Paddon vann Rally Fafe, Tom K. slutade nia och ”PT”12:a, Mikkelsen provar Azorerna, Fourmaux vann ”chefens”eget rally, PG två i Jämtland som kartis och Rally Uppland utmanar MSR!

Medan WRC ofta är lika spännande som att se målarfärg torka, är det något helt annat i ERC och upplösningen på ”Rally Fafe” blev oerhört spännande. När Craig Breen körde punktering på lördagen övertog finske mästaren Mikko Heikkälä ledningen och höll den ett par kilometer in på sista sträckan.

Foto: erc.com

Då var det hans tur att tappa både luft och seger när han tvingades stanna för att byta vänster frampå Skodan.

Foto: erc.com

På detta tappade han 2.44,9 till nyzeeländaren Hayden Paddon som därmed blev förste icke europé att vinna en ERC-tävling. För ERC-debuterande Heikkilä blev det en åttonde plats2,2 sekunder före Tom Kristensson. Tvåa blev nu Mads Østberg med Patrik Barth vid notblocket, 10, 7 efter Paddon och Mads hade lite svårt att dölja sin besvikelse vid målet på sista sträckan.

Foto: MRF Tyres

Har gjort vad jag kunnat men det räckte inte riktigt...

Trea och lite av skräll slutade estländaren Georg Linnamäe som verkar trivas i sin nya Hyundai och hade knappa halvminuten upp till Østberg.

Foto: Zoom Motorsport

SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson lyckades med målsättningen, att komma in i nya Citroën C3 Rally2 utan att göra några misstag. Tråkigt nog blev det punktering under lördagen med en minut tappad. Rent teoretiskt hade Tom med luft i alla däcken, kunnat sluta femma men det blev det ändå en i mitt tycke väldigt stark nionde plats. Att allt var uppåt för ”the joyfull Swede” konstaterar han själv.

Foto: Zoom Motorsport

– Det känns otroligt bra och sjukt roligt att idag få köra bil riktigt ordentligt med lite bättre och roligare förhållande, förklarade Tom och kunde inte annat än berömma Tagai RT:s Citroën. 

Riktigt bra bil och vi i bilen gör också ett bra jobb, inte ett enda ”moment”men vi har också kört så ”safe” vi kunnat!Foto: Zoom Motorsport

Klubbkompisen Julia Thulin som skötte ”kontoret” hos Pontus Tidemand hade det lite tyngre i GNM/MRF:s Fiesta. 13.e plats och en knapp minut långsammare än Tom blev resultatet i deras ERC-debut. När man ser ”kurvan” över sträcktiderna är det uppenbart att paret varit väldigt ojämna med en femte tid som bäst men så även flera sträckplaceringar kring 20:e. Lite skillnad mot Toms diagram med punkteringen på SS6 som bottennappet medan resten av rallyt  haft en ganska jämn utveckling. Allra bäst gick det på tolfte sträckan där endast Rally Sweden-tvåan Craig Breen lyckades slå ”Hörby-pågen”.

Foto. MRF Tires

Det har verkligen varit en tuff och utmanade helg där vi fick ett resultat som vi inte hade hoppats, förklarar Tidemand.

Ändå fantastiskt att säsongen är igång och detta var en nyttig genomkörare som vi tar med oss. Vi kommer tillbaka ännu starkare!

Foto: Privat

 Här rundar jag av Rally Fafe och i morgon återkommer jag med mer från EM-premiären. Då hoppas jag att puls och hjärta återgått till mer normal rytm…

*

Mikkelsen svävar för tillfället runt utan riktig fast mark under gasfoten, utvalda tävlingar i WRC2 har han annonserat blir målet under året. Klart är att han kommer att köra ur ERC utkickade Azores Rallye som nu har degraderats till deltävling i TER serien, Tour European Rally.

Foto: Toksport

Därmed åker Andreas en bra bit ut i Atlanten den 31 mars-1 april för att åka rallyt som är en av hans favoriter. Toksport WRT förser honom med en Skoda av senaste utförande.

*

I går hade BRC (British Rally Championship) premiär med ”Malcolm Wilson Rally”. En tävling som innebar stora omkastningar i tidsplanen då det under torsdagen-fredagen föll en hel del snö över skogen i Cumbria. Av åtta planerade sträckor lyckades man bara köra fem och då var där ingen som kunde hota M-Sports egen Adrien Fourmaux.

Foto: M-Sport

Med Ford Fiesta Rally2 fick fransmannen och teamets WRC2-hopp en marginal till Keith Cronin med Polo R5 på nästan minuten. Trea blev ny Fiesta med Elliot Payne, 1.22,1 efter. Greken Jourdan Serderidis körde rallyts enda Rally1-bil, en Ford Puma och att underlaget inte gillades av honom förstår man med fyra minuter upp till ”Lillebror Fiesta”. Bästa 2WD-åkare blev junioren Kyle White, Peugeot och på elfte plats totalt.

*

Med PG Andersson som kartläsare vann Chris Harris jämtländska Porshce-eventet ”Rally with no name”. 0.6 sekunder skilde till tvåan Philip Kadoorie/Dan Wells. Bättre marginal till trean Anos Eugenio/Andrea Busneli. 14 stycken ”911:or” kom runt de tolv sträckorna.

*

Samtidigt som Midnattssolsrallyt kommit ur startgropen ligger utmanaren ”Rally Uppland” ett steg före och kan redan ge detaljer för klassikerrallyt sista helgen i juli.

Klassikerna kommer att starta på fredagen 28 juli klockan 16.00 med två sträckor och sista bil i mål cirka 19.30, förklarar Jörgen Joons i MK Tierp och fortsätter.

Klockan 20.00 börjar sedan The Refreshment på scen!

Omstart på lördagen klockan 09.00 med nio sträckor och lunchuppehåll på Tierp Arena innan första bil kört klart strax efter 15.

Noter kommer att erbjudas för årsmodell 1975-1990 och även 4 WD-bilar är så klart tillåtna, säger Joons.

Tävlingens längd blir 228 km totalt varav 98 km SS. För detta vill man ha faktiskt i sammanhanget låga priset, 6 000 kronor och då ingår el på serviceplatsen.

Supercupen kommer sedan att starta klockan 11.00 på lördagen som åker 29 km SS, startavgiften här är 3000 kr inkl el, så boka in detta i kalendern och upplev en trevlig helg på Tierp Arena och Upplandsskogarna, hälsar Joons.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *