRC på andra sidan Atlanten väljer jag att börja Motorbloggen med en stor men också tråkig svensk nyhet. I går meddelade klubbarna bakom klassiska Bergslagsrallyt, Hällefors MK, Ludvika MS och MK Kopparberg att rallyt går i graven.
– Vi har idag beslutat att Bergslagsrallyt skall avvecklas. Skogsbolagen och Trafikverkets regler gör att vi aldrig kommer att kunna arrangera en tävling mer!
Därmed blir Bergslagsrallyt den första större tävlingen som dukar under på grund av ”nya tider” och tyvärr, jag tror inte det är den sista. I år skulle det ha blivit 55 års jubileum för rallyt som kördes första gången 1968 och med Per Tjerneld som vinnare i en ”rödskyltad” Opel Rally Kadett.
Förr var vi i södern lite avundsjuka på klubbar lite längre norröver som hade ”enklare” att få tillstånd då det ofta var en och samma ägare (läs skogsbolag) till stora skogsområden med fina sträckor. Nu är det tvärtom, klubbar med många olika väghållaresom måste skriva under, men i plusskålen då ligger att man som arrangör inte är lika sårbar som med ”alla ägg i samma korg”. Oerhört trist att Bergslagsrallyt med kanske landets mest mytomspunna sträcka ibland runt tio mil långa ”Björnjägarens minne” tvingas ge upp. Nu tror jag inte att SBF behöver väckas i den här frågan med trubbiga skogsbolag och okänsliga Trafikverket. Men utan tvekan behövs nog en högre växel läggas i om inte Bergslagsklubbarna helt utan egen förskyllan, blir de som leder sporten mot avgrunden…
*
Att säga något annat än att inledningen av Rally Guanajuato México blev en katastrof för både M-Sport Ford och faktiskt hela tävlingen, vore att ljuga. Nu kördes visserligen två sträckor redan igår på totalt 2,2 kilometer och där Ott Tänak var snabbast. Ändå imponerande 1,7 sekunder före Kalle Rovannperä, imponerande med tanke på längden och med en total körtid på mindre än två minuter.
I WRC2 var Emil Lindholm ungefär lika långt före Gus Greensmith medan Oliver Solberg slutade fyra med Kajetan Kajetanowicz före sig. 4,7 sekunder skilde mellan Oliver och Emil.
Över till min inledning om katastrof då det på 29 kilometer långa ”El Chocolate” blev turboproblem för Tänak som tappade över sju minuter och är borta från allt vad toppstrid heter. Ännu värre för Pierre-Louis Loebet som fick stanna på sträckan med bortslaget hjul på Puma #7. Som om detta inte var nog för teamchef Richard Millener så såg Jourdan Serderidis till att sträckan blev rödflaggad.
Dessförinnan hann Esapekka Lappi med att vinna SS3 och gå upp i 1,2 sekunders ledning före Sebastien Ogier och med Dani Sordo som trea, 7,3 efter Lappi. Turligt nog så hann hela WRC-gänget passera innan greken fick problem så för dom lär det inte betyda något alls i resultatlistan.
Däremot vet jag inte vad som händer i WRC2 då där redovisas tider (typ 12-15 minuter sämre än Lappi) samtidigt som Oliver på Twitter förklarat att man åker direkt till sträcka fyra?
På grund av tidsskillnaden blir detta därför det enda från fredagens som redovisas och då återstår sju sträckor att köra i dag. Förhoppningsvis har man lyckats bärga Serderidis Puma så det går att åka fullt ut på klassikern”El Chocolate” i andra vändan…
*
I år spänner Katrineholms Mille Johansson rallybågen ännu högre och planerar ihop med nya kartläsaren från Arvika, Johan Grönvall full säsong i ERC Juniors. Två rallyn har det blir för Mille i år, båda i Finland och då med service från skånska GN Motorsport för hans Ford Fiesta Rally4. När det nu blir Europa blir det hans ”gamla” samarbetspartner IK Sport som får ansvaret för Fiestan.
– Det ska bli riktigt roligt och utmanande, att komma till start i årets Junior-EM. Målet med säsongen är att bygga erfarenhet och självklart lyckas med flera framskjutna placeringar, kommenterar Mille.
I fjol kördes Slovenska Mästerskapet med SMK Hörbys Julia Thulin som notläsare där det under året blev tre pallplatser. När hon nu delar bil med Pontus Tidemand i ERC gick inte den kombon lägre ihop. Då gick budet till Grönvall.
– Det ska bli intressant att få sätta sig i bilen ihop med Mille som är en ung förare men som redan samlat på sig en hel del erfarenhet och har ett högt mål med sin karriär, förklarar han och fortsätter.-
–Hans satsning och ambition och att få åka EM känns för mig väldigt stort. Just detta med att tävla utomlands har varit både en dröm och ett mål när jag startade min karriär. Så nu när jag väl får chansen att göra det, så ska jag ge allt för att det ska bli en lyckad säsong!
Juniorerna har sin premiär på grus i ”Orlen Rajd Polski” den 20-21 maj, knappt tre veckor efter Milles 18-årsdag.
– Jag kommer från ett år på enbart asfalt i Slovenien, vilket var hela tanken eftersom halva Junior-EM körs på just asfalt. Jag fick även ett första år med egna noter, vilket var otroligt lärorikt, fortsätter Mille.
Samarbetet med GN Motorsport är inte avslutat utan det blir under deras tält han och Johan kommer att köra utvalda tävlingar i Sverige och även utomlands. Här har han nytta av Pontus Tidemand och Julia Thulin som mentorer.
*
Att åttafaldiga portugisiske mästaren Armindo Araujo och kartläsare Luis Ramalja hade änglavakt vid den våldsamma kraschen i ERC Rally Fafe är odiskutabelt. Efter ett litet krön på en raksträcka vek plötsligt Araujos Skoda rätt ut i skogen och träffade ett träd. Uppenbarligen var ett skadat höger framhjul orsak till det hela och enligt ”dataloggen” var hastigheten runt 155 km/t vid träffen träd-Skoda.
Smällen var så kraftig att motorn lämnade resten av bilen men med hänsyn till detta undkom ändå besättningen med lindriga skador enligt rallysajten autosport.pt. Här förklarar Araujo skadeläget.
– Olyckan var mycket allvarlig och fick fysiska konsekvenser för både mig och Luis. För mig en bruten arm, bruten ryggrad och flera revben. Louis bröt foten och revben, förklarar Araujo.Foto: Okänd
– Vi har lite rehabilitering framför oss och vill gärna tacka ambulansen som tog utmärkt hand om oss!
Någon tanke på att lägga hjälmen på hyllan har inte 45-åringen, tvärtom.
– Måste tillbaka i en rallybil igen och detta fortast möjligt!
*
Utmärkelserna duggar tätt för SMK Hörbys vice ordförande/tävlingsledare Mia Nilsson. För en knapp månad senare fick hon ta emot en av SBF:s högsta utmärkelser ”Guldratten” och hedrades dessutom med ”Lennart Nilssons Hederspris” vid Södra BF:s årsmöte. I går var det Hörby Kommuns tur att uppmärksamma Mia när hon utsågs till ”Årets Ledare 2022” och för detta tilldelades förutom äran, även 10 000 kronor.
Nu var inte Mia ensam från SMK Hörby för juryn hade även fastnat för Klara Anderssons exeptionella 2022. Då blev hon första kvinna både i Rallycross-VM och att vinna en deltävling i Extreme E. Prisceremonin leddes av fritidschef Per-Albin Borrhammar (just det, bror till SM-meriterade kartläsaren Karl-Johan Borrhammar) och prisutdelare var Peter Johansson (SD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, och Leif Rosvall (SD), ordförande i bygg- och miljönämnden. Ordföranden i SMK Hörby Lars Servin var självklart glad över att kommunen uppmärksammat två av medlemmarna.
– Mia förtjänar alla utmärkelser som tänkas kan för sitt idoga och ambitiösa arbete i klubben. Samma för Klara som redan, trots att hon bara är 22 år gjort sig ett stort namn internationellt och detta är bara början på karriären, förklarade en stolt Servin utmärkelserna.
*
En bit före Mia både till ålder och erfarenhet är Hässleholms MK:s ordförande CG Wilke. Hans arbete inte bara för klubben utan även för rallysporten i stort, har nu renderat honom till mottagare av Riksidrottsförbundets högsta utmärkelse, ”RF:s förtjänsttecken i guld”, för mångåriga och utmärkta insatser för den svenska idrottsrörelsen. Utmärkelsen kommer att delas ut i samband med Riksidrottsmötet i Uppsala, 26-28 maj.
–Ett väldigt glädjande och nästan svårbegripligt besked trodde nog att jag fått tillräckligt med utmärkelser redan tidigare, kommenterade som alltid lika ödmjuke Wilke nyheten.
Motorbloggen ber att få gratulera!
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com