Vad händer med -17 WRC-bilarna, grönt ljus för HGP 2022, vad gör domare i rally, Noah Milell skyhög favorit till ”Årets Idrottsprofil” och Tom K. summerar 2021!
När nya Rally1-reglementet träder i kraft efter årsskiftet blir där en flock 2017 WRC-bilar över som i princip inget land tillåter att det tävlas med. De flesta länder i Europa sätter gränsen för nationella mästerskap typ SM, vid generationen före dagens bilar.
I Sverige finns väl en handfull WRC-bilar av den tillåtna typen där en (Ford Fiesta WRC-16) kördes till seger i Asfalt SM av entusiasten Stefan Kristensson, Tomelilla MK. Annars står merparten av liknande bilar i museum eller bara plockas fram vid uppvisningar som de populära ”Legends”. Men frågan är vad som händer med 17-bilarna när hybriderna tar över och för de uthyrningsföretag som har sådana i sina garage väntar ovisshet. Skulle FIA få igenom en klass i WRC-tävlingar för bilarna, kanske någon skulle kunna hyras ut till detta, annars vet jag inte var de skulle kunna tävla. Jag tror inte att några nationella mästerskap öppnar upp för värstingarna och för företag typ som till Hyundai närstående 2 C Competion krävs nog kursändring.
Deras WRC-bilar har under året körts av Oliver Solberg, Ole Christian Veiby och Pierre-Louis Loubet men nu förklarar företaget att bilarna är ”under avveckling”. Istället ska deras platser fyllas av två nya hyrbilar, Hyundai i20 Rally2. I liknande situation är troligen franska PH Sport som har Citroën C3 WRC till uthyrning likväl som R5-varianten.
*
För någon månad sedan briserade bomben att det var sluttävlat på Garnisonen i Hässleholm och det var ”Årets Hässleholmare” själv, CG Wilke som tände stubinen. Då förklarade Wilke att några boende på området hade klagat hos kommunen på Hässleholms GP och utan allas godkännande menade Wilke, skulle inte kommunen gå med på att låna ut området för rally.
Direkt började protester från olika håll synas både på sociala medier och som insändare i Norra Skåne, något som uppenbarligen gav resultat. I dag förklarar nämligen Wilke att det är grönt ljus för tävling Valborgshelgen då Hässleholms GP körs som deltävling i Asfalt SM. Till Norra Skåne säger han.
– Fantastiskt skoj att kommunen visat att man kan lyssna på kommuninvånarna i den här frågan, att inte en enskild kan stoppa Nordens största rallysprint!
Årets upplaga fick en lite avkortad bana för att undvika hyreshusen vilket borde ha lindrat obehaget för boende. Men där finns även annat somWilke tagit åt sig av.
– Vi fick kritik för att tävlingsprogrammet bara visade vad som fanns på Garnisonen förr, på den militära tiden. I det nya programmet ska vi ta med, både i text och bild, vad som finns på området idag.
Ronny Nilsson, chef för gata- och park vid kommunens tekniska förvaltning, är positiv men något försiktigare i sina kommentarer.
– Att tävlingen får SM-status är jättebra reklam för Hässleholm. Vi har inte fått in någon ansökan ännu men vi kommer att vara positiva, säger han till tidningen.
Vad som händer om där fortsatt kommer in klagomål till kommunen verkar vara lite oklart enligt Nilsson.
– Vi har inte fått någon ansökan ännu, vi får titta då på hur vi ska ställa oss om det kommer in klagomål…
Därmed är det klart att det körs två deltävlingar i Asfalt SM på skånsk mark. Nu har HGP ansökt om två tävlingsdagar (30 april-1 maj) och där då en av dessa viks för RS-DM och den årliga landskampen Sverige-Danmark-Norge. Vilken av de två som får SM-status och vilken som får DM är för mig okänt. Även Kristianstads MK har två alternativa dagar för Rally Kristianstad, 23 eller 24 juli och där datum bestäms av när klubben får tillgång till gamla militärområdet i Åsum.
*
Svenska Rallymästerskapen har gjort en egen ”adventskalender” och bakom lucka fyra presenteras ”Förbundsfunktionär Mattias Hallqvist”. Själva presentationen hittar ni på SRM:s hemsida så det väljer jag bort, däremot var det mer intressant när Mattias förklarade sin roll vid en SM-tävling.
– Så länge vi har G15 i sin nuvarande lydelse så är ju inte domaruppdraget alls det som bland annat tävlande tror. Så länge det inte kommer någon protest så kan inte domaren döma ut några bestraffningar, eller agera i en specifik händelse i någon form utan vi bedömer bara arrangörens agerande. Vi fungerar ju inte som en fotbollsdomare eller ishockeydomare där det är domaren som dömer den aktiva i händelsen, utan det är först efter en protest som domaren har rätt att utdöma någon form av bestraffning. Men vi utför ju ett uppdrag åt distriktet eller förbundet där vi kontrollerar att arrangören uppfyller sina uppgifter som dom ska. Så i första läget är det alltså arrangören som vi bedömer, tills det att det kommer en protest då vi agerar i händelsen i fråga.
Nog många inklusive mig själv som inte riktigt förstår funktionen där det är upp till de tävlande själv att protestera mot oegentligheter. Jag skulle förstå en kombination, men så klart borde även en domare som ser ett uppenbart regelbrott självklart få lov att agera. Domaren ska som jag ser det, inte behöva invänta att någon tävlande är tillräckligt tuff för att ”våga” protestera mot en kompis…
*
Vet inte riktigt hur jag bäst ska beskriva omröstningen till ”Årets Idrottsprofil 2021” inför Nordöstra Skånes Idrottsgala den 5 februari. Skjuta på sittande fågel kanske funkar ganska bra och det jag tänker på är vilka andra som nominerats tillsammans med Kristianstad Kartingklubbs Noah Milell. Exakt 25 år efter att hans morbror Johnny Mislijevics blev världsmästare upprepade Noah samma sak inför en extatisk hemmapublik ute på Åsum Ring. Att Noah vann var lite av en knall då han haft en motig säsong och absolut inte nämndes i förhandssnacket. Då knöt 20-åringen från Färlöv näven i overallfickan och visade vem som är inte bara ”The King of Åsum” utan över hela världen. När man ser motståndet så förstår ni det där med fågeln, en tyngdlyftare som lyft 225 kilo, en handbollspelare har vunnit skytteligan i SHE, ryttaren som som var reserv inför OS i Tokyo eller bowlingsystrarna som tog brons i VM. Missförstå mig inte, alla är säkerligen storheter inom respektive idrotter men att ställa dessa mot att en världsmästare på hemmaplan är egentligen inte riktigt schyst mot de övriga…
*
Världsmästare för juniorer var också Tom Kristensson, SMK Hörby efter 2020-års final ACI Rally Monza.
Riktigt lika bra har 2021 blivit och nu summerar ”Smiling-Tom” året. ”Vilken berg-och-dalbana 2021 har varit! Det har definitivt den största utmaningarna i min karriär så här långt men jag är så stolt att jag har tagit mig hit. Min WRC2-säsong kanske inte blev precis som jag hade planerat eller hoppats men jag har genomfört den, lärt mig av den och det är ändå en dröm som går i uppfyllelse och jag är otroligt stolt och glad för vad jag åstadkommit!
Jag vill rikta ett enormt tack till alla som hjälpt och stöttat mig under året. Alla partners, vänner, familj och supportrar – ni är ovärderliga!
Detta är min summering av 2021
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.