Tidemand kör SM-premiären, saknas funktionärer i Umeå, Matton lämnar FIA utan kommentar, Johan K. rankas tvåa av World RX?, säkerhetsprojekt in norr, Brink Motorsport satsar på ny Audi för STCC och rally på riktigt!
Lite frukt bar ändå NMS Bodens beslut att förlänga anmälan till North Rally då såväl Pontus Tidemand som Lars Stugemo anmält sig till SM-premiären. Därmed får PG Andersson/Anders Fredriksson i GNM:s Fiesta R5 kavla upp overallen då Pontus och Morten Erik Abrahamsen var tyngst utmanare i årets premiär i Kil.
Här drog PG det längsta strået och nu är säkerligen värmländske Skoda-åkaren revanschsugen. I år inledde Stugemo och Kalle Lexe med att bryta premiären och därefter välja bort SM-serien för att istället köra mer utomlands med olika Skoda och Hyundaier. Bara att hoppas att premiären om två veckor går bättre och att #FkkCancer-profilen får en flygande start och sedan hänger i SM-tävlandet. Annars ser det fortsatt dåligt ut med anmälda och där Internationella 2WD och Standard är de riktiga sorgebarnen. Förhoppningsvis ökar intresset när SM drar sig söderut med första grustävlingen South Swedish Rally i slutet av maj…
*
Duggar tätt med nyheter från P4 Västerbotten gällande Rally Sweden, tråkigt nog är de flesta inte speciellt positiva. Idag hade man ett inslag om att bara fyra av 120 tillfrågade idrottslag hos Gimonäs Umeå IF var villiga att ställa upp som funktionärer. Från föreningen skyller man på otillräcklig information från rallyt och menar att det kommer ” att krävas en kraftsamling i januari för att få ihop det på ett bra sätt”. Rallyt räknar med att krävs cirka 4000 funktionärer och nu vädjar Umeå AK om hjälp med bara två månader kvar till start.
– Det blir inte lätt. Men jag hoppas att folk tycker att det här är så pass stort att de ställer upp, säger Anton Mattsson, samordnare för bilsport på Umeå automobilklubb till P4 Västerbotten.
*
Ingen rök utan eld och igår ryktades det att FIA:s Rally Director Yves Matton var på väg från Paris till Alzenau för att ta över efter Andrea Adamo. Ryktet fick extra draghjälp när Matton idag lämnade sitt post hos FIA med omedelbar verkan och utan någon kommentar till media.
Nu behöver det inte betyda att f.d Citroën-bossen som handplockades av Jean Todt till jobbet, byter till Hyundai, andra källor menar istället att han vill ägna mer tid åt sitt eget team ”MY Racing Team”. De som tror på Adamo-spåret hänvisar till att Matton och nya FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem inte alls har samma syn på rally. Kanske delar inte Matton åsikten att sporten måste förbilligas, vad vet jag…
*
Med stor spänning ser jag framemot vem som World RX rankar som etta på sin ”Topp-10”? Detta då man satte fyrfaldige världsmästaren Johan Kristoffersson som tvåa så är det jättesvårt för mig att räkna ut vem som anses ha gjort en bättre insats 2021.
*
Ett säkerhetssprojekt har sjösatts i norr, ”Ökad Säkerhet i skogen” med Torbjörn Johansson som projektledare och som föranleddes av ett antal incidenter i rally under 2020/2021.
– Utredningen pågår fortfarande. Men en av slutsatserna vi kan dra redan nu är att kunskapen om hur personlig utrustning som redan finns, och används, av utövare kan förbättras en hel del. Det gäller allt ifrån hur bälten används, till montage av stol, inställning av ratt och annat, säger Torbjörn Johansson.
Mot bakgrund av det erbjuder nu North Rally Boden samtliga utövare, gratis och frivilligt, personlig säkerhetsrådgivning i samband med tävlingen. Ansvariga är Simpson Motorsport Safety Academy med Magnus Eriksson på plats. Eriksson har lång erfarenhet av att arbeta med inre säkerhet i bilsporten. Fokus på rådgivningen kommer vara att använda den utrustning som finns på bästa sätt – och ge tips och råd om hur den kan förbättras. Rådgivning och utbildning genomförs tillsammans med personal från arrangören i anslutning till besiktningen inför tävlingen. Förare och co-driver uppmuntras att närvara med full utrustning för en personlig och gratis genomgång.
– Säkerheten inom bilsporten är självklart mycket viktig. Att vi tillsammans för ut rätt information och ökar kunskaperna i ämnet är högt prioriterat av oss alla. Det gäller inte minst personlig säkerhet, men också information och kunskaper om vart vi står och hur vi beter oss som publik och media, säger Roger Engström, Svensk Bilsports ordförande.
–Förhoppningsvis är det här fina initiativet från North Rally Boden ett litet steg i rätt riktning!
*
Föreningen Rallyklassikerna som under många år profilerat sig med Klassiska Rallycupen har under några år tappat lite fart, något som man hoppas kunna ändra under 2022. Ett problem är att hemsidan inte längre fungerar som tänkt och därför är det svårt att nå ut med information förklaras det från styrelsen. Därifrån är det beslutat att antalet tävlingar 2022 kommer att vara sju och av dessa sju, räknas fem i slutresultatet plus att start/målpoäng ska ges i samtliga tävlingar dvs. även i tävling sex och sju. I finalen räknas dubbla placeringspoäng Klassindelningen blir enligt SBF:s regelverk för Historisk bilsport och kalendern ser ut så här.
15 jan. MK Ratten Finnskogsvalsen
29 jan. Vännäs MK Vännäs Plåt Rallyt
30 apr. Nybro AC Zabra Rallyt
04 jun. Åtvidabergs MK Gruvrundan
03 sep. Finspångs MS Finspångsrundan
10 sep. SMK Hörby TV-Svängen
24 sep. SMK Uppsala Rally Uppsala
*
Redan efter finalen för STCC förklarade årets trea i Teammästerskapet Brink Motorsport att 2022 förväntades att nya bilar skulle placeras i teamets lokaler i Eslöv. Nu är det klart att man kommer till start på hemmabanan Ring Knutstorp med nya generationen Audi RS 3 LMS.Foto: Brink Motorsport
– Vi är oerhört motiverade att ta nästa steg framåt med Audis nya modell nästa år, ett speciellt år då 2022 blir sjätte året vi tävlar med Audi, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
Minst två bilar hoppas Ted kunna sätta på rull och förutom storebror Tobias, är ytterligare en förare kontrakterad.
– Vi har kontraktet klart med en förare som inte tävlat med oss tidigare och vi kommer att avslöja vem det är strax efter nyår, avslöjar Ted och fortsätter
– Sedan för vi dialog med fler förare och möjligheten att expandera till tre bilar inför säsongen 2022 är ett alternativ.
Nya Audin har körts i WTCR genom belgiska Comtyou Racing och slutade på en stark andraplats i såväl förarmästerskapet som teammästerskapet.
– Det ska bli mycket spännande att ta oss an den nya modellen, menar Ted.
– För oss blir det helrätt att byta inför 2022 som ser ut att bli en oerhört tuff säsong med 20 bilar på startlinjen.
Målsättningen för 2022 är solklar, nu ska det efter längtade guldet hem till Eslöv.
– Vi säkrade teamguldet 2019 och nu jobbar vi stenhårt för att skapa förutsättningarna att slåss om såväl teamguldet som förarguldet 2022.
*
Plötsligt händer det och i dag gjorde det så när Finspångs Staffan Johansson skickade mig en julhälsning som hette duga.”Här kommer en fartfylld Opel-bild från Finspångsrundan 1961 ingående i SM i T som det hette då, föraren är Calle ”Sörping” Carlsson Finspångs MS och kartläsare Ingemar Eriksson i en Opel Rekord av 1960 års modell. Placeringen blev 16:e i A-klassen.”. WRC/R5-bilar, och vilt sladdande Volvos i all ära, men kom inte och säg utan detta är rally på riktigt? Värt att notera, den hiskeligt långa radioantennen och hur kartläsare Eriksson krampaktigt håller fast i taksökarhandtaget medan ”Sörping” försöker styra i vägens riktning medan bakhjulen desperat söker grepp piskade av de cirka 50 hästkrafterna ur 1500-motorn. Tack Staffan ”you made my day”!!!!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.