Åhlin klassvann med R2-Fiestan, när det hette Monte Skandalo och VOC-Generalen får orättvis kritik!
Otursförföljde WRC-Academy föraren Fredrik Åhlin gjorde en fin ”hemma come back” när han tog sin R2-Fiesta till seger i 2WD-klassen i årets första tävling Offerdalingen. Fredrik vann före Stefan Jonsson och vad som var anmärkningsvärt var att i klassen kördes fyra R2-bilar. Detta visar att de här bilarna säkerligen kommer att bli allt populärare längre fram.
Totalsegrade gjorde Joachim Borg i WRC-Escorten före Johan Rudengren med Mitsubishi EVO X:an.
På torsdag drar Monte Carlo Rallyt igång årets WRC-säsong och det får mig att tänka på upplagan 1966 som blev kallad ”Monte Skandalo”. Allra snabbast på specialsträckorna det här året var Timo Mäkinen med en fabriks-Cooper S och efter sig hade han ytterligare tre förare i engelska bilar. Men så menade arrangörerna att där var något knas med strålkastarna på dessa och uteslöt inte bara Mäkinen utan även resten av imperiets produkter. Även damsegraren Rosemary Smith som körde Hillmani Imp försvann. Kort och gott raderades allt engelskt bort från resultatlistan och istället stod en förvånad Pauli Toivonen som vinnare i en äkta fransk Citroën Padda. Så kunde det gå till för lite drygt fyrtio år sedan…
Det stormar väldig på ”gästboken” hos nya VOC Mekonomen Rally och ”Generalen” Roger Fransson får sina fiskar varma både till höger och vänster. Kritiken är massiv men inte speciellt rättvis som jag ser det. Här har Roger äntligen lyckats fixa en huvudsponsor och då är detta bara skit enligt kritikerna. Enligt dessa är det tydligen så att de allra flesta VOC-åkare har samarbete med samtliga andra bildelskedjor än just den nya huvudsponsorn. Detta betyder i sin tur att dessa olyckliga nu tvingas lägga av med VOC. Det förstår ju alla att man inte kan köpa ett oljefilter hos Mekonomen om man själv råkar ha konkurrentens klisterlapp på bakskärmen…
Det enda jag tror blir svårt att genomföra är den ”obligatoriska kvittokontrollen” som innebär att alla inköp ska styrkas med kvitto från sponsorn och sedan sättas in i ”Fordonspärmen”. Vem är det tänkt ska bli ”kvittokontrollant” i besiktningen på en vanlig RS-tävling t.ex.? Redan nu har den personalen tillräckligt med uppgifter så ytterligare en tror jag inte ett dugg på.
Det här med strålkastare är inte lätt,Per Eklund vart utesluten i Norge på 60-talet för förstarka glödlampor i ex-ljusen.Om man ska hårddra de så är inte klarglasstrålkasare godkända på Apk heller.
Ja hoppas att voc-åkarna har en separat pärm för kvitton så vi slipper dom i besiktningen,det är rörigt nog i många fordonpärmar.
Det där med kvitton.. är nog inte riktigt menat på det viset, de förstår nog Roger oxå att man inte kan ha koll på.. utan mer upptäckten av nåt som ser fel ut,kan ju vara på en efterkontroll eller protest,nog för att protester är ovanliga, så händer det..då kan de ju vara bra med kvitto,sen tar de nog ettag innan kvitton börjar ramla in i pärmen då tex jag inte köpte en ny pryl till min förra året,förutom de som är fritt som bromsbelägg.grejjer till en volvo 240 har väl alla en lada full med??;)
Var det inte så att man förbjöd gula lampor som användes förr för att se bättre i dimman.
Ja skriver av vad som står i gamla IMS-nr2-66:Alla fabriksvagnar från Ford,BMC,och Hillman diskades p.g.a att jodlampor placerats i huvudstrålkastarna och huvudstrålkastarna placerade i extraljusen vilket inte var godkänt i gr:1
Vill minnas en bild på en Cortina med två extraljus högt placerade på motorhuven och att det var anledningen till diskningen. Kanske det var året innan eller så…?
Hej.
Detta var ju kul att så många engagerade sig i ”Monte Skandalo” 1966. Vad jag har kunnat läsa mig till så uteslöts de brittiska bilarna för att de helt enkelt hade felaktiga lampor i huvudstrålkastarna.
Teorin med extraljusen som huvudstrålkastare har jag inte funnit styrkt någonstans. Samma sak med Cortinans högt placerade extraljus…
Det var nog så enkelt att den brittiska bildominansen stack fransmännen i ögonen och då gick man på principen ”ändamålet helga medlen…”
MVH
Tommy