Tom och Nil klara för ERC i Liepaja, värmeproblem WRC-teamens eget fel, kartläsare med rötter i Kenya, Sordo vilar till Grekland, RU vill ha synpunkter på säkerheten, omtag krävs för Asfalt SM, Grus SM väntar och STCC drar till Midnattssolen.,

Länge har det varit klart att Tom Kristensson/Andreas Johansson skulle köra Lettlands EM-deltävling, ”ERC TET Rally Liepaja” med Kowax 2 Brallys Hyundai i20 R5. Däremot är det nytt att spanjorerna Nil Solans/Marc Marti fortsätter i samma team där dom gjorde entre i ”Rajd Polski”. Ledde länge i teamets nya Hyundai i20N Rally2 men ett hål i vägen knäckte styrningen och sedan var debuten över för Solans. I de två tidigare ERC-tävlingarna paret kört har det blivit seger men under hård ekonomisk press. Då körde J-WRC-vinnaren 2017 med VW Polo R5 vilket då byttes mot en polsk Hyundai och på den vägen verkar det fortsätta, åtminstone över besöket i Liepaja första helgen i juli.

Att SMK Hörby-föraren svarade för en prestation utöver det vanliga i Rajd Polski när han körde in som tvåa är det nog inte många som säger emot på. Sjävklart har även promotorn erc.com uppmärksammat detta och gjort en intervju med rubriken ”Kristensson flying high after Poland podium”. I början av texten kommer meningen ”en enastående prestation”  där man hänvisar till att han bara vara tio sekunder efter den slutliga vinnaren Miko Marczyk.

Jag hade den här känslan, vet du, kommenterar Tom till erc.com

Nu är det min tur – allt går min väg och jag gick bara för det!

I stort sett var det utan några ”big moments” som Tom genomförde Rajd Polski för första gången med 4WD-bil, men det fanns någon aha-upplevelse erkänner Tom.

Visst fanns det några ögonblick här och där, men på slutet var det ingen stor grej. Vi klarade allt så bra och visst, det är ett otroligt tempo i ERC.

Efter Liepaja väntar ny EM-tävling i Tjeckien, Barum Czech Rally Zlin i augusti och om Toms ”flow” håller i sig blir inte jag förvånad om Kowax gärna ser ytterligare starter. Dock blir det lite svårt i ERC då tävlingen i Tjeckien är näst sist och ännu har det inte bestäms var finalen ska köras. Fortsatt är det samma mål som gäller för Tom och Andreas, att skaffa erfarenhet både av 4WD-åkande och från tävlingar som kan bli väldigt avgörande i framtiden. Han avslutar intervjun med.

Jag har fortfarande mycket arbete att göra för att anpassa mig till den här bilen, men det är bara fantastiskt att ha dessa underbara ögonblick av rally och även att avsluta i den här positionen. Naturligtvis är det här ett riktigt stolt ögonblick!

Vill du kolla närmare på hur det såg ut från Toms bil i helgen så kolla på erc.com och sök på ”Onboard of the rally: Kristensson SS10”. Här togs allra första sträcksegern i ERC och den som ser videon och därefter klagar på tempot i EM-serien, till den säger jag bara att du vet inte vad du snackar om… 

*

Med WRC Kenya Safarirally väntande runt hörnet ställs återigen frågan om värmen inne i de nya Rally1-bilarna på sin spets. I Sardinien provade till exempel Hyundai att köra med guld tak medan M-Sport Ford använde silver för att på detta sätt få lite svalare inne i bilen, men med vad jag förstått tämligen klent resultat. I Kenya förväntas minst lika hög värme som på Sardinien och då kanske finns det någon som menar att så har det alltid varit. Till exempel var det länge tillåtet för förare och kartläsare att tävla i shorts och t-shirt i Afrika men detta undantag finns inte längre. Nu är det overall och underställ som gäller här precis som resten av VM-serien vilket så klart är allt annat än svalt.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Nu menar Toyotas tekniska chef  Tom Fowler till DirtFish att värmeproblemen till stor del är teamens eget fel.  I de nya bilarna har man dragit avgassystemet inne i kupén på höger sida medan det tidigare var mer centralt placerat under bilen. Redan vid tester framfördes synpunkter på värmen men dessa rönte inget större intresse från ingenjörerna och inte förrän efter Rally Portugal började man fundera på lösningar. Här ingick då fler friskluftintag och solfilm på rutorna medan den luftkonditionering som Toyota plockat fram, inte kom till användning. Fowler konstaterar till DirtFish.

