ERC i Portugal utklassar WRC2 i Mexiko vad gäller det mesta, Emil Lindholm satsar högt, Oliver stor idol, Loeb kör också på Azorerna och ”gilla” på ingen totalsegrare i ”Rally Uppland!
Lite som ett slag under bältet att jämföra helgens ”WRC Rally Guanajuato Mexico” med förra helgens gastkramning ”ERC Rally Fafe”. Räcker att titta på det totala antalet startande i Mexiko som är strax över 30 ekipage inklusive alla ”supportklasser”, mot Portugal som lockade 84 bilar då inklusive det inhemska mästerskapet. Går man sedan över och kollar mer på WRC2 så är nio anmälda i klassen, vilket är mindre än en fjärdedel mot de som körde i Fafe. Där fanns också runt dussinet potentiella vinnare medan Mexiko med lite god vilja kan visa upp en handfull tänkbara segrare.
Men helt ärligt så tvivlar jag på att polacken Kajetan Kajetnaowicz har vad som krävs och då återstår bara fyra. I den ordning som finns i anmälningslistan är detta Gus Greensmith/Jonas Andersson, Skoda – Oliver Solberg/Elliot Edmondson, Skoda – Adrien Fourmaux/Alexandre Coria, Ford – Emil Lindholm/Reeta Hämäiläinen, Skoda. Att tyngst favorittryck ligger på Oliver Solbergs värmländska skuldror är solklart. Nära succé i Monte Carlo blev snudd på ”utklassning” i Umeå och nu förväntar sig nog de flesta att det återigen blir full pott för Oliver och Elliot.
*
En som kommer att göra allt för förhindra detta är teamkompisen hos Toksport WRT, Emil Lindholm med ”sjungande” notläsaren Reeta Hämäläinen. Här går han in i kampen om poäng i WRC2 för andra gången (först i Rally Sweden) och hans plan är att framöver räkna poäng där motståndet är som klenast. Då tänker jag inte på Gus, Oliver eller Adrien utan mer på att även om dessa skulle vara före på söndag, hamnar ändå 12 ”goa poäng” hos Emil.
Nu tror jag att det blir fler kanske till och med full pott. I mästerskapet får bara sex av sju i förhand utvalda tävlingar räknas och då är det sjävklart smart att välja de sju där man är mest bekväm och snabb. Dock är det lite våghalsigt att välja Mexiko där Emil och Reeta aldrig tidigare tävlat men de har två mål i år. Det ena är förstås att behålla VM-titeln från i fjol och det andra är att bygga upp erfarenhet i tidigare okända rallyn när man tänker på drömmarnas mål, WRC-styrning.
–Allt handlar om att köra rallyn som ger erfarenhet men samtidigt gör att du kan ta viktiga poäng för mästerskapet, menar Emil i ett snack med DirtFish.
En annan viktig parameter är kostnaderna, att frakta allt över Atlanten är ingen billig pryl. En källa nära Toksport har avslöjat att detta är de bilar som kördes i Rally Japan och gick sedan med båt direkt därifrån till Mexiko.
Stor skillnad mot transport från hemvisten Tyskland till rallyna i Estland och Finland men ändå valde Emil att åka i Mexiko. Mycket talar för att rally kommer att bli mer permanent i WRC framöver vilket avgjorde menar Emil.
– Ett rally med ganska lång historia som verkar hålla sig kvar i kalendern därför tänkte vi att det skulle vara vettigt att åka dit!
En som inte verkar ha några som helst problem med budgeten är ryske Toksport-medlemmen Nikolay Gryazin. Han åker gladeligen över Atlanten enbart för att få erfarenhet och några poäng i WRC2 får han inte tillgodoräkna sig. Samma kassakista har inte Emil som räknar med att i bästa fall kunna köra sju tävlingar, möjligtvis en åttonde om där kommer till mer pengar.
–Vi pressar på för att köra mer och jag tror att åtta skulle vara både idealiskt och realistiskt men i dag skulle jag säga att sju är säkert!
Målet är pallen men som alltid siktar #24 på seger även om det kan bli svårt menar han.
-Jag har aldrig varit i Mexiko så jag vet inte riktigt vad vi har att vänta. Men om det är som jag tror borde vi kunna slåss om seger! Med logistiken Japan-Mexiko blir det den äldre Skoda Fabia Rally 2 EVO som blir hans bil i helgen, dock inget som oroar.
– Den nyare bilen kan vara snabbare med perfekta inställningar men med min ringa erfarenhet av Mexiko, blir det kanske enklare att få till ”gamla” bilen, menar Emil.
*
För Oliver Solberg blir detta andra gången han kör i Mexiko men med en pappa som Petter som har ikonstatus i sombrerons land efter segern 2005 är han redan en stor idol.
En som också var en ikon i landet var Ken Block som så tragiskt gick bort för en tid sedan och när Oliver hyllar honom på sin Skoda blir mottagandet fantastiskt. En mexikansk motortidning intervjuade Oliver där han fick förklara varför han har Blocks legendariska #43 på sin ”Monster-Skoda” med texten ”#Forever 43”.
– Ken var en fantastisk förare, en förebild och en kille som skiljer sig från alla. Han älskade att tävla, göra ovanliga grejor, levde och brann för motorsport, att träffa honom var en av de bästa upplevelserna i mitt liv, berättar Oliver.
– Hans död var ett hårt slag och några av oss är fortfarande i chock och vilket bättre sätt att minnas honom skulle vara än här i Mexiko, hans favoritrally!
I går kände Oliver och Elliot både på Skodan och det mexikansk underlaget tillsammans med några andra WRC2-åkare i ett dammigt San Clemente.
*
Blir trots utebliven ERC-status och mer stjärntätt i ”Azores Rally” i månadsskiftet mars -april. Tidigare har Andreas Mikkelsen och Ole Christian Veiby bekräftat att man tar sig ut i Atlanten och nu gör Sebastien Loeb/Laurene Godey de båda sällskap. Dessutom blir det debut för Loeb som chaufför en av Toksports Skoda Fabia RS Rally2.
*
Då det blev lite tokigt med vilka klasser som fick ha noter i ”Rally Uppland” har nu MK Tierp och Jörgen Joons gjort ett förtydligande I uppställningen här under är det solklart var noter är tillåtna.
Kl 1. (1/1-1962-31/12-1969) 0-1300cc Utan Noter.
Kl 2. (1/1-1962-31/12-1969) 1301-2000cc Utan Noter.
Kl 3. (1/1-1970-31/12-1975) 0-2000cc. Utan Noter.
Kl 4. (1/1-1976-31/12-1981) 0-1600cc. Utan Noter.
Kl 5. (1/1-1976-31/12-1981) 1601-2000cc. Utan Noter.
Kl 6. (1/1-1976-31/12-1981) 1601-2000cc MED NOTER.
Kl 7. (1/1-1970-31/12-1981) Över 2001cc Utan Noter.
Kl 8. (1/1-1970-31/12-1981) Över 2001cc MED NOTER.
Kl 9. (1/1-1982-31/12-1990) Fri Volym MED NOTER.
Kl 10. 4 WD (Alla 1975-1990) App-k ,Gr-A ,Gr-N ,Nat-Spec MED NOTER.
Joons vill även vara tydlig med hur man ser på rallyt och dessutom en uppfattning som jag även tycker att Midnattssolsrallyt borde anamma.
– Ingen totalsegrare bara klassegrare kommer att koras, förklarar Joons.
Att ha totalsegrare i tävlingar där det skiljer uppemot 200 hästkrafter och massor av annat mellan de riktigt gamla bilarna i Klass 1 och värstingarna i Klass 9 med både fri motorvolym och dessutom med noter, begriper alla är extremt orättvist. Inbillar mig också att ”Upplands-tänk” borde stimulera fler till att välja lite udda bilar och inte enbart snegla på Volvo 240 eller om man vill lägga ut ännu mer pengar, Escort BDA.
Tittar man utanför Sverige på klassiska rallyn så vimlar det av kul bilar som absolut inte har med totalsegrar att göra. Detta fungerar dock inte här, där alla verkar vilja ha det värsta (läs dyraste) annars kan man lika väl stanna hemma…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com