Supercupen ställer in i Tierp, danskt storrally går i graven, ännu tuffare kring Trafikverkets nya skyltpolicy och förrally till Safari körs trots allt…
Det är en hel del negativ energi i rallysporten för tillfället, är det inte skogsägare som spelar Tjalle Tvärvigg så är det Trafikverket som fått skylthybris och på det sättet gör allt för att lägga hinder i vägen för rally plus några andra sporter. Men så finns även vädrets makter som är ännu svårare att hantera och nu sträcker MK Tierp för andra gången flagg och ställer in ”Tierpsrundan” . Först skulle den körts 7 januari men då var det så milt att man chansade på en flytt till 25 februari. Men med fortsatt mildväder blev det omöjligt att även då köra deltävling tre i Supercupen och Racepart 1300 Rallycup. Nu var det inte enbart vädret som spelade in, senast jag kollade var där väldigt få anmälda. I SC har tidigare körts” Hälsingerallyt” och ”Gestrikekannan” och nu blir det ett jättehopp för cupen fram till den 29 juli då man ihop med Appendix K-åkare ska köra nya tvådagarsrallyt ”Rally Uppland”. För SC-deltagarna blir det dock enbart på lördagen som det blir tillåtet för de moderna bilarna. Efter detta återstår finalen ”Laxå-Rallyt” den 26 augusti där cupen sätter punkt för 2023 och då med bara fyra av sex tänkta tävlingar.
*
I Danmark är det helt andra orsaker till att deras fleråriga internationella ”Sydhavsrally” går i graven. I fjol var det deltävling både FIA-mästerskap och Dansk Super Rally men stoppades mitt under rallyt av FIA-observatörer. Dessa ihop med andra ”officiells” uppfattade att där fanns stora brister i säkerheten. En som inte delade uppfattningen var tävlingsledaren sedan 1976, John Larsen. Under sina år har han genomfört 12 DM-rallyn och åtta Sydhavsrally som tävlingsledare men nu är det slut förklarar Larsen. Nykøbing Falster Motorsport sätter punkt för epoken genom att den 18 mars köra ”Sydhavsrally” för sista gång. Två asfaltsträckor i landets populära variant ”Rallytest” innebär en totallängd på 4,5 kilometer och som deltagarna får köra hur många gånger man har lust.
*
Detta kan vara en bra uppvärmning inför RS-premiären i Skåne, ”Svedala Runt” dagen efter den 19 mars. Fyra specialprov som körs dubbelt och med HQ beläget på Sturup Park. Än så länge är intresset inte mer än ljummet då hittills bara fem ekipage anmält sig.
*
Trafikverkets nya förordning om hur skyltning ska se ut vid användandet av deras vägar viftas av vissa ”optimister” bort som ett icke existerande problem, medan andra mer hårdhänt fått känna på motsatsen. I går kommenterade cykelentusiasten Jörgen Nilsson att två cykellopp på västkusten tvingas ställa ni efter att Trafikverket ville ha 900 000 kronor för att skylta längs den tänkta banan.
-Alla vi som arbetar med detta inser att Trafikverkets nya regelverk kommer stoppa våra lopp, men det gör tydligen inte Trafikverket, konstaterar Jörgen.
Även Nässjö MK drabbas berättar Johan Axelsson.
–Inte bara allmän väg som måste skyltas av Trafikverket, vi har fått till oss att det gäller all skyltning även på enskild väg!
Kullings MS är i samma sits berättar eldsjälen i klubben Conny Hansson.
– På två av de SS som vi fått svar på låg kostnaden på ca 42000. Trafikverkets avd. som vi ligger under ,svarar att det är krav att de skall sköta skyltning även på enskilda vägar. (gula skyltar)…Foto: Tommy Svensson
Nu kan det finnas en möjlighet att inte alla distrikt är lika rigida i sin bedömning som i Småland och Västergötland, hoppet finns så klart. Finns en hel del frågetecken som behöver rätas ut menar Conny och berättar.
– Ansökan gjordes i början oktober, svar på två av fyra ansökta SS har kommit. Vad som är konstigt är att av de två sträckorna så har den ena ca 17 vägbyten, varav två på allmän väg, den andra har nio, varav fyra på allmän väg, så är det ändå nästan samma pris?
Magnus Grönqvist är ordförande i Upplands BF och har skrivit en bra debattartikel i UNT. Som avslutning menar Magnus att nya arbetssättet innebär ett ”slag i ansiktet på all ideellt arbetande personer”. Jag håller med!
Att frågan borde ha absolut högsta prioritet för SBF behöver jag väl inte förklara. Även om man i hop med andra förbund och RF jobbar med frågan, så krävs snabb lösning. Är lite orolig över att det redan är i elfte om inte tolfte timmen då förordningen redan efter årsskiftet börjat gälla och alla vet hur lång tid det tar innan alla papperskvarnar på myndigheter har malt färdigt. Då är vi kanske långt inne i 2024…
*
I den här frågan hörde Arne Classon av sig och ville göra lite förtydligande och skriver: ” Som gammal utredare på Transportstyrelsen måste jag nog komma med lite upplysningar för medborgarna i landet. Såg att du var orolig för kostnaderna för vägskyltningen för Trelleborgs tävling och även för kommande tävlingar framöver, det är jag också, kommer att bli ett jättestort problem. Tyvärr, men vår sport är inte den enda som får problem, om det nu råkar vara någon tröst! Men åter till vem är den skyldige? Det är inte Transportstyrelsen utan Trafikverket. Vad är skillnaden då, kanske någon tänker. Så här är det, fram till 2009 hade Vägverket ansvar för såväl infrastrukturanläggningarna som väg och järnväg samt regelverket för att få trafikera dessa anläggningarna. Från 2009 ”dog” Vägverket och infrastrukturanläggningarna som exempelvis väg- och järnvägar lades i den nya myndigheten Trafikverket. Trafikverket är alltså den myndighet som sköter och underhåller vårt vägnät. Myndighetsbiten från Vägverket hamnade i den nybildade myndigheten Transportstyrelsen. Transportstyrelsen ansvarar för och är föreskrivande myndighet för att få trafikera vägar och järnvägar. Transportstyrelsen har inga entreprenörer under sig som exempelvis skyltar upp vägarna, det gör Trafikverket. Så i det här fallet bör inte Transportstyrelsen få ”bannor”!”.
*
Vet inte om gårdagens inlägg i bloggen att ”förtävlingen” till WRC Safarirally tvingade att ställa in på grund av uteblivna statliga bidrag. I dag kom kontraorder och ”Equator rally” kommer att köras som planerat om en månads tid. Ett viktigt rally då det är här som organisation och funktionärer trimmas ihop inför WRC-tävlingen i juni.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com