Rådström jobbar för comeback, ny huvudsponsor för Rally Finland, Lappi lovar ”good news”, ”bara fina bitar” på Hovdala lovar Wilke, SMK Hörby i framkant, trögt i Eslöv och Jessica Bäckman gästkör Audi hos Brink Motorsport.
Den stora snackisen vid årets South Swedish Rally var Dennis Rådström och Johan Johansson. Till en början snackades det imponerat om hur väl paret matchade SM-ledaren PG Andersson/Anders Fredriksson och även om PG gick förbi den orange Polon redan på lördagens första sträcka så höll ”rookien” tempot uppe. Ute på skogen anandes också nästan lite knall och när SS6 startades skilde bara 11,4 sekunder mellan PG:s Fiesta och Dennis Polo. Här tog då nästa ”snackis” över och tråkigt nog efter att Polon åkt av vägen bara några hundra meter efter start. En tung smäll visade det sig och speciellt kartläsande Johan fick stryk medan Dennis klarade sig bättre.
Ambulans till Ljungby Lasarett där det till allas lättnad inte kunde hittas några större skador och idag bekräftas detta från det värmländska teamet RMS.
– Johan är nu hemma igen och är okej, men kommer vara mörbultad en tid framåt. Dennis är helt okej.
Med bara en dryg vecka kvar till nästa SM-tävling, EC Snapphanerally kom så klart kraschen extremt olägligt, men det började omedelbart att jobbas stenhårt för att paret ska komma tillbaka till rallyskogen så fort som möjligt och en ny kaross från Volkswagen är på gång.
– Vi tar det dag för dag och siktar framåt, säger Dennis som även riktar ett stort tack till alla som stöttar och skickar support i dessa tider.
*
Idag presenterade AKK Sports och Rally Finland ny huvudsponsor till tävlingen första helgen i oktober. Från nu heter ”Tusen sjöars” inget annat än ”Secto Automotive Rally Finland” och där Sectos Vd Matias Henkola varit starkt pådrivande till det nya partnerskapet. Med en egen bakgrund som rallyförare med en WRC-Mini är självklart rallyt i hemlandet en hjärtefråga för honom.
Secto Automotive grundades 2007 som leasingföretag med 4 000 företagskunder och mer än 10 000 fordon där ungefär en femtedel av fordonen är elbilar. Detta gör Secto Automotive till Finlands ledande privatägda leasingföretag och marknadsledande inom ansvarsfulla fordon.
–Rally som sport genomgår en förändring med hybridbilar från 2022. Hållbara bränslen kommer att vara ”det nya normala” också i VM -serien, förklarar Henkola som inte själv planerar köra rallyt i oktober.
–Vi vill definitivt vara en del av den här eran och vill visa att ny teknik och övergången från att äga en bil till att bara använda en bil inte är några hot, utan underbara nya möjligheter!
Som det står i skriften, ”var och en blir salig på sin tro”…
*
När så Esapekka Lappi i samma veva la ut en ”teaser” på sociala medier, ”Are you ready for good news?” då blev det snurr i Finland. Direkt kopplades detta till start i Secto Automotive Rally Finland men inte med den VW Polo R5 som han kört och vunnit med i två av årets WRC2-tävlingar, utan nu är det comeback hos ”The big boys” som gäller. Så gott som samtliga röster som kommenterat saken är det att Lappi gör comeback hos Toyota Gazoo Racing som är ”the good news”. Jag finner inte heller någon anledning att betvivla detta…
*
Med sina dryga 70 SM-åkare är det nästa fredag den 10 september dags för två rundor på Garnisonen som inleder EC Snapphanerally. För så gott som hela SM-fältet blir nya avkortade sträckningen med sitt underlag av asfalt, betong och gatsten en ny upplevelse.
Några kände på detta i samband med HGP men för alla olika ”SM-toppare” blir det en ny upplevelse att köra de totalt fem kilometer som varje ”SS” mäter. På lördagen väntar sex sträckor och där klassikern ”Hovdala” är sista och därmed ”power stage”. De senaste åren har det dock gnällts en del på sträckan då den bitvis och då på grund av den ringa privattrafiken på fältet, blivit lite väl dåligt underlag på klassikern. Detta har tävlingsledare CG Wilke tagit till sig.
– I år ska vi bara ha med de stora fina bitarna och jag vet då ingen förare som inte uppskattar Hovdala!
I likhet med i stort sett alla andra rallyarrangörer krävs hjälp från grannklubbarna och där utgör inte Hässleholms MK något undantag. Detta betyder att jag ihop med en flock kompisar från SMK Hörby sköter målet på SS 5 medan Simrishamns MK släpper iväg de tävlande i andra ändan. En sträcka som med sina 13,2 kilometer är rallyts näst längsta sträcka, bara Hovdala är längre och då med 3,3 kilometer och som körs som sista före lunchuppehållet på Hässleholmsgården. Noterbart är att bara två sträckor körs dubbelt, så klart SS1/2 på Garnisonen och därefter är det bara SS3 som byter namn och efter uppehållet kallas SS6.
*
På lördag körs SMK Hörbys TV-Svängen som nu är uppe i 70 anmälda. Inte nog med att det är återstart efter uppehållet i fjol utan här blir det även premiär för Resultatservices egenkonstruerade och smidiga system med ”Elektroniskt tidkort”. Ett system där huvudsyftet är att förenkla handhavandet för både tävlande och arrangör men framförallt, spara in funktionärer på sträckorna och detta genom en App i mobilen I går hade ansvarige Lars och Johan Gren genomgång av systemet med lördagens funktionärer och så klart fattade jag noll. För resten av församlingen verkade det dock snudd på ”lätt som en plätt” vilket så klart är mycket viktigare än att tävlingens ”springpåg” har koll…
*
Fortsatt lite ”trögt” med anmälningar til Södras rallytävlingar där Eslövs MK stänger sin anmälan till ”AM Elteknik Rallysprint” nu på torsdag.
Klubben har satt minst 40 anmälda för att det ska bli asfaltsprint på industriområdet i norra Eslöv och med två dagar kvar återstår 23 bilar för att detta ska bli verklighet.
*
Ute på samma område i Eslöv som det planeras att köras asfaltsprint nästa söndag, huserar även STCC-teamet Brink Motorsport. Dit ansluter internationellt meriterade VM-föraren Jessica Bäckman för att för allra första gång köra en av teamets Audi RS3 LMS i helgens tävlingar på Anderstorp Motorbana.
– Ska bli riktigt roligt att tävla i Sverige igen, det är två år sedan jag gjorde ett inhopp i STCC och det slutade bra med en pallplats, säger Jessica.
–Det blir en ordentlig utmaning med tanke på begränsade förberedelser, men en utmaning som jag ser fram emot!
Den 24-åriga Bodentjejen tävlar för italienska Hyundai-teamet Target Competition och är första kvinnliga föraren någonsin i VM-serien FIA WTCR.
Teamchefen Ted Brink tycker det ska bli både kul och spännande med Jessica i teamet.
– Riktigt kul att kunna välkomna en VM-förare till teamet och vi har följt Jessicas framfart i Europa de senaste åren där hon visat god potential. Det ska bli riktigt kul att se vad vi kan skapa tillsammans, även om vi har respekt inför uppgiften då det blir raka vägen in i hetluften med ytterst begränsade testmöjligheter.
Jessica kommer att köra den Audi som Kevin Engman tog till en sensationell seger under Kanonloppet för två veckor sedan. Satsningen är en del i Brink Motorsports utvärderingsprogram av nya förare inför 2022-säsongen.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.