Spännande vem som ska ro Hyundai-skutan mot WRC-toppen, Latvala fick nummer 7 och Passat i BTCC!
Tog inte lång tid förrän mina förhoppningar om en svensk förare i nya WRC-Hyundaien grusades. Likt en flock hungriga vargar kastade sig en del ”insatta” i ämnet över mig och förklarade hur dj-la korkad jag var som trodde att PG skulle få köra Hyundai. Ett av de snällare mailen kom från ”Johan från Örebro” som trodde benhårt på att Henning Solberg var nye teamchefen och att han då skulle plocka med sig styvsonen Pontus Tidemand i andra bilen. Försteförare hade Johan inget förslag på och i mina ögon annars högt realistiska tips.
På Ericsson motorsport skriver man att det är f.d basen för VW Motorsport Kris Nissen som ska ro Hyundai-skutan mot WRC-toppen. En högst tänkbar kandidat till jobbet och som förare placerar man rutinerade Jari Ketomaa. Konstellationen känns inte så sexig med en dansk och en finne, klart roligare med en norrman och en svensk…
Just nu testar Mads Östberg och Jonas Andersson för fullt inför premiären i Monte-Carlo Rallyt om exakt 37 dagar. Fiestan som förresten INTE kommer att se ut som på den bilden jag publicerade, ska nu få sista vinterputsen innan allvaret börjar. Designen som jag visade var gjord av en polack helt utanför M-Sport men icke desto mindre tyckte jag den var snygg.
Testerna sker strax utanför Valenca som av en händelse dessutom är startplats för Monte och skälet är så klart att hitta så lika vägar som det kan tänkas bjudas på när det blir skarpt läge. Fortfarande är det en hemlighet vem Malcolm Wilson tänker sätta i andrabilen och på fredag går anmälningstiden ut. Då måste det vara klart med en sidekick till Östberg och mitt tips är att Fiesta nummer två körs av Evgeny Novikov med Ilka Minor i högerstolen.
I samband med VW Motorsports stora träff i Monaco passade man även på att välja startnummer och där det spekulerades om vem av Sebastien Ogier eller Jari-Matti Latvala som skulle få det lägsta numret. Till slut beslöt Jost Capito att singla slant eftersom de båda är jämlika i teamet, ingen är förste eller andre förare. Nu stannade myntet så att Latvala valde nummer sju medan Ogier då fick åtta men som Ogier sa.
– Det enda jag bryr mig om är nummer ett!
Nu kommer ”folkvagn” på bred front i motorsporten och senaste tillskottet är av många ”gubbstämplade” Passaten som ska köras i BTCC till nästa år. Teambasen Tony Gilham har beslutat komplettera teamets tidigare Honda och Opel/Vauxhall Insignia med Passat CC. Spännande och nu väntar vi bara på att få se om där kommer någon ”plast-Passat” även i TTA/STCC. För det blir väl något av den serien 2013…