Tar Hänninen andra WRC-bilen hos M-Sport och lite om säkerheten i App. K.
Novikov, Solberg, Neuville eller Tänak som förare i M-Sports ”andra bil” och då kanske svaret är Hänninen. Den nyblivne Europamästaren har lämnat Skoda efter fyra säsonger och har nu enligt autosport.com gjort klart med Malcolm Wilson om start i de två första WRC-tävlingarna 2013. Alltså dyker han upp i både Monte-Carlo Rallyt och Rally Sweden i Fiestan och vem vet, med bra resultat kanske det blir fler WRC-tävlingar för den 31-årige finnen.
Hänninen själv är så klart glad över möjligheten och säger .
– Mitt mål har alltid varit att tävla på högsta möjliga nivå och nu får jag chansen hos M-Sport.
Petter Solberg vidhåller att han inte tänker pröjsa för att köra WRC till nästa år. Enligt norska källor ska han leverera någon form av besked nästa vecka och då kan det komma att handla om både racing och rallycross. Fast racing och Petter Solberg, känns som ”rögad ål med vaniljsås”, går att äta men ingen riktig höjdare…
Är lite orolig för vad som händer med Ramonas ambitiösa satsning och blir inte lugnare när hon nu annonserar ut sin Mitsubishi EVO X plus en reservkaross för det facila priset av 1,2 mille. Om det blir fortsättning i WRC3 (f.d. PWRC) till nästa år betyder det att hon måste jaga ny bil och detta verkar tufft med bara någon månad innan premiären. Håller tummarna för att hon har ett ess i overallärmen och spelar ut detta inom kort.
Skrev i går att ”sunt förnuft gjort sitt intåg i SBF” och syftade då på att man ändrat reglerna i racing och historisk racing vad gäller de tokiga åldersgränserna på overaller, stolar och bälten. Mitt och många andras hopp står nu till att man följer exemplet även i rally och låter ”sunt förnuft” gälla i tävlingar på distriktsnivå precis som hos racinggänget.
Nästa grej i klassiskt rally är att det blir obligatoriskt med sprinklersystem i samtliga Appendix K-klasser från 2014. För den som bygger ny bil idag gäller reglerna redan nu medan vi andra alltså har nästa år på oss att göra våra bilar lika eldsäkra som i WRC. Okej, man ska aldrig tumma på säkerheten men känns det verkligen som att brinnande rallybilar och i synnerhet brinnande klassiker är ett stort säkerhetsproblem i rallysporten?
Jag kan inte minnas mer än högst ett tiotal fall där bilarna tagit eld sedan jag började tävla i början av sjuttiotalet. För mig känns det som att skjuta mygg med elefantbössa att montera sprinkler i Kadetten. Ännu mera tokigt är det ju att fullmatade Grupp H-bilar samtidigt inte ens behöver ha en skumfylld bränsletank.
Kan inte undgå att ge ett prov på regellogik a ´la FIA/SBF. På Kadetten sitter bensintanken tämligen farligt placerad i kofferten dikt mot höger bakskärm. Därför har jag (rättare sagt chefsingenjör Eken) flyttat tanken till en säkrare placering mitt i kofferten och då krävs det att den skumfylls. Hade jag (eller Eken) däremot låtit den sitta kvar på originalplatsen behövde jag inte trycka i skum. Visst är det enkelt att följa logiken…
Risken med alla dessa pålagor är att många som har ”billigare” klassiker väljer att ställa in bilarna i garaget istället för att investera för runt fyrtio-femtitusen i mer eller mindre ”onödig” utrustning. Jag vet själv flera som anser sig vara färdigtävlade med sina klassiker och då är frågan vad man vunnit på det hela?
2010 dog 7 aktiva av brand inom FIA. Lägger vi till siffran för de ej anslutna förbunden så är siffran lite högre. De flesta av dessa dödsfall skulle kunna förhindrats med större släcksystem eller bättre skyddande overall enligt FIA Safety Institute.
En overall av 1986 eller 2000-klassning skyddar i 10 sekunder från andra gradens brännskador. Det vill säga tills huden börjar bubbla sig. Väldigt få inom Rally åker med integralhjälm med visiret nere, vilket innebär att man inte har något skydd överhuvudtaget i ansiktet där vi har våra luftvägar. Det vill säga att så fort rök eller eld når luftvägar eller ögon så är vi direkt påverkad.med om en brand uppstår.
Att då installera ett släcksystem är ett nödvändigt ont i och med att förarna inte skyddas mer av brand med sina egna kläder. I dragracing och vissa racingserier i USA åker man med kläder som är minst lika smidig när man sitter i bilen som skyddar 45-60 sekunder samt att man har täta hjälmar med lufttillförsel som ger extra skydd vid brand.De har de kraven eftersom de haft allvarligare olyckor i sina serier och vågat vidta åtgärder.
Fråga någon som varit med om en riktig brand om de tycker att det är onödigt. Jag har själv fått slita ut förare som suttit fast i brinnande bilar på banan och skulle det vara i rallyskogen när närmaste räddningspersonal kan finnas flera kilometer bort så skulle utgången mest troligen vara helt annorlunda.
Bara för man plockar fram sin gamla bil så brinner inte bränslet mindre och granarna i skogen blir inte mjukare. Ska vi få fortsätta med vår underbara motorsport så måste vi vara villiga att skapa en säkrare sport som försäkringsbolagen vill försäkra och som myndigheterna tillåter att vi utövar.
Med säkra hälsningar Rickard Johansson Säkerhetsarbetare/Räddningsman inom motorsporten
Rickard /Tommy S
Jag tycker Ni båda har rätt i och för sig
Men kan Du Richard utveckla statistiken lite och har Du tillgång till mtrl från t.ex. 2000, 2011 och 2012.
FIA Avser detta alla klasser Rally WRC, Racing, Historic Rally, Historic Racing mm och isofall hur är fördelningen ?
Europa eller hela världen?
FIA håller hårt på sin statistik och dessa siffror kommer från Hubert Gramling och andy Mellors föreläsning om just problem med omkomna på grund av brand i FIA. Dessa två herrar är tekniska sakkunniga på FIA Safety Institute. Föreläsningen hölls på IMIS i Indianapolis 2010.
Jag skulle önska att FIA och SBF var duktigare på att förklara varför man gör saker. Har träffat på få som varit skeptisk till skyddsutrustning och skyddsåtgärder.om de bara fått en bra förklaring varför man vidtar åtgärden. FIA och SBF som sitter på denna statistik borde presentera detta fullt ut.
Vi ser i dag ett enormt ökat intresse för nostalgi/historiska klasser i racing/rally/dragracing, till och med tractorpulling. Detta är ett intresse som måste fångas upp och man måste hitta bra sätt att säkra dessa klasser. Det finns enkla metoder att skapa säkerhet bara man har rätt attityd.
Att kasta in regler utan eftertanke skapar bara ett hat från de aktivas sida. Det var som för några år sedan när alla sm-klasser skulle ha nackskydd i backe och alla bytte och körde en parallell uppvisningsklass. Var det farligare för att medaljen var ingraverad med sm istället för något annat?
Risk och säkerhet ska löpa bredvid varandra och bero på hur farligt det anses vara.
Så tråkigt nog har jag ingen mer nedbryten statistik fast jag gärna skulle vilja ha den. Men jag tror vi kan enas om att man måste informera och förklara varför man hittar på saker.
Tyvärr är både FIA och SBF hemliga av sig och vill inte dela ut all statistik. De siffror jag har är från Hubert Gramling och Andy Mellors föreläsning på IMIS Safety & Technical conference 2010. Dessa herrar arbetar åt FIA Safety Institute.
En sak vi nog kan hålla med om är att om man vill införa en förändring måste man förklara och våga försvara den. Detta är något SBF varit väldigt dåliga på. Man förklarar alltid varför man backat på ett beslut, men man förklarar aldrig varför regeln kom till.
De flesta säkerhetsåtgärder är motiverade och behövs. Men frågan är om det alltid blir rätt ordning eller en bra lösning. i slutändan handlar det om sunt förnuft från alla håll.
För några år sedan kom SBF på att alla som körde SM i backe skulle ha nackskydd. Detta ledde till att ingen anmälde sig i SM-klassen utan man körde en uppvisningsklass med samma regler för att slippa skyddet. Vart finns logiken i detta beslut? Är det farligare för att tävlingen har SM-status? Säkerhet måste stå i proportion till vilka risker vi utsätter oss för. Oavsett om det är en SM-klass eller en annan klass med samma fordon så är risken densamma.
Denna typ av ologiska beslut gör att aktiva blir negativa till systemet(SBF) och gör att när ett bra beslut ska tas så har man redan bestämt sig.
Med en enkel förklaring från SBF så skulle mycket problem och bråk kunna förebyggas.
Hej Rickard
Nog så riktigt och jag anser att alla beslut skall var välgrundade, tyvärr så är det inte alls så Jag har suttit på CL kurser mm i Sthlm massor av gånger och ställt frågan Hur många har drabbats av detta ?
Vad kostar detta de aktiva osv. ?
De som fattar besluten har ingen koll alls och framför allt drabbas dom inte själva av de ekonomiska konsekvenser som besluten får, för Då ändrar de snabbt uppfattning. Jag kan dra massor av liknelser både politiska beslut och framför allt i motorsport.
I karting (min son har tävlat i alla klasser från Micro till Rotax Max), fattas beslut som man inte tror är sant. Jag är både TL A och TE och har ett aktivt förflutet från Rally, Racing A förare I Karting fattade KU Kartingutskottet beslut. om att det skulle tävlas i klasser KF 3, KF2, och Rotax skulle uteslutas och ligga utanför SBF.
Vad skedde skulle alla köpa nya kartar motorer mm
Nix Största klassen är idag är Rotax med flest utlandsstarter t.ex. Florida Winter Cup, Las Vegas, och någon avslutning i typ Egypten.
SBF må bestämma vad dom vill men de aktiva, kan ju välja hur stor budget som man avser att lägga på sin sport och åka därefter anser jag
Titta på Finnarna får fram talang efter talang på löpande band.
Jag anser att enda vägen är att bilda en förarförening med neutrala personer i styrelsen som driver frågor mot SBF
Är man en samlad trupp med kanske 100-250 personer lyssnar SBF
men inte på vem som skriver och skriker på ett forum.
Sen tycker jag man skall ha ett nationellt och ett internationellt reglemente. De flesta är hobbyåkare och då skall man inte behöva ha samma utrustning som Loeb Solberg o Co.
Detta med brand driver jag mot försäkringbolagen, jag tror inte att de flesta vet att de är oförsäkrade mot brand Skrotar man och det tar eld är det kilopris på skrotet men, om bilen slår eld på en transport gäller ingenting, inte en i regularity. Rullar man kan man ju ta motor fram och bakvagn mm och flytta till en ny kaross, och klara sig hyfsad billigt undan.
Sen detta med Sprinkler/ Eldsläkare mm det är ju sekunder det är frågan om, och det har varit många turer där från Halonsläckare till Pulver osv. utan större eftertanke.
Jag vill absolut inte göra avkall på säkerhet men det måste vara måtta med allt
Några rader i all hast
Med vänliga hälsningar/Best regards
Tommy Sjödin
Phone +46(0)70-5766710
—– Original Message —–
From: Disqus
To: info@z-motorsport.se
Sent: Monday, December 03, 2012 10:15 PM
Subject: [kbmotorbloggen] Re: Tar Hänninen andra WRC-bilen hos M-Sport och lite om säkerheten i App. K.
Rickard Johansson wrote, in response to Tommy Sjödin :
Tyvärr är både FIA och SBF hemliga av sig och vill inte dela ut all statistik. De siffror jag har är från Hubert Gramling och Andy Mellors föreläsning på IMIS Safety & Technical conference 2010. Dessa herrar arbetar åt FIA Safety Institute.
En sak vi nog kan hålla med om är att om man vill införa en förändring måste man förklara och våga försvara den. Detta är något SBF varit väldigt dåliga på. Man förklarar alltid varför man backat på ett beslut, men man förklarar aldrig varför regeln kom till.
De flesta säkerhetsåtgärder är motiverade och behövs. Men frågan är om det alltid blir rätt ordning eller en bra lösning. i slutändan handlar det om sunt förnuft från alla håll.
För några år sedan kom SBF på att alla som körde SM i backe skulle ha nackskydd. Detta ledde till att ingen anmälde sig i SM-klassen utan man körde en uppvisningsklass med samma regler för att slippa skyddet. Vart finns logiken i detta beslut? Är det farligare för att tävlingen har SM-status? Säkerhet måste stå i proportion till vilka risker vi utsätter oss för. Oavsett om det är en SM-klass eller en annan klass med samma fordon så är risken densamma.
Denna typ av ologiska beslut gör att aktiva blir negativa till systemet(SBF) och gör att när ett bra beslut ska tas så har man redan bestämt sig.
Med en enkel förklaring från SBF så skulle mycket problem och bråk kunna förebyggas.
Link to comment
Rickard, 2012 tom september har vi haft 11 döda förare/kartläsare och 11 publik/fotografer i Europa…