Ogier kan säkra mästerskapet i helgen, Kalle frisk i ryggen och startar i Spanien, Solans eller Ogier vilken ”rookie” lyckas bäst, fri Rally3-säsong för J-WRC-vinnaren, minnestävling för Carlbom i Kolsva och Poulsen träffade ”et fjols” i San Marino!
I helgen kan WRC 2021 avgöras när näst sista deltävlingen RACC Rallye Catalunya startar från kuststaden Salou tio mil från Barcelona. Att Sebastien Ogier och Toyota Gazoo Racing har guldläge vet alla och möjligheten för Hyundai att komma i kapp i Märkes-VM är i stort enbart teoretiska. Nu sitter ”räknenissar” runt om och spekulerar i olika scenarier för att Ogier ska kunna undvika (känns faktiskt svårare) att att säkra en åttonde VM-titel redan på söndag. Med 24 poängs ledning före teamkompisen Elfyn Evans är det också de här två som står fokus när det återstår 60 poäng att köra om. Skulle fransmannen plocka sex poäng eller fler än Evans så är saken klar trots att finalen på Monza återstår. Hans hopp är att upprepa vad som hände i Finland och plocka full pott (30 poäng) medan ”Seb” där hamnade längre bak som femma. Enklast är så klart om Ogier lyckas ta en fjärde seger plus power stage i Spaniens WRC-bidrag då spelar det i princip inte någon roll vad Evans gör. Sedan har det räknats på alla möjliga och omöjliga sätt på hur den elfte timman av säsongen kan avslutas, men oavsett hur det räknas så är det ändå Ogier som är mest trolig vinnare av WRC 2021. Tilläggas kan att av de förare som är anmälda i WRC-klassen är det förutom Ogier bara Thierry Neuville som lyckats vinna i Spanien och detta senast rallyt kördes 2019.
Så klart är Ogier och Julien Ingrassia medvetna om rallyts betydelse och paret vill gärna avsluta sitt mångåriga samarbete med nytt VM-guld. Att Ogier inte trivs med att spåra i grusrallyna är också uppenbart.
– Ser verkligen framemot att få köra på asfalt igen och nu är alla dagarna på samma underlag så det här ska bli kul, förklarade han.
Tidigare år har rallyt inletts med grus under fredagen för att sedan avslutas med två rena asfaltsetapper.
– Spanien blir första chansen realistiskt sett där vi kan säkra VM-titeln och vi ska göra allt för att det ska bli så!
Någon taktikkörning kommer inte att ske i #1 Toyota Yaris WRC lovar Ogier.
–När vi har chans på seger är det detta vi satsar på och seger är också det enklaste sättet att uppnå vårt mål med en åttonde mästerskapsseger!
Evans och Scott Martin är fortfarande inne i sitt ”flow” efter triumfen i Finland men nu gäller det att ladda om för asfalt och guldstrid.
– VM-titeln är fortfarande en bit före oss men jag lovar att satsa allt i Spanien för att den ska komma närmare, menar Evans.
I tidigare tävlingar på asfalt har Evans kommit en bit ner i fältet när vägarna varit ”dirty” efter konkurrenternas genande.
– Blir spännande att köra på vägar där greppet är mycket bättre än vad jag brukar få uppleva…
Som vanligt vid den här tiden på året är vädret lite oberäkneligt i Katalonien. Regnskurar förväntas under hela helgen även om det är mest på lördagen vilket kan förändra greppet dramatiskt menar Evans.
– Blir det regn som tidigare år kan det bli riktigt jobbigt och vi får en verklig utmaning!
Jari-Matti Latvala, teamchef hos Toyota är självklart nöjd med att VM-guldet står mellan två av hans förare, men än kan han inte ropa hej vad gäller Märkes-VM.
– Vårt mål blir att säkra tillräckligt med poäng här för att vara VM-vinare även i år och jag tror vi har en bra chans att göra så. Det krävs dock att vi jobbar hårt om vi ska uppnå det resultat som krävs!
*
I Finland åkte Kalle Rovanperä och Jonne Halltunen av så kraftigt att Kalle fick ont i ryggen och avslutade rallyt i slow motion. Nu har han dock fått grönt ljus från läkarna och vila var vad som behövdes för att läka ihop ryggen. Vid tester förra veckan gav 21-åringen tummen upp och är nu klar för tredje starten i Spanien, de två tidigare dock med Skoda i WRC2.
– Jag gillar sträckorna och blir vädret bra så är detta ett mycket fint rally, menar Kalle.
Han vill inte jämföra med Ypres där sträckorna var helt annorlunda mot de som används i helgen.
– Här är det mer likt racing och du måste ha väldigt exakta noter och spårval. Även bilens set up är viktig och stämmer allt så är vi med i fajten för att få bra resultat både för oss själv och för teamet!
*
Att spanjoren Nil Solans/Marc Marti skulle få chansen i en WRC Hyundai i sin hemmatävling var mer än lite överraskande. Men med spanska förbundet i ryggen plus lite egna sponsorer lyckades detta och nu blir det start med en ljusblå Hyundai med de gulröda spanska färgerna i fronten.
När Solans dessutom kör i samma team som Oliver Solberg/Craig Drew blir det så klart spännande att se vem av dessa ”rookies” som lyckas bäst. På Olivers pluskonto finns att detta blir tredje starten i WRC-versionen av i20 och att han inför denna drillats hårt av extremt rutinerade Dani Sordo för optimal uppladdning.
I andra vågskålen ligger en rad brutna tävlingar för Oliver varav fyra efter egna misstag vilket så klart kan påverka mentalt. Solans största fördel är utan tvekan sina dryga halvdussinet tidigare starter i rallyt även om de flesta skett i R2-bilar och detta blir första med WRC-bil. Han har även totalt mycket färre tävlingar än Oliver de senaste tre åren, 13 starter före helgens medan Oliver har över 40 under samma period. Dessutom i värmlänningens favör, alla i 4WD med allt från Polo/Skoda R5, Subaru och nu senast med Hyundais alla tre versioner. Utan att vara överdrivet patriotisk (vilket jag så klart ändå är) så har ändå Oliver ett visst övertag i jämförelse med sin spansktalande kollega i 2C Competion.
*
Att Junior-WRC fått mindre uppmärksamhet av mig i år är inte så konstigt då inga svenskar funnits med och i helgen av görs det om Sami Pajari (91p.), Jon Armstrong (87p.)eller Martins Sesks (77p.) blir Junior-Världsmästare. Den lycklige får precis som Tom Kristensson fick i fjol, en ny Ford Fiesta Rally2, anmälningsavgiften för WRC2 plus fem tävlingar och så 200 Pirelli-däck. Nu har man även ändrat lite och vinnaren kan byta detta mot en full säsong med allt betalt i WRC3 som 2022 körs enbart med Rally3-bilar. Att steget är stort mellan J-WRC med Rally4-Fiesta till WRC2 med Rally2-bil förstår alla och att då mellanlanda med en lite mänskligare Rally3-bil känns som ett klokt förslag från M-Sport Poland.
*
Att tävlingsformen Regularity har väldigt svårt att lyfta i Sverige är inte bara en åsikt utan ren fakta. Medan det inte minst i övriga nordiska länder tävlas flitigt, är det mer tunt här både med tävlingstillfällen och tävlande. Lite konstigt då detta egentligen är en perfekt tävlingsform för den som inte vill offra sin ”rallyklassiker” genom ”fullfartshets” i skogen utan mer njuter av att köra med sin pärla. I helgen är det dock återigen ett verkligt seriöst försök att ändra på saken när Kolsva MS kör ”Mats Carlbom Memorial” till minne av sin ordförande som gick bort i fjol. Carlbom var en stor entusiast och tävlade ihop med Göran Ljung som nu är tävlingsledare för minnestävlingen som beslutades direkt efter Carlbom gått bort.
– Ingen tävling som ska pågå under flera år utan nu satsar vi hårt och så får vi se om det blir fler upplagor, berättar Ljung.
Start på fredag från torget i Kolsva där alla bjuds på ”kaffe med dopp” medan kommunalrådet Annika Daun inviger och Rose-Marie Broström sjunger nationalsången. Uppslutningen från markägare och klubbens medlemmar imponerar på Ljung som han menar varit helt otrolig.
– Inte så svårt att anordna någonting med detta ryggen!
Tävlingen inleds med ett stopp och en tyst minut vid Odensvi Kyrka där Carlbom är begravd. Omstart sedan på lördagen när man passerar klassiska Röforsbacken innan målgång vid Kolsva MS klubbhus. Tråkigt nog har försöket inte lockat mer än 13 ekipage varav tre från Norge och där även Ljung tror att favoriten återfinns.
– Aasmund Kleve har vunnit Midnatssolsrallyt flera gånger med sin Mercedes 280 coupé men Roger och Rose-Marie Andersson från Katrineholm utmanar med sin gröna Saab.
Ett enda skånskt inslag finns i Kolsva och det är Hässleholmarna Jan och Ann Wibeck Fransson med en VW 1303S.
*
För två tredjedelar av danska rallyfamiljen Poulsen blev Ralle Legend i San Marino succé. Kristian vann WRC-klassen med Hyundai i20 WRC och sällade sig till tidigare vinnarlista innehållande WRC-förarna Didier Auriol, Craig Breen, Adrien Fourmaux, Marcus Grönholm och Thierry Neuville. För Roland blev det en andra plats i R5-klassen efter punktering medan äldsten i gänget Ole, bara försvann efter fyra sträckor med sin Toyota Corolla WRC.Foto: Henrik ÅkesonNu har förklaringen kommit och det visade sig att Ole blev påkörd av en medtävlare när han och Henning Friborg höll stilla i TK. Krocken blev så kraftig att både styrning och framhjulet skadades så att fortsatt tävlande var uteslutet. En tröst var att ”fjolsets bil” också skadades så att han fick bryta på stället.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.