PG kör skånskt i Värmland, repet har dragits i Rally Sweden och läget i fajten ”kartläsaren” vers. SSR!
PG Andersson värmer upp i Torsbys Finnskogsvalsen den 19:e med att köra en, tror jag åtminstone, knallgul Mitsubishi EVO 9:a och i högerstolen sitter ”Mr Grupp H Light” Anders Åberg, Hässleholm. Misstänker starkt att Åberg vill använda PG lite som ”skyltfönster” för att hitta sugna spekulanter då bilen är till salu vilket jag tycker är ett smart drag. Precis så här fungerar rally utomlands där ofta bilägarna är helt andra människor än de som kör. Här hemma däremot blir folk nästan lite misstänksamma om någon kör andras bilar…
Kan man tänka sig att PG tar det hela som en jättelång shake down inför Rally Sweden, där anmälningstiden gick ut idag klockan 15.00? Enligt Nya Wermlands Tidningen var där runt trettio anmälda i måndags men då saknades flera av WRC-toppen. Namn som så klart förväntades droppa in under tisdagen. Tävlingsbossen Bertil Klarin är inte orolig även om antalet känns i minsta laget och slår lugnt fast.
– Vi har budgeterat för femtio startande!
Ett namn som saknades i går var just PG men enligt NWT ska Proton ha skickat anmälan, sedan om det blir den malaysiska stoltheten eller en WRC-bil som PG slutligen hamnar i, är oklart.En som däremot var inne i tid med anmälan var snabbe finnen Jari Ketomaa som får en hektisk inledning på februari. Första helgen är det dags för ERC i Litauen, Rally Liepaja-Ventspils där han kör en RRC-Fiesta. Direkt från Litauen till Karlstad där en vassare WRC-variant väntar och den gemensamma nämnaren är däck från DMACK. Både i ERC och WRC överensstämmer reglementet och nu gör DMACK en riktigt inbrytning på vinterdäcksidan. De som ska bryta in är Ketomaa och polacken Prokop som kommer att åka DMACK 2013.
Nu smids det i Russelheim eller var man nu bygger de Opel Astra som är tänkta att gå i BTCC genom teamet AmD Tuning. Av patriotiska skäl föredrar britterna att man klistrar Vauxhall emblem på Oplarna, men här hemma vet ju alla att det är Opel som äger…
Nu har det gått över tre månader sedan tingsrätten i Kristianstad blev inblandad rallysporten, det handlar alltså om kartläsaren som stämmer South Swedish Rally för ”fel i noterna”. Läget just nu är att parterna är kallade till muntlig förhandling i Kristianstad torsdagen den 7 februari vilken har föregåtts av skriftväxling mellan de båda. Det normala är att rätten hoppas på förlikning och att det därför inte behöver innebära rättegång, men i det här fallet kan jag inte förstå hur en sådan förlikning skulle se ut. Om SSR ens tummar på sin ståndpunkt och ger ”kartläsaren” lite rätt innebär det enorma konsekvenser för rallysporten framöver. Konsekvenser som i mina ögon kan innebära spiken i kistan, åtminstone i den skepnad som vi sett den de senaste trettio åren…
Han skall inte ha en krona!!!!!!
Hej.
En uppfattning du verkar dela med de allra flesta i rallyskogen…
MVH
Tommy