Nya WRC-Polon visas till helgen, Letho friad från dödskrasch och dyrt kalas att åka RM för klassiker!
Till helgen kommer VW Motorsport att för första gången officiellt visa upp den nya WRC-Polon i rätt design och med de rätta sponsorerna inför premiären i Monte-Carlo Rallyt. Visst känns det spännande med ”Das Auto” i WRC och vad jag vet är det ända sedan Kenneth Erikssons tid i Golfen i slutet på åttiotalet som det tyska märket kört i VM. Fullföljer nu även Opel sin rallysatsning blir det snart som förr, saknas gör t.ex. Saab men det lär väl dröja innan detta blir aktuellt…
Mer Monte-nytt, i dag presenterades startlistan för det historiska rallyt som bland annat har Köpenhamn som startplats precis som förr. Fem svensk ekipage finns med på listan som annars domineras av norrmän. Följande svenskar finns anmälda:
Åke Andersson Porsche 924 Turbo
Gunnar Dackevall Datsun 240Z
Ingemar Bjerkborn MGA
Anders Bremer Porshe 924 Turbo
Mauritz Lange Porsche 911 SC
Mest meriterad i gänget är utan tvekan Åke ”Bryggaren” på förarsidan medan Hans Sylwan ska läsa kartan åt Lange.
För två år sedan var f.d. finske Formel 1-föraren JJ Lehto inblandad i en dödsolycka hemma i Finland med en snabb motorbåt. Hans kamrat omkom och Letho dömdes till två år och fyra månaders fängelse för att ha kört både för fort och varit berusad. Nu har han dock friats på alla punkter sedan det bevisats att Letho inte körde båten utan satt längst bak som passagerare.
För några dagar sedan släpptes nyheten att RM för klassiker ska samköras med Rally-SM under nästa år. Ett smart och bra sätt att ge bägge serierna draghjälp av varandra men det blir inget billigt kalas för klassikerna. Upplägget blir nämligen exakt detsamma som Rally-SM med tvådagars rally ibland annat Snapphanerallyt och dessutom med samma startavgift. I fjol låg priset inklusive noter på runt sex tusen och med tre RM-tävlingar i SM blir bara detta en kostnad på artontusen. Till detta kommer sedan övriga tävlingar och det är bara att konstatera att vi som pröjsar med egna skattade pengar från en vanlig lön, gör något annat än kör klassiskt rally…
Har ju varit lite inlägg om säkerheten i bland annat klassiskt rally här på bloggen och där jag varit lite kritisk till de nya ”påbuden” inför nästa år. Alltid svårt att pruta på säkerhet i en sport som rally, det kan faktiskt vara farligt om oturen är framme. När man nu tar krafttag vad gäller overaller med mera, så är jag lite undrande över att man inte tillåter maximalt säker bur i en Appendix K-bil. Vad jag vet så gäller fortfarande sex fästpunkter totalt i karossen vilket inte är mycket om man jämför med en Grupp H-bur. Här borde HU verkligen gå in och jobba för maximal säkerhet istället för t.ex. prioritera sprinkler i våra tämligen eldsäkra plåtlådor. I min Kadett finns knappt något brännbart alls mer än bränslet så i mitt fall hade jag mycket hellre haft en bättre bur än det som de nya påbuden kräver…