RU förtydligar SM-nyhet, Evans testkraschade med Yaris Rally1, fem förare kan knipa RX-guld, två skåningar på Nürburgring, Rydbördige Oliver kör Formula E, SM-tvåan testar Bil-O, Folkrace digitaliseras och Dacia mellan Tesla och Koenigsegg!

Återkopplar direkt till gårdagens information från SBF om Rally-SM 2022 där skrivningen vållade huvudbry hos många, ”Efter diskussion med berörda parter beslutade styrelsen att Rally-SM genomförs 2022 med samma upplägg som 2021, dock med ett styck färre SM-tecken plus RM-tecken i Standard Grus och Asfalt.”. Fick frågor på saken men tyvärr kunde jag inte ge några svar, då inte heller jag förstod vad som menades.

Foto: Tommy Svensson

Istället kom Rallyutskottets ordförande Janne Rydh till undsättning och förklarade.

Det som tas bort 2022 är JSM Standard i Rally SM (för få som tävlat om detta mästerskapstecken under 2021). Standard i Grus SM/Asfalt SM (Nya namn under utarbetande) tävlade i en egen mästerskapsklass som summerades samman med två andra mästerskapsklasser till mästerskapstecknet ”SM 2WD”. 2022 kommer standard INTE här att sammanräknas till SM-tecken i 2WD utan tävlar om ett eget mästerskapstecken, ett RM.

Rydh avslutar med.

– Summering: Ett SM-tecken bort och två nya RM-tecken. Nytt RM för Standard i Grus resp Asfalt ”Sprintarna”!

Att beslutet var i rätt riktning förstår man när det av resultatlistan framgår att bara fyra förare körde J-SM Standard under 2021…

*

Mitt Twitterflöde består för närvarade allra mest av bilder på kamouflagemålade Rally1-bilar som testar inför Monte-debuten och där Frankrike är landet där det förbereds allra mest. I dag fick Sebastien Loeb testa en Ford Puma Rally1 med vilken insatta källor påstår att han kommer att köra i premiären om två månader. Bara någon kilometer från detta strax utanför staden Gap pressade Elfyn Evans Toyotas motsvarighet så pass att det slutade med en rejäl krasch. Några närmare detaljer eller bilder har inte publicerats så därför lite klart om hur ”heavy” avåkningen var. Så mycket är dock klart att det innebar att Sebastien Ogier fick stå över dagens test. Uppgifter gör också gällande att bilen var så pass skadad att den skickades direkt till Finland istället för till serviceplatsen och senare gick teamet ut med följande ”statement”.

Vi kan bekräfta att vår Rally1-testbil körde av vägen i eftermiddags under test med Elfyn Evans/Scott Martin. Båda är OK och ingen blev skadad, alla säkerhetssystem fungerade exakt som planerat. Vi vet att sådant här kan hända på testen förväntar oss inte att det ska ha någon större betydelse för utvecklingen!

Åter till Loebs Puma-test och om det nu blir så att han kör utvalda tävlingar med bilen under 2022 ser Craig Breen detta enbart som en stor fördel för honom. Till DirtFish säger irländaren.

Alltid en fördel att ha någon med ännu mer erfarenhet än jag i samma team!

Breen skickar också en passning till de som tror att vem som helst med tjock plånbok kan köpa sig en plats hos M-Sport Ford.

Erfarenhet kan inte köpas för pengar…

*

I helgen är det final för World RX och RX2eNürburgring och VM-titeln står främst mellan ledande Timmy Hansen (178p) och tvåan Johan Kristoffersson (161p) som i sin tur har Kevin Hansen uppe i Audi-häcken (159p). Även fyran Niclas Grönholm (149p.) har chans på guld medan femman Krisztián Szabó har långt upp (127p.). Nu kan det bli en väldigt ”tricky” final då vädret i Eifelbergen inte är direkt på RX-humör och det väntas till och med snö under morgondagen och lördagen. Något som gjort att Chicherit Guerlain förslår att hans förare i Unkorrupted RX, Kevin Abbring monterar skidor på Renaulten. Förhoppningsvis blir det inte så illa men att det kan vara riktigt skitväder i området kan jag vittna om då det under de år på 90-talet som SSR arrangerade resor hit altid var smällkallt.

Foto:Unkorrupted RX

Två skåningar på plats, Stefan Kristensson, Tomelilla MK/Team Skåab gör debut med sin helt nya Ford Fiesta Supercar

Foto: Team Skåab

och så SMK Hörbys Klara Andersson. SM-vinnaren i 2150-klassen gör sin andra start i RX2e och teoretiskt sett så kan Klara slå sig in bland de sex bästa. 20 poäng har hon med sig till Tyskland och full pott ger 30 nya och då går precis förbi Fraser McConnell.

Foto: World RX

Samtidigt  krävs att alla Klaras närmast konkurrenter blir poänglösa vilket kan bli tufft…  

*

Foto: Andretti Autosport

Då fick Småland ny förare i Formula E, då Rydsbördige Oliver Askew kontrakteras av Andretti Autosport för att köra deras #28 BMW iFE.021. Floridaboende Oliver tar över bilen från Maximilian Guenther och har i ryggen framgångar i IndyCar innan en hjärnskakning förstörde stora delar året som gått då det var IMSA’s LMP3-klass som gällde för 25-årige Oliver. Första gången som ”smålänningen” kör den elektriska formelbilen blir i Saudi Arabien den 28 januari med ”Diriyah E-Prix”.

*

Kvar i Småland och nästa lördag avslutas året för de sydsvenska bilorienterarna med Grimslövs MS, ”Åke Janssons Minne”. Tyvärr som vanligt tvingas jag tillägga, med ett litet startfält. Bara elva anmälda men än finns chans att komplettera då det finns möjlighet att göra så fram till måndagen den 29 november. Tre ekipage i ”Långa Banan” bland annat då rutinerade Hässleholmsfamiljen Yngve och Mattias Ernstsson med en Dacia Duster.

FOTO: Tommy Svensson

I ”Korta Banan” är det finbesök då SM-tvåan i rally, Victor Hansen från SMK Hörby tar ut rekbilen (Subaru) med ordinarie lots Victor Johansson i högerstolen. Att det blir en familjefejd förstår man när Victors pappa Jens Hansen utmanar vid kartbordet medan Emma Fransson sköter ratten. Utmanar och utmanar, för Jens känns det inte så utan vem som är bäst av de två är redan klart. 

Åldern avgör plus att jag laddat med nya extraljus på min Volvo V70, så vad kan gå fel?

Ytterligare en bricka i ”familjefejden”utgörs av Ryds Gustav Johansson med flitiga rallyfilmaren/fotografen Henrik Åkeson från Hörby som kartläsare.

*

Att Folkrace inte är min sport torde ha framgått under åren och därför är jag också noll insatt dess olika problem. Ett verkar uppenbarligen var ”Anbudsförfarandet” där man bjuder på bilarna efter tävling. Från utövarna ska ha kommit propåer om att hitta en digital lösning på frågan och nu är det beslutat att HiQ är de som ska bygga en App-lösning.

Foto: Tommy Svensson

Superkul att Svensk Bilsport väljer att utöka samarbetet med HiQ. Vi är otroligt starka inom apputveckling och vi ser en ökad efterfrågan på vår expertis inom området. Det är inte bara något som växer hos oss utan blir alltmer viktigt i den digitala värld vi lever i, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

Den digitala lösningen är för att förenkla för föreningarna när kontanter blir allt mer ovanligt i samhället. Nu tas dessa inte bort helt utan för klubbar utan digital uppkoppling kommer pengar finns kvar som betalningsmedel.

*

Avslutar med en intressant undersökning där brittiska företaget digitaloft gjort en undersökning om vilka bilmärken som har mest klick på Instagram. Lägg märke till att jag inte själv lägger någon värdering i detta, när jag noterar att Tesla toppar med Dacia som två och Koenigsegg som trea. Undrar om resultatet är något som Tesla och den Ängelholmsbaserade sportbilstillverkaren kommer att använda i sin reklam, vet inte om att vara precis före eller efter Dacia är något som imponerar hos kunderna?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *