Kristoffersson säkrade femte VM-titlen, Klara fyra i finalen, nu är allt snart klart utom SM, onotat bäddade för Nässjö-succé, Enlund körde hem ”statuslös” Taxinge-sprint”, Bil-O-eliten snurrade i helgen, och fel namn…

Att det till slut ändå skulle bli Johan Kristoffersson som lyckades köra hem en femte VM-titel i rallycross förstod nog de allra flesta redan efter första deltävlingen av World RX. I går satte Johan spiken i kistan genom att helt dominera sista dagen i Barcelona och blev därmed historisk som först att vinna VM med elbil.

Helt otroligt faktiskt. Det är fem gånger som allt ska snurra rätt och trilla på plats och det har det gjort, säger en rörd Kristoffersson som med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS/KMS också såg till att ta hem teammästerskapet.

Det var Kristoffersson från start till mål i alla race, från den nionde raka superpole-segern på morgonen fram till eftermiddagens finalvinst, den sjunde på nio deltävlingar.

Att få säkra titeln genom att också korsa mållinjen först känns extra bra. Jag hade en fantastiskt bra bil idag. Det var bara att trycka gasen i botten i fem varv och i finalen sparade jag inte på nånting.

Efter triumfen var Kristoffersson snabb med att lyfta fram hela teamets insats.

Det är ett otroligt arbete som ligger bakom den här framgången. Grabbarna i verkstaden har gjort ett fantastiskt jobb och stått ut med att jag har hållit dem sysselsatta 24-7 med mina idéer. 

Tuffare för teamkompisen Ole Christian Veiby som hade problem med batteriet under lördagen men som sedan slutade trea dagen efter. För tredje föraren med KMS-Polo, Gustav Bergström var lördagstävlingen den trevligaste upplevelsen och än en gång imponerade stockholmaren som avrundade dagen med att kliva upp på pallen för tredje tävlingen på raken. Bergström utökade försprånget till Klara Andersson med en poäng under helgen och har nu sex poäng att gå på i kampen om att bli bästa rookie inför säsongsavslutningen på Nürburgring.

Foto: Qnigan

För Johan blev det också en extra känslosam stund i Barcelona eftersom sambon Zandra och sonen Colin för första gången fanns på plats när han säkrade en VM-titel.

– Det gör det extra stort och jag visste inte ens att de skulle komma hit, så det var en överraskning. 

*

SMK Hörbys RX-ess Klara Andersson lyckades på söndagen ta sig till final där hon sedan korsade mållinjen som fyra före Niclas Grönholm

– En lång helg med stark avslutning, summerade Klara.

Vi har jobbat hela helgen med att hitta rätt balans i bilen där det var svårt speciellt under lördagen beroende på det skiftande greppet.

Foto: CE Dealer Team

Söndagen lyckades man bättre med PWR-bilen menar Klara.

Min fart i semifinalen var riktigt bra och jag är stolt över hur vi utvecklades under helgen på den här ”tricky”banan. 

CE Dealer Team hade bjudit in 400 gäster till helgens tävlingar och att då få in båda Klara och Niclas i finalen var en fin bonus menar teamchef Jussi Pinnomäki.

Tredje raka pallplatsen för oss, då måste jag vara nöjd, menade Pinnomäki.

Inför finaltävlingen  i Tyskland är Timmy Hansen tvåa på 123 poäng efter sin andra palts på söndagen medan Grönholm håller tredje platsen nio poäng efter medan Kevin Hansen är ytterligare två bakom. Klara är sjua med sex inte alls omöjliga poäng upp till sexan Bergström.

*

 En av de stora snackisarna efter pandemin har varit antalet olika rallycuper och där de flesta ändå verkar överens om att 2022 så blev det lite för många. När det så även tillkommer 15 olika SM-tävlingar är det inte svårt att inse att det krävs både välfylld plånbok men även ett överskott av fritid för att få ihop rallypusslet. Redan har Bilsport Rallycup och Svenska Rallycupen presenterat hur deras 2023 är planerat genomföras. Nu kom även Supercupen med sin kalender för nästa år med fem deltävlingar, tre på vintern och så avrundar Tierp och Laxå med två tävlingar i augusti. Hur Sydsvenska Rallycupen kommer att se ut 2023 är lite oklart men enligt ansvarige Mats Bergman blir det Södra och Smålands DM-rallyn som blir stommen i cupen. Däremot blir det vad jag erfarit, inget Sydsvenska Mästerskapet och inte heller någon fortsättning på delvis floppande Sydsvenska Sprintcupen. Hur DM-kalendern här nere i Södra blir till nästa år, kommer att fastställas direkt efter ”Rallymöte för alla” i Hässleholm den 12 november. Detta betyder att SRM:s tre mästerskap ser ut att bli sist ut med att berätta hur man tänker sig SM 2023. Preliminära tävlingar/datum presenterades vid SM-konferensen i Linköping förra helgen igen, men ännu anser inte promotorn att tiden är mogen för offentlighet. Först när alla pusselbitar är lagda på rätt ställe ämnar man berätta, vilket nog många menar bör ske ganska snart…   

*

På tal om Bilsport Rallycup så blev det 202 som anmälde sig till finalen ”Novemberskölden” i Nässjö på lördag. Till detta kommer även fem föråkare och tre debutanter oc hfick ett mail i helgen från en som undrade hur intresset kunde vara så stort med tanke på att tävligen körs utan noter.

Har hört att klubben flera gånger fått påstötningar att falla in i ledet och köra med arrangörsnoter. Om inte så kommer bara de närmast sörjande har det hävdats. Undrar vad dom som tycker så säger idag?

Jag har inget bra svar, kanske någon annan som har?

Frågan är vilka tävlingar som i ”modern tid” har lockat större startfält än Nässjö? En kalenderbitare har hört av sig och menar att Lars Erik Thorp Memorial 2019 fortfarande är störst med 220 tävlande. En viss skillnad då man där hade deltävling i både Svenska Rallycupen, Västras DM och 1300 Rallycup, i Nässjö däremot är BRC ensamma. Dessutom var både denna och Götenerundan 2019 som var identiskt stor med helgens gigant, att detta var före pandemin något som alla vet verkligen påverkat antalet anmälda…

*

När jag började tävla i absoluta början av 70-talet fanns många tävlingar som kördes utan någon speciell status, det var bara tävling helt enkelt. Ett idag nästa helt okänt begrepp men Taxinge MK  körde i helgen ”Mälarturf-sprinten” avgjordes som ett enskilt rally utan inblandning av cuper eller serier. Dessutom en klar succé där man även hade vädret med ”vårsol” med sig. Pierre Skytt berättar mer.

Hela 65 anmälda ekipage såg chansen att få åka en mycket fin tävling på rimliga villkor på Mälarturfs marker. Service, start och mål samt den fina specialsträckan i direkt anslutning just invid E20 gjorde det hela till en smidig tävling som uppskattades av de allra flesta. Med ett mastervarv innan, fick ekipagen att känna sig mer bekväma då klockan började rulla på riktigt.

Foto: Pierre Skytt

Tiden gick allra långsammast för Martin Enlund från Västerås med rutinerade Christer Carlsson från Katrineholms MK till höger i Ford Fiesta R5. C-föraren som förra helgen gjorde många förvånade genom sin tredjeplats i Marknadsnatta bevisade återigen att han är att räkna med i rallyspåret, vad som väntar härnäst för Martin Enlund är ännu höljt i dunkel.

Tvåa blev Mitsubishi Mirageföraren Kim Nyden från SMK Linde med Mattias Monelius i högerstolen, bara 3,4 sekunder bak Enlund. Trea slutade Kent Andersson Västerås också han i sin Fiesta R5 tillsammans med Johan Johansson från Tierp.

Foto: Pierre Skytt

I Grupp H 2WD blev omöjliga Taxingebon, Skillingaryds Markus Theorin med Timmy Enlund i Volvo 740 just omöjlig enligt tvåan Eskilstunas Stefan Hanhela med Elisabeth, Golf. Eskilstuna MKs sprintmästare Hanhela fick se sig slagna av Theorin med 8,4 sekunder.

– Det känns bra att komma i mål nu när växellåda är ny och vi fick bevis på att allt funkar som det ska, sa Stefan efter målgång. 

Andreas Broberg Värmdö med Sandra Bergström slutade trea, bara 0,6 efter Hanhela i sin Opel Kadett.Stockholmaren Mathias Savela i sin 940 med Madelene Buskas var snabbast i B-förarklassen före Magnus Alarik/Lina Holmgren vid sin sida i 940 även dom. Trea slutade Jimmy Eriksson med Kristoffer Sveijer i BMW 325.

Foto: Pierre Skytt

Opel i topp när det gäller APP K vagnar med Jukka och Lova Haanpää i en röd Manta A GTE som glänste i solen och även bevisade sin potens mot tvåan Tommy och Ludwig Dahlgren i Volvo 142 från Enköping. Kenth Widen med Christer Bohman också dom från Enköping blev trea i sin SAAB V4a. Flitiga i resultat och anmälningslistorna runt om i Mellansverige är även VOC vinnaren i Taxinge, SMK Nyköpings Andreas och Peter Hultström som visade klass även när det inte vankas noter. Tvåa för dagen blev Oscar Östlund Hällefors och Elina Svensson Strängnäs i Volvo 240. In som trea blev Marcus Jansson och Niklas Bastås SMK Örebro. Lycklig fyra blev SMK Motalas Michael Lundin som inte kört på länge och visade på klass i en SAAB V6a.

Foto: Pierre Skytt

Även bland de trimmade c-förarna var det glada miner hos fyran Victor Ström med pappa Jan vid kartan som stannade 1 sekund bakom trean i klassen i sin Citroen C2 R2 MAX.

– Första riktiga vägen vi tävlar på och trots att vi blev hindrade på första genomkörningen fick vi till så bra tid, riktigt kul, sa Victor och Jan vid målgång.

Gladast var nog ändå Emir Memic från Katrineholms MK i Volvo 740 som delade bil med Theorin. Emir som hade Mikael Brink med sig klarade av att distansera tvåan Martin Alarik och Johan Hedenskog med 7,7sekunder. Magnus Wallman Haninge MK med Emelie Berglind BMW 323 klarade tredjeplatsen.Ekonomiklassen vanns av Alexander och Rickard Broberg i Volvo S80 från SMK Nyköping före Eskilstunas meste Audiåkare Peter Rydholm/Carina Holmgren vid sin sida, blev tvåa bara 0,4 sekunder efter.”.

I helgen kördes dubbla NEZ-tävlingar i Bilorientering, i fredags i Falköping och dagen efter var det kring Mölndal som det snurrades runt i skogarna. I SM-delen vann Hässleholmsduon Yngve och Mattis Ernstsson före Björke/Orion-kombon Lars Karlsson/Mattias Sandqvist. Sigtuna på tredje plats genom Niklas Cedstedt/Staffan Holmborn. Dagen efter var det Ludvikas Björn Henriksson i par med Älmhults Ulf Andersson som hittade bäst. Tvåa, Tibro/Södertörn med Joacim Ahnhem/Peter Kihlstenius. Götene levererade treorna Magnus Ershede/Bengt Josefsson. För hässleholmarna Ernstsson blev det en femte plats.

Foto: Tommy Svensson

När jag  fredags hyllade alla duktiga tjejer i högstolar runt om i landet blev det lite fel. David Petterssons notläsare i Toyotan heter Isa Kolmbäck och inget annat, jag ber om ursäkt.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *