Inga Mini i Monte men två i Rally Sweden, quattro med sommardäck på vintern och Ingemar en av rallysportens grundstenar!
Det blir ingen start för Prodrive och deras WRC-Mini i premiären Monte Carlo Rallyt men enligt brittiska källor ska teamet glädjande nog vara klart för start i Rally Sweden, dessutom med två bilar. Teambossen Richard Taylor hoppas även att teamet ska ha möjlighet att köra stora delar av serien även om fabrikanten Mini nu dragit tillbaka sitt stöd.
– Vi är övertygade om att vi har en bil som kan vara med och slåss i toppen, förklarar Taylor för wrc.com
– På asfalt har där skett stora förbättringar och en bil som går bra där brukar även fungera fint på grus och snö!
Extra intressant blir det när dessutom Henning Solbergs namn figurerar i sammanhanget. Henning försvann ju lite ur årets serie och när sedan hans storsponsor sedan många år, Expertkedjan gått i konkurs blev det plötsligt väldigt tyst kring Henning. Nu pekar dock norsk media ut honom som en av förarna i Minin och det känns väl ganska trovärdigt. Men vem kör då bil nummer två? Som vanligt med en dåres envishet hoppas man på Sandell, PG, Flodin eller Tidemand som förare av tvåan. Någon dj.-la gång måste jag väl ändå gissa rätt?
Nu är det snart jul och då ska man som bekant vara lite snäll, men i bland går det bara inte. I går parkerade jag vid sidan av en nyare Audi A6 Avant, årsmodellen kan jag tänka mig vara en tia eller elva ( visst är det konstigt att jag kan plocka ut varenda årsmodell av Saab 96 från 63-80 efter att ha sett bilen i tio sekunder, men nyare bilar är i stort sett helt omöjliga. Ska det va så här?).
Nåväl, på bakluckan satt beteckningen 3.0 med quattro under så det var ingen snikmodell precis men pengarna ägaren lagt på bilköpet hade sedan uppenbarligen tagit slut. På ”lyxkryssaren” satt nämligen sommardäck och där dessutom slitagevarnarna lyste så fint mot den vita snön. Hur tänker man när man ger sig ut i vinterväglag med den däcksutrustningen? Tänker man överhuvudtaget eller är det bara ren nonchalans mot medtrafikanternas säkerhet. I mina ögon är några tusenlappar i böter på tok för lågt straff för detta livsfarliga sätt att hantera vintervägar. Minst sex månader utan körkort vore ett lämpligare straff!
På samma linje, noterade jag att regeringen inte ville införa en lag som förbjöd SMS under körning. Argumentet var att man inte trodde att lagen skulle efterlevas vilket i mina ögon låter näst intill idiotiskt. Är där något som borde vara totalförbjudet så är det väl just att ”messa” under bilkörning, eller?
Annars en intressant tanke detta att man skippar lagar som man inte tror folk följer. Kan man hoppas att samma argument omplaceras på 40 km i tätorter på landsbygden? Eller 80 km på lågtrafikerade landsvägar, ja listan på tokigheter i lagform kan göras hur lång som helst. Fast nu är det ju jul och då ska man faktiskt få önska sig vad som helst, så detta är två punkter på min önskelista.
Fick igår ett trevligt mejl från Ingemar Månsson som gjort come back i VOC efter en trettonårig time out. Ingemar tillhör kategorin förare som är oerhört viktiga i Rally-Sverige och utan honom och hans gelikar så hade snart verksamheten stannat. Ingemar, pröjsar själv och utan några andra ambitioner än att ha kul i rallyskogen. Han är en av alla dessa som utgör grunden för den sport som de flesta av oss älskar. Så här skriver Ingemar:
” Hej
Har ju ända sedan 15års ålder gillat rally och det dröjde till jag blev 30 då jag för först gången själv började att köra och i en Ascona grupp E . Det var en ny klass som var billig att starta i annars så hade jag förmodligen aldrig gjort det. En stor investering var att köpa nya Peltor hjälmar men så fick det bli. Som skrivits i höst på bloggar och forum blir steget bara större och större att starta upp för nya talanger och det i en tid när det kärvar både här och där. Säkerhet kommer ju alltid först men rally blir inte hundra procent säkert så en rimlig nivå måste gälla. Jag anser ju att farten har stor betydelse så för min del gärna krokigare vägar så kan grupp E och Volvo Original släppa lite i alla nya påfund vad gäller säkerhet.
Efter ett uppehåll på 13 år där dotter och sons aktiviteter gick först så startade fas två i rally karriären . Har lovat mig själv att köra rally igen det år jag fyllde 50 och drömmen slog in. Hade dock inte samma tur som många andra i sponsorjagandet så det fick bli sponsring ur egen ficka. Kan konstatera att det går ruggigt fort i rallyskogen så det gäller att ligga på om man inte vill vara många MINUTER efter i mål. Går det att julhälsa och ett gott nytt till förare, kartläsare, mekaniker, funktionärer och publik så är det bra . Och jag har haft ett roligt comeback år tack vare alla nämnda. RALLY ÄR ROLIGT!!!! Nu tar jag sikte på 2013.
Med vänlig hälsning Ingemar med den tegelröda Asconan och nu den danskmålade 940 Vocen.
God Jul o Gott Nytt År
Bloggen är den bästa i hela Sverige”.
Nu tar Motorbloggen ledigt fram till juldagen men då ses vi igen.
Med detta önskar jag er alla en riktigt God Jul.
Tack för bra läsning o God jul
God Jul o Gott Nytt år på dig själv Svensson,du är otrolig på att skriva o få fram uppgifter till bloggen. Man är som ett litet barn på julen,man sitter på kvällen o bara väntar på din skrift.
Tror på Göransson i en Mini jag:)
Det med SMS:andet så bör de tillåta rattfylla och rödljuskörningar också så länge det inte händer nåt.
OBS detta var sagt i ironi för de som inte förstår det, men parallellen är inte långt borta faktiskt.
Körde upp till Linköping vid 5 imorse och det var skönt att slippa alla stressade jultrafikanter och snöfallet som skulle dra in och ”orsaka” avåkningar.
Nä inte halkan som orsakar avåkningarna utan att folk inte kan köra lugnt.
God jul på dig Tommy och alla andra bloggläsare.