Toms första test med nya C3:an, mer buller krävs från Rally1-bilar, Drive VXO visar ny spännande BMW 1M för ”nya Grupp H”, bara Porschar i jämtländskt rally, Seel och Catalina startklara i öknen, Thulin förebild för fler tjejer i rally och igår klättrade jag på statusstegen!
Vädergudarna höll vad dom lovat och när Tom Kristensson, Pontus Tidemand, Mads Østberg och några andra av de totalt 86 anmälda testade inför rallyt med ERC:s längsta namn, ”36. Rally Serras de Fafe, Felgueiras, Boticas, Vieira do Minho e Cabeceiras de Basto 2023”.
Prognosen sa regn och dimma och för en gångs skull höll förutsägelsen, dessutom med råge. Har sett lite filmklipp från testen och det var bitvis mer vatten än motorsport som erbjöds.
Spännande för Tom och Andreas Johansson att för första gång sätta sig i ”sin nya rallybil” Tagai RT:s Citroën C3 Rally2. Nu var det både halt och dimmigt men ändå troligenen försmak på vad som väntar under helgen.
Sjävklart var Tom som vanligt helt fokuserad på sitt ”jobb” men av mina ögon/öron på plats, verkade han nöjd med de olika inställningar som provades i regnet. Foto: privat
Pontus Tidemand, Julia Thulin och GN Motorsport delade teststräckan där Fredrik Nilsson, SMK Hörbys 940-åkare hade förtroendet att sköta mathållningen under övervakning av teamchef Staffan Andersson. Sonen Oliver hade mer kvalificerade uppgifter på den MRF-klädda röd/vita Ford Fiestan.
I morgon börjar reken innan det smäller i kiosken på fredag eftermiddag 14.00 med viktiga ”Q-Stage”. En sträcka som avgör startordningen och som enligt ”the locals” är extra viktiga i Fafe…
*
Det är onekligen konstig värld vi lever i, nästan så länge jag kan minnas har såväl myndigheter som SBF jagat motorporten med anledning av ”allt buller” som kommer från tävlingsbilar. Otaliga berättelser om banor som fått stänga när man inte klarat bullerkraven eller bilar som inte alls mått bra av konstiga ljuddämpare för att komma under de magiska bullergränserna. Därför är det lite konstig att de nya problemet är att det bullras för lite i motorsporten. De ”klimaträddandne” elbilarna eller som i WRC, hybrider hörs för lite så från och med deltävlingen i Portugal införs nya regler för Rally1-klassen. En anordning som framkallar konstgjort och högt avgasljud måste installeras. Minst 80 dB ska släppas ut när bilarna körs elektriskt i hastigheter under 30 km/t. Reglerna införs från och med 2023 05 01 och då blir Portugal först ut som körs 11-14 maj.
*
I dag kom där en riktigt stor nyhet när småländska DRIVE VXO presenterade, ” nyutvecklad rallybil med svenska leverantörer för moderna bränslen”. Det handlar om en BMW 1M Coupe som byggs med 1,6 l turbomotor enligt Svenska Bilsportförbundets nationella reglemente för rally och som dessutom utvecklas för att testa fram nya moderna bränslen. En målsättning med projektet har varit att främja den svenska motorsportindustrin eftersom den är en viktig del av den unika svenska rallykulturen förklarar Hans Bååth ägare av Drive VXO.
– Vi vill bidra till att det utvecklas och byggs fler rallybilar i Sverige enligt vårt nationella reglemente och med svenska komponenter, kunskap och teknologi. Bilen, baserad på en BMW 1M Coupe, byggs i linje med förbundets målsättning att introducera nyare bilmodeller i den nationella klassen GrHB. Den följer förbundets senaste säkerhetsstandards och med så mycket svenska komponenter och leverantörer som möjligt.
Bakom bygget står TechPro i Kil som svarar för design och utveckling av chassit, drivlinan levereras av Unic i Säffle. Göteborgsföretaget Even Engineering ligger bakom bilens 1,6 liters turbomotor, motorstyrning och elektronik för att möjliggöra test, utvärdering och optimering för moderna bränslen.
– När Bilsportförbundet 2018 öppnade upp för nyare nationellt homologerade bilar med det nya reglementet GrHB var det ett viktigt steg för att säkerställa att den nationella klassen som är stöttepelaren i svensk rallysport fortsätter utvecklas, säger Mikael Gustavsson ägare av TechPro. som fortsätter,
– Det finns en skaparglädje och kunskap att ta vara på i Sverige. Alla vill, och kan inte, köpa fabriksbilar från England, Frankrike eller Tjeckien. Vi har en unik tradition av att utveckla komponenter och bygga tävlingsbilar i Sverige och den är värd att bevara och lotsa in våra ungdomar i. Det har ett stort värde när sporten fostrar inte bara förare och co-drivers utan även mekaniker och ingenjörer.
Ett viktigt syfte med projektet är att testa fram nya moderna bränslen som kan göra motorsporten mer oberoende och framtidssäkrad utan att göra avkall på de sportsliga värdena eller publikens upplevelse.
– Vår ambition är att i detta projekt bidra till övergången till moderna bränslen i rallysporten, och visa att det är möjligt att förena högpresterande motorsport och förbränningsmotorer med hållbarhet, menar Bååth.
Elbilar ser Båth i likhet med många andra inte som något alternativ för rally, även om han själv var med om att för sex år sedan dra igång projektet E-PWR, föregångare till årets STCC-bilar.
– Rallysporten är ett exempel på bilkörning där elbilar inte är optimalt. Rally är en unik form av motorsport som till skillnad mot tex STCC avgörs på specialsträckor längs skogs- och grusvägar, med långa transporter däremellan. På så sätt representerar rallysporten transportbehoven på landsbygden med långa avstånd och begränsad infrastruktur, säger Bååth.
– Om vi vill att hela Sverige ska leva måste vi utveckla lösningar som gör det möjligt i samband med omställningen till ett mer hållbart och självförsörjande land med minskat beroende av energi från exempelvis krigförande länder.
Han menar också att motorsporten har ett ett stort ansvar även i framtiden.
– Det är inom motorsporten bilar och förare utsätts för de största utmaningarna, därför lämpar sig motorsporten för att driva utveckling.
Här nämns behovet av moderna bränslen och där ingår projektet Clean Driving. No Compromises. med syftet att bidra till ökad användning av moderna bränslen utan att kompromissa med produktivitet och arbetsmiljö. Rent praktiskt så körde Bååth och Andreas Sigfridsson i fjol ”Arctic Rally Lapland”, ett långt rally norr om polcirkeln upp mot ryska gränsen.
– Då gjorde vi det med traditionella bränslen men vår målsättning är att göra om det med moderna bränslen, en rejäl utmaning även med beprövad teknik med tanke på de långa avstånden och de låga temperaturerna en bra bit under 30 minusgrader, berättar Sigfridsson som är teamkoordinator i DRIVE VXO Motorsport.
Miljösamordnare Mikael Norén på SBF ser positivt på initiativet från DRIVE VXO:
– Svensk Bilsport har länge arbetat hårt med miljöfrågorna. Hållbarhetsarbetet är även beroende av medlemmars goda exempel därför är initiativet både intressant och viktigt. Det är viktigt att vi delar erfarenheter med varandra. Vårt gemensamma mål är att säkerställa att motorsporten kan fortsätta utvecklas i takt med samhället i övrigt och driva en grön teknikutveckling.
BMW M1:an beräknas vara redo för test och tävling under våren, med planerad SM-premiär i South Swedish Rally 18-20 maj berättar Bååth.
– Vi är glada över att kunna presentera det här projektet och ser fram emot att börja testa och tävla med bilen under 2023. Vår målsättning är att i takt med projektets utveckling arbeta med hela vårt team för en minskad miljöpåverkan och i ett längre perspektiv bidra till säkerställa sportens utveckling!
*
Erkänner att jag inte alls hängt med när det berättats om ”Rally with no name” med brittiska Porsche-domtören Tuthill Porsche som arrangör. Att det skulle köras i Jämtland och delvis på sjöisar förstod jag men nu har det även klarnat att Sverker Jonsson är tävlingsledare medan initiativtagare/promotor är Patrik Sandell.
I rallyt ingår bara Porsche 911 och dessa besätts av 16 besättningar varav två är svenska. Enda namnet som klickar riktigt välbekant av dessa är VM-rutinerade Emil Axelsson som sköter kartläseriet åt Michael Holmqvist. Däremot ringer inga klockor hos mig när namnen Johan Bonnier och Filip Larsson dyker upp. Julia Svensson som mestadels suttit olika svenska högerstolar ska läsa kartan åt amerikanen David Danglard. Copperhill Mountain Lodge utanför Åre är rallyts bas och härifrån ger man sig iväg på de tre etapperna där den första är i morgon torsdag. Totalt 20 mil SS innan målgång på lördag kväll ska Porscharna ta sig igenom. Mest namnkunniga (betyder att jag känner igen dom) är Alan Harryman som sköter kartan åt Richard Aczel som båda syntes i såväl MSR som Safarirallyt. Stephane Prevot har suttit massor av olika WRC-åkares bilar under sina över 30 år i sporten. Men även Stig Blomquist och Björn Waldegård har använt Prevot vid olika tillfällen.Har svårt att greppa om rallyt körs under FIA/SBF-paraply eller om det är ett helt eget arrangemang…
*
I förra veckan berättade jag att Catalina Floberg från Falköping skulle vara kartläsare åt Annie Seel i Saudiska ”Jameel Rally”. På internationella kvinnodagen står Annie åter på startlinjen med Catalina vid sin sida och nu som titelförsvarare i den andra upplagan av Jameel-rallyt, med start 8 mars i Alula och mål 11 mars i Alqassim. 41 team från 27 länder där både förare och kartläsare är kvinnor ska under fyra dagar navigera över 160 mil ”offroad” med hjälp av kompass och digitala GPS-punkter.
–För mig är satsningen på en helkvinnlig rallytävling ett viktigt steg för att bjuda in nya tjejer till motorsporten, och ett ännu viktigare steg för Saudiska kvinnor då det bara är fem år sedan kvinnor fick köra bil där över huvudtaget, förklarar Seel.
Catalina som är 22 år hamnade i Annies bil efter en uttagning där hon ville ge en ny lovande tjej chansen att åka ett ökenrally berättar ”ökenproffset”.
–Jag lade ut att jag söker en co-driver på mina sociala kanaler och fick ett otroligt gensvar. Det här är mitt sätt att välkomna fler tjejer till motorsporten.
Catalina har erfarenhet från både rally och folkrace men ställs nu inför en helt ny utmaning i sin första internationella tävling, nämligen navigation i Saudiarabiens öken.
– Jag är otroligt tacksam över chansen att få åka ökenrally och lära av Annie och ser det som en stor möjlighet till vidare utveckling i min karriär. Det kommer även bli spännande att träffa alla de andra tjejerna!
Svenskan är en riktig förespråkare för jämlikhet och i sin sport har hon en stark plattform för att få ut budskapet.
– För mig har det alltid varit självklart att tävla på lika villkor men i ökenrally är det extra tufft att vara ett helkvinnligt team. Till exempel när man kört fast i ökensanden eller kört punktering, då krävs det både fysiska muskler att byta ett hjul som väger närmare 40 kg…
*
Här kan jag återkoppla till inledningen med ERC och ”Rally Fafe” då det i helgens premiär är åtta kvinnliga kartläsare. En av dessa är regerande 37-åriga Europamästaren Sara Fernandez som läser noter åt Efren Llarena. Riktigt kul att ERC.Com lyfter fram SMK Hörbys ambitiösa Julia Thulin i det här sammanhanget.
I Fafe är hon co-driver åt Pontus Tidemand i GNM:s numera även MRF Tyres-stöttade Ford Fiesta Rally2. Samarbetet började bra med guld i tv-sända ”Vintersprinten” och nu är förhoppningarna stora både i Åhuskärr och inne i #33. Att Fernandez framgång betytt en del för Julia skriver hon under på.
– Sara har varit inspiration för mig och att se fler kvinnor i motorsport är alltid inspirerande eftersom vi inte är så många, förklarade 25-årige Julia.
Faktiskt bara ett drygt halvår sedan hon gjorde ERC-debut i samband med ”Orlen Rally Poland” och detta med estländaren Robert Virves. Där blev det klasseger och sedan av bara farten stod de båda överst på pallen när Junior-WRC var avslutat. Julia har egna tankar om vad som krävs för att lyckas i den här tuffa och ännu mansdominerande sporten.
– Det spelar ingen roll vem, bara att genom att tävla sätter vi ett riktmärke att tjejer också kan och som vi måste bevisa . Jag är verkligen glad över att vi är åtta tjejer i Fafe i år det är så roligt och jag hoppas detta kommer att inspirera fler tjejer unga eller gamla att också komma och vara med oss.
Bland de åtta finns även danskan Jeanette Kvick Andersson som läser noter åt tysken Norman Kreuter.
*
Idag blev det en lång Motorbloggen som kanske kan delas upp så att den även räcker över morgondagen? Då blir det nämligen ingen blogg då det på dagen väntar fotojobb innan det är dags att jäkta hem för kvällens traditionella ”Förar/Co-driverträff” i SMK Hörby. En träff som föregås av ”Eldsläckarkotnroll” inför säsongstarten.
*
I går blev en stor dag för mig, dessutom helt oväntat. Inte så att inbjudan till Ryds MK:s årsmöte var oväntad, den hade jag fått för över en månad sedan utan att förstå anledningen. Visserligen är jag medlem men här rörde det sig om ”Personlig inbjudan” och underförstått, för ditt eget bästa bör du dyka upp. Frågade Ryd-profilen Roger Rooth om han visste vad det hela handlade om, men han svor sig fri. När det så förutsågs snöstorm över norra Skåne och södra Småland försökte jag förmå ordförande Roy Johnson att slippa turen upp till mörkaste Småland. Men han gav sig nte.
– Du måste komma och gör du det inte kommer du att ångra detta!
Nu var det som vanligt, vädervarningarna var kraftigt överdrivna och i god tid före årsmöte infann jag mig i klubbens stora fina klubbhus, f.d. folkskolan i Tröjemåla.
När årsmötet som var snabbt avklarat klev Rooth fram och då förstod jag att det var han som var dirigenten i den här konserten. BRC-Generalen förklarade att en enig styrelse gått på hans förslag, att utse mig som ”Hedersmedlem i Ryds MK”. Så klart var det oväntat men icke desto mindre glädjande att få bli hedersmedlem i en klubb som jag orsaka merarbete. Tänker på när ”Silver-VOC:en” tog egna initiativ i ”Tingsryd Rallysprint” och där en häck gick åt h-e. Bildbevis finns och dessa hade klubben satt upp på väggen så detta går ej att undkomma. Uppenbarligen var händelsen glömd och nu är jag en av den traditionsrika klubbens hedersmedlemmar. En ynnest jag inte uppnått i SMK Hörby trots 56 års medlemskap vilket jag också förklarade.
– Detta känns skönt, nu är Roland Brorsson och jag på samma nivå som i fjol uppnådde samma status i SMK Hörby. Fast detta smäller snudd på ännu högre!
Tack alla i Ryd och jag ska försöka leva upp till min nya dignitet utan att göra skit för klubbnamnet!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com