Myrsell körde hem EM-seger på Elba, 240 snabbast i Rally Uppsala Historic, Appendix K-åkare nära totalseger i Gränna, R5-Fiesta vann i Gnesta, Grybb flög fram på Bulltofta, Mille/Julia åkte av och bröt på sista sträckan, Klara och Nasser fint med i Chile och Jessica B. imponerade i Audi-debuten!

Motorbloggen börjar med att gratulera Mats Myrsell och Esko Junttila till att i helgen vunnit EM-tävlingen Rallye Elba Storico även om det till en början såg mörkt ut när #2 Ford Sierra RS Cosworth 4×4 sinkades av en punktering. Sakta men säkert tuggade man sig tillbaka för sedan att sluta som femma totalt.

Foto: privat

Med en enda sekunds marginal klarades EM-segern där de fyra framför inte körde om mästerskapet. Ungraren och tvåan i klassen Tibor Erdi jun. i en likadan Sierra gjorde en makalös urladdning på sista sträckan 18 kilometer lång. Här var Erdi hela 45 sekunder snabbare än Myrsell men hade som sagt behövt vara ytterligare en sekund snabbare för att vinna.  Inför finalen Sanremo Rally Storico i mitten av oktober ligger Myrsell/Junttila tvåa.

*

Enkelt att hoppa över till en mer blågul variant, Rally Uppsala Historic, finalen i Riksmästerskapet för Historiska bilar och Klassiska Rallycupen. Totalt 68 bilar startade och där tack och lov inte mer nio av dessa inte nådde målet. Hugger alltid lite extra hjärtat när klenoder hamnar vid sidan av vägen och i Uppland drabbades Örsundsbros Tom Sillén/Jerry Nilsson extra hårt. Deras tidigare så fina Opel Ascona A fick utstå så omild behandling redan på första sträckan, att frågan är om den överhuvdtaget går att göra körduglig igen?

Foto: Pierre Skytt

En som dock inte hade några som helst problem med de sex sträckorna var SMK Södermanlands snabbe Volvo 240-duo Antti Johannesson/Ola Bengtsson. Totalseger med 8,3 sekunder före Håkan och Laila Süld, Östhammar som även dom körde ”tvåförti”. Ytterligare sex sekunder behövde Opel Kadetten från Arboga med Joachim Nilsson/David Abrahamsson, Nu är egentligen totalseger tämligen ointressant i klassiskt rally där istället alla klassegrare är rallyvinnare med tanke på hur stora skillnader där är på materialet. I minsta klassen var det Saab Sport-körande Per-Arne Sjöstedt/Mikael Lyckberg, Haninge som vann. Cortina-seger blev det i Klass 3 genom strävsamme Leif B Andersson/Christer Berg, Fagersta MK. I ”Amazon-klassen” vann Vallentunas Håkan och Jesper Holm med just en sådan Volvo-variant. Tommy och Mikaela Wikström, Fagersta tog sin Saab V4 till vinst i Klass 5 medan det blev Volvo 164 som triumferade i Klass 6. I ”Diplomat-vagnen” satt Anders Olsson/Torbjörn Frykberg, Vaxholms MK. I 15 bilar stora Klass 7 var det en Golf GTI som toppade genom Krister och Mattias Wennman, Rasbo. 12 olika Volvo 240 kom till start i Klass 8 och där då Antti Johannesson var snabbast. Opel-dominas i Klass 9 med Joacim Nilsson var bäst före gamla vinnarkombon Lotta Lundquist/Lotta Wennberg, MK Rimo och Manta 400.

*

Skånsk seger i Ungdomsrally blev det i Grännas Polkatrofén när Adam Grahn, Simrishamns MK med rutinerade Marcus Sundh vid sin sida äntligen fick Polon att gå som ”Jockes påg” önskade. Så klart hade Inte Adam något med totalsegern att göra utan för detta krävdes en Mitsubishi innehållande Johan Broman/Marina Sunmo som även säkrade segern i E-Cupen. Inte så ofta som Appendix K-åkarna blandar sig i striden totalt men i Gränna var Nässjös Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl nära att utmana om seger med sin Ford Escort. Nu blev det en tredje plats totalt men klasseger och bästa 2WD var ändå ett resultat att vara stolt över. För att få lite perspektiv på Axelssons tempo så slutade den normala segermaskinen i klassen Morgan Olsson/Zandra Blom från Vimmerby bara trea med sin svarta Volvo 240. Mellan sig och Escorten fanns Kent Nordquist/Per-Erik Hellström, Vansbro, även dom med 240. I Grupp H var David Lindström/Jessica Svensson, Skillingaryd snabbast, runt två sekunder bak Axelssons Escort.

*

Foto: Jakobsson Motorsport

Snabbast att runda Gnestas Mjölkpallen var en Ford Fiesta R5 i händerna på Ronnie Jakobsson med Mikaela Jakobsson högerstolen. Inget snack om var segern skulle hamna då tvåan Anders Söderberg/Niklas Solenö, Botkyrka var en bit över 20 sekunder bakom. Volvo 740 är en udda fågel i Grupp H men i Gnesta tog ”Sosse-containern” hem 2WD-klassen genom Mikael Jakobsson/Henri Cedergren, Nyköping. Tvåa med R2-Peugeot kom Joakim Ellner Landberg/Sebastian Jäderlund, SMK Södermanland. 

*

Därmed lämnar vi lördagen och går över till dagens RS-händelse i Skåne, Lunds AC:s försök att köra rally på nedlagda flygplatsen Bulltofta i Malmö. Ett försök som föll väl ut av de röster som jag hört och bara att hoppas att klubben fortsätter att bidra till Södra BF:s DM-serie och Asfaltcup. 

Foto: Henrik Åkeson

Att Hässleholmarna Rolf och Tobias Grybb skulle köra hem ”Lunda Sprinten” var mer eller mindre  ett faktum redan före start och dom gjorde inga besvikna med R5-Cittran. Tre bästa tider innebar seger med 42 sekunder tillgodo på totaltvåan och bästa 2WD, SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, Opel Corsa.

Foto: Henrik Åkeson

Egentligen borde jag kalla klubbkompisen och C-föraren Marcus Lindström med syster Hanna som ”skissläsare” för tävlingens stora knall. Trea totalt med Ford Escort imponerar men så har syskonen Lindström också gjort flera gånger tidigare så ingen direkt överraskning att dom flög fram på banan.

Foto: Henrik Åkeson

22 sekunder upp till ”Jocke” och 13,6 ner till B-vinnaren från Eslöv och fyran totalt, Alf och Malin Fougstedt, Escort även dom. För deras del var det urladdningen i tredje körningen som räddade segern då tvåan Ola och Leif Johansson bara slutade 0,1 sekund efter. Supertätt i toppen och trean Hans-Daniel Steiner/Frida Strandberg från arrangörsklubben hade futtiga 0,8 upp till ”The Fougstedts”. Bakom Lindström i C-klassen kom Vänersborgs Heidi Ryrlén/Victor Svensson tvåa med Rally4 Fiestan.

Åter till Kristiansson som hade Stenungsunds BMW-åkare Bjarne Rutgersson närmast efter sig i A-klassen som dagen till ära hade lokal bisittare i form av SMK Hörbys Carsten Magnusson och duon gick in 36 sekunder efter den röda Corsan. Även SMK Hörbys som trea, Håkan Bercic/Patrik Lundahl, BMW. Tippade att RM-vinnaren Peter Vestlund/Magnus Larsson skulle bli bästa ”Standard-åkare” men så blev det inte.

Foto: Henrik Åkeson

Hässleholmaren med BMW fick däng med runt halvminuten av Varas Thomas och Camilla Brolin, med en udda Alfa Romeo. Bästa ”VOC:are” rattades av Kristianstads Josefine Gråberg/Johan Kastenman vilket gav seger i C Standard A. Men ännu vassare var vinnaren från Hässleholm i C Standard B, Thomas och Ronnie Pettersson, BMW. Tiden räckte även till 21:a totalt av de 38 som klarade av dagens alla hinder.

*

Foto. Mille Motorsport

Det blev en trist avslutning av ”Mahle Rally Nova Gorica” för Mille Johansson/Julia Thulin som verkligen jobbade sig in i deltävlingen i Slovenska Mästerskapet. Inför den 15:e och sista sträckan låg man på andra plats i klassen men ledde junior-klassen och hade dessutom vunnit sträckan före. Den hägrande segern var bara 5,2 sekunder borta när Mille förklarar.

– Tyvärr är rallyt över för vår oss och vi åker av vägen. Vi är båda okej men jättetråkigt att inte kunna ta målflagg när vi kämpat toppen nästan hela rallyt!

Foto. IK Sport

Nu vann istället hemmaföraren Nik Prunk med en Peugeot klassen.

*

Foto: ABT

I Chile fann sig Klara Andersson snabbt tillrätta i ABT-teamets Extreme E-bil. I första kvalet slutade SMK Hörby-stjärnan sexa i par med Nasser Al-Attiyah medan Mikaela Åhlin-Kottulinsky/Johan Kristoffersson vann. I Heat 1 var Timmy Hansen/Catie Munnings snabbast före Mikaela och Johan.

Foto: Extreme E

I det andra toppade Laia Sanz och Carlos Sainz före Christine Giterrrez och Sebastien Loeb. Helt utan respekt  för rallystorheterna kom så Klara och Nasser trea med Hedda Hosås/Kevin Hansen närmast efter. Finaler följer senare  i kväll.

*

Foto: privat

Inte heller Jessica Bäckman hade några problem att komma in i sin nya bil. På Lausitzring och ADAC TCR Germany körde hon till sig en andra och en tredje plats i den nya Audin vilket imponerade både på mig och omgivningen. Ny bil, nytt team och ny bana bekymrade inte Boden-tjejen det minsta… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *