Miko känner ingen panik inför WRC-titeln, nya R-bilar i SSRC och 900:e inlägget är skrivet!
Ännu är det inte frågan om liv eller död att ta en seger i Rally Mexico!
Den analysen gör Miko Hirvonen på wrc.com efter sin tämligen skrala inledning i jakten på seger i Rally-VM. En fjärde plats i Monte och inga poäng alls i Rally Sweden tär naturligtvis på självförtroendet, men Miko känner det inte så. Han har varit med så länge att han vet vad som gäller och vad som kan hända framöver.
– Säsongen är lång och även om det är en bit fram till toppen kan det ändras snabbt.
En speciell ”Mexico-test” har precis avslutats i portugisiska Algarve där sträckorna till stor del påminner om Mexico. Citroén-ingenjörerna verkar ha gjort stora framsteg med bilen enligt Miko som slutade tvåa efter Loeb i ”Tequilans hemland” både 2011 och -12 och är närmast lyrisk efter testen.
– Bilen känns riktigt, riktigt bra, myser Miko belåtet.
Över till hemmaplan där Sydsvenska Rallycupen igår presenterade en spännande nyhet, nämligen att öppna upp för de nya klasserna ”R1A” och ”R1B”. Man menar att när utvecklingen går mer och mer mot Appendix K-bilar i tävlingarna är det hög tid att satsa på lite modernare klasser. Rätt tänkt kan jag tycka även om just Appendix K-bilarna inte alls finns med i Sydsvenska Rallycupen, vilket är synd.
Hur som helst ska nu de ”nya bilarna” lottas in i klasserna Grupp E för R1A och i Volvo Original ska R1B husera är det tänkt. Nu tror jag inte att nyordningen blir så där omvälvande utan Grupp E-åkaren Stefan Ottosson (bilden) blir säkert lika svårslagen 2013 som han var i fjol. Men helt rätt är det att nu visa att man försöker närma sig det som FIA anser att rally ska vara, nämligen tävling med moderna bilar. Är nog svårt att snacka sig varm för Volvo 940 i finsalongerna nere i Paris…
En R1A-bil har 1400 kubiks motor och hamnar på 15kg/kw medan B-versionen är snabbare, motor upp till 1600 och vikt/effekt på 12 kg/kw.
Lika lite behöver Håkan Ståhl från Skillingaryd som vann Klass 1 i fjol oroa sig i Volvo Original-klassen. Hans 240 är säkerligen lika mycket vinnarbil i år som då även om det i år skulle dyka upp några Toyota Yaris, Renault Twingo, Citroen DS3, Ford Fiesta, Skoda Fabia, VW Polo och Opel Adam som arrangörerna hoppas.
En annan nyhet i cupen är att man delar året och Vimmerbys Emil-Trofén i augusti blir ”brytpunkt” vilket betyder att tävlingen ingår i årets serie som deltävling sex, men blir samtidigt premiär för cupen 2014. Tanken är att köra höst/vår och lägga finalen på sommaren för att därmed slippa höstrusk, till och med snö har kantat finalen något år.
När vi är inne på FIA-bilar så är nya Ford Fiesta R5 nu klar och första ”tävlingen” blir Malcolm Wilson Rally som körs i trakterna av M-Sports huvudkontor i Cockersmouth. Tävling inom citat då Matthew Wilson enbart ska agera föråkare i helgen, men sedan ska det vara fritt fram för det som många tror blir nästa generation bilar i WRC.
Förresten, glöm inte sändningen från Östersund Winter Rally på TV4 Sport i kväll kl 22:35!
I går hörde ”vän av ordning” av sig till bloggaren och starkt ifrågasatte hur Hässleholms MK anser sig kunna aspirera på titeln ”Sveriges mesta SM-arrangör”. Ordföranden, den medaljbehängde CG Wilke hävdar att klubben med sina fjorton SM-tävlingar innehar rekordet vilket vännen tycker är fel.
– Struntprat, South Swedish Rally har körts i Rally-SM varje år sedan 1979 och detta bör rimligtvis innebära mer än dubbelt så många gånger som Snapphanerallyt varit SM, menar den ”ordningsamme vännen”.
Samme vän hade även koll på Vauxhall Vivan och kunde berätta att tredje bilen, den vita kördes av Mats Andersson. Året där de tre engelska fullbloden gästade TV-Svängen var 1969 och även han vill minnas att ingen kom i mål.
– Tror att en av förarna åkte av kraftigt nere på Stänkelösa-sträckan och det mådde inte Vivan så bra av…
Han kunde även berätta P-E Thorbjörnsson innan Viva-tiden var en av distriktets snabbaste Saab-förare i Grupp 1 med en grön V4:a -67:a. Denne byttes sedan till Viva och Thorbjörnsson var även den ende av de tre utvalda som fortsatte att åka engelskt även säsongen 1970 om inte ”vännen” minns helt tokigt.
I går passerade en märkesdag i Motorbloggens drygt tvååriga historia och måndagens inlägg var det 900:e sedan starten. Nu siktar jag så klart på tusen-strecket vilket bör passeras någon gång i mitten av juni, sedan får vi se vad som händer. Men orkar bara ni läsa får jag väl också försöka ordna ”ork” att leverera?
Självklart måste jag tacka alla som ger mig feedback via, kommentarerna, mejl och vanliga samtal utan er hade det känts tämligen meningslöst att hålla på. Vill även tacka alla som numera hör av sig regelbundet när det har varit race och speciellt, tack till Pontus Tidemand, Niklas Karlsson, Mikael Lindqvist, Ola Strömberg, Ramona Karlsson, Robert Scholander, Mattias Adielsson, Noah Milell, Mattias Olsson och Roger Fransson. Har säkert glömt någon men tack till er också!
Från det ena till det andra, Kvällspostens chefredaktör Martin Kroon har ännu inte lyckats formulera något bra svar på varför tidningen så totalt negligerade Rally Sweden. Han har väl fullt upp med att förklara hur fantastisk deras nya webbsajt är, även här lyser dock motorsporten med sin frånvaro. Jag ger inte upp nytt mejl i morgon till Kroon, en förklaring ska vi bara ha…
Jag skrev till Aftonbldet och frågade om rubriksättningen ihop med olyckan i Nascar. Rubriken var som följer : Tävlingsbil flög ut i publikhavet. Jag såg det på TV och det var motor och framvagn som kom i genom staketet och låg precis innanför muren. Delar av bilen eller bilarna flög i genom när staketet gick sönder men inte hela bilen som dom skrev i rubriken . Jag har ej fått något svar men jag kommer att skriva igen och igen och fråga varför man inte ens skriver om SM-tävlingarna.
Hej.
Tror du har fullt stöd av alla bloggläsare, bara på dom!
MVH
Tommy
Tror det blir utmärkt med lite nytt blod i de gamla ”mossiga klasserna” GrE och VOC.
Ska vi hoppas på sponsorer till sporten måste det till moderna bilar som importörerna kan använda i reklamen.
Känns faktiskt lite som på 70-talet med de pilgröna 1303S:arna som kunde köpas för ca 13000 spänn om man körde tre tävlingar. Undrar vad det blir i dagens kronvärde?
Väntar med spänning på första importör som kan erbjuda R1-bil till svenska förare och så en CUp förstås!!
Sen en SM-klass av hela raket, varför inte? Åtminstone kunde dessa cuper bli supportklasser i SM-deltävlingarna. se där ännu lite mer intresse från hugade importörer. SBF, vad gör Ni ifrågan??
Hej.
Som du vet har jag efterlyst billiga märkescuper länge, detta kan vara en början.
VOC mossigt? Har du inte sett Silver-VOC.en den är ju i full blom…
MVH
Tommy
Har inte tittat så nära att det går att se om den är mossig… ; )
Men jag vet att vi är överens om att märkescuper behövs och att dessa kommer att höja statusen rejält för rallysporten som sådan.