Uppsop från Rally Sweden, Klara A. omslagsflicka i både DI och GP, ingen hemlig ERC-konferens, 15-årige Karl-Peder trea i Rally2-debut, tidsfel i Ludvika och Stora Enso Skog med chockbeslut!

Efter att ha skrivit Motorbloggen igår dyker där som vanligt upp grejor från Rally Sweden som jag menar borde ha varit med, istället kommer det i dag.

Foto: Pierre Skytt

Som att nya ”event director” Stefan Djerf kunde se tillbaka på ett mycket lyckat rally och konstaterar.

Jag känner en enorm stolthet!

Fantastiskt bra. Så mycket mer folk än jag nånsin kunnat drömma om, långt fler än våra förväntningar. Och ett oerhört arbete från alla i organisationen. Men det jag spontant är allra mest stolt över alla dessa volontärer som stått ut i skogen, eller sålt korv, eller sett till att folk parkerat ordentligt, de som får allting att fungera. Det går inte att känna annat än en enorm stolthet, menar Djerf.

Foto: Pierre Skytt

Totalt bidrog 2 500 frivilliga till underhållningen och där gamle VOC-åkaren Conny Ericsson var en av dessa och  preci som som alla andra förtjänar största möjliga respekt. Samma sak till de över 200 markägarna kring Umeå tycker Djerf.

Jag är stolt över det med. Stolt över kontakten med samebyarna och markägarna. Den har varit jättebra. Vi hjälper dem, de hjälper oss. Vi gör allt vi kan för att bevara det vackra vi har.

*

Eftersom jag inte har CMore och inte heller har några planer på att utöka tv-utbudet plus att helgjobben satte stopp för det mesta, var det bara första och sista sträckan som jag såg live. Då är det enkelt att konstatera att ”The Red Barn Arena” enkelt golvar Färjestads Travbana som publiksträcka. I Karlstad kändes det exakt som det var, ett rent publikjippo som för de tävlande måste genomlidas.

Foto. Hyundai Motorsport

I Umeå var känslan faktiskt ”riktig sträcka” och isynnerhet målgången på power stage blev väldigt spektakulär. Att också tusentalet åskådare ramade in de sista svängarna förstärkte succékänslan, toppbetyg. Har fått lite påpekande om jag nu inte kan släppa Värmland en gång för alla och erkänna att man till och med gör ett bättre rally i Västerbotten. Låt mig bara påpeka att min kärlek till Värmland som WRC-arrangör har mer att göra med tradition och historia än vem som kan leverera ”fränast sträckor”.

Foot: M-Sport Ford

1965 var första året med vinterinramning och med Tom Trana Volvo PV som segrare och som ny i sporten några år senare, fängslades jag av alla historier kring vad som hände i Värmlandskogarna. Lite av en dröm gick i uppfyllelse när jag 1975 för allra första gången kunde åka till Karlstad och ”Svenska”.

Foto: Tommy Svensson

Ett besök som var det första av totalt 45 innan Umeå tog över och med denna bakgrund är det Värmland som gäller för mig. Att rallyt lever vidare men i Västerbotten är så klart kul, men i mitt hjärta finns det bara en plats för ett VM-rally. Ungefär som om SMK Hörby skulle flytta HQ för TV-Svängen till Eslöv och köra sträckor ut mot Landskrona och på Söderåsen. Rallyt hade kanske inte blivit sämre men oavsett så hade det inte längre varit TV-Svängen. Svårare är det inte…

*

En stor snackis blev när nya teamchefen i Hyundai Cyril Abiteboul beslutade att Craig Breen skulle ta tio sekunders tidstillägg för att ge Thierry Neuville andra platsen och därmed tre extra poäng jämfört med att bli trea. Nu löste sig allt ändå när Neuville gjorde ett misstag och tappade så mycket att Breen kunde hålla fast vid sin andra plats. Är helt säker på att belgaren själv påverkade beslutet och därför inbillar jag mig att Abiteboul kändes lättad när det blev som det blev och som han sa.

”God of speed” ville annorlunda än vi!

Foto. Hyundai Motorsport

Som vanligt kom där kritik mot denna typ av ”teamorder” och i den bästa av världar där inte hundratals miljoner spenderas på att vinna VM-rallyn, så är det klart att bästa man alltid må vinna. Men jag skulle inte vilja vara i teamchefens kläder när VM i höst summeras och det skulle visa sig att Neuville missar VM-titeln på grund av poäng han kunnat fått i Sverige om ”kuppen” lyckats. Har full förståelse för beslutet då Abiteboul vill matcha fram den förare som fått förtroendet att köra hela säsongen. Detta även om samma röster som hyllar fräna bilar och miljonrullningen i sporten, men fortfarande tror att det ska vara som när ”Carlsson på taket” körde Saab, att detta bara är sport och inte ”big business”. Nu behöver vi inte bry oss för ”God of speed” skipade rättvisa…

*

Måste rätta mig själv från igår när jag påstod att Oliver Solberg gick upp i ledning i WRC2 med fullpott även på power stage. Vad jag missade var att i WRC2 får man av för mig helt oförklarligt anledning, bara de tre snabbaste extra poäng. Detta innebär att Oliver fick totalt 28 poäng och hamnar därmed på samma poäng som vinnaren i Monte, Yohan Rosell.

Foto. Skoda Motorsport

Således delar dessa både ledningen och nu är frågan om Oliver vill behålla sitt ”momentum” och även kör med Toksport-Skodan i kommande Rally Mexico om en månad? Om det blir så tror jag det är väldigt smart då konkurrensen där ofta är lite mindre utmanade än i de europeiska deltävlingarna.  

*

Foto: Okänd

Ingen tvekan utan att helgen i Umeå gick i Irlands tecken, Craig Breen tvåa i WRC och i Junior-WRC blev det William Creighton som vann. Detta efter en makalöst spännande upplösning och segermarginalen till fransmannen Laurent Pellier blev ofattbara 0,5 sekunder efter 30 mil specialsträcka.

Foto: J-WRC

Då hade bland annat irländaren tvingats stanna på en sträcka för att stänga motorhuven vilket kostade 51 sekunder. Nu vann Pellier sista sträckan men hade alltså behövt vara en halv sekund snabbare där för att vinna. Det var också de här två allt handlade om och trean Diego Dominquesz var två och en halv minut bak. Med nio sträcksegrar som ger en extra poäng vardera leder Creighton J-WRC på 34 poäng mot Pelliers 24 (sex SS-vinster). Nästa gång juniorerna träffas blir på asfalt i Rally Croatia och där tror jag asfaltspecialist Pellier blir svår att rå på…

*

Kan inte vara hundra procent säker men i alla fall 99 på att ingen motorsportutövare tidigare förärats omslaget plus fem helsidor i Dagens Industris ”DI Weekend”. Men i fredags skedde det när SMK Hörbys Klara Andersson lyftes fram med rubriken ”Rivstart mot världseliten”. Efter detta följde sedan fem sidor med snygga bilder och välskriven text där jag bara reagerade för att Klaras titel enligt journalisten var ”Racingförare”, en bagatell så klart. Även jag fick vara med på ett hörn med en bild från 2010 på syskonen efter att Klara vunnit Sydsvenska Mästerskapet i karting men där ändå storasyster Magda vunnit mest under året.

Foto: Tommy Svensson

Med ett hjärta som klappar 24/7 för SMK Hörby är det lite synd att reportern missade att berätta om för vilken klubb hon tävlar, men det vet väl de allra flesta vid det här laget. Inte bara DI som överraskande noterat Klara utan även Göteborgs Posten har gjort samma sak. och i söndagens ”GP” fanns hon både på ettan i B-delen plus ett uppslag inne i tidningen. Bara det att både reporter och fotograf bemödat sig att åka från Kålles stad till Löberöd är imponerande. Har dålig koll på västkustens ”lokaltidningar”, men på något sätt känns det inte som att motorsport är högprioriterat vilket gör det hela ännu häftigare!

*

Så fick även den i torsdags ”hemliga”  presskonferensen om Royal Rally of Scandinavia sin förklaring. Då dök den enbart upp på en enda webbsida och därför blev jag skeptisk till trovärdigheten, men nu förklarar rallyts ”CEO” Glenn Olsson vad som hände.

Foto: ERC.Com

Det var FIA och Promotorn som ville presentera detta på sin presskonferens i Umeå inför Rally Sweden. Inget som vi själva arrangerade således! 

Inget konstigt egentligen då WRC och ERC numera drivs av samma promotor. Att man därför tog tillfället i akt att få mesta möjliga exponering för nästa stora rally i Sverige känns helt naturligt. Hade nästan varit snudd på tjänstefel att missa möjligheten att presentera nyheten inför stora delar av den media som skriver om rally world wide…

*

Blev lite eftersnack om vinnaren C2WD:s tid i ”Ulla Cronerts Minne”. På sträcka två satte hemmaföraren Tobias Persson en kanontid och var tredje snabbaste totalt med sin Ascona B. Redan när jag läste resultaten ställde jag mig lite tvivlande då Asconan på de andra sträckorna hade betydligt beskedligare tider. Nu verkar det som jag misstänkte, att det blivit fel tid på sträckan men ändå en klen tröst för tvåan Max Johansson. I resultatlistan från Ludvika står nämligen ”Officiell Slutgiltig” och då är Tobias etta och Max tvåa.

*

Vilken start Even Management-föraren Karl-Peder Nordstrand fick när han körde in som totaltrea i Litauens ”Rallyt Sarma”. 15-åringen gjorde debut med ny Skoda Fabia Rally2 och med svenskt i högerstolen, Johan Johansson. Det blev klasseger och före sig hade man bara vinnaren Timme Mörde, Mitsubishi EVO X och ERC-rutinerade hemmaföraren Martins Sesks, även han med nya Skoda.

Foto. Even Management

Det var svåra förhållanden hela dagen och det var en kamp att hålla bilen på vägen, något vi dock klarade av, berättar Karl-Peder. 

Det blev även en sträckseger på power stage!

Karl-Peder tackar även Johan för ett perfekt utfört jobb under helgen, precis som hela teamet. Nästa tävling för duon blir framflyttade på grund av mildväder, ”Rally Aluksne” den 25-25 februari. 

*

För en tid sedan slog Skutskärs MS och Kurt Eliasson larm om att Stora Enso Skog mer eller mindre satt totalstopp för rally på deras vägar. Då fanns ändå en viss förhoppning att det var ett mer lokalt intiativ kring Skutskär, men tyvärr verkar det som att ”eländet” spritt sig. I helgen körde Ludvika MS ”Ulla Cronerts Minne” och då utnyttjades Stora Enso-vägar. Det var dock på nåder och sista gången har klubben upplysts om. Från och med nu är det totalstopp vilket bekräftas av helgens Saab-vinnare Johan Eriksson. Nu är det bara Back-tävlingen som klubben hoppas kunna genomföra.

Där vi har kört Back SM är en gråzon då Maser Frakt är väghållare till deras bergtäckt så där kan vi fortsatt få åka som det verkar nu…

Eliasson har tagit fajten med Stora Enso Skog men tyvärr med klent resultat.

-Policyn att sätta stopp för rallysporten är enligt uppgift centralt taget och gäller därmed hela Sverige. Motiveringen är att rally ”inte tillhör nödvändig motortrafik” samt att rally” inte är att anse som hållbart ur miljösynpunkt”, berättar Skutskärs-medlemmen. 

Att tänket  kommer att vålla landets rallyarrangörer, speciellt i Mellan/Norra Sverige problem är sjävklart. 

Än värre är om övriga skogsbolag anammar detta trångsynta och dessutom helt felaktiga synsätt. Då är vår kära rallysport på utdöende!

Kurt pekar även på andra svårigheter för sporten som vikande antal deltagare, färre tävlingstillfällen samt en utdöende skara av funktionärer. Att något måste göras och detta snabbt är så klart livsviktigt för rally menar Kurt.

  Rally är i allra högsta grad hållbart och bidrar betydligt mindre till negativ miljöpåverkan än flera andra sporter sett ur ett betydligt bredare perspektiv än det Stora Enso står för. Nu måste något konkret göras innan det är för sent. Är det bara jag som inser det?

Så illa är det nog inte utan att fler förstår problematiken och när nu Anna Nordkvist och SBF avslutat sitt engagemang i Rally Sweden 2023 är detta en fråga som de skyndsamt bör engagera sig i.  Precis som stolligheterna från Trafikverket om de nya skyltreglerna  på allmän väg…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *