Glenn O. slutar med Rally Sweden, Rovanperä leder medan Oliver har det tuffare, Virves/Thulin tre sträcksegrar, Tidemand snabbast i Årjäng, Carlberg tvåa i Weiz, grattis till en stor rallyprofil och annorlunda SM-uppladdning!
Rally Estonia får vänta för först ut i dag är nyheten att VD:n i Svenska Rallyt AB Glenn Olsson efter tio år på posten lämnar sin tjänst. Flytten från Värmland till Umeå blev hans sista uppdrag och nu väntar andra i dagsläget oklara utmaningar.
– Det har varit otroligt roliga och fantastiska år på Rally Sweden. Jag är verkligen stolt över vad vi har åstadkommit och den utvecklingsresa som rallyt gjort. Flytten till Umeå var ingen lätt resa och efter tio år som VD är det nu dags för nya utmaningar, säger Glenn Olsson och fortsätter.
– Rally Sweden har sin bas i Umeå nu vilket innebär även att jag behöver vara mer på plats där och ännu mer hemifrån och den lösningen är inte långsiktig för mig och familjen!
VD på Svensk Bilsport Anna Nordkvist beklagar och menar.
– Det är naturligtvis ett stort avbräck för Rally Sweden och förbundet som är ägare av rallyt. Vi tappar en duktig, erfaren person som har väldigt mycket kunskap om hur VM-rallyt ska drivas. Det blir en ny situation for oss alla.
Hon menar också att Glenn gjort ett utmärkt jobb med att lyfta, stärka och befästa Rally Sweden som ett professionellt idrottsevent och dessutom skapat ett starkt kommersiellt varumärke för Rally Sweden. När Glenn slutar ännu inte bestämt men om ett halv år är det återigen dags för Rally Sweden med Umeå som centralort.
-Det är snart, men vi kommer tillsätta en ersättare efter Glenn för rallyt och arbetet med det pågår för fullt just nu. Målbilden är att så snart som möjligt ha den personen på plats för att denne ska kunna gå lite parallellt under en övergångsperiod. Samtidigt så finns det en stor kompetens bland de som under åren funnits med och genomfört rallyt och även en positiv anda från Umeå att utveckla Rally Sweden!
*
På dagens sista sträcka i Rally Estonia passerade Kalle Rovanperä sin Toyota-kollega Elfyn Evans som annars lett hela första dagen. På SS9 tappade Evans 22 sekunder och är nu tvåa, 11,7 efter Kalle.
– Bra eftermiddag för oss och riktigt skönt att vå startposition inte var någon större nackdel, summerade Kalle dagen.
Anledningen till Evans tidstapp var en lättare avåkning direkt efter start.
-Efter detta handlade det bara om att ta sig i mål så säkert så som möjligt, inte mycket att göra när förhållandena är som dom är!
Trea är Ott Tänak som förutom lite småstrul även fått tio sekunders tidstillägg för att inte använt el på hela vägen igenom serviceområdet. På sista sträckan försvann även sikten då en kylarslag skapade imma på rutan.
– Såg absolut ingenting bitvis, suckade Tänak vid målet.
Nu skiljer 44 tunga sekunder till Rovanperä medan marginalen bakåt är bättre, 28,6 sekunder till fyran. Som vanligt grinar oturen Oliver Solberg rätt i ansiktet och förutom svårt att hitta” känslan” i sin Hyundai har han även drabbats av problem med servostyrningen.
– Tror det var en bit trästubbe som rullat ut på vägen, såg den faktiskt inte men tyvärr så kände jag den, berättade Oliver vid sträckmålet på SS7.
-Helgen går inte alls efter plan, istället blir det bara sämre och sämre…
Oliver är nu sist eller rättare sagt näst sist då Craig Breen fick kasta in handduken redan på SS3 efter ”left road”. Men med mer än tio minuter efter efter Kalle så är det bara att hålla med Oliver, det blir bara sämre…
*
Hinner inte vänta in resultaten från sista sträckan i dag för WRC2 och Junior WRC då jag istället med snudd på ”under pistolhot” tvingas att bevaka någon sorts rockfest i Kristianstad. På SS8 trillade tidigare ledaren Emil Lindholm ner till fjärde plats med en minut sämre tid på sträckan än starkt körande Teemu Suninen, Hyundai.
Sträcksegern innebär att han nu är futtiga 1,9 sekunder efter Andreas Mikkelsen med Skodan och som trea, Mikkelsens kompis i Toksport WRT, Marco Bulacia. Lindholm rasade till fjärde plats, 53 sekunder upp. Tråkigt nog tvingades Hayden Paddon att avbryta sin ”Europa-turné” eftersom han inte kände sig frisk. Redan i morse kände han sig hängig och kunde inte fokusera på körningen och ett Covid-19-test togs som dock visade sig vara negativt. Vid lunchuppehållet beslöt man ta ett nytt test som dessvärre visade sig vara positivt.
– Med detta följer vi reglerna vad gäller Covid och avbryter tävligen. Istället siktar jag på att bli frisk till Rally Finland, förklarade Paddon.
*
Ytterligare en sträcka mindre körd har Junior-WRC och där Sami Pajari leder med tio sekunder före Robert Virves och Julia Thulin. Lite också så att det är mellan de här båda som fajten står och trean Lauri Joona är 45 sekunder bak Pajari. Tre viktiga sträcksegrar med lika många extra poäng har det blivit för Virves.
*
Efter två av de 12 sträckorna i österrikiska Rallye Weiz är familjen Carlberg från Småland på hugget och ligger två i ADAC Opel e-Rallycup. Bara nio sekunder skiljer mellan Calle med pappa Torbjörn vid noterna upp till ledande Thomas Schultz. Tätt bakåt där trean, hemmaföraren Waldherr flåsar 2,5 sekunder bakom. I den historiska delen som hunnit med tre sträckor ligger Mats Myrsell/Esko Juntilla sexa med Ford Sierran. En minut skiljer fram till ledaren ”Zippo” med Audi Quattro.
*
Har misslyckats med att hitta några kompletta resultat från Hästkrafthelgen i Årjäng men så mycket har jag luskat fram att det blev Pontus Tidemand som var snabbast med Skodan i 4WD-gänget. Några tiondelar efter kom PG Andersson med GNM:s Fiesta Rally2 och som lite överraskande trea, Peter Hedström, Skoda,
*
Foto: Tommy Svensson
Att han inte själv suttit bakom ratten inenbär inte att Lars släppt kontakten med tävlingsmomentet då han ofta ställer upp som mekaniker åt både Eslövs Mats Andersson och mer internationellt körande Tom Kristensson. Foto: Tommy Svenson
Till exempel har han stöttat Mats och Jörgen Jönsson i starterna i de spanska WRC-tävlingarna med sin älsklingsbil att jobba med, Opel Adam R2. I fjol drog han på sig skruvaroverall med M-Sport Ford-logga och bistod Tom i WRC Rally Belgium. Nu är det inte bara Mats och Tom som haft förmånen att ha Lars som stöd i rallyskogen även jag själv räknas dit. Tänker främst på när han satte sig som kartläsare i min Opel Kadett när det var RM i Motala och med lite fantasi kan jag nästan hävda att detta var lite av 60-årspresent i förskott. Att åkturen uppskattades gick inte att ta miste på, likaså när han körde servicebilen åt mig och Roland Brorsson i Midnattssolsrallyt för fem år sedan. Att få skruva Opel har vad jag förstått, alltid stått högt upp på önskelistan och då gärna med musik från Lasse Stefanz i bakgrunden. Att räkna upp alla Lars positiva sidor räcker inte detta begränsade utrymme till för, så jag nöjer mig med att säga, tack för att du finns och ha en fin födelsedag!
*
Som av ens slump sprang jag på samme Mats Andersson på dagens fotuppdrag under Åhus Beachandboll.
Nu är det inte så att ledaren i Asfalt SM är hängiven handbollsfantast men när kartläsaren Jörgen Jönssons barn spelade, fanns inget val som han förklarade.
– Dessutom kan det vara bra att acklimatisera sig till luften kring Kristianstad, det är ju bara en dryg vecka kvar till SM-finalen!
*
Ingen blogg i morgon, vi ses på söndag!
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com