Att vi kommit till en punkt där bilarna för varma och ”the crew” obekväma beror på våra egna beslut!     

Nu verkar det också som att Toyota är den svalaste bilen vilket också Fowler lyfter fram.

Svårt kommentera hur andra designar sina bilar men vi tog hänsyn till problemet eftersom vi hade liknande i Yaris i den förra versionen, avslöjar Fowler.

Han menar att det inte var okänt att ett glödhett avgassystem i närheten av kartläsaren skulle skapa värmeproblem. Men att lösa det är värre och som Fowler menar.

Hade vi frågat förarna om dom önskar AC eller lättare bil  så vet vi alla vad svaret hade blivit! 

Det är också detta som gör att ingen vill sätta in sådant som innebär ökad vikt, enda möjligheten vore ett FIA-krav men något sådant verkar ingen vilja stå bakom.

*

Ett par som gör debut  i Kenya är amerikanen Sean Johnston och Alex Kihurani som kör franska Sainteloc Racings Citroén Rally2 i WRC2. En start som blir känslosam för co-driver Kihurani som har rötter i landet men som inte besökt det på tio år. Alexs pappa Gakuu Kihurani var stor rallyentusiast och besökte alltid Safari Rally inan flytten till USA i slutet av 70-talet. Numera bor Johnstons kartläsare i London vilket underlättar när man tävlar i WRC

Foto: Sainteloc Racing

Rally är alltid vad jag velat göra och Safari Rally känns äntligen som att komma hem för mig, Safari Rally är rallyhemmet för mig, helt klart,  konstaterar Kihurani.

*

Mycket talar för att Dani Sordo först i grekiska Acropolis Rally gör comeback hos Hyundai. Detta skulle då innebära att Oliver Solberg kör en svit med Estland, Finland och Belgien innan Sordo åter sätter sig i bilen i början av september. Till Ausotpsort kommenterar spanjoren saken.

Foto: Hyundai motorpsort

– Efter två rally i rad behöver jag semester, som ni vet är jag 40 år… 

*

Har varit en hel del snack om rallysäkerhet senaste tiden och när rally/notksrivar-profilen Anders Martinsson röt till efter South Swedish Rally var det med tonvikt på att publiken äventyrade säkerheten och därmed på sikt även sportens framtid. Till detta ska även läggas till att det dessutom  har varit en del väldigt tunga krascher i vårens tävlingar och där flera inneburit att tävlande fått uppsöka sjukvård efteråt. Så klart har även Rallyutskottet noterat detta och i dagarna skickas det ut en enkät via mail till alla med rallylicens i någon form.

– Enkäten är en del i arbetet att utveckla en säkrare bilsport. Svensk Bilsport verkar för att aktivt förhindra skador och öka säkerheten. Olyckor är dock något som inträffar. Nu vill Svensk Bilsport undersöka hur de aktiva och engagerade inom bilsporten förhåller sig till området Försäkring, förklarar RU.

Därför behövs nu din hjälp att besvara en enkät vilket kommer hjälpa det fortsatta arbetet med att utveckla verksamheten.

*

Tror inte någon säger emot om jag menar att Asfalt SM inte på långa vägar blivit vad promotorn SRM hade hoppats på. Inte bara dom som lär vara besvikna utan även alla andra (inklusive mig själv) som vurmar för en ljus framtid för sporten. Ambitionen var där absolut inget fel på med att ge landets asfaltåkare egna SM-medaljer att kämpa om, ett önskemål som funnits länge. När denna önskan nu blev verklighet så möttes den av en gäspning från målgruppen och varför det blev så finns det nog många olika anledningar till. Jag har fått höra allt ifrån att tävlingarna inte alla hållit ”SM-nivå”, varit för utspridda i landet, att det inte funnits någon gemensam mall för genomförande  till att kostnaderna blivit för höga i förhållande till vad man fått lov att köra.  Oavsett vad avsaknaden av intresse beror på, måste det till ett radikalt omtag inför 2023 för att göra serien attraktiv.. Om inte detta lyckas är det nog bara att inse att SM på asfalt inte har något berättigande i?

*

Nu är det med stor spänning man inväntar vilken färdriktning motsvarigheten på grus, ”Rally SM Grussprint” ska välja, blir det succé eller blir det mer likt den på asfalt? Fem tävlingar står för dörren och faktiskt de tre första avgörs i Småland (två) och Blekinge (en). Först ut är Älmhults MK med BILAM Mästarmötet den 9 juli och där precis som på asfalt, Klass Standard får nöja sig att tävla om RM-medaljer. Allt körs på och kring ”Millebygden” med tre sträckor om totalt 14 notade kilometer. Anmälan öppnade för drygt två veckor sedan och stänger den 26 juni så än är där gott om tid att klicka ”enter” för anmälan. Foto: Tommy Svensson

Så här långt har faktiskt bara tio tävlande gjort så (hemmaföraren Mattis Olsson är en som hängde på låset) där ÄMK har satt 100 deltagare som max vilket känns lite för optimistiskt. Däremot att det skulle bli färre än 40 anmälda som är miniantalet, bedömer jag som helt orealistiskt.

*

I helgen väntar racing under midnattssolen när  STCC TCR Scandinavia drar till Skellefteå Drive Center Arena, hemmabanan för mästerskapsledaren och regerande mästaren Robert Dahlgren.Foto: Anders Helgesson

Att tävla på hemmaplan känns sjukt kul, för mig är detta säsongens höjdpunkt, säger Robert Dahlgren.

Nu kör vi dessutom tre tävlingar i helgen, det gör att man måste vara smart i sin körning för att säkra så mycket poäng som möjligt. Målsättningen är dock densamma, vi kör för pole och seger i alla lägen. Det kommer att bli en tuff uppgift då jag tror att Audi-bilarna kommer vara starka i helgen.

SMK Hörbys Audi-förare Tobias Brink var närmst Robert Dahlgren under premiärhelgen i Ljungbyhed och jagar första STCC-segern för nya Audi RS 3 LMS-generationen.

– En pallplats i premiären med en helt ny bil är godkänt. Men vi jagar självklart högre än så, vi vill vara längst fram och allt arbete inför Skellefteå har kretsat kring just det. Vi har tveklöst tre spännande tävlingar framför oss och vi kommer inte ge en millimeter gratis, säger Tobias Brink.

I teammästerskapet delar Brink Motorsport och CUPRA Dealer Team – PWR Racing ledningen medan Oliver Söderström bara är tre respektive fem poäng framför Hugo Nerman och Axel Bengtsson i juniormästerskapet. I privatförarmästerskapet leder Dennis Strandberg framför Dejan Dragicevic och Rasmus Hedberg.  Fredagens test och kval följs av tre tävlingar på söndag, från sen eftermiddag till tidig kväll och samtliga sänds LIVE på: plus.stcc.se

Tidsschema – Midnatssolsloppet – STCC
Fredag 17/6
11:00 – STCC – Test 1
16:00 – STCC – Test 2
19:45 – STCC – Q1
20:10 – STCC – Q2

Lördag 18/6
12:55 – STCC – Race 1
15:50 – STCC – Race 2
20:10 – STCC – Race 3

*

I går hade Skoda Motorsport stor visning i Mlada Boleslav av nyaste versionen av Skoda Fabia RS Rally2. Inför ett stort antal inbjudna visades den gröna (?) vinnaren upp under applåder från gästerna.

Foto: Skoda Motorsport

Att det kommer en ny vinnare är nog alla överens om och hittills är också Skoda mest segerrik (1710 segrar) av alla R5/Rally2-bilar som tillverkats. Med i utvecklingsarbetet har varit Skoda-förarna Andreas Mikkelsen, Jan Kopecky, Emil Lindholm och Kris Meeke. Ryktet säger även att Meeke är allt närmare en plats i WRC2 och då kan jag tänka mig att det är som teamkamrat till Mikkelsen i Toksport det som åsyftas. Först att köra bilen i skarpt läge blir troligen också norrmannen då Toksport står längst fram i kön när bilen väl börjar levereras. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *