Kalle leder i Safari,Oliver knegar på och är sjua, fiasko för M-Sport Ford, ”Kajto” toppar WRC2, två nya Rally2-bilar till helgens ”DM3”, andra halvlek för Rallyklassikerna och tungt taklägg för Pastrana!

Safari Rally Kenyas första fulla rallydag kan lite enkelt beskrivas med succé för Toyota, fiasko för M-Sport Ford och däremellan Hyundai.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Efter dagens sju sträckor är det Kalle Rovanperä som lite överraskande leder trots att han spårat under första loopen. Spårat i tjock ”Feshfesh”alltså det förrädiska och lösa sandliknande underlaget. Dock en ledning han fick lite till skänks då Sebastien Ogier fick punktering på dagens sista sträcka. På tre mil långa ”Kedong2” tvingades Toyota-stjärnan stanna och byta hjul vilket  gjorde att där försvann en bit över två minuter. Nu ligger Ogier sexa, 2,08 upp till Kalle som haft trubbel med ”Feshfesh” hela dagen.

Foto: privat

De första sträckorna var okej men sedan kom ”feshfesh” vilket sögs in i luftfiltret och det kändes som att jag hade ”no power”.

Tvåa är Elfyn Evans som haft en tämligen problemfri resa vilket innebär 22 sekunder bak Kalle. Dock gillade han inte alls Kendong-sträckan med alla stenar och lös sand..

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kändes lite som att det skulle innebära en bilkyrkogård. För oss var det viktigt att köra”safe” och bara försöka ta oss igenom, menade Evans.

Takamoto Katsuta fullbordar Toyota-succén med sin fjärde plats och där han till och med var uppe som tvåa. Upp till sin teamkompis i toppen har Katsuta futtiga 26,6 sekunder.

Foto: Hyundai Motorsport

Mellan honom och Evans ligger Ott Tänak med tre sekunder fram till Evans. Utan att växelspaken gått av på SS2 hade Tänak varit i ledning då han på detta tappade över halvminuten. Till toppen skiljer 25,3 sekunder och som Ott förklarade vid sträckmålet.

Nu skulle man haft en automat…  

Visst är det märkligt  att i en bil för 7-8 miljoner att en växelspak bara kan knäckas rätt av, eller? Thierry Neuville är femma sedan han har haft samma problem som Kalle, sand luftfiltret vilket gjort bilen orkeslös.

Foto: Hyundai Motorsport

Dessutom har dammet gjort att sikten bitvis varit obefintlig och på slutet blev det även punktering för belgaren.

Foto: Hyundai Motorsport

Oliver Solberg knegar på och kör både moget och stabilt vilket belönas med en sjunde plats efter fredagen.

Jag tar det medvetet lugnt men har även något problem med bilen, förklarar Oliver.

På ena sidan är fjädringen jättehård och jag vet inte alls vad som hänt?

Med fyra minuter upp till Kalle finns ingen anledning natt göra något annat än fortsätta som i dag och att alla sex bilar framför kommer att köra problemfritt fram till söndag lunch tror inte jag, vilket kan ge honom chans att klättra.

M-Sport Ford har enbart Gus Greensmith/Jonas Andersson kvar i rallyt, övriga har fått kasta in handduken.

Foto: M-Sport Ford

Först att göra så var Sebastien Loeb som råkade ut för motorbrand efter fjärde sträckan. 50 meter före service tog det tvärslut men nu hoppas man kunna starta om i morgon. På sträcka fem drabbades Adrien Fourmaux av ”mechanical” och sällade sig till Loeb. Craig Breen kom aldrig riktigt in i matchen, låg sexa när styrningen pajade på dagens sista sträcka.

Foto:Okänd

Inte heller Greensmith har klarat sig utan problem, fick stanna och byta hjul på SS4. På detta tappades massor av tid och nu är målsättningen låg berättar han.

Vi är långt efter så det enda vi kan göra är att försöka hålla ihop bilen och ta oss mål!

*

Foto: Skoda motorsport

I WRC 2 är det polsk ledning genom Kajetan Kajetanowicz, en position Skoda-föraren innehaft sedan SS1. Glädjande tvåa är Sverigebekantingen Sean Johnston som lever sin dröm genom start i Safari. Lite drygt en minut skiljer upp till ”Kajto” vilket inte är mycket i ett rally som detta.

Foto: Citroën Racing

*

Lite i skuggan av Safari Rally Kenya är det även i helgen tredje omgången i ”Danmarksmesterskabet i rally”, Au2Parts Rally Himmerland. I ”Dansk Super Rally” där alla poäng räknas ihop, är det en brödrafajt i toppen genom Kenneth Madsen/Mette Fethaus som leder med lillebror Jacob Madsen/Line Nedergaard som tvåa. Båda kör Peugeot för Glad Sport, Kenneth en äldre R5:a och Jacob en ny Rally 4. 16 poäng skiljer och ner till trean Marco Gersager/Carina Møller har Jacob sju poängs lucka. Fyra är Ib Kragh/Ditte Kammersgaard med 31 poäng upp till ledande Peugeot-åkaren. Den uppmärksamme noterar säkert, att ska man hävda sig i dansk rallysport krävs det uppenbarligen en tjej som kartläsare vilket toppkvartetten också har.

Foto: GM Motorsport

Till Aalborg kommer Marco Gersager HGP-vinnare 2021, med en helt ny Skoda Fabia Rally2 en av de tio sista innan EVO-modellen började produceras. Bilbyte som Marco hoppas ger den boost som krävs för att rå på Madsen. Bara två mindre sprintar har körts med nyförvärvet från Mlada Boleslav men redan har Marco märkt skillnader.

Bilen är mycket annorlunda att köra mot min gamla som var mer all round. Den nya kräver mer ”blod på tanden” vilket jag och Carina nu har, helt klart en bättre bil än min gamla!

Rallyt är lite annorlunda upplagt med sex sträckor som körs två gånger  där de tre första i varje loop avgörs utanför Aalborg, de övriga körs inne på Aalborg Flyvestation.

Foto: privat

Även fyran, sjufaldige DM-vinnaren Ib Kragh kommer med helt ny bil, en Hyundai i20 N Rally2. Tidigare körde Kragh Citroën och Skoda innan han för i år hyrt en R5 Hyundai. Att han längtat efter nya bilen förklarar han med eftertryck.

Aldrig förr har jag i min 40-åriga karriär längtat efter en bil så mycket nu. Det har varit en lång resa och jag vill tacka alla som hjälpt mig till starten med nya bilen…

Bara en vecka sedan bilen hämtades i Alzenau så det har varit bråda dagar för att få den ”race ready” förklarar Kragh och mitt i alla förberedelser fick han även ta aktiv del i dotterns studentexamen. Nu är det bara förväntan kvar inför lördagens start.

Med grundinställningar från den hyrda R5:an som vi startar med. Både Kenneth och Marco kör ”staerkt” men de ska inte känna sig allt för säkra, lovar Kragh.

Inga svenskar finns anmälda bland de drygt 60 ekipagen. Inte heller dagen efter då man kör ”DM Rallyshow” ute på ”flyvepladsen”. 

*

Med Midnattssolsrallyt väntade om en och en halv vecka är det bråda dagar i garagen för de som väljer att rallytävla med klassiska bilar. Tyvärr har det visat sig att MSR är det som verkar suga mycket kraft ur de flesta och många nöjer sig därför med att bara köra detta och så klart upp till var och en att själv bestämma var man vill spendera sin rallybudget. En start i MSR är allt annat än billig vilket för många innebär att andra tävlingar måste väljas bort vilket då främst drabbar Klassiska Rallycupen/RM för Historiska Bilar. Nu är det dock ingen katastrof och när Nybro körde ”Zabrarally” i april fanns runt 70 ”kulturbevarare” anmälda men frågan är hur många som följer med när det är dags för andra halvlek efter sommaren? Först ut är då ”Finspångsrundan” den 3 september som enbart vänder sig till målgruppen med gamla rallybilar. Här finns RM-statusHistorisk bilsport/Regularity och så klart, Klassiska Rallycupen med egen status. Lite oturligt skiljer sedan bara en vecka till nästa deltävling för KRC-åkarna som efter Finspång får dra till Hörby och ”TV-Svängen”. Den 10 september får man sällskap av ”vanliga”rallybilar då tävlingen även ingår i SSRC och DM för Södra och Småland. Men före dessa båda stopp är det Bilsport Rallycup och RM för Historisk Bilsport i Vimmerby med sin klassiska ”Emiltrofén” den 20 august oc hatt de här serierna samkör känns tämligen naturligt då båda är ”notlösa”. Dock olyckligt att det bara skiljer lite drygt 20 mil mellan Vimmerby och Hässleholm som samma helg arrangerar ”Snapphanerally”. Blir spännande att vem som vinner den dragkampen, Bilsport  Rallycup eller MasRallycup/Sydsvenska Mästerskapet? Vill inte strö salt i några sår men blir inte ett dugg förvånad om där blir flest startande i Emils hemstad…

*

Lite i samma ämne så är ju Goodwood i England känd för sina spektakulära klassiska racingtävlingar. I helgen körs däremot rally på godsets grusvägar och en av de som provade på detta var ARA-mästaren (USA:s rallymästerskap) Travis Pastrana.

Foto:Okänd

Enkelt att konstatera att det inte blev något lyckats besök då han rullade sin Subaru WRC STI där smällen blev så kraftig att buren knäcktes och därmed var det nästan sluttävlat för Pastrana. Bara nästan då Subaru Rallyteam USA hade ytterligare  en bil till med sig över Atlanten, en  Subaru GL Family Huckster som han kommer att köra i backtävlingen senare i helgen…

*

Med detta önskar jag er alla Trevlig Midsommar.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